motor lampje ATR
-
motor lampje ATR
Ik ben al een tijdje aan het kl... met mijn ATR
Het motor storingslampje gaat geregeld branden.
Nu hebben ze begin mei de EGR klep al schoongemaakt.
Dit ging 1 maand goed.
Toen begon hij weer te branden, weer terug
EGR klep vervangen.
Dit ging dus weer goed tot afgelopen maandag
Weer terug, Schijnt het weer de EGR klep te zijn?!
weer gereset, en kreeg het advies om geen super plus meer te tanken.
Het schijnt dat deze de afgelopen jaren vervuild is geraakt en ze raadde mij ter zeerste aan om V-Power te gaan tanken.
Ik getankt, is dat lampje weer gaan branden.
Dus maandag weer terug, ik vrees alleen het ergste.
word vervolgd...........
Het motor storingslampje gaat geregeld branden.
Nu hebben ze begin mei de EGR klep al schoongemaakt.
Dit ging 1 maand goed.
Toen begon hij weer te branden, weer terug
EGR klep vervangen.
Dit ging dus weer goed tot afgelopen maandag
Weer terug, Schijnt het weer de EGR klep te zijn?!
weer gereset, en kreeg het advies om geen super plus meer te tanken.
Het schijnt dat deze de afgelopen jaren vervuild is geraakt en ze raadde mij ter zeerste aan om V-Power te gaan tanken.
Ik getankt, is dat lampje weer gaan branden.
Dus maandag weer terug, ik vrees alleen het ergste.
word vervolgd...........
-
Een mailing van Shell om bij Shell te tanken omdat de concurrentie vervuilde brandstof heeft... Tja betrouwbaar... 

Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Probleem kan ook dieper liggen, dus in de motor. Om een lang verhaal kort te maken: Je kan wel eens last hebben van kromme, dan wel verbrandde (uitlaat)kleppen. Een manier om er achter te komen is om de compressie te meten. Is die bij één of meerdere niet goed, dan sluiten de kleppen niet goed meer als gevolg van klepsteeltjes die een beetje krom zijn. Dat probleem heb ik dus ook gehad vlak nadat ik mijn ATR op kenteken had en om het gemaakt te krijgen loopt flink in de papieren. Het vervuilen van de EGR klep is dan een gevolg van een niet goet sluiten van de kleppen, waardoor onverbrandde benzine de bewuste klep onnodig vervuilt.
- Gaskleppie
Heeft de ATR een echte EGR klep (uitlaatgas recirculatie) of hebben jullie het over de IACV (inlaatlucht dosering) klep?
Ik weet wat je bedoeld. Volgens mij is het eerder een inlaatlucht dosering ipv uitlaatgas circulatie. Ze noemen het echter altijd EGR. Het systeem werkt alleen niet met een pompje ala S2000 dus ik twijfel nog aan de werking.
Aangezien de ATR obd2B is heeft hij ontiegelijk veel foutcodes. Wat ik me dan afvraag is welke code hij geeft. Geeft hij een code dat de klep electronisch kapot is, of geeft hij een code dat het systeem niet reinigend genoeg werkt en dus verstopt kan zitten?
Welke code geeft hij? weet je dat?
-
ITR1689 wrote:Heeft de ATR een echte EGR klep (uitlaatgas recirculatie) of hebben jullie het over de IACV (inlaatlucht dosering) klep?
De ATR heeft beide. Code 80 is inderdaad een flow beperking rond de EGR klep.
Verslechtering (verstopping, lekkage, enz.) in de EGR-leiding of EGR-klep wordt gedetecteerd door de veranderingen in MAP (absolute spruitstukdruk) vóór en na de werking van de EGR-klep. Als verslechtering is geconstateerd tijdens twee opeenvolgende rijcycli, dan gaat de MIL branden en zal DTC P0401 (80) worden opgeslagen.
Mogelijke oorzaken:
- Verstopping of lekkage in de EGR-leiding
- Defecte EGR-klep
-
IvoG wrote:EGR heeft niks te maken met schone motoren volgens mij, maar met emissienormen.
Met schoon bedoelde ik schone uitlaatgassen = emissienormen.
Bij EGR (exhaust gas recirculation) stroomt een gedeelte van de uitlaatgassen terug naar de inlaat om opnieuw verbrand te worden, zo worden de uitlaatgassen schoner. De EGR klep regelt hoeveel uitlaatgassen terugstromen; bij volgas is dat nul natuurlijk.
Weet niemand het antwoord op mijn vorige vraag? Heeft iemand mischien de werkplaatshandboek van de ATR.
Ik ben nou nieuwsgierig.