Te koude inlaatlucht?
Te koude inlaatlucht?
Toen ik nog met een (sl)Opel Kadett 1.2S rondkarde heb ik ooit problemen gehad met te koude inlaatlucht. Op het luchtfilter zat een schuif om de inlaatlucht aan te passen aan zomer en winter maar de auto reed volgens het instructieboekje zuiniger als je deze in de zomerstand liet staan. Dat deed ik dus ook hartje winter (was ergens tussen de -5 en -10), maar toen begon de auto bij 120 ineens heel erg te stotteren. Bleek dat de benzine in de carburateur door de langsstromende koude lucht niet voldoende te vernevelen en/of condenseerde weer. Nu vraag ik me af of dat met de auto's van tegenwoordig ook niet het geval kan zijn. In onze ATR zit geen mogelijkheid om tussen zomer en winterstand te (laten) schakelen, net zoals bij de meeste auto's met een openlucht filter. Vernevelt de benzine door middel van de injectoren al voldoende, of maakt het wel degelijk uit hoe koud de inlaatlucht is?
- Gaskleppie
AccordTypeaRd wrote:Aiyoku wrote:Tenzij je weer terug wil naar (SL)Opel :mrgreen:
Ik wil zeker niet terug naar (sl)Opel, maar is er ook iemand die serieus een antwoord op mijn vraag kan geven :?:
Ok, even zonder gekheid.
Een carburateur kan door de snel stromende lucht EN brandstof bevriezings verschijnselen vertonen heb ik me wel eens laten vertellen.
Maar met de injectie moderne motoren hoef je je daar volgens mij geen zorgen over te maken. De ECU heeft zelfs een barometer voor de luchtdruk
te meten. Hij regelt zichzelf altijd netjes bij (koude start, CAI, bergen, enz).
Grz
Wat mij trouwens wel is opgevallen is dat er een slangetje langs de accu afloopt (ergens naar het inlaatspruitstuk, helemaal zeker weten doe ik het ook niet) waar volgens mij een bepaalde klep op het standaard luchtfilterhuis mee wordt aangestuurd. Dat slangetje ligt dus nu maar werkeloos te wezen wegens het gewijzigde lichtfilter. Is dit slangetje dan soms voor de aansturing voor de eventuele zomer of winterstand of heeft het een ander doel?