vtecpower stelt zich voor..

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
mr. X

Post by mr. X »

waar ik wél over heb zitten denken. maar daarvoor moet je dat honda boek gelezen hebben om dit te gaan begrijpen is een soort ram-air effect creeren. je maakt gewoon een gat in de bumper met een slang erachter die gaat naar een airbox waar de filter inhangt. deze filter is in het midden geplaatst van de box. maar de entrance van de lucht is in een zodanige hoek dat de lucht een 'slinger' krijgt waardoor hij als het waren als een kolk/orkaan in de filter wordt geduuwd, zodat het aanzuigen vermakkelijkt wordt en net zoals je een fles leeggooid (niet gewoon op zn kop houden maar een slinger eraan geven zodat een kolk in de fles komt dat hij sneller leeg loopt. zo is het denk ik ook met de inlaat)

zoiets zou ik nog wel willen proberen. je moet alleen dan weer niet die air-box afsluiten. anders krijg je weer het effect dat als de aanzuigbuis eenmaal 'vol' zit de lucht er liever overheen zou gaan wat juist het tegenovergewenste resultaat bereikt :?:
lijkt me heel uitdagen te testen. vooral omdat het simpelweg niet op een testbank te testen is
Katana

Post by Katana »

mr. X wrote:máár.. het zit zo. ram-air heeft nut bij een bepaald toerental/engine speed/car speed. boven en onder deze bepaalde snelheid heeft het minder nut/minder vermogenswinst dan een 'gewone' cai

Dat is meteen het antwoord op een vraag. Voor dagelijks gebruik kiest men voor een tussen oplossing. Voor race een zo groot mogelijk voordeel bij constant vollast.

De Race Accoord van de jaren '90 had zelfs een 180 c gedraaide motor om aan de voorkant een airbox achter de gril te zetten. Zag er zeer cool uit.
Katana

Post by Katana »

mr. X wrote:waar ik wél over heb zitten denken. maar daarvoor moet je dat honda boek gelezen hebben om dit te gaan begrijpen is een soort ram-air effect creeren. je maakt gewoon een gat in de bumper met een slang erachter die gaat naar een airbox waar de filter inhangt. deze filter is in het midden geplaatst van de box. maar de entrance van de lucht is in een zodanige hoek dat de lucht een 'slinger' krijgt waardoor hij als het waren als een kolk/orkaan in de filter wordt geduuwd, zodat het aanzuigen vermakkelijkt wordt en net zoals je een fles leeggooid (niet gewoon op zn kop houden maar een slinger eraan geven zodat een kolk in de fles komt dat hij sneller leeg loopt. zo is het denk ik ook met de inlaat)

zoiets zou ik nog wel willen proberen. je moet alleen dan weer niet die air-box afsluiten. anders krijg je weer het effect dat als de aanzuigbuis eenmaal 'vol' zit de lucht er liever overheen zou gaan wat juist het tegenovergewenste resultaat bereikt :?:
lijkt me heel uitdagen te testen. vooral omdat het simpelweg niet op een testbank te testen is

Dat Honda boek zou ik wel een keer willen lezen, weet jij misschien hoe ik daaraan kan komen?

Maar een eenmaal "volle airbox"heb denk ik niet dat de lucht er allemaal overheen gaat. Je heb alleen wel steeds meer (rij)snelheid nodig om de druk in de airbox op te voeren, hier is zeker een berekening van.

Misschien een ander mooi (Honda)voorbeeld is de motor waarmee Colin Edwards SBK kampioen is geworden. De Honda SBK SP-1 en 2 heeft een Airbox ingang tussen de koplampen en een prachtig aangepast aluminium frame. Het balhoofd is dusdanig aangepast dat de luchtstroom zo recht mogelijk van de neus langs het balhoofd de airbox in kan stromen. 7 Jaar later hebben bijna alle ander fabrikanten het idee overgenomen(nieuwe Yamaha R6). Als je een keer bij een motorzaak in de buurt bent moet je eens naar een "oude" SP-1 of 2 gaan kijken, zeer cool!

Grz
mr. X

Post by mr. X »

ok zal eens gaan kijken!

het honda boek is gewoon te bestellen via bol.com waar nog wel meer leuke boeken staan die ik zeker ga bestellen, zeer interessant allemaal :D wel compleet in het engels...

het boek wat ik nou heb heet:
High-performance HONDA builder's handbook (volume 1) van joe pettitt
klik
HondArd

Post by HondArd »

Ik denk dat je met Ram Air een beetje uit moet kijken. Je krijgt dan een soort van drukvulling en dan gaat misschien de motor weer te arm lopen omdat de injectoren niet genoeg benzine kunnen injecteren. lijkt me niet gezond voor de motor, lijkt me.
mr. X

Post by mr. X »

de cilinder kan niet voller dan vol. behalve bij forced induction dus daar hoef je je denk ik niet zo druk om te maken... je stemt namelijk de injectoren af op de hoeveelheid lucht die max. de cilinder in zóu kunnen. dit haalt hij echter (bijna altijd) niet.

de efficientie van de motor wordt ook wel weer gegeven in VE (Volumetric Efficientcy):
quote honda boek
"The volumetric efficiency (VE) of an engine is defined as the ratio of the actual mass airflow to the theoretical mass airflow. If an engine flows its theoretical airflow, then the VE would be 100 percent. At Wide-Open Throttle (WOT), high-performance engines can approach a VE value of 100 percent, and racing engines can exeed 100 percent within a specific RPM range because of ther more efficient inlet and exhaust tuning. All engines have low VE values at part throttle (except for engines equipped with a turbocharger or supercharger, in which the inlet manifold is often pressureized under part-throttle conditions)."
Katana

Post by Katana »

mr. X wrote:waar ik wél over heb zitten denken. maar daarvoor moet je dat honda boek gelezen hebben om dit te gaan begrijpen is een soort ram-air effect creeren. je maakt gewoon een gat in de bumper met een slang erachter die gaat naar een airbox waar de filter inhangt. deze filter is in het midden geplaatst van de box. maar de entrance van de lucht is in een zodanige hoek dat de lucht een 'slinger' krijgt waardoor hij als het waren als een kolk/orkaan in de filter wordt geduuwd, zodat het aanzuigen vermakkelijkt wordt en net zoals je een fles leeggooid (niet gewoon op zn kop houden maar een slinger eraan geven zodat een kolk in de fles komt dat hij sneller leeg loopt. zo is het denk ik ook met de inlaat)

BMW heeft een M3 gebouwd waar er standaard een in zit. Ik dacht het vorige model. Yamaha heeft een nieuwe motor op de markt dit jaar met standaard
127pk met max 16500 rpm. Op topsnelheid zou het "ram air effect" het zelfs op 133pk brengen.

Ook hier geld het niet direct te kunnen nameten van dit feit.
Feit is wel dat je door de air-intake op een plaats te zetten waar je altijd schone/koudere lucht hebt (lees dichtere) zal er de meeste winst op het
vlak van "drivability" zitten.

Ivo heeft voor zijn Typhoon luchtfilter de mistlamp opening open gelaten en je ziet een duidelijke winst in het midden toeren gebied (drivability)met zelf een winst van 1 pk tot (gecorrigeerd).

http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=189

En het staat cool... :twisted:
vtecpower

Post by vtecpower »

zooo das lang geleden :razz: bijna 4 jaar dat ik me voorstelde hier en opzoek zou gaan naar een itr..nu bijna 4 jaar verder en 2 honda's verder is het er dan EINDELIJK van gekomen..ik heb een itr!!!

ik denk dat ik beter een nieuw voorstel topic kan aanmaken..aangezien dit topic nu van "gast" is :lol:
Jo&

Post by Jo& »

GEFELICITEERD!!!!!!!!!

Ja een nieuwe topic kan :wink:
Locked