Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

Post by HONDA »

Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.


Bron : www.verkeerenwaterstaat.nl
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

En nu? Ga je die van jou aanpassen?
Ik was ook van plan xenon verlichting te zetten maar zal dat idee maar ff aan de kant zetten en afwachten.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

8)
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Gewoon tijdens de apk van setup wisselen. Het is toch letterlijk plug-and-play.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Tuurlijk. Maar als meneer agent je staande houd omdat je in zijn ogen stond te schijnen gaat dan niet werken....
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Nee..blijft idd een risico...
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Koplamp sproeiers?
Zitten die dan op een Audi A(nog wat)?
accordR alias AccordS
Posts: 1387
Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
Contact:

Post by accordR alias AccordS »

en de ATR's dan?

Dan moet je toch een agent hebben die verstand heeft. ( is toch al een probleem een te vinden :lol: )
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

ATR heeft toch koplampsproeiers?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Klopt helemaal :-)
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Dus dan heeft een ATR toch geen problemen Peet?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

VTECCIE wrote:Dus dan heeft een ATR toch geen problemen Peet?


Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.

Dus voor de ATR-rijders is dit niet van toepassing.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

8)

ATR heeft en koplampsproeiers, en automatische hoogte verstelling af fabriek.
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

IvoG wrote:8)

ATR heeft en koplampsproeiers, en automatische hoogte verstelling af fabriek.


automatische hoogte verstelling??? vertel...waar kan ik die vinden
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Die hoogteverstelling zit bij een ITR ook wel goed, alleen die sproeiers niet zo.

Voor de APK ben ik niet bang aangezien de boel zo omgezet kan worden maar als je aangehouden wordt dan is het lastig om opeens sproeiers tevoorschijn te toveren.

Ik heb nu nog geen xenon... toch nog maar even nadenken.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

wat een onzin weer, politie heeft zeker weer een hoop van die pauper golfjes zien rond rijden met xenon kits en d8 "laten we maar eens een nieuwe regel maken om ze te jennen ofzo"

En trouwens, alsof je door wat simpele lage druk sproertjes je glasunits weer schoon krijgt als die smerig zijn, d8 het dus niet he...
accordR alias AccordS
Posts: 1387
Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
Contact:

Post by accordR alias AccordS »

bestel je toch gewoon koplampsproeiers van een ATR. :lol:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

De mooiste oplossing is om een kitje van de nieuwe Accord of Civic te halen en om te bouwen voor gebruik bij je ITR. Goedkoop is het niet, maar het is wel erg mooi vlak i.p.v. de zwarte stulpjes van de ATR.

Kar-min, de automatische hoogteverstelling is niet handmatig bedienbaar, mag bij Xenon juist niet. Op de rechter achteras is er een sensor die de belading meet en aan de hand daarvan de positie doorstuurt naar een controlekastje onder je dashboard, die de motoren voorin aanstuurt. Kijk op een avond eens naar de projectie van de koplampen op een muur o.i.d. als je ze net aanzet, dan zie je ze op en neer gaan om zich te kalibreren.
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Thanks Ivo, weer wat geleerd :-)
Guest

Post by Guest »

wat een onzin weer zeg

je mag ook niks meer he tegenwoordig :satan:
Locked