Koppeling Civic type R

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
stephan

Koppeling Civic type R

Post by stephan »

Hallo mensen,

Het is al weer even geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Sorry daarvoor.

Niettemin heb ik wel een vraag met name aan de ctr rijders.

Ik heb nu inmiddels bijna 40.000km gereden met mijn ctr van 2004 en na 20.000km kreeg ik last van een bijgeluid van de koppeling. Dit gebeurt vooral 's ochtends de eerste vier a vijf keer dat ik de koppeling gebruik. Mijn Honda dealer heeft er toen een nieuwe koppeling ingezet en het probleem was over. Echter nu weer 20.000km verder begint ie weer hetzelfde te doen. Het koppelpedaal geeft ook een vibratie dan.

Zijn er nog meer ctr rijders die tegen dit probleem aanlopen en weet iemand hier iets op?

De dealer zegt dat Honda dit niet onder de garantie laat vallen en dat zij dit bij de 20.000km voor hun rekening hebben genomen. Nu kan dat dus anders uitvallen. Ik vind alleen 20.000km op een koppeling wel heel erg kort.

Met vriendelijke groet,

Stephan
HondArd

Post by HondArd »

Een koppeling hoort veel langer mee te gaan als 20.000km. Heb 50.000km gereden met dezelfde koppeling op m'n CRX, daarvoor was 'ie nog niet vervangen en na die 50.000km nog niet. Gebruik je de koppeling eigenlijk normaal en doe je er bijvoorbeeld niet mee "straatracen"? Lijkt me namelijk ook niet bevorderlijk voor levensduur van de koppeling.
Nu wil ik verder niet mierenn**ken :shock: , maar ik denk dat dit in de categorie "technische vragen en tips" thuishoort
stephan

Post by stephan »

Uh, sorry als ik hem niet in de goede categorie heb geplaatst.
Zal er voortaan beter opletten. Het is ook eigenlijk een algemene vraag met een technisch kantje.

Voor de duidelijkheid verder: Ik doe niet aan straatracen. Gebruik de koppeling gewoon zoals het hoort en ik trap mijn auto zeker niet af. Ben meer een liefhebber van auto's en vind dat ze er gewoon netjes en verzorgt uitmoeten zien. Tuurlijk zit ik ook wel eens in de V-tech en probeer ik soms bij het stoplicht als eerste weg te zijn, maar dit gebeurt echt niet vaak.

De koppeling zal trouwens ook niet compleet versleten zijn, maar hij geeft wel dat bijgeluid.
Voodoo

Post by Voodoo »

Stephan, kan je het geluid ook even beschrijven :?:
stephan

Post by stephan »

Poeh das lastig zo natuurlijk.

tis een beetje een kreunend geluid dat alleen bij het opkomen van de koppeling plaatsvind. Motor moet ook koud zijn. Warm zijn er geen problemen. Ik draai mijn auto iedere ochtend in de straat. Telkens als ik dus keer dan is dat irritante geluid daar. Ben ik drie kilometer verder bij de stoplichten, dan is het er al niet meer.

De monteur van de dealer bracht het geluid ook naar boven door de auto op de handrem te zetten en dan de koppeling omhoog laten komen. Wanneer je de koppeling dus op deze manier op zijn fl*kk*r geeft dan doet ie het ook met een warme motor.
HONDA

Post by HONDA »

Lijkt me toch echt in Technisch thuis horen dus verplaatst.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
stephan

Post by stephan »

oke, bedankt. Staat ie inmiddels wel goed
HONDA

Post by HONDA »

Uiteraard want ik heb het topic zelf verplaatst... :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
slydawg

Post by slydawg »

Ik heb tot nu toe geen rare bijgeluiden van mij koppeling, staat ongeveer 23k op de teller.
Wat is volgens de dealer de exacte oorzaak van het bij geluid?
Drukgroep, lager koppelingsplaat......
stephan

Post by stephan »

oe, dat word voor mij ook een beetje te technisch. Daar heb ik de dealer ook niet overgehoord. Het rottige is dat de monteur die toen de koppeling heeft vervangen er nu niet meer werkt. Ik was blij toen, want het geluid was verdwenen en ik heb er dus niet echt meer met hun overgevraagt. Ik had ook niet verwacht dat het probleem zou terugkeren. Vandaar mijn vraag of ik de enige ben met een ctr die dat geluid heeft na ongeveer 20.000km
vtecman

re

Post by vtecman »

dit is een bekend probleem in engeland voornamelijk bij de 04 modellen.. kijk es op www.civictype-r.co.uk daar staan zeker een aantal paginas erover.. hopelijk heb je hier wat aan..

greetz
vtecman

re

Post by vtecman »

kijk es bij t forum onder warranty work and problems.. daar staan 3 paginas over t koppeling probleem..

greetz
Type-S-Boy

Post by Type-S-Boy »

Ik heb nergens last van maar ik heb er 1 uit 2002 met al 85.000 km op de teller en nog steeds de orginele koppeling.
Civic Type S
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

rij je soms ongemerkt met je voet op het koppelingspedaal? Dat kan op de lange duur tot ernstige slijtage in het druklager geven.

Anders kan ik niet verklaren waarom de een 85.000km zonder problemen rondrijd + dat ik er van andere typeR rijders nog nooit van gehoord had, en dat jij na 40.000km er al 2 versleten hebt.
stephan

Post by stephan »

nee, ik rij echt niet ongemerkt met mijn voet op het pedaal. Kan mij sowieso al niet voorstellen dat dat lekker moet zitten, danwel rijden. Het voetje zet ik gewoon netjes naast het pedaal op de vloer telkens.

Nog een keer, de koppeling zal nog NIET versleten zijn, ik heb verder geen problemen namelijk met de koppeling. Echter na ongeveer 20.000km gaat het kreng een bijgeluid geven.
stephan

Post by stephan »

Bedankt Vtecman, daar heb ik wat aan.
Het lijkt erop dat de engelsen het iets erger hebben dan ik op het moment. Ben in elk geval niet de enige.
Vooral bij koude start en inderdaad wanneer de koppeling wat meer belast wordt (zoals bij heuveltje op) komt het geluid te voorschijn. Gelukkig nog voor mij dat bij een warme motor het geluid snel verdwijnt. Hoop dat het bij mij niet zo erg wordt als bij sommige mede engelse ctr rijders.

Komt trouwens nog bij dat mijn ctr heel af en toe ook een geluid maakt bij het starten. Alsof je mis schakelt. Gekke is, dat ik ALTIJD start in zijn vrij en nog met het koppelingspedaal in. Had mijn dealer ook geen antwoord op. Als je het mij vraagt zit er toch ergens iets niet helemaal gaat onder de kap.

Bedankt in elk geval, kan mijn dealer ook het engelse forum eens laten lezen.
IvoG

Post by IvoG »

http://civictype-r.co.uk/phpbb2/viewtopic.php?t=73389

http://civictype-r.co.uk/phpbb2/viewforum.php?f=40

:idea:

Je moet jouw dealer/monteur niet zelf naar het forum verwijzen (kan wel, maar...). Beter is om de relevante stukken af te drukken en aan hem te geven.

Kom je ook naar de meeting op zaterdag, of bij TCC in oktober? Dan kunnen wij even luisteren.
stephan

Post by stephan »

Ik zal inderdaad de stukken even afdrukken. Kan ik ze gelijk aan hun afgeven en weet ik zeker dat ze ze hebben.

Kan helaas dit weekend niet naar de meeting komen. Staat nog wel op mijn lijstje om eens langs te komen.

Horen doe je het geluid dan helaas niet, want het is meestal 's ochtends wanneer het wat kouder en vochtiger is. "s middags als ik van mijn werk wegga en de auto dus ook 9 uur heeft stilgestaan hoor ik het tot dusver nog niet. Je kan het geluid hoogstens laten horen door de auto op de handrem te zetten en vervolgens de koppeling te laten opkomen, maar dit doe ik liever niet zelf, dit mag van mij de dealer doen.
vtecman

re

Post by vtecman »

graag gedaan Stephan.. maar volgens mij hebben ze t probleem nog niet gevonden daar in engeland ook al hebben ze er zoveel met deze probleem.

Maar veel succes..

greetz
Locked