Ik wil weer racen!!

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
wilco

Post by wilco »

Een half rondje :shock: hmmm en ik wou van de zomer een paar avonden wat lange minuten maken.....dat gaat dus niet :-?

Er moet toch wat op wezen om de olietemp. naar beneden te krijgen...Mugen thermostaat?Kun je die ook voor op straatgebruik gebruiken?

Ik heb zelf hier de originele velgen al wel liggen ik zoek nu alleen nog redelijk betaalbare track banden.Voor die paar keer dat ik er ben.
Katana

Post by Katana »

Gaskleppie wrote:

Zelf heb ik een setje R888 van toyo om mn standaard velgjes liggen. Perfect voor op het circuit!

Image

Dat zijn semi-slicks!

Hoe lang duurt het voor ze op temperatuur zijn?

:twisted:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Niet zo heel lang.
Ze plakken vrij snel. Ze blijven ook lekker constand zodat je lekker ongestoord kan blijven knallen.

Met een standaard ITR kan je wel een paar rondjes rijden en je olie zal ongeveer op 130 graden blijven hangen. Een spoon thermostaat zet ik er ook altijd in als ik het circuit op ga. scheelt ook weer.
Plus dat je altijd even je radiateur moet nakijken. Als die dicht zit zie je dat ook in je olie temp. Je olie wordt namelijk ook gekoeld door je water.

Meestal ga ik pas rustiger rijden als hij boven de 130graden komt.
VTECRob

Post by VTECRob »

Wij komen ook kijken...
wilco

Post by wilco »

Ik begreep al dat ik een Thermostaat van bijv. Mugen en en Spoon fanswitch kan aanschaffen.

Toch is het wel jammer dat je net lekker aan het rijden bent dat je je olie al op ruim 130Graden ziet zitten.
stannyitr

Post by stannyitr »

Ik heb laatst in Bitburg 4 keer 40 min aan het rijden geweest met continu volle belasting :razz: :x .
Volgens mij kunnen die hondablokjes daar wel tegen :o ops: .
Of gewoon geen olietemp.meter steken .....krijg je ook geen bang hart :razz: :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

hahhahaa, dat is zo ja!
Met die B16 ben ik ook een dag aan het knallen geweest zonder olietemp metertje aangesloten. Dan rij je echt zonder zorgen! helemaal waar!
BugsM

Post by BugsM »

Hoe zit dat dan met de h22a7? Is deze ook gevoelig voor circuitgebruik cq langdurig extreem belasten?
ITR1689

Post by ITR1689 »

wilco wrote:Ik begreep al dat ik een Thermostaat van bijv. Mugen en en Spoon fanswitch kan aanschaffen.

Toch is het wel jammer dat je net lekker aan het rijden bent dat je je olie al op ruim 130Graden ziet zitten.

Zorg ook dat je goeie olie gebruikt. Bijv. Castrol RS Syntec 10W-60 of een andere xW-50 vol syntheet of dergelijks. 0W-30 is te dun voor het circuit. xW-40 zou net kunnen. En zorg dat je oliepeil op max. niveau staat. Anders kan je problemen kijgen in de bochten.
Goeie remblokken zij ook aanbevolen. En remkoeling ook. Anders remt ie niet meer na 4 rondjes.
Met normale straatbanden (Bridgestone) kan je ook veel plezier beleven op het circuit. Voor een beginner is het mischien wel veliger.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Zeker ook goede tips ken!
Martin.O

Post by Martin.O »

ja
wilco

Post by wilco »

Ik begreep dat de originele schijven voldoende waren?
Maar de prijs van de originele schijven liggen hoger als de schijven van Spoon , dus ik ben an het kijken voor schijven van Spoon.

Remblokken is Hawk of Ferodo aanbevolen , maar als je verder kijkt zijn de Mugen remblokken net iets gunstiger geprijst maar hoe zijn de Mugen remblokken , enigste wat er bij stond is werktemp. 100 Graden tot max. 700 Graden.

En zo'n rembeugel , wat je bij je veerpootvast zet en die houd je hoofdcilinder tegen , of tewel dat het flexibiliteit uit je schutbord gehaald word , is daar iets voor in NL te krijgen.En zo kun je verder gaan met staal omvlochten remleidingen.En dan DOT 5.1

Dus wat aan te raden is om je auto 100% circuitwaardig te maken zijn;
*Fanswitch
*Thermostaat
*Radiateurdop
*Remmen moeten 110% zijn , voor mij geld dat nieuwe schijven/blokken zowel voor als achter.
*Olie min. 5W50 , ik rij zelf altijd met 100% Fullsynthetic 5W50.
*Staal omvlochten remleidingen= Goodbridge .....
*DOT 5.1
*Rembeugel van bijv. Cusco
*OEM velgen met bijv. semi-slicks
*overige dingen.....

Hmmmm....Ik denk niet dat ik dit allemal zo 123 voor elkaar krijg bij het vrouwtje huis :lol: :wink: , we moeten ook nog trouwen :lol: :lol: :wink:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Begin eerst met de noodzakelijke. Je hebt al die dingen die je noemde niet nodig voor een paar rondjes circuit.
Fanswitch, thermostaat, radiateurdop, andere remschijven, stalen remleidingen, DOT 5.1, rembeugel; allemaal niet nodig in het begin, dat is meer voor langere races.
Voor sessies van 20 minuten op het circuit hoef je echt niet zo ver te gaan.
Belangrijkste zijn dus:
- olie temp meter: dan weet je wanneer je er rustig aan moet doen.
- goeie olie, 5W-50 vol syntheet is goed. Tot max. niveau volgooien. Ook extra olie meenemen. Oliepeil regelmatig checken op het circuit.
- remblokken, bijv. Ferodo 2500 voor en achter. Standaard remschijven zijn goed genoeg (zeer goed zelfs). Remblokken die pas bij 100 C beginnen te werken, zijn te heftig nog. En ze werken niet op straat.
- niet al te oude remvloeistof. DOT 5.1 is nog niet noodzakelijk. DOT 4 is prima, als het maar niet te oud is. Als het nog licht van kleur is dan is dat prima. Als ie al bruin is, dan kan je het beter verversen, doe dan gelijk DOT 5.1 erin. Die is ook geschikt voor straat en gaat langer mee.
- goeie banden (semi slicks nog niet nodig). Begin maar gewoon met straatbanden. Je hebt niet perse je OEM velgen nodig. Met je huidige banden + velgen moet het prima gaan. Zoveel ga je toch niet rijden op het circuit. Met de slijtage zal het wel meevallen.
- Rij max. 4 rondjes voluit achter elkaar. Na 4 rondjes kan je het beste 1 a 2 rondje de remmen en de motor af laten koelen, voordat je de pitstraat in gaat. Je zou ook weer 3 rondjes voluit kunnen gaan na 2 rondjes afkoelen.
creez

Post by creez »

Als je niet weet of je auto er wel aan toe is , kan je altijd frank nog een rondje laten proefrijden in je eigen auto :>
stannyitr

Post by stannyitr »

Zelfs de originele remblokken gaan redelijk lang mee ,pas na 4 uur beul werk in bitburg zat het ijzer tegen de remschijf en had ik niets remmen meer :razz:
Gevolg(ondekte ik 5 dagen later) heel de zijkanten voelde aan als schuurpapier ,allemaal metaal deeltjes van de remschijf die een stuk in de lak waren ingebrand :shock: die dan ook nog eens begonnen te roesten...heb het grootste deel kunnen verwijderen met een schuursponsje.
Heb nu toch maar de ferodo's gestoken en iets sneller stoppen met beulen :wink:
Katana

Post by Katana »

stannyitr wrote: die dan ook nog eens begonnen te roesten...heb het grootste deel kunnen verwijderen met een schuursponsje.

:shock:
Katana

Post by Katana »

stannyitr wrote: heb het grootste deel kunnen verwijderen met een schuursponsje.

:shock: :shock: :shock:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

En zo'n rembeugel , wat je bij je veerpootvast zet en die houd je hoofdcilinder tegen , of tewel dat het flexibiliteit uit je schutbord gehaald word , is daar iets voor in NL te krijgen.

Die heb ik er vorige week opgezet! Helemaal super zo'n ding! Echt een heerijk hard rempedaal, waanzinnig wat een verschil als je hard remt.
Kost niet veel, ik heb hem via ebay gekocht.
Hier heb ik ze nog nooit gezien.

Enne, Op sommige puntjes valt nog wat te discuseren maar wat Ken meld over circuit rijden klopt wel ongeveer. Al kan ik me nooit inhouden om na 4 rondjes even rustig aan te gaan doen. En dan wordt alles wel serieus te heet.
Zorg wel dat je extra remkoeling hebt in de vorm van koelslangen. Anders is het zo zonde als je toch kromme schijven hebt na een dagje knallen.
Ik heb zelf de voorkeur voor DS 2500 blokken. Zat ervaring ok btw....
IvoG

Post by IvoG »

BugsM wrote:Hoe zit dat dan met de h22a7? Is deze ook gevoelig voor circuitgebruik cq langdurig extreem belasten?

Nee, in mijn ervaring kan die er prima tegen.

Ik lees hier verder heel veel tips voor de auto, maar weinig tot geen tips voor de bestuurder. :roll:

Bouw het rustig op, in de eerste ronde spinnen of van de baan raken (of allebei) is niet nodig. Opwarmen is net zo belangrijk als afkoelen. Als het goed is zal de laatste ronde van de dag als de snelste en vloeiendste aanvoelen, en dan heb je het goed opgebouwd.

Het is de bedoeling om de auto beter te leren kennen, er zijn geen prijzen te behalen of zo. Ga geen gevaarlijke inhaalacties aan alleen om te bewijzen dat je het kan. Als er een deelnemer achter je zit die er een paar bochten eerder niet zat, dan is hij gewoon sneller, ongeacht wat voor auto hij of jij hebt, ongeacht wat je denkt te kunnen etc. Laat hem voorbij op een verantwoorde manier / plaats en probeer aan te sluiten, misschien kan je iets leren uit zijn rijstijl.

Denk eraan dat je met dezelfde auto en zoveel mogelijk voorzien van dezelfde onderdelen (banden, blokken, schijven, etc.) weer thuis wil komen. Het uiterste uit de auto proberen te halen op zo'n dag / avond hoeft niet ten koste te gaan van alles. Bespaar het materiaal zoveel mogelijk. Ik heb 5 circuitdagen op dezelfde set banden, blokken en schijven gedaan, en kon daarna ook gewoon naar huis rijden.

Geef jezelf ook tijd om af te koelen / bij te komen. Anders raak je je concentratie mogelijk kwijt.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

En Ivo kan het weten........
Locked