vet filmpje :thumbs:! maar op het eind staat 224 krukas pk, moet dat niet wiel pk's zijn?
het was kilowat * 1.36 om naar wiel pk's te gaan en nog eens * 1.09 om naar krukas pk's te gaan toch? of moest je nou die 0.09 bij die 1.36 optellen? anders is het 244.6 krukas pk's en 224.4 wiel pk's
iig dingetje is volgens mij lekker snel! mooie score :thumbs:
Die 0,09 is het aandrijflijn verlies waar gemiddeld genomen 9% verlies wordt gerekend. Dit waren wiel pk's dus moet je het x 1,09 doen om een schatting te krijgen van het vermogen aan de krukas.
vet filmpje :thumbs:! maar op het eind staat 224 krukas pk, moet dat niet wiel pk's zijn?
het was kilowat * 1.36 om naar wiel pk's te gaan en nog eens * 1.09 om naar krukas pk's te gaan toch? of moest je nou die 0.09 bij die 1.36 optellen? anders is het 244.6 krukas pk's en 224.4 wiel pk's
iig dingetje is volgens mij lekker snel! mooie score :thumbs:
Die 0,09 is het aandrijflijn verlies waar gemiddeld genomen 9% verlies wordt gerekend. Dit waren wiel pk's dus moet je het x 1,09 doen om een schatting te krijgen van het vermogen aan de krukas.
dus dan klopt het toch wat ik zei of lees ik er nu helemaal overheen? 224 pk * 1.09 = 244
(sorry vannacht niet veel geslapen :-? )
mr. X wrote: dus dan klopt het toch wat ik zei of lees ik er nu helemaal overheen? 224 pk * 1.09 = 244 (sorry vannacht niet veel geslapen :-? )
Of het is 224 krukas PK en 224/1.09 = 205,5 pk aan de wielen...
Hoe komen ze aan de 9%? Is dat gemeten of een schatting of wat?
We hebben te weinig runs per auto gemaakt om de nauwkeurigheid van de meting en de bank zelf te bepalen.
Een MAHA bank bijv. heeft een onnauwkeurigheid van +/- 2%. Zie handleiding MAHA rollenbank. Dat betekent dus 100 pk gemeten ook 98 of 102 pk kan zijn.
vet filmpje :thumbs:! maar op het eind staat 224 krukas pk, moet dat niet wiel pk's zijn?
het was kilowat * 1.36 om naar wiel pk's te gaan en nog eens * 1.09 om naar krukas pk's te gaan toch? of moest je nou die 0.09 bij die 1.36 optellen? anders is het 244.6 krukas pk's en 224.4 wiel pk's
iig dingetje is volgens mij lekker snel! mooie score :thumbs:
Die 0,09 is het aandrijflijn verlies waar gemiddeld genomen 9% verlies wordt gerekend. Dit waren wiel pk's dus moet je het x 1,09 doen om een schatting te krijgen van het vermogen aan de krukas.
Heren,
Ik ga het reken topic nog leuker maken;
Mijn ATR heeft standaard volgens Honda 156KW (212pk).
Nu is er vanmiddag 155KW gemeten, reken dat eens uit svp?
155 x 1,36 = 210,8 .... x 1,09 = 229,8 ?? Dat lijkt me sterk..
:wink:
BDW: Patrick, bedankt voor het verzorgen van mijn ride :thumbs:
155*1.36=210.8 pk zonder die aandrijflijn verliezen.
nu kun je dus echter speculeren over die 0.09.
als je uitgaat van honda std specs. zou hij 212 moeten hebben.
we hebben 210.8
212-210.8=1.2 pk kom je tekort. dit zou dus in het aandrijf verlies moeten zitten. dus je zou kunnen concluderen dat die testbank daar (1% van de 210.8 gemeten = 2.108 = 1% aandrijf verlies. je hebt 1.2 aandrijf verlies. je doet dus 1.2/2.108. daar komt 0.57 uit.) uitgaand dat de atr goed is, en de meting goed verricht zou de bank daar dus tijdens dÃe run een correctie moeten hebben van 0.057!
dus eerst de kw maal 1.36. daarna nog eens maal 1.0057
want reken maar na:
155*1.36= 210.8
210.8*(1.2/2.108)=212!!
Ik ben wel nieuwsgierig naar de onderlinge verschillen.
En het hele wiel/krukas verhaal is toch wel te zien? Staat vast wel op het papiertje wat jullie hebben gekregen, en anders moeten jullie ze even vragen om de excel bestandjes te mailen.
Die heb ik toendertijd ook keurig gekregen van ze.
Ik vermoed dat die 224pk krukas pk's zijn. :wink:
Ik kon niet langskomen, zit thuis met een griepje...
Ik vind de grafiekjes leuker om te bekijken dan deze waardes eerlijk gezegd.
En een vlakke koppel kromme is het gevolg van honda's vtec systeem. Dan kun je het koppel bij een groter toerenbereik hoog houden, dat is dus alleen maar goed. (Piekje bij vtec inschakelen is nog beter.)
ja daarom.. maar ik vind ook niet dat je moet uitgaan van die waardes... dat is leuk als je op verschillende banken bent geweest dat je ongeveer kan schatten wat je std vermogen is, hier vanuit kun je weer zien hoeveel eventuele mod's hebben opgeleverd. dát is eigenlijk het enige interessante van een bank (+ natuurlijk de koppel/vermogens grafiek)
*edit ops: klopt idd.. formule moet alsvolgt zijn 210.8*((1.2/2.108)+1)=212
(je kan ook ipv ((1.2/2.108)+1) 1.0057 neerzetten maar dat is afgerond)
mr. X wrote:155*1.36=210.8 pk zonder die aandrijflijn verliezen. nu kun je dus echter speculeren over die 0.09. als je uitgaat van honda std specs. zou hij 212 moeten hebben. we hebben 210.8 212-210.8=1.2 pk kom je tekort. dit zou dus in het aandrijf verlies moeten zitten. dus je zou kunnen concluderen dat die testbank daar (1% van de 210.8 gemeten = 2.108 = 1% aandrijf verlies. je hebt 1.2 aandrijf verlies. je doet dus 1.2/2.108. daar komt 0.57 uit.) uitgaand dat de atr goed is, en de meting goed verricht zou de bank daar dus tijdens dÃe run een correctie moeten hebben van 0.057! dus eerst de kw maal 1.36. daarna nog eens maal 1.0057
want reken maar na: 155*1.36= 210.8 210.8*(1.2/2.108)=212!!
Klopt, een leuke speculatie.
Ik heb mijn auto alleen niet op een meet apparaat gezet om te speculeren. Het doel was meeten van het vermogen.
Als er (speculeer) een verlies in de testbank zou zitten zou dat naar mijn mening moeten worden meegenomen in "de" berekening.
We mogen er wel vanuit gaan dat een specialist zijn meet instrument geregeld laat kalibreren. :roll:
maar je kunt niet uitgaan van 1 auto. kijk als er nog een std atr op staat en die scoort een paar pk's minder. ligt dat dan aan de bank of aan de motor's gesteldheid?
ik vind een testbank niet meer dan vergelijkings materiaal tov eerdere run's op dezelfde bank.
mr. X wrote:maar je kunt niet uitgaan van 1 auto. kijk als er nog een std atr op staat en die scoort een paar pk's minder. ligt dat dan aan de bank of aan de motor's gesteldheid?
Ok,.. maar hoe ga je dat controleren..?
Nogmaals dit soort meetingen staat of valt naar mijn mening op de betrouwbaarheid van het meet materiaal. Hiermee bepaal je het onderscheid. In dit geval een gecalibreerde testbank 8)
niet. dat kan ook denk ik niet. daarom zeg ik nogmaals. een testbank is leuk om te zien wat je aan vermogen erbij hebt gekregen via enkele mod's (of natuurlijk bent verloren).
de fabriek geeft de specs op en daar zou ik maar vanuit gaan. zoals die man zei: 70% zit er dead-on de andere boven, de andere onder. maar maakt dat nog uit dan?
kijk als jij op bank A (ik neem even overdreven grote verschillen) een vermogen hebt van 120 kw
en je gaat naar bank B en daar heb je een vermogen van 160 kw.
je maakt een paar aanpassingen en gaat terug naar bank A en ziet dat je daar 135 kw scoord
je gaat naar bank B en ziet 175 kw staan.
hiermee wil ik zeggen, de banken kunnen denk ik wel verschillen in waardes maar geven, uitgaand van hun meet methodes blijven ze een vermogenswinst meten die denk ik toch hetzelfde is.
eigenlijk zouden we dit een keer moeten proberen.
2 testbanken 1 auto
met die auto (std of niet, dat maakt niet uit) naar beide banken gaan. je kijkt wat de waardes zijn.
zet enkele mod's op de auto (waarvan je zeker weet dat je dit gaat zien op de bank) en gaat terug naar beide banken.
je zult dan waarschijnlijk zien dat de vermogenstoename, denk ik, gelijk is.
1. de fabriek geeft de specs op en daar zou ik maar vanuit gaan. zoals die man zei: 70% zit er dead-on de andere boven, de andere onder. maar maakt dat nog uit dan?
2. eigenlijk zouden we dit een keer moeten proberen. 2 testbanken 1 auto
met die auto (std of niet, dat maakt niet uit) naar beide banken gaan. je kijkt wat de waardes zijn. zet enkele mod's op de auto (waarvan je zeker weet dat je dit gaat zien op de bank) en gaat terug naar beide banken. je zult dan waarschijnlijk zien dat de vermogenstoename, denk ik, gelijk is.