Welke motor olie voor de ATR
Welke motor olie voor de ATR
Het lijkt me vraag die tig maal gesteld kan zijn op het forum maar kan helaas niets erover vinden dus daar gaat ie weet...
In mijn vorige v-tec motor heb ik altijd 0w-40 Castrol RS gehad na problemen met 0w-30 Castrol (S2000 olie).
Goede prestaties gehad; wel rauw met koude start maar schone motor, en soepele v-tec schakelpunt. Niet te vergeten lange levensduur.
Voor de ATR staat er in de boeken en op de site van Castrol als advies en Half-synth. olie a 10W-40..
Wat is jullie ervaring?
In mijn vorige v-tec motor heb ik altijd 0w-40 Castrol RS gehad na problemen met 0w-30 Castrol (S2000 olie).
Goede prestaties gehad; wel rauw met koude start maar schone motor, en soepele v-tec schakelpunt. Niet te vergeten lange levensduur.
Voor de ATR staat er in de boeken en op de site van Castrol als advies en Half-synth. olie a 10W-40..
Wat is jullie ervaring?
-
- Posts: 1387
- Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
- Contact:
Een 10W-40 is meestal een halfsyntheet. Niet perse, maar vaak.
Volsyntheten hebben meestal een bredere verdeling, dus 5W-50 of 0W-40 of 10W-60.
Als je gewoon een volsyntheet in de motor gooit, dan zit het wel goed.
0W-30 is mischien te dun voor het circuit, maar goed voor dagelijks verkeer.
Ik gebruik zelf de Castrol RS 0W-40 voor straat en 10W-60 voor het circuit.
Let wel: als er "synthetic blend" of "synthetic technology" op de verpakking staat, dan is het meestal een half-syntheet.
Bij een vol-syntheet moet er "fully synthetic" staan.
Volsyntheten hebben meestal een bredere verdeling, dus 5W-50 of 0W-40 of 10W-60.
Als je gewoon een volsyntheet in de motor gooit, dan zit het wel goed.
0W-30 is mischien te dun voor het circuit, maar goed voor dagelijks verkeer.
Ik gebruik zelf de Castrol RS 0W-40 voor straat en 10W-60 voor het circuit.
Let wel: als er "synthetic blend" of "synthetic technology" op de verpakking staat, dan is het meestal een half-syntheet.
Bij een vol-syntheet moet er "fully synthetic" staan.
En hier gaan veel mensen de boot mee in;
Let wel: als er "synthetic blend" of "synthetic technology" op de verpakking staat, dan is het meestal een half-syntheet.
Bij een vol-syntheet moet er "fully synthetic" staan.
Want waar een half syntheet stopt met goed smeren 115/120 graden daar gaat een goede volsyntheet overheen 120+++
Let wel: als er "synthetic blend" of "synthetic technology" op de verpakking staat, dan is het meestal een half-syntheet.
Bij een vol-syntheet moet er "fully synthetic" staan.
Want waar een half syntheet stopt met goed smeren 115/120 graden daar gaat een goede volsyntheet overheen 120+++
-
- Posts: 1387
- Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
- Contact:
ITR1689 wrote:Een 10W-40 is meestal een halfsyntheet. Niet perse, maar vaak.
Volsyntheten hebben meestal een bredere verdeling, dus 5W-50 of 0W-40 of 10W-60.
Als je gewoon een volsyntheet in de motor gooit, dan zit het wel goed.
0W-30 is mischien te dun voor het circuit, maar goed voor dagelijks verkeer.
Ik gebruik zelf de Castrol RS 0W-40 voor straat en 10W-60 voor het circuit.
Let wel: als er "synthetic blend" of "synthetic technology" op de verpakking staat, dan is het meestal een half-syntheet.
Bij een vol-syntheet moet er "fully synthetic" staan.
Ik heb er nu een 5W-30 halfsyntheet van Castrol in zitten(speciale BMW olie volgens de garage waar ik de auto gekocht heb).
Kan ik nadat er een HALFsyntheet in de motor heeft gezeten zomaar een VOLsyntheet gooien? De V-tec motor houden 0,7 tot 1,0 ltr olie vast met een olieververzing. In mijn CBR600RR motor heb ik dit wel gedaan en geen problemen mee gehad. Shell rommel eruit halfsyntheet en RS volsyntheet erin. Olieverbruik was meteen weg (15.000 t/pm)!
Ken,
Hoe loop jou motor als hij kou/warm is? Rauw of zacht?
Grz.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Je mag gewoon mengen.Aiyoku wrote:Ik heb er nu een 5W-30 halfsyntheet van Castrol in zitten(speciale BMW olie volgens de garage waar ik de auto gekocht heb).
Kan ik nadat er een HALFsyntheet in de motor heeft gezeten zomaar een VOLsyntheet gooien? De V-tec motor houden 0,7 tot 1,0 ltr olie vast met een olieververzing. In mijn CBR600RR motor heb ik dit wel gedaan en geen problemen mee gehad. Shell rommel eruit halfsyntheet en RS volsyntheet erin. Olieverbruik was meteen weg (15.000 t/pm)!
Ken,
Hoe loop jou motor als hij kou/warm is? Rauw of zacht?
Grz.
Rauw of zacht? Vergeleken met een Opel klinkt de ITR zacht maar ongedempt....Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal.
Aiyoku wrote:In mijn CBR600RR motor heb ik dit wel gedaan en geen problemen mee gehad. Shell rommel eruit halfsyntheet en RS volsyntheet erin. Olieverbruik was meteen weg (15.000 t/pm)!
En op hoeveel olieverbruik zat je eerst? Misschien moet ik dan eens een keer met een andere olie moeten experimenteren in mijn ATR.
Nou naar lang rond vragen toch een 10W-40 half synth erin gegooit.
Motor loopt nu een stuk rustiger koud en zeker warm. Maakt minder mechanisch geluid. De banden maken nu meer geluid op de snelweg.
Ook gelijk de versnellingsbak olie vervangen door Honda MTF-II vloeistof, zat zeer dunne olie in die niet naar versnellingsbak olie stonk maar naar niets???
Is nu als een mes door de boter :toost:
Over 1500km een grote beurt en de kleppen controleren en weer de olie ververzen. Zou dan wel doorgespoeld moeten zijn.
Grz
Motor loopt nu een stuk rustiger koud en zeker warm. Maakt minder mechanisch geluid. De banden maken nu meer geluid op de snelweg.
Ook gelijk de versnellingsbak olie vervangen door Honda MTF-II vloeistof, zat zeer dunne olie in die niet naar versnellingsbak olie stonk maar naar niets???
Is nu als een mes door de boter :toost:
Over 1500km een grote beurt en de kleppen controleren en weer de olie ververzen. Zou dan wel doorgespoeld moeten zijn.
Grz
Aiyoku wrote:Motor loopt nu een stuk rustiger koud en zeker warm. Maakt minder mechanisch geluid.
Dat zegt dus helemaal niks over de kwaliteit van de olie.....Zo makkelijk is het niet om olie te analyseren en te testen. Gooi 10W-60 erin en de motor draait nog stiller en rustiger, maar is dat wel het beste voor je motor?
ITR1689 wrote:Aiyoku wrote:Motor loopt nu een stuk rustiger koud en zeker warm. Maakt minder mechanisch geluid.
Dat zegt dus helemaal niks over de kwaliteit van de olie.....Zo makkelijk is het niet om olie te analyseren en te testen. Gooi 10W-60 erin en de motor draait nog stiller en rustiger, maar is dat wel het beste voor je motor?
Ben ik met je eens, maar alle olie fabriekanten die ik kon vinden geven als eerste keuze 10W-40 aan half synth. Honda ook dus tja ik heb er liever 0W-40 in vol synth. Maar als de motor daar niet voor gebouwd is hou ik me aan dat advies tegenwoordig.
Reden:
Toen de S-2000 uitkwam was er ook nieuw Castrol 0W-30 Vol syth beschikbaar. Zou het beste van het beste(toen) zijn en dus erin gegooit (B16A1). Na een jaar lagen de krukas lagerschalen eruit, de olie bleek te dun voor deze motor bij 8500 rpm. In de CTR moet er zelf 5W-30 in, maar daar is de motor ook op gebouwd.
Ik heb mijn lesje wel geleerd dus

Je moet viscositeit en kwaliteit uit elkaar houden. Alle combinaties zijn mogelijk. 10W-40 zegt niks over de kwaliteit. Het zegt alleen maar iets over de viscositeit (dikte bij bepaalde temperatuur).
Als je veel op het circuit rijdt, dan neem je in de regel een wat dikkere olie (2e getal) bijv. Voor elke motor zijn verschillende viscositeiten mogelijk, het hangt af van de omgeving en toepassing. Als Honda 0W-30 aanbeveelt voor de S-2000 betekent het niet dat je dat moet gebruiken op het circuit. Dan is ie weer te dun voor. Er wordt zelfs 0W-20 voorgeschreven voor bepaalde motoren, maar dat betekent niet dat dat optimaal is voor alle omstandigheden.
10W-40 is ook niet altijd het beste voor de ATR of ITR. Als het vaak vriest en je maakt veel koude starts, dan is 0W-30 weer beter. Op het circuit kan je beter 5W-50 of 10W-50 of 10W-60 gebruiken. Hier is het eerste getal niet belangrijk, want je hebt weinig koude starts.
Dus het eerste getal zegt iets over de dikte bij lagere temperaturen en het tweede getal iets over de dikte bij hogere temperaturen. 0W-40 is een soort compromis; lekker dun bij lage temperaturen (0W) en niet te dun bij hoge temperaturen (40). Het liefst zou ik een 0W-60 hebben, als ze dat verkopen (mischien wel voor militaire doeleinden, MIL-SPEC).
En een volsyntheet is altijd beter voor moderne motoren.
Trouwens, ik gebruik al 5 jaar lang (120.000 km) Castrol RS 0W-40. Soms meng ik dat met Castrol RS 10W-60 voor op het circuit als ik geen zin had om alles te verversen.
Als je veel op het circuit rijdt, dan neem je in de regel een wat dikkere olie (2e getal) bijv. Voor elke motor zijn verschillende viscositeiten mogelijk, het hangt af van de omgeving en toepassing. Als Honda 0W-30 aanbeveelt voor de S-2000 betekent het niet dat je dat moet gebruiken op het circuit. Dan is ie weer te dun voor. Er wordt zelfs 0W-20 voorgeschreven voor bepaalde motoren, maar dat betekent niet dat dat optimaal is voor alle omstandigheden.
10W-40 is ook niet altijd het beste voor de ATR of ITR. Als het vaak vriest en je maakt veel koude starts, dan is 0W-30 weer beter. Op het circuit kan je beter 5W-50 of 10W-50 of 10W-60 gebruiken. Hier is het eerste getal niet belangrijk, want je hebt weinig koude starts.
Dus het eerste getal zegt iets over de dikte bij lagere temperaturen en het tweede getal iets over de dikte bij hogere temperaturen. 0W-40 is een soort compromis; lekker dun bij lage temperaturen (0W) en niet te dun bij hoge temperaturen (40). Het liefst zou ik een 0W-60 hebben, als ze dat verkopen (mischien wel voor militaire doeleinden, MIL-SPEC).
En een volsyntheet is altijd beter voor moderne motoren.
Trouwens, ik gebruik al 5 jaar lang (120.000 km) Castrol RS 0W-40. Soms meng ik dat met Castrol RS 10W-60 voor op het circuit als ik geen zin had om alles te verversen.