Originele banden voor de ATR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Originele banden voor de ATR

Post by Katana »

Op mijn nieuwe ATR heeft de vorige eigenaar het nodig gevonden om de originele Bridstone banden te vervangen voor Pirelli banden.

Naar mijn persoonlijke mening is dit geen succes en ik wil dit snel weer aanpassen naar Bridgestone.

Volgens de Bridgstone site (uitgebreid file) zou het moeten zijn:
Potenza RE 050 A
215/45 R17 87W

Ik hoor graag reacties van andere ATR rijders over hun banden keuze en ervaring hiermee.

Groet :roll:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

De OEM banden (oorspronkelijke banden af-fabriek) van de ATR waren de Bridgestone RE010. Deze zijn nog verkrijgbaar via o.a. autobandenmarkt.nl

Ik heb een setje gebruikt op o.a. circuits en ze zijn vrij goed.

Ik heb ook een ander setje Bridgestone Potenza S-03, die zijn ook goed en bieden meer grip dan de RE010 in het droog en nat. Op Zandvoort voelden ze in eerste instantie zompig aan, maar na een verhoging van de drukken naar de >160KMH adviesdruk waren ze een stuk beter.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Het probleem dat zich nu voor doet is een beetje trekken aan het stuur naar links. Ik heb auto bij aflevering laten uitlijnen maar het probleem is er nog steeds. Vooral bij verkeers drempels op en af rijden (in- en uitveren) is een sterke uitslag merkbaar naar links.

Een bezoek aan een onderstel specialist in Lisse leerde mij dat er banden met een verschillende holomogatie onder zaten. Op de LV band stond: 215/45 R17 87W, maar op de drie andere banden stond er achter de W een (a). Dit (a) teken staat voor holomogatie voor Audi, VW, Skoda.

Het karkas zou anders zijn met de (a) toevoeging.
Gisteren op aanraden van mijn Dealer twee nieuwe vijf spaaks velgen en banden van een nieuwe Accoord 2.4 erop gezet en hoera! Het probleem was weg!

Dit onderstreept maar weer het gegeven dat de belangrijkste onderdelen op een auto zijn de banden :lol:

Nu ben ik gaan kijken wat Brigestone adviseerd onder een ATR.
Volgens IvoG moeten er RE 050 banden onder (OEM). Maar daar gaan we; Brigestone adviseerd RE 050 A...

Dat zou betekenen een andere holomogatie A.

Wie o wie heeft RE 050 A banden onder zijn/haar ATR?

Grz. :mrgreen: [/u]
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Waar zal ik beginnen...

Homologatie is niks anders dan officieel mee getest en goedgekeurd. Dit zegt verder niets over de compatibiliteit van andere banden uit dezelfde serie. Of zelfs van een compleet ander merk/serie/type. Die kunnen het misschien zelfs beter doen, maar zijn niet officieel getest en goedgekeurd op die auto.

Jouw probleem kwam niet zozeer voor uit de verschillende homologatie, maar meer uit het ontbreken van de symetrie. Je had aan een kant van de auto een andere band dan de andere kant. Of het nou komt door drukverschil, slijtageverschil, verschil in merk, model, type, of homologatie, maakt dan niet meer uit.

Je dealer raadt je velgen aan en die neem je gewoon? Rij je nu met andere velgen voor dan achter soms?

Wat de keuze van banden betreft: als je wil weten wat Honda mee getest heeft, koop RE010 en probeer die uit. Als dat je niet intereseert, neem bijvoorbeeld de RE050 en probeer die uit.

Het gaat niet alleen op voor leningen hoor:
"Zoveel mensen, zoveel wensen"

En ook:
"Smaken verschillen" :idea:
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Oke, volgens de banden boer zit er wel degelijk een verschil met wel of geen homologatie maar dat laten we dan in het midden.

Het merk en type van de vier Pirrelli banden is rondom hetzelfde, met als enige verschil het ontbreken van de toevoeging (a).

Mijn excuses voor het niet helemaal duidelijk uitleggen maar ik heb de velgen alleen getest om te kijken of het in de banden of de ophanging zat.

De Pirrelli banden zitten er nog onder :-?

Ik bel morgen wel even met Bridgestone om het verschil van de A op te vragen.

Alvast bedankt voor je feedback.


Grz. :japan:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Wat ik bedoelde was dat het niet uitmaakt wat je eronder zet. Als het maar symetrisch gebeurt. Links moet gelijk zijn aan rechts, in alle details, homologatie, drukken en zelfs slijtage.

Het verschil tussen verscillende banden zul je toch zelf moeten uitproberen, iedereen heeft zijn eigen rijstijl en gebruik, dus jij moet vinden wat voor jou werkt.

Het net als de vraag: "Welke olie moet ik gebruiken?" Zoveel mensen, zoveel wensen.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Ik heb Honda, Bridgestone en Pirelli gebeld met de info:

- Honda: advies Bridgestone banden
- Bridgestone: advies RE050A (A=Asymmetric)
- Pirelli: (a)=holomogatie Alfa,Audi,VW en Volvo
karkas kan anders zijn.

Het gaan RE050A banden worden.Score er goed op alle vlakken muv sneeuw.

Grz. :japan:
Locked