Als ik rij dan ......

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Als ik rij dan ......

Post by wilco »

Laats las ik op een forum dat als je vaak tegn het max. rpm aan zit en dat dus ook vaak doet , dat dat gewoon niet goed is voor onze Honda VTEC motoren.

Nu snap ik ook wel dat als je continue veel/vaak je vermogen vraagt van je motor dat je motor meer slijtage heeft dan wanneer er rustig mee gereden word.

Nu lijkt mij dat sterk dat Honda motoren bouwt die tot een extreem hoge toerental kan , niet betrouwbaar is , want Honda staat toch bekend dat de VTEC motoren ijzersterk zijn en betrouwbaar en een hoge toerental met hoge top-end vermogen kan leveren.

Maar nu de vraag ;

Hoe vaak pak jij je Type R en hoevaak zit jij in je VTEC gebied?

Ik zit op dit moment omdat ik de ITR net heb en als ik er mee rij zit ik toch elke keer in het VTEC gebied.
Dus elk ritje zit ik wel eens in het gebied en tot het max. rpm.
Dit alleen pas bij 90 graden olie!!!
Maar normaal zoals ik toen met de Sub. reed , reed ik zowat alleen elke Zondag met mijn vriendin ongeveer 100/150KM en dan zat ik niet vaak op vollast maar wanneer het kon wel.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ik rij misschien 1x in de week maar dan gaat de wagen wel anderhalf uur tot aan het gaatje.

Ik geloof best dat continu redline rijden niet bevordelijk is voor de motor maar ik denk dat dat alleen gebeurd in races en niet bij openbare weg gebruik. CRX VTEC's rijden al 15 jaar constant in de VTEC en die rijden ook nog zonder problemen...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Niks aan de hand. Als hij maar warm is!
Ik zit ook elke keer wel een keer op 9200 echte RPM's Ik heb niet een standaard blok maar met de jouwe kan je gewoon blazen wat je wilt.
Wel het olieverbruik in de gaten houden!

Tijdens dit soort ritjes kan hij ineens veel gaan verbruiken! Schrik dan niet, bij normaal rijden zal hij dan weer een normaal verbruik laten zien.
De zuigersnelheid is nou eenmaal een tikkie hoog bij de ITR en dan mag hij olie verbruiken.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

En hebben jullie bij jullie in de buurt ook een eigen verzonnen circuit?

Ik heb van de week even wat proefritjes gemaakt en wat lekker!!

En jullie olie temp. loopt op tot ?

Die van mij zat bijna op 110 graden?
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ik rij wekelijks op de Maasvlakte, hoge snelheid rechte stukken, scherpe bochten en alles ultiem rustig.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

110 is helemaal geen probleem. Op de ring zit ik vaak tegen de 135 aan. En dan moet ik me weer gaan inhouden... Toch eens tijd om die extra koeler te gaan gebruiken.
chris
Posts: 664
Joined: Tue Mar 29, 2005 10:44 pm

Post by chris »

kan t even niet vinden maar volgens mij was er een keer een post waarin de slijtage van een ITR blok en een subaru blok naast elkaar waren gezet..

na analyse van de olie...

duidelijk was dat hoge toeren niet voor overmatige slijtage zorgde.. :twisted:
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Vanmiddag weer genoten van de wagen tijdens een rondje MV. Ik heb nog nooit zo snel het rondje gedaan. Vooral tussen H'sluis en de MV ging het echt bizar hard. Het was lekker rustig dus het was ook goed te doen. En weer de 250 aangestipt... :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Vanmiddag erg druk geweest met de ITR , maar ik ben nog niet boven de 180 geweest met de ITR......schandalig :wink:

Maar er zit nu olie in met een zeer goede kwaliteit , tot 130+graden durf ik het nu nog wel aan, althans met deze olie.
stannyitr
Posts: 116
Joined: Sun Jun 27, 2004 1:47 pm

Post by stannyitr »

Vooral bij gebruik van vtec op de autostrade durft de temp. nogal aardig oplopen,wat eig. vrij normaal is :lol:

Vorige week nog eens de 260 aangetikt :o ops:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

@gaskleppie: wat is een "normaal" olieverbruik voor een Type-R?. Wat ik van mijn garage heb begrepen is dat alle Honda's in meer of mindere mate olie verbruiken als er veel van ze gevraagd wordt, maar hoeveel is dan normaal? 1liter op 2000-4000km?
stannyitr
Posts: 116
Joined: Sun Jun 27, 2004 1:47 pm

Post by stannyitr »

AccordTypeaRd wrote:@gaskleppie: wat is een "normaal" olieverbruik voor een Type-R?. Wat ik van mijn garage heb begrepen is dat alle Honda's in meer of mindere mate olie verbruiken als er veel van ze gevraagd wordt, maar hoeveel is dan normaal? 1liter op 2000-4000km?


Volgens mij is 1l op 5000km redelijk normaal bij gem. sportief gebruik.
Ga je naar 1l op 1000 km word het tijd om je klepseals en zuigerveren,olieshrapers,... te vervangen
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Moaaa, op het circuit komt 1 op 1000 wel voor maar op straat moet het altijd nog boven de 1 op 3000 blijven, hoe hard je ook trapt.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Probleem is dat het controleren van het oliepeil ene beetje moeilijk gaat. Een ATR is heel gevoelig voor de hoek waaronder 'ie staat en bij mij thuis is het nooit 100% vlak. Ik zit op ongeveer 1/3000 -1/4000, maar ik kom zelden boven de 4000rpm. Dat het veel harder lijkt te gaan ligt aan het feit dat hij nogal veel gebruikt wordt (dagelijks)
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

AccordTypeaRd wrote: maar ik kom zelden boven de 4000rpm.


:shock: , had je dan niet beter een gewone Accord kunnen kopen , misschien comfortabeler /etc..?
Ik weet dat een 2.2 geen echte hoge toeren machine is maar zijn PK/NM liggen echt niet onder de 4000rpm volgens mij.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

wilco wrote:
AccordTypeaRd wrote: maar ik kom zelden boven de 4000rpm.


:shock: , had je dan niet beter een gewone Accord kunnen kopen , misschien comfortabeler /etc..?
Ik weet dat een 2.2 geen echte hoge toeren machine is maar zijn PK/NM liggen echt niet onder de 4000rpm volgens mij.

Dat de H22A7 tot veel in staat is weet ik uit eigen ervaring ook wel, maar als ik op de snelweg rijd (netjes 120) dan komt hij in zijn 5 echt niet boven de 4000, eerder rond de 3750, en dat rijdt lekker zuinig. Maar in geval van nood (snel wat inhalen) is er de geruststellende gedachte dat je altijd vermogen over hebt.
Het gaat mij bij de ATR vooral om het byzondere model en de mogelijkheden die die heeft waar ik af en toe wel gebruik van maak (goed in de bocht liggen maar geen cirquit gebruik, heel snel optrekken bij stoplichten, een top ruim boven de 200) en een normale Accord biedt dat allemaal niet. Trouwens: een ATR is voor een actieve rijhouding (dutje doen tijdens het rijden kun je vergeten) heel comfortabel, hoewel je de motor altijd hoort, maar dat vind ik eerder een pré. Je rijdt er zonder lichamelijke klachten in één ruk mee naar Toscane.
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Post by CWATR »

Wilco, de atr loopt ook 8000 toeren :roll:

Gisteren nog effe getest ijdens de 'achtervolging' van een rooie itr. Hij raakte me (vanuit rollende start zeg maar) niet kwijt totdat een snelheid bereikt werd waarop ik het onveranwoordelijk vond worden en ik m'n gas losliet.Dat was al 140 op een 80 weg waar het een paar honderd meter verderop 60 werd....

Oh, en hij was echt wel vol aan 't gassen, hoor.

Hij vond het wel leuk aan zijn thumbs-up te zien...dus dan maar thumbs-up terug.

groeten.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Maar ik zeg ook niet dat een ATR onder doet voor een ITR , maar als je haast nooit het VTEC gebied in gaat het je toch net een gewone Accord kunnen kopen , want het PK/NM gebied ligt veel hoger als 4000rpm , daaronder is gewoon wat minder leven.
accordR alias AccordS
Posts: 1387
Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
Contact:

Post by accordR alias AccordS »

van een rooie itr.


Dat moet dan de ITR van vd Akker zijn 8)
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

wilco wrote:Maar ik zeg ook niet dat een ATR onder doet voor een ITR , maar als je haast nooit het VTEC gebied in gaat het je toch net een gewone Accord kunnen kopen , want het PK/NM gebied ligt veel hoger als 4000rpm , daaronder is gewoon wat minder leven.

Ik moet toch zeker zelf weten wat ik met mijn auto doe, en daar de uitlaat en luchtfilter wat meer geluid toelaten dan standaard klinkt het ook lekker als ik vanuit 2000 optrek naar 4000. Mijn vriendin (die met de ATR naar het werk rijdt) gebruikt de VTEC zowat dagelijks, maar als ze 120 rijdt is het welletjes. Ze gaat niet expres in z'n drie rijden om de VTEC bij 120 te laten janken.
Locked