s2k waar moet je op letten

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
mr. X

s2k waar moet je op letten

Post by mr. X »

nou zat ik laatst wat op internet te kijken naar een s2000 want vind ze zo ontzettend mooi, en de kriebels voor een rwd auto zijn groot.
wat zijn de dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een s2000. wat zijn de zwakke punten of bekende punten waar je op kunt letten, zoals lekkend dak oid?
uiterlijk gaat het mij niet op zolang de motor maar gewoon goed is en niet is afgetrapt oid.

ik zit de itr en s2000 nog steeds tegen elkaar af te wegen en kan eigenlijk niet kiezen, misschien wel na een rondje s2000.

ik had zover al
itr:
+ heerlijke wegligging
+ sportief uiterlijk
+ heel redelijk in wegenbelasting e.d. voor zo'n snelle auto
+ 4 personen + baggage
+ ik heb er nu al veeel km mee gereden en het is echt 'mijn' auto
+ stuk exclusiever, zwart, productienummer 00003
- heel stug voor 'deftige' aangelegenheden zoals moeders vervoeren oid
- voorwielaandrijving
- 1.8 motor
- 5 bak

s2000:
+ jonger (2002/2003)
+ 2 liter
+ 6 bak
+ meer vermogen/koppel
+ sneller dan itr
- misschien het verbruik? (autoweek.nl s2000: 1:10,1 itr 1:11.3 wat ik alleen haal op lange afstanden waar de tank in 1 x wordt leeggereden, misschien JordiS2000 of s2kjan die hier meer over kunnen zeggen)
- 2 zit, terwijl er toch wel af en toe 3 of meer meer (willen) rijden, maar daar is rekening mee te houden en telt eigenlijk niet mee als je een echte sportauto wilt rijden
- duurder in verzekering + wegenbelasting
- en ik had iets gehoord over dat de modellen voor 2004 een of ander mankement hadden qua wegligging?

iig alle advies is welkom!
HONDA

Post by HONDA »

Voor zwakke of bekende punten van een S2000 kun je beter HIER kijken aangezien hier vrijwel geen S2000 gebruikers zitten.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
mr. X

Post by mr. X »

ook is er nog de optie natuurlijk om op de nieuwe civic type-r te wachten,

+ veel vermogen
+ 4 zit's dacht ik
+ gloednieuw
-voorwielaandrijving
- weet niet hoe groot motor is/wordt?

weet niet hoe duur hij wordt enz enz
mr. X

Post by mr. X »

VTECCIE wrote:Voor zwakke of bekende punten van een S2000 kun je beter HIER kijken aangezien hier vrijwel geen S2000 gebruikers zitten.

had ik ook al gedaan en heb daar ook al iets gepost/gevraagd maar iig bedankt :-)
S2KJan

Post by S2KJan »

Verbruik van mijn s2000 ligt op 1:9 a 1:10. Ook met trappen.

Als je rustig rijdt is 1:12 vast wel haalbaar, maar mijn voet is te zwaar. 8)

Modellen voor 2004 *kunnen* olie verbruiken. De versies hierna verbruiken veel minder olie.(Mijn S2000 (19-1-2005) heeft in 20.000km ongeveer een oliefles dopje verbruikt! )
Van het eerdere type zijn er een aantal gebruikers die weinig olie peilden en die dit duur is komen te staan.

De wegligging van de s2000 is in de loop der jaren steeds een beetje minder nerveus geworden. 1999 erg nerveus, 2002/2003 een stuk relaxter en in 2004 met de laatste modelwijziging is alles nog wat beter geworden. (ook de grotere velgen met andere banden helpen.)
Er zijn op s2ki veel hardcore fans van het eerste uur die beweren dat de nerveusere versie sneller is en dat de nieuwe velgen zwaarder zijn, die hebben het helaas mis.

Op bestmotoring hot version 66 is mooi het verschil tussen de 2 uitvoeringen te zien. (De nieuwe grotere velgen zijn lichter dan de oude, en het nieuwe model is sneller op het circuit, veel meer traxtie bocht uit.)

Vanaf 2003 beschikt een s2000 ook over een glazen achterruit. Terwijl toen ook de meeste gebreken aan het achterdifferentieel en de te nerveusiteit verdwenen waren. (vooral americanen hadden problemen met het achterdiff, gedeeltelijk doordat ze weinig verstand hebben van techniek en er de meeste bezitters zitten met een compressor/turbo, in europa heb ik hier weinig voer gelezen.)

Ik zou dus een 2003 model aanraden. Ook omdat de prijzen per jaar niet heel veel uiteen lopen. Vind je de bumper of lichten van een 2004 model erg mooi. Die kun je relatief makkelijk omzetten.

Op s2ki.com in de forums kan ik je det engelse gedeelte aanraden. Er staat een erg goed bijgehouden f.a.q. op als sticky post en er lopen de meeste serieuse mensen rond.
(informatie over: inlooptijd/dagelijks gebruik/ onderhoud/ tips/ radio vervangen enz. enz. )

Het europese gedeelte komt niet echt lekker op gang.(En americanen hebben het alleen maar over sprintjes tegen 350z/mustang/bmw/..... enz. )
De zoek functie op s2ki is al tijden stuk. :D

In nederland hebben we nog www.team-s2k.nl maar dat is echt doodstil.

Kijk verder goed of de auto schade heeft gehad. Er zijn (vooral in engeland dan.) veel s2000's die al eens achterruit een heg zijn binnengereden. Het blijft een vrij lichte cabrio met 240pk op de achterwielen, die extreemwendbaar is.

Je hebt natuurlijk wel veel meer lol van vtec met het dak open! Zeker als je een andere auto hebt voor als je met 4 man bent kan ik je een s2000 heel erg aanraden.

Meer vragen? Shoot....
Nurburgring blauwe S2000 2005
Alfa rosso 155Q4 wb 1995
mr. X

Post by mr. X »

:worshippy: dankje voor alle informatie! heb ik iig al een hoop aan :thumbs:

maar die 'nerveusiteit' is dat niet te verhelpen door enkele onderdelen te vervangen met die van een 2003/2004 model? zoals de velgen..?
S2KJan

Post by S2KJan »

De achterwiel ophanging is ook echt zelf aangepast. Bij de oudere versie dook de neus niet als je remde. Het gevolg hiervan was dat de achterkant onrustig werd.

Je kan inderdaad banden+velgen wisselen dit helpt al redelijk veel. En je kan de uitlijngegevens van een 2004 gebruiken.

Onthoudt gewoon dat een s2000 een sportieve auto is. Hou dus bij gladde of koude omstandigheden een veilige snelheid aan in bochten.

Zo heel link is een s2000 nu ook weer niet.(laat je niet afschrikken.) De auto verdient alleen wat respect in moeilijke omstandigheden.
Alfa rosso 155Q4 wb 1995
mr. X

Post by mr. X »

ja dat is ook zo maar ik denk dat als je zo'n auto rijdt dat je er niet mee voor je lol moet gaan rijden met slecht weer of sneeuw of ijzel.
doe ik nu met de itr ook al niet, alleen als het niet anders kan.
en zoiezo, je moet elke auto toch leren kennen en weten waar zn grenzen liggen, en die ken ik wel redelijk goed bij de itr dus dat zal wel even de omschakeling zijn :-)

maar de achterwielophaning is dus echt gewoon het chassis zeg maar, niet alleen losse onderdelen. maar mocht hij er komen, komt er in de loop van tijd toch een tein vering set op
eteuben

Post by eteuben »

Heel vaak lees je ook in de Autoweek dat er een verbeterde versie komt van het introductiemodel. Kleine wijzigingen zijn dan doorgevoerd. Dit zijn dingen die in de praktijk toch niet erg goed werken of niet voldoen aan de eisen. Ondank de testen in de fabriek.

Meestal een jaar, anderhalf jaar later volgt er een gemodificeerd model waar de kinderziektes uit gehaald zijn. Zou jij voor een S2000 gaan, dan zou ik niet kiezen voor de modellen van het eerste uur.
mr. X

Post by mr. X »

dat klopt dan zijn de 'kinderziektes' eruit.
maar in welke jaren is de s2000 gewijzigd dan? 1999 kwam hij uit en 2004 is hij veranderd, daartussen in ook nog?
had een mooie gezien uit 06-2001..
Nyther

Post by Nyther »

Mijn volgende auto word i.i.g een RWD Ik zou voor de SK2 gaan!
Enige nadeel wat ik in de Sk2 zie is dat je er maar 2 mensen in krijgt en dat je niet al te veel bagage kunt meenemen.

Jammer dat die krengen zo duur zijn, anders had ik er wel eentje aangeschaft :'(
S2KJan

Post by S2KJan »

Uiterlijk is de S2000 eigenlijk alleen in 2004 veranderd.
(andere voor en achter bumper, andere voor en achterlichten(led), gewijzigde middenconsole, 17 inch i.p.v. 16 inch.)

In 2002 kreeg hij een glazen achterraam. (Maar het model bleef hetzelfde.)

Verder kun je de vrschillende "versies" ontdekken door net iets andere achterlichten.(wel geen zilveren ring) en iets andere speaker posities in het interieur.
1999 een speaker onderin de deur.
2002 2 speakers, 1 is een ronde tweater naast het dashboard(wel in de deur maar iets hoger)
2004 zelfde maar nu een beetje vierkante vorm voor de tweater.
Alfa rosso 155Q4 wb 1995
mr. X

Post by mr. X »

dat de s2k maar 2 man kan vervoeren speelt idd een grote factor. maar bagage is niet zo'n probleem, veel meer dan een jas neem ik toch nooit mee en dit is/zou zeker geen vakantie auto worden :wink:
zijn vandaag gaan kijken bij 3 adressen 1 in belgie had er 5 staan en 2 adressen in nederland tilburg en eindhoven, heb er ook nog in duitsland gevonden maar waren 450 en 800 kilometer enkele reis dus..

de man in belgie had in 2 weken tijd 4 (!) s2000 verkocht, 2 zwarte en 2 grijze (waarvan eentje naar amsterdam komt, van die man heb ik het nummer gekregen om hem te bellen wat nou de precieze bpm kosten zijn)
hij had er nog 1 staan. een grijze. PRACH-TI-GE auto kwam wel uit 2000 maar was van eerste eigenaar geweest die hem als 2e auto erbij had. daar nieuw gekocht en in onderhoudt geweest. 22000 kilometer op de teller! hardtop erbij, geen krasje te vinden, echt als ik zou zeggen dat hij nieuw was en je zou hem zien zou je het geloven... motor was niet eens vies, stoelen geen beschadigingen nix. hij had zelfs de originele banden erop met redelijk profiel!
was gewoon haast zonde daar mee te gaan rijden...

die in eindhoven had wel veel uiterlijke mankementen (vond ik iig) super veel krasjes op de lak en poetskringen en (andere velgen, wel mooi) hadden stoeprandschade, stoelen waren enigsinds afgesleten en had open luchtfilter van green air. verder std. kwam ook uit 2000 en had dacht ik 45000 gelopen.

die in tilburg was echt het slechts van alles. de achterklep lag er niet lekker recht in, achterlicht in de klep was net schuurpapier zo grof :S aanzienlijke instapschade, 'voetschade' over die plastic plaatjes in de dorpels en tegen de deur allemaal krassen, de stoelen aan beide kanten was een keer met een knoop langs geritst (dus kapot) rubber bij de kap zat volledig onder de krassen, honda logo op de zijkant van het rechter voorscherm zat scheef, voorbumper zag ik ook enigsinds iets aan net of hij gedemonteerd was en niet lekker terug gezet, krassen op de versnellingspook, tellerkapje en kapje over de radio. en ze vroegen er 3000 meer voor dan die andere. deze auto staat ook al bijna een jaar (misschien meer zelfs) te koop daar

al met al was de bovenste (uit belgie) het mooist. maar de bpm kosten. zouden die heel duur zijn? want dit is zo'n juweeltje dat je hem eigenlijk niet kan laten staan...
Nyther

Post by Nyther »

vind prijsverschil toch ook een belangrijke factor... voor 16K heb je een nette itr, maar een nette Sk2 ligt toch al snel tegen de 24K aan...

Als je een itr koopt, en je stopt daar 8K aan mods in, dan heb je een gruwelijk beest!

Maar ja een Sk2 is wel een hélé mooie basis!
mr. X

Post by mr. X »

ja maar het blíjft voorwielaandrijving, dat is zo jammer want het is zo'n heerlijke auto!
maar de 2.0 motor van een s2000 heeft toch wel potentie en vooral de kilometers.. mocht die s2k worden gekocht die van 22000 kilometer zou zij ook echt als 2e auto worden gebruikt op mooie zomerdagen!
heb toevallig nog een (sl)opel corsa B staan, die was eigenlijk voor de handel maar dan rij ik daar maar dagelijks mee en met mooi weer komt het beestje uit de stal!
je rijdt lekker zuinig met dat ding, hoeft niet snel te zijn ofzo, hoeft er niet zuinig mee om te gaan, je zit droog, nooit warmdraaien. Bedoel dat hij rood is en er niet uit ziet en het een opel is... tsja.. kleinigheidje :wink:
mr. X

Post by mr. X »

bpm kosten zijn makkelijk te berekenen via www.vwe.nl en dan bpm calculator.

de kosten zouden als volgt worden
eentje uit 1999 zou 2629 euro worden (met catalogus waarde: 45151)
eentje uit 2000 zou 3200 euro worden (met catalogus waarde: 45151)
eentje uit 2001 zou 3992 euro worden (met catalogus waarde: 46712)

dus dat is nogal een verschil... maargoed ik zal eerst maar eens geld zien te regelen anders zal het niets worden
HONDA

Post by HONDA »

Je bent net 18, je hebt de ITR nog geen half jaar en je bent nu alweer actief aan het kijken voor een S2000. Heb je zeer veel spaarcentjes, een zeer goede baan of erg aardige ouders?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
mr. X

Post by mr. X »

ik had idd wel echt veel gespaard voor de itr, zal niet ontkennen dat mijn ouders ook wat hebben bijgelegd. maar nu krijg ik misschien de kans om s2000 te rijden, terwijl dat altijd mijn grote liefde is geweest..
mn ouders hebben ook gezegt, de eerste wagen betalen wij wel iets mee, de 2e koop je zelf. daarom moet dus nu ook alles verkocht worden
CWATR

Post by CWATR »

X, kerel, koop ALTIJD wat je HART zegt dat je wilt hebben.

Een auto kopen met je VERSTAND is het domste dat je kunt doen! IMHO..
De 'verkeerde' keuze maken kost ergernis en een hoop geld om later alsnog te kopen wat je WEL wilde hebben.

Over de s2K: oliepeilen is zeker aan te raden. D'r is een kerel op gummen die d'r een nieu blok in kan laten leggen omdat het oliepeil te laag was. Dat is een erg DUUR grapje en daar kun je behoorlijk gefrustreerd van raken.

Nog een tip: als je d'r eentje gevonden hebt met maar 22k op de klo, die er uitziet als nieuw (en niet in een ongeluk betrokken is geweest en alsus opnieuw gespoten !!) dan zou ik die proberen te kopen. Gewoon een leuk bod doen en zien wat er van komt. Een auto in zo'n staat is zekers niet afgeragt en dat is heel veel waard om te weten.....stukje gemoedsrust.

succes.
Voodoo

Post by Voodoo »

Je kan die auto natuurlijk niet natrekken, omdat het een belgische auto is. Voordat ik een auto koop, trek ik hem altijd eerst even na...of het geen vervelende historie heeft gehad.
Locked