Keiharde waarschuwing gehad van de ring.

Algemene informatie, alleen zichtbaar voor leden
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Gaskleppie wrote:Die reed niet zelf......


De bestuurder reed niet zelf? Het maakt niet uit wie uiteindelijk het slachtoffer was, de bestuurder kreeg toch te maken met een situatie die hij niet kon oplossen.

Mijn punt was dat niemand zichzelf moet overschatten, er is altijd ruimte voor verbetering.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ben jij dat?

Image
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Hey, dat ben ik ja!!
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ik zat een reisverslag te lezen en toen zat jij tussen de pics.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

En dat zelfs degenen die het voor hun broodwinning doen wel eens zichzelf of een boom tegenkomen, bewijst helaas de WRC afgelopen weekend in Wales. Dus niemand is goed genoeg om niet meer te leren.


Michael Park (waar we het hier over hebben) was co-pilot naast Markko Martin. Hij reed dus niet zelf toen hij in de rally van Wales om het leven kwam!
Beetje simpel (en gevoelig) om zo'n voorbeeld te geven. Deze jongens doen alles om zo hard mogenlijk te gaan. Het is hun kick en kennen de risico's Incl de co-riders.
De hele rally was in dit geval levensgevaarlijk. Waar het normaal gesproken veel natter is was het nu kurkdroog met veel hogere snelheden tot gevolg. Dit was zeker niet gepland gezien de eerste dag waarbij bijna iedereen remproblemen had. Zelfs de 6e versnelling was te kort door de droogte. Het tempo lag simpelweg te hoog voor een rally.

Dit had niets met leren te maken! De hele situatie was belachelijk. Dit was niet de schuld van de rijder, maar van de wedstrijdleiding!

Beetje een slecht voorbeeld en absoluut niet met de ring te vergelijken.
Sorry.....
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Het laat echter wel zien dat zelf met veel organisatie, planning, kennis, en ervaring iets fout kan gaan, laat staan als je dat allemaal niet hebt.

Veel autoliefhebbers zijn mijns insziens vaak alleen geinteresseerd in het opvoeren en opsmukken van hun auto maar niet in zichzelf opwaarderen. En zo iemand kan zichzelf zeer lelijk tegenkomen daardoor. Dat wou ik schetsen, misschien met iets meer drama dan nodig maar zo denk ik er eenmaal over.

Overigens, VTECRob vroeg iets over hoe je ervaring opdoet in circuitrijden, en ik heb daar antwoord op gegeven. Ik heb het niet eens over de Ring gehad of het ongeluk in de WRC daar mee vergeleken.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Tja, ervaring krijgen in circuitrijden?
Als je helemaal geen "echte stuurmanskwaliteiten" hebt buiten wat je bij de rijschool geleerd hebt zou ik eerst een rijvaardigheids training gaan volgen op het sportieve vlak.
Er zijn op zandvoort of assen best wel cursussen te krijgen.
En daarna is het natuurlijk oefening baart kunst! Dus vrij rijden dagen bij de HARC is een goede, net als de dag die Bookatrack organiseerd op Spa dit jaar.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Nu snap ik even een ding niet Ivo. Om op Spa te mogen rijden moet je meerdere cirquitdagen op je naam hebben staan ("ook al omdat je voor een open pitlane dag bij deze organiser meerdere circuitdagen moet hebben gedaan"). , en vervolgens zeg je "Ga mee naar Spa in oktober, dan kan je het zelf leren". Je moest toch meerdere cirquitdagen op je naam hebben staan? Of mag je eigenlijk wel als nieuwkomer in de racerij op Spa rijden maar moet je dat bij de instructeurs melden of zoiets? :dunno:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Je mag daar wel rijden zonder ervaring. Al is met natuurlijk "wel ervaring" aan te bevelen.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Kijk Ard, het zit zo: op de open pitlane dagen willen ze zoveel mogelijk mensen die niet moeite hebben met de snelheidsverschillen tussen zichzelf als beginners en andere verder gevorderde rijders. Dat houdt in zowel voor je eigen gevoel als voor hoe je ermee omgaat, kijk je wel goed uit je doppen, laat je snellere gasten langs, etc.

Gaat dat niet voor je op dan zijn dagen met sessies veel beter geschikt, daar rijdt men in sessies ingedeeld op ervaring en kunnen.

Nu is het zo dat op Spa erg veel ruimte is om in te halen, en als je van te voren aangeeft dat het je eerste keer is dan krijg je een extra aantal tips na de algemene briefing. Desgewenst gaat iemand van de organisatie mee om je het een en ander uit te leggen / laten zien.

En ik kan als clublid en regelmatige klant voor jullie pleiten als het echt nodig mocht zijn. :lol:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Thanx Ivo, nu snap ik het. Cirquitrijden lijkt me trouwens wel leuk, maar om te beginnen liever niet met mijn ATR.
lange bas
Posts: 104
Joined: Thu Apr 28, 2005 5:49 pm

Post by lange bas »

Maar je hoeft toch niet gelijk je limiet op te zoeken. :?:
Je kan beter (als je twijfelt) iets eerder remmen en later op het gas gaan dan te laat remmen en te vroeg op het pendaaltje trappen. :wink:
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Idd gewoon jouw eigen tempo, je moet niet proberen om ervaren rijders bij te gaan houden.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Helemaal mee eens. Ard, je ATR is juist een goede wagen om mee te beginnen. Juist omdat je weet dat je daar zuinig op moet zijn, ga je geen gekke dingen doen en bouw je het rustig op. En mocht je het echt niet durven, dan neem je toch gewoon een andere wagen mee? Kom anders gewoon kijken op zo'n dag met je ATR, je gaat met iemand mee en misschien kan je jezelf voor een halve dag inschrijven en het rustig aan doen?

Ik ben zelf helemaal geen gummert, mijn banden, remmen en blokken waarmee ik naar een trackday ga zijn ook dezelfde waar ik weer mee huiswaarts keer. De sleutelwoorden zijn "Smooth Flow" :wink:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Klinkt aanlokkelijk Ivo, dat meerijden met iemand. Ik denk wel dat het er dit jaar niet meer van gaat komen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Vandaag weer een dagje ring gedaan.

Het was weer goed raak! Veel te veel schade is er weer gereden. Ook weer in de zelfde bocht waar Slydawg eraf ging was het weer bingo. Die gozer die daar eruit vloog had notabene met me meegereden bij m'n eerste rondje! Ik vond het al een beetje een beterweter........

Toen het begon te regenen was het helemaal raak. Ik heb m''n 3 rondjes maar afgemaakt en weer naar huis gegaan. Het wordt er echt veel te druk met onervaren lui. Beetje jammer...
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ik zei het je al aan de telefoon, de ring is slachtoffer van haar eigen succes.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Had je em dan niet gewaarschuwd wat er met mij was gebeurd of wist ie het beter?

Kan me ook voorstellen dat het voor de gevorderde rijders gevaarlijk kan worden met onervaren rijders op de baan.
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Maar liep het wel goed af met die gozer Frank? Of moest ie zijn auto afvoeren naar de junkyard? :shock:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Waarom ben ik nou niet verrast? :roll:

Ring = Geen marge voor maken fouten
Mensen = maken fouten
Ring = geen marge voor mensen :idea:
Post Reply