De eerste 180 graden om........

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
CyRaX

De eerste 180 graden om........

Post by CyRaX »

Mja, het moest een keer gebeuren.... :o ops:
Was lekker aan het tuffen in en om Alkmaar. Nu is er achter op een industrieterrein een nieuw stuk weg neergelegd met heel veel bochtjes achter elkaar.
Dus ik dacht: laat ik daar is gaan rijden.

Ik durf van mijzelf wel te zeggen dat ik de R onder controle heb, ook in glij en "sper" situaties.
Nu kwam ik uit een bocht naar rechts, en hierna volgt meteen een linkse bocht. Het zijn haakse bochten en ik reed +/- 50 km/u.
Na/tijdens de eerste bocht begon de R iets te glijden en ik voelde het sper zijn werk doen :D
Echter, toen ik rustig wou terug sturen om de linkse bocht te nemen ging het fout.
Bij het uitdraaien van de rechtse bocht werd het het sper te veel en de achterkant begon uit te breken.....ik liet daarom eerst het gas los.
Dit gaf niet het gewenste resultaat, dus ik trapte de koppeling ook in.
De achterkant leek terug te komen, echter INEENS draaide de R 180 graden om. :?:
Gelukkig net niet de stoep geraakt, maar wel een laag rubber neergelegd.

Ik ben over het algemeen een rustige rijder, en doe dit soort dingen alleen als de situatie het toelaat.
Tot nu toe heb ik het glijden altijd goed onder controle gehad, en weet het altijd correct op te vangen, echter deze ervaring heeft me wel wat doen schrikken..... :o ops:

Enige minuten later kwam het in me op dat het misschien wel leuk zo zijn om een soort cursus met R rijders te gaan doen.
Ik heb gelezen dat de rijvaardigheidsdag eraan komt, echter misschien is het leuker (een andere keer dan) om eens verder te gaan dan dit.
Ik zie dat het een zeer uitgebreide cursus is op 11 juni, maar vraag mij af of er nog iets "extremers" bestaat.
Dus eigenlijk een soort circuitdag met instructeurs.
Misschien interpreteer ik de 11 juni dag verkeerd, maar hoe dan ook lijkt het mij een goed idee.......
Misschien zijn er meerdere met mij, en is er iets te regelen..... 8)
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

tja soms moet zoiets gebeuren om te weten waar de grens is, op het circuit zelfs 360 gemaakt :wink:
Je leert er alleen maar van, alleen heb je op het circuit vaak wat meer de ruimte en geen stoepranden.

Ooit op een ander forum hebben ze een driftcursus gedaan, niet dat de itr een drift machine is maar je controle over de auto verbetert er wel van, ze spuiten dan ook het testcircuit nat zodat bandenslijtage miniem is en je uiteraard makkelijker uitbreekt.

Dat was in lelystad geloof ik, dat was geloof ik iets van 175euro p.p maar zat ook luch en drinken bij dacht ik.
ITR1689

Re: De eerste 180 graden om........

Post by ITR1689 »

CyRaX wrote:Bij het uitdraaien van de rechtse bocht werd het het sper te veel en de achterkant begon uit te breken.....ik liet daarom eerst het gas los.

Dit zou de oorzaak kunnen zijn....Nooit direct gas los laten bij overstuur. Maakt het alleen maar erger.
Een sper is geen wondermiddel. Die doet niks anders dan onderstuur verminderen bij het optrekken in/uit een bocht. Verwacht dus niet teveel van een sperdiff.
WinFreak

Post by WinFreak »

Idd, wou net zeggen dat gas los koppeling toch juist overstuur veroorzaakt in een bocht...
Image
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Een sper is geen ESP hoor. Die helpt echt niet tegen overstuur. Hij helpt zelfs overstuur omdat hij de voorkant meer de bocht intrekt.

je liften is zeker de oorzaker van de doordraaier.
Wel een goed les zo! ;)
mr. X

Post by mr. X »

maar dat is wel echt onnatuurlijk om gas te geven als je m voelt gaan. heb het ook enkele keren meegemaakt en betrap mezelf er toch telkens op dat er door mn hoofd flitst dat ik liever gas los doe dan gas bij geven.

het leukste is (vind ik) hard aankomen rijden scherp insturen, gas volledig los wachten tot de achterkant begint en op het juiste moment gas geven zodat je m toch weer onder controle krijgt, heerlijk.
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Dat je je gas los wilt laten komt door een eerdere fout, je gaat te hard de bocht in.
CyRaX

Post by CyRaX »

Had dus gas erop moeten houden....
Das inderdaad niet je instinctieve reactie.
Zal het onthouden voor de volgende keer. :o ops:
Ging inderdaad te hard de bocht in, maar ja, je verlegt je grenzen wel is.
Hoe dan ook was dit DE grens.
CyRaX

Post by CyRaX »

En als ik het dus goed heb, werkt het bij onze VOORWIEL aandrijvers zo:

Overstuur = Achterkant gaat uitbreken ---> iets gas erbij om hem recht
te trekken.

Onderstuur = Glijden over de voorwielen ---> gas los, en de R zal de
gewenste rijrichting gaan volgen.
mr. X

Post by mr. X »

precies.. en krijg je m nog steeds niet onder controle bij het ondersturen zou je nog een keer de rem aan kunnen tikken, je zwaartepunt verschuift dan iets naar voren en zodoende krijg je meer grip op de voorwielen
50ct

Post by 50ct »

NEVER and NEVER gas los als je uitbreekt!!
Ben ook een keertje op mijn bek gegaan met meiden (!!!!) in the R
Het is ZEER :o ops: :o ops: :o ops: :o ops:
eteuben

Post by eteuben »

Ieder nadeel heb zijn voordeel. Immers je weet nu op de openbare weg in ieder geval de echte grens van je auto.

Ik heb mijn auto nu 7 jaar en ken de auto erg goed qua karakter inmiddels. Weet precies hoe ver ik met em kan gaan . Al is dat nog niet zo hard als dat jullie kunnen met een R, maar het gevoel 1 te zijn met de auto is er!
ITR1689

Post by ITR1689 »

eteuben wrote:Ieder nadeel heb zijn voordeel. Immers je weet nu op de openbare weg in ieder geval de echte grens van je auto.

Neem maar van mij dat de echte grens verder ligt op het circuit....
50ct

Post by 50ct »

Op circuit kan je de grens opzoeken en deze op straat gebruiken. Ken mijn auto nu goed door een dagje Ring. Weet nu veel meer en heb meer zelfvertrouwen als ik een bocht neem.
becas©

Post by becas© »

sorry hoor, maar volgens mij menen een aantal personen hier dat ze daar een dagje circuit opeens Michael Shumachers zijn en kennen ze hun auto opeens door en door. Daar komen ongelukken van....
eteuben

Post by eteuben »

ITR1689 wrote:Neem maar van mij dat de echte grens verder ligt op het circuit....

Alle veiligheids maatregelen zijn daar wel aanwezig. En je komt geen tegenliggers of drempels tegen. Dus op een circuit kan je pas echt de grens opzoeken inderdaad! Mee eens.

Openbare weg inderdaad daar niet voor gebruiken! :wink:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ja, totdat je zo'n achtelijk onverantwoordelijke paardenlul achterin je kofferbak krijgt!

het wast echt knetter geil had nog nooit op het circuit gereden alleen gesprint maar das de andere kant op natuurlijk
weet niet wie het had gezegt maar die stelde voor als je nog nooit op het circuit had gereden dat je beter met instructies kon rijden
maar vond het best goed gaan al zeg ik het zelf
ik reed zelf in een rode 1ste gen crx maar ben maar 1 keer geweest me remblokken waren op en links voor zatten me remmen ook nog is vast

Even voor de duidelijkheid. er is dus niets gebeurt maar ik moet er niet aan denken dat iemand zonder remmen hem even naar binnen boort!
itr-1895

Post by itr-1895 »

Ik had het topic ook gelezen op hp, maar volgens mij was bij deze circuit dag het inschrijf geld vrij laag waardoor je altijd wel zoon gek erbij hebt zitten.
En dat die jongen dan nog vol trots dat op een forum vertelt is in mijn ogen nog veel dommer :-?
Locked