Welke ET waarde & breedte velg + banden ???
even nog terug komend op de banden, ik heb nu de potenze RE050 (17'') en ben zeer tevreden over deze band, met droog weer wordt je akelig van de grip, bochten vlieg je letterlijk doorheen. met half-nat weer (dus als het heeft geregend en niet helemaal droog is) heb ik toch wel eens als je té fanatiek door een redelijk scherpe bocht wil, dat hij dan eerst vóór uitbreekt en dan (als je van het gas gaat) hij voor weer grip terug krijgt en met zn kont gaat gooien (maar dat is natuurlijk logisch)
Op de site van autobandenmarkt worden deze twee opties opgegeven voor de Bridgestone RE050 in de maat 205/40/17:
Potenza RE050A 205/40/17 80Y, A €127,00
en
Potenza RE050 205/40/17 84W XL, A €135,50
W kan een snelheid tot 270 km/h aan, Y tot 300 km/h.
Index draagvermogen 80 = max. draagvermogen van de band in kg = 450; 84= 500.
Wat betekenen de A en XL? Is de 84W band een zwaardere band? Gevoelsmatig denk ik dat de eerste geschikt is voor de itr. :?:
Potenza RE050A 205/40/17 80Y, A €127,00
en
Potenza RE050 205/40/17 84W XL, A €135,50
W kan een snelheid tot 270 km/h aan, Y tot 300 km/h.
Index draagvermogen 80 = max. draagvermogen van de band in kg = 450; 84= 500.
Wat betekenen de A en XL? Is de 84W band een zwaardere band? Gevoelsmatig denk ik dat de eerste geschikt is voor de itr. :?:
- Gaskleppie
Velgen zijn binnen en ik moet nu kiezen tussen
de RE050A XL of de RE050A , zal de laaste voldoende zijn?
EDIT; Net gebeld voor nadere informatie en heb als advies gekregen dat ik de RE050 moet nemen met loadindex 80 omdat er meerdere FWD rijders klagen over dat de wang van de RE050A XL te hard zijn , en vooral omdat de ITR niet zo zwaar is.
Het verschil tussen de RE050A en RE050 is dat de RE050A een asymetrisch profiel heeft en daardoor net wat beter het water af voert.
Dat maakt mij niet zo veel uit omdat de auto toch stil blijft staan met slecht weer en in de slechtere maanden (Eind herfst/Winter) plaats ik wintervelgen (originele velgen) toch weer op de ITR.
Voor de rest het rubbercompund is exact hetzelfde van elkaar.
Ik heb hem in de maat 205/40/17 besteld.
de RE050A XL of de RE050A , zal de laaste voldoende zijn?
EDIT; Net gebeld voor nadere informatie en heb als advies gekregen dat ik de RE050 moet nemen met loadindex 80 omdat er meerdere FWD rijders klagen over dat de wang van de RE050A XL te hard zijn , en vooral omdat de ITR niet zo zwaar is.
Het verschil tussen de RE050A en RE050 is dat de RE050A een asymetrisch profiel heeft en daardoor net wat beter het water af voert.
Dat maakt mij niet zo veel uit omdat de auto toch stil blijft staan met slecht weer en in de slechtere maanden (Eind herfst/Winter) plaats ik wintervelgen (originele velgen) toch weer op de ITR.
Voor de rest het rubbercompund is exact hetzelfde van elkaar.
Ik heb hem in de maat 205/40/17 besteld.
Erg raar , ik kon vanavond in ene niet meer inloggen en als ik dit berichtje had getypt werd er gezegd , bericht niet gevonden?????
Vandaar 4X dit bericht.......
ops:
De moderators mogen de overbodige weghalen...
Nou dat vroeg ik ook , maar zoals hierboven Frank en typeR2004 al zei dat 80 =450KG al hard zat is.
Degen waar ik de velgen/banden besteldt heb , doet niet anders dan velgen/banden monteren Duhhh... op veel vermogende auto's , hij had wat soort van klachten gehoord van andere FWD rijders dat deze banden toch net wat te hard zijn voor vrij lichte veel vermogende auto's , vandaar dat hij mij dit adviseerde.
Het is niet zo dat ze niet net zo goed plakken aan het asfalt , maar in combinatie met het standaard harde onderstel van de ITR en ook nog knetterharde wangen , stuiter je op elk hobbeltje en bobbeltje en ook dat lijkt niet ten goede te komen op je wegligging.
Als iemand andere ideeën/visies heeft verbeter me maar.
Vandaar 4X dit bericht.......

De moderators mogen de overbodige weghalen...
Nou dat vroeg ik ook , maar zoals hierboven Frank en typeR2004 al zei dat 80 =450KG al hard zat is.
Degen waar ik de velgen/banden besteldt heb , doet niet anders dan velgen/banden monteren Duhhh... op veel vermogende auto's , hij had wat soort van klachten gehoord van andere FWD rijders dat deze banden toch net wat te hard zijn voor vrij lichte veel vermogende auto's , vandaar dat hij mij dit adviseerde.
Het is niet zo dat ze niet net zo goed plakken aan het asfalt , maar in combinatie met het standaard harde onderstel van de ITR en ook nog knetterharde wangen , stuiter je op elk hobbeltje en bobbeltje en ook dat lijkt niet ten goede te komen op je wegligging.
Als iemand andere ideeën/visies heeft verbeter me maar.
De loadindex zegt weinig over de hardheid van de wang.
Toyo banden hebben een vergelijkbare load index, maar de wang is zachter dan bridgestone banden.
Als je wil vergelijken: www.bridgestone.com
Toyo banden hebben een vergelijkbare load index, maar de wang is zachter dan bridgestone banden.
Als je wil vergelijken: www.bridgestone.com
Ik zat toch te twijfelen ,omdat net wat je zegt wat is hard genoeg?
Met deze vraag kreeg ik gisteravond een telefoontje van Deep van http://www.pitbox.nl/ om wat dingen uit de wereld te hebben en mij een twijfel weg te nemen.
Hij vanalles erbij gepakt en tot een conclusie gekomen dat je andere FWD auto's niet met een Type R kunt vergelijken en daarom konden er bij en ITR waarschijnlijk toch wel de band er op met de hardste wang.
Het zijn toch de RE050 A XL 84W geworden, deze heeft de hardste wang.
Ik moet zeggen en ik heb geen aandelen maar Deep heeft me enorm goed geholpen en voor mij geen andere zaak meer , topservice!!
Ik kan zelfs omdat ik volgende week Zaterdag niet kan kan ik s'; avonds laat nog de velgen laten monteren/uitlijnen, TOP :thumbs:
Met deze vraag kreeg ik gisteravond een telefoontje van Deep van http://www.pitbox.nl/ om wat dingen uit de wereld te hebben en mij een twijfel weg te nemen.
Hij vanalles erbij gepakt en tot een conclusie gekomen dat je andere FWD auto's niet met een Type R kunt vergelijken en daarom konden er bij en ITR waarschijnlijk toch wel de band er op met de hardste wang.
Het zijn toch de RE050 A XL 84W geworden, deze heeft de hardste wang.
Ik moet zeggen en ik heb geen aandelen maar Deep heeft me enorm goed geholpen en voor mij geen andere zaak meer , topservice!!
Ik kan zelfs omdat ik volgende week Zaterdag niet kan kan ik s'; avonds laat nog de velgen laten monteren/uitlijnen, TOP :thumbs:
Gaskleppie wrote:Ik heb de Rays wielmoeren, net als Vteccie.
Mooi zwart en 1 van die 5 zwarte is dan het wielslotje. Duur, maar wel mooi!
wat is eigenlijk de goede maat moeren voor een ITR?
I zie vaak 2 variabelen genoemd...
12 of 14mm en dan een keuze uit 1.25 of 1.5
Nummertjes zeggen me niks...iemand die het weet?
vtecmoon wrote:Gaskleppie wrote:Ik heb de Rays wielmoeren, net als Vteccie.
Mooi zwart en 1 van die 5 zwarte is dan het wielslotje. Duur, maar wel mooi!
wat is eigenlijk de goede maat moeren voor een ITR?
I zie vaak 2 variabelen genoemd...
12 of 14mm en dan een keuze uit 1.25 of 1.5
Nummertjes zeggen me niks...iemand die het weet?
Voor Honda is het altijd maat M12x1.5.
De 12 staat voor de diameter in mm en de 1.5 is de (spoed) afstand tussen de tandjes van de schroefdraad in mm.