Wanneer kan je tot 8000 toeren doorgaan?

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
autodre

Wanneer kan je tot 8000 toeren doorgaan?

Post by autodre »

Ik las hier wat over niet meteen doortrappen tot 8000 toeren. Dat is logisch :) Maar wanneer kan dat wel? Zelf hou ik eigenlijk gewoon de olie temperatuur in de gaten. Zit die op 'normaal' niveau ga ik iets 'drukker' rijden. Dit is vaak al VOOR 15KM(8KM 80KM weg ofzo)...Dat is dan toch geen probleem?
Of toch wel?
WinFreak

Post by WinFreak »

Ik denk dat jij je water temp bedoelt, standaard heb je geen olie temp meter...

Kilometertje of 10 heb je ongeveer nodig om em warm te krijgen... in de winter misschien nog iets langer...
Image
autodre

Post by autodre »

WinFreak wrote:Ik denk dat jij je water temp bedoelt, standaard heb je geen olie temp meter...

Kilometertje of 10 heb je ongeveer nodig om em warm te krijgen... in de winter misschien nog iets langer...

Sorry bedoel ik ja. En dan als die op 'bedrijfsniveau'is nog een KM of wat.

Wat gebeurt er trouwens als je met een 'koude' motor steeds doortrekt? Dat deed een kennis altijd,en eigenlijk nooit ergens last van(zei hij) Maar dat lijkt me stug
HondArd

Post by HondArd »

Motor slijt sneller. Eerst moet de olie goed verdeeld zijn door het motorblok en dat is pas als de olie goed op temperatuur is, en dat duurt inderdaad langer dan het moment waarop de watertemperatuur goed is.
MikeEp3

Post by MikeEp3 »

Ik rij met de CTR en met mijn vorige auto een EK4 ook altijd 10 tot 15 km warm en dan is het wel goed neem ik aan maar ik ga zeker een olietemp. meter aanschaffen.
slydawg

Post by slydawg »

Aan die water temp. meter heb je niets, als die al op bedrijfs temp is je motor olie nog lang niet op temp. Zoals boven vermeld, 10-15km is ie nagenoeg op temp.
autodre

Post by autodre »

slydawg wrote:Aan die water temp. meter heb je niets, als die al op bedrijfs temp is je motor olie nog lang niet op temp. Zoals boven vermeld, 10-15km is ie nagenoeg op temp.

Ja bedoel ik. Doe altijd als water op temp is, dan nog km of 8-10 op 80 weg
wilco

Post by wilco »

Je oliebedrijfstemperatuur is 80/90 Graden , ik ga vaak bij de 80 Graden wat meer gas geven en als ik dit in stappen heb gedaan dan gaat het gas door de bodem.

Maar je kunt als stelregel wel aanhouden dat 15KM wel nodig is....s'winters is het meer.
Bij 10Km is je olie nog niet op 80 Graden.
Ook komen bij mij de toeren niet hoger als 3500rpm de eerst 10 á 15KM.
Daarna bijna de 9K rpm
DC2

Post by DC2 »

Ik wacht ook tot de olietemperatuur de 80 graden heeft gepasseerd.
slydawg

Post by slydawg »

Van mij thuis naar de hobby garage is precies 15km. Stukje 50km/h, dan 80km/h, dan de snelweg op met 100km/h en af om vervolgens met 70km/h door te kachelen naar de garage.
Olie temp staat dan net op 80-85 graden.
Vandaar dat ik nooit korte afstanden rij.
roblom

Post by roblom »

De olie heeft zijn volledige smerende werking al een paar tellen na het starten van de motor (alleen als de juiste olie gebruikt is natuurlijk).
De reden dat je een motor warm moet rijden is omdat het blok van metaal is. We hebben hierbij te maken met de volgende natuurkundige principes.

1) Een materiaal met een kleinere massa neems sneller warmte op.
2) Een metaal heeft een uitzettings coëfficient. Dit wil zeggen dat de geometrie (afmetingen) van een stuk metaal verandert als de temperatuur verandert. Hoe groot deze verandering van vorm is hangt af van het temperatuur verschil en de geometrie. Een buis van een meter ondergaat immers een kleinere lengte verandering dan eentje van 2 meter.
3) Elk materiaal heeft zijn eigen uitzettingscoëfficient (de een zet dus meer uit dan de ander bij dezelfde temperatuursverandering)
4) Materialen die dichter bij de warmtebron zitten warmen sneller op.

Uit deze principes kun je dus al opmaken dat je blok niet gelijkmatig opwarmt en dus niet overal gelijk uitzet. De warmtebron is de explosie in de cilinders en daar zal het dus ook het eerste warm worden.

In een automotor barst het van de verschillende vormen die met een passing (bepaalde speling) in elkaar zitten. De bekendste is de zuiger in de cilinder. Waar twee materiale langs elkaar bewegen zal wrijvind ontstaan en dus slijtage. Een oliefilm vermindert het maar neemt het niet weg. Om nu de meest optimale oliefilm te creeeren is er een bepaalde speling het meest optimaal.
Omdat de zuiger en de cilinders niet dezelfde massa hebben zullen ze dus niet gelijk uitzetten. Gevolg is dus dat de speling tussen de Zuiger en cilinder niet constant is. De zuiger zal sneller opwarmen dan de cilinder, zet dus meer uit dan de cilinder en dus word de speling tussen beide kleiner als de motor net gestart is. Geef je op dit moment plank gas dan nemen de krachten in de motor toe en dus hierbij ook de slijtage.

De meest optimale speling (en dus de meest optimale oliefilm) is er als de temperatuur van de motor in balans is (er wordt net zoveel warmte geproduceert als dat er afgenomen wordt door zijn omgeving (koelsysteem)). Dit punt is de bedrijfstemeratuur.

Alle situaties die hiervan afwijken geven dus:
Een verschil in vormverandering tussen de diverse onderdelen -> weer een niet optimale speling -> een niet optimale oliefilm -> verhoogde slijtage.
slydawg

Post by slydawg »

Goede uitleg :!:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Zelf wacht ik tot de olietemp > 90 graden is.
eteuben

Post by eteuben »

Nu ik weer werk heb en 5x per week de auto nodig heb, ga ik ook pas de snelweg op als de motor eerst goed op bedrijfstemperatuur is.

Ik kan na 1,5 km al de A7 achter ons huis opdraaien, maar ik rij expres de oude weg naar Groningen af (80 in de 5) en ga pas in Groningen (dus na 12 km) de snelweg op.

Dit warmlopen heeft een bijzonder gunstig effect op mijn brandstofverbruik en uiteraard valt de slijtage zo binnen de perken.

Ik kan het iedereen aanraden zo te rijden.
Voodoo

Post by Voodoo »

Top info :!: 8)
CWATR

Post by CWATR »

Ik snap niet dat ze geen oiltemp-meter standaard in de ATR hebben geplaatst. :cry:
slydawg

Post by slydawg »

Ik ga niet een omweg maken om de motor op te warmen.
Als je gewoon rustig de snelweg op rijd met ong. 100km/h in top gear is er niets aan de hand.
Katana

Post by Katana »

Respect! Goede uitleg :D

Ik rijd zelf de eerste 25min rustig en maak niet meer dan 3500 tpm.
Probeer zoveel mogelijk onder de 3000 tpm te blijven en op de snelweg wat langer 30min. Ivo heeft een olie temperatuur meter in zijn ATR en ik ga hier dan als gemeten feiten vanuit.

Voor een gewone motor zou 80 c voldoende zijn, maar VTEC motoren moet je toch anders mee omgaan.

Ik kan duidelijk horen wanneer er meer olie boven in de motor is bij de kleppen. Ze gaat dan wat minder geluid maken.

Het VTEC systeem van Honda heeft verschillende beveiligingen ingebouwd om geen VTEC te kunnen gebruiken als het "zeer schadelijk" is voor de motor; koelvloeistof 70 C, oliedruk, rijsnelheid, enz.

Probleem is alleen dat de olie en koelvloeistof niet even snel opwarmen.
Koelvloeistof is veel sneller op temperatuur dan olie.

Als je geen olie temperatuur meter hebt kijk dan niet naar je koelvloeistof meter, maar naar je horloge :-)
slydawg

Post by slydawg »

Ik weet dat we hoogtoerige motoren hebben maar......

Aiyoku wrote:Ik rijd zelf de eerste 25min rustig en maak niet meer dan 35000 tpm. Probeer zoveel mogelijk onder de 30000 tpm te
blijven en op de snelweg wat langer 30min.

:wink: :wink:
Katana

Post by Katana »

slydawg wrote:Ik weet dat we hoogtoerige motoren hebben maar......

Aiyoku wrote:Probeer zoveel mogelijk onder de 30000 tpm te
blijven en op de snelweg wat langer 30min.

:wink: :wink:

:lol: Herstel!
Locked