Hallo Integra collega's
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
Hallo Integra collega's
Ik heb me een maandje geleden een Integra R aangeschaft. Niet voor gewoon gebruik maar om aan Rally's deel te nemen. Ik heb reeds 5 jaar met een Civic VTi Rally's gereden en ben nu overgestapt naar een Integra R. De bedoeling is deze klaar te maken tegen juni in Groep N configuratie. Ik zie dat jullie het ook veel hebben over de technische kant van de Integra en dat interesseert me zeker wel. Buiten de rolkooi en een Proflex (competitie) ophanging zal hij voorlopig standaard blijven. De bedoeling is na enkele wedstrijden een DTA computer aan te schaffen. Dit vooral om gebruiksgemak: begrenzing op 9500tr/m, shiftlight op 9000tr en VTEC vanaf 4000tr.
Andere suggesties en ideetjes zijn natuurlijk welkom, daarvoor is dit forum wel zeer nuttig.
Ik heb nog geen ervaring met Integra maar heb al vastgesteld dat hij voor 80% hetzelfde is als een Civic VTi. :lol:
Voor meer info: www.DierckxRallysport.centerall.com :idea:
Andere suggesties en ideetjes zijn natuurlijk welkom, daarvoor is dit forum wel zeer nuttig.
Ik heb nog geen ervaring met Integra maar heb al vastgesteld dat hij voor 80% hetzelfde is als een Civic VTi. :lol:
Voor meer info: www.DierckxRallysport.centerall.com :idea:
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
leuk! rijd je ook op bagger of is het alleen asfalt rallyen, ik kan me voorstellen dat de ITR in de bagger wild om zich heen maait, op asfalt lijkt ie me idd wel een gedaagde tegenstander :wink:
welkom op het forum. veel leesplezier :wink:
Vogens mij moet dit bericht even naar voorstellen verplaatst worden :wink:
welkom op het forum. veel leesplezier :wink:
Vogens mij moet dit bericht even naar voorstellen verplaatst worden :wink:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
haha! Ik hoorde al dat de rally wereld liep te zoeken naar Integra's
Hij schijnt het in de "prut" ook heel goed te doen.
Tips nodig?
Zo te zien wel....
Kijk uit met de begrenzer op 9500rpm te zetten. Ik heb al meerdere keren klepveerschotels zien breken bij 9300rpm of hoger. Op de een of andere manier gaat het in een B16 goed, maar een B18 heeft toch extra trillingen/vibraties in zich waardoor het blok een stuk gevoeliger is dan een B16. De klepveerschotels is daar een mooi voorbeeld van.
Ik neem aan dat ik de gevolgen net hoef uit te leggen van gebroken klepveerschotels.
Kijk ook uit met de olietemperatuur. De extra langere slag die de motor maakt geeft heel veel extra warmte. Een grote oliekoeler is zeker nodig. Ook in standaard configuratie.
Verder lijkt me het standaard sper dif niet helemaal geschikt voor rallywerk. Het is een torsendif en voor op straat werkt het perfect maar op onverhard houd hij het niet lang vol.
Dit schoot me even zo te boven. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
Verder heel veel succes met de Integra!
Hij schijnt het in de "prut" ook heel goed te doen.
Tips nodig?
Zo te zien wel....
Kijk uit met de begrenzer op 9500rpm te zetten. Ik heb al meerdere keren klepveerschotels zien breken bij 9300rpm of hoger. Op de een of andere manier gaat het in een B16 goed, maar een B18 heeft toch extra trillingen/vibraties in zich waardoor het blok een stuk gevoeliger is dan een B16. De klepveerschotels is daar een mooi voorbeeld van.
Ik neem aan dat ik de gevolgen net hoef uit te leggen van gebroken klepveerschotels.
Kijk ook uit met de olietemperatuur. De extra langere slag die de motor maakt geeft heel veel extra warmte. Een grote oliekoeler is zeker nodig. Ook in standaard configuratie.
Verder lijkt me het standaard sper dif niet helemaal geschikt voor rallywerk. Het is een torsendif en voor op straat werkt het perfect maar op onverhard houd hij het niet lang vol.
Dit schoot me even zo te boven. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
Verder heel veel succes met de Integra!
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
Alvast bedankt voor de leuke reacties, ik zie ook dat massaal m'n website bezocht is. Gaskleppie lijkt me wel de geschikte man om eens een avond aan den toog te hangen en over niets anders te praten dan nokkenassen, zuigers, klepveren en al die andere dingen die bewegen in een motorblok.
Het is echter wel zo dat bij mij de motor van minder belang is. De motor moet vooral betrouwbaar zijn, met de Civic heb ik 5 jaar met hetzelfde blokkie gereden en die draaide ook 9500tr. Ik heb er ongeveer 40 wedstrijden mee gereden en heb één keer met mechanische panne moeten opgeven en dat was toen een koperen koppeling(die pas opnieuw was belegd) doormidden scheurde, waarschijnlijk metaalmoeheid.
Ik heb bij R-power ook al gehoord dat de Integra motoren gevoeliger zijn aan hoge toeren dan de B16A, dus de investering van straffere veren en titanium schoteltjes zal ik zeker doen, maar volgend jaar. De motor laat ik even standaard, ik wil eerst enkele wedstrijden rijden en dan evoluties doorvoeren.
Ik hecht heel veel belang aan de ophanging en de remmen. Het verhogen van het toerental is vooral nodig om de terugval bij het schakelen te verminderen.
Wat de versnellingsbak betreft, de laatste 2 jaar reed ik al met Integra bakken en kende er nog geen problemen mee. Wat ik wel heb is dat op proeven langer dan 10km de versnellingen beginnen te kraken en na een zestal wedstrijden moet ik de syncro's vervangen. Blijkbaar loopt de temperatuur wat hoog op, een mogelijkheid is misschien een oliekoeler aan te sluiten tussen vul en aftaptop met een pompje ertussen. (misschien heeft gaskleppie hier meer ervaring mee)
Spijtig genoeg brengt Rallyrijden nog teveel andere kosten met zich mee dan alleen maar het tunen van de auto, en ik wil vooral KOERSEN :lol: :wink:
Het is echter wel zo dat bij mij de motor van minder belang is. De motor moet vooral betrouwbaar zijn, met de Civic heb ik 5 jaar met hetzelfde blokkie gereden en die draaide ook 9500tr. Ik heb er ongeveer 40 wedstrijden mee gereden en heb één keer met mechanische panne moeten opgeven en dat was toen een koperen koppeling(die pas opnieuw was belegd) doormidden scheurde, waarschijnlijk metaalmoeheid.
Ik heb bij R-power ook al gehoord dat de Integra motoren gevoeliger zijn aan hoge toeren dan de B16A, dus de investering van straffere veren en titanium schoteltjes zal ik zeker doen, maar volgend jaar. De motor laat ik even standaard, ik wil eerst enkele wedstrijden rijden en dan evoluties doorvoeren.
Ik hecht heel veel belang aan de ophanging en de remmen. Het verhogen van het toerental is vooral nodig om de terugval bij het schakelen te verminderen.
Wat de versnellingsbak betreft, de laatste 2 jaar reed ik al met Integra bakken en kende er nog geen problemen mee. Wat ik wel heb is dat op proeven langer dan 10km de versnellingen beginnen te kraken en na een zestal wedstrijden moet ik de syncro's vervangen. Blijkbaar loopt de temperatuur wat hoog op, een mogelijkheid is misschien een oliekoeler aan te sluiten tussen vul en aftaptop met een pompje ertussen. (misschien heeft gaskleppie hier meer ervaring mee)
Spijtig genoeg brengt Rallyrijden nog teveel andere kosten met zich mee dan alleen maar het tunen van de auto, en ik wil vooral KOERSEN :lol: :wink:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
haha! Ik neem aan dat je weet dat er 10W40 in de Honda bakken moet ipv versnellingsbak olie?
Zelf werk ik aan een Civic met B18 die op zandvoort in de zomeravond competitie rijdt. Ook daar kwamen we er achter dat een B18 GEEN b16 is!
Let vooral op de oliekoeling. Als je die onder controle hebt kan je een jaartje knallen tot 9200rpm zonder veel ellende.
Losse oliekoelers op de S80 bak lijkt normaal gesproken niet nodig. Ben Janbroers reed in de DTCC met een ex-PSI Integra ook zonder koeler op de bak. Maar die had wel rechte vertanding in zijn bak wat natuurlijk minder slijtage tot gevolg heeft.
Ik zal Ben eens bellen. Mischien heeft hij nog leuke onderdelen voor je in de aanbieding.
Wel reed Ben met een allejezus grote oliekoeler op de motor en zelfs dan kon hij hem maar met moeite koel houden.
Neem een echte race olie zoals de Motul 15W50 300V of de bekende Castrol RS 10W60
Zelf werk ik aan een Civic met B18 die op zandvoort in de zomeravond competitie rijdt. Ook daar kwamen we er achter dat een B18 GEEN b16 is!
Let vooral op de oliekoeling. Als je die onder controle hebt kan je een jaartje knallen tot 9200rpm zonder veel ellende.
Losse oliekoelers op de S80 bak lijkt normaal gesproken niet nodig. Ben Janbroers reed in de DTCC met een ex-PSI Integra ook zonder koeler op de bak. Maar die had wel rechte vertanding in zijn bak wat natuurlijk minder slijtage tot gevolg heeft.
Ik zal Ben eens bellen. Mischien heeft hij nog leuke onderdelen voor je in de aanbieding.
Wel reed Ben met een allejezus grote oliekoeler op de motor en zelfs dan kon hij hem maar met moeite koel houden.
Neem een echte race olie zoals de Motul 15W50 300V of de bekende Castrol RS 10W60
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Nee, die MTF II is op basis van normale motorolie, maar dan speciaal voor Honda handgeschakelde versnellingsbakken.
Echt een super olie!
Bij mij was de bak op zich nog goed. Maar hij ging er toch nog net wat lekkerder van schakelen en dat kleine knarsje wat hij produceerde als je heel snel naar 2 schakelde was zelfs ook weg en is nog steeds weg!
En ik ben toch echt al zo'n 10.000km verder met die olie. En daar zitten niet echt veel rustige kilometers bij.
Echt een super olie!
Bij mij was de bak op zich nog goed. Maar hij ging er toch nog net wat lekkerder van schakelen en dat kleine knarsje wat hij produceerde als je heel snel naar 2 schakelde was zelfs ook weg en is nog steeds weg!
En ik ben toch echt al zo'n 10.000km verder met die olie. En daar zitten niet echt veel rustige kilometers bij.
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
Ik heb in het begin ook die MTFII olie gebruikt, maar vond hem nogal dun (en duur). Om het kraken bij hoge temperaturen tegen te gaan ben ik overgeschakeld naar Full Synthetic SAE 90, maar het is moeilijk te zeggen wat nu de beste is. Ik hou het voorlopig bij de dikke olie omdat die goedkoper is. :lol:
nog een vraagje: bij het leeghalen van het interieur heb ik die loodzware verstevegingsbaar tussen de achterlichten weggehaald. Wat is het nut van dat ding eigenlijk?? Is het misschien een versteviging bij een ongeval met zijdelinkse inpact?? :roll:
nog een vraagje: bij het leeghalen van het interieur heb ik die loodzware verstevegingsbaar tussen de achterlichten weggehaald. Wat is het nut van dat ding eigenlijk?? Is het misschien een versteviging bij een ongeval met zijdelinkse inpact?? :roll:
rallyintegraR wrote:nog een vraagje: bij het leeghalen van het interieur heb ik die loodzware verstevegingsbaar tussen de achterlichten weggehaald. Wat is het nut van dat ding eigenlijk?? Is het misschien een versteviging bij een ongeval met zijdelinkse inpact?? :roll:
Is om het chassis stijver te maken.... Aan de voorkant zit er ook een.
Probeer maar ff met die balk te rijden en kijken of je een verschil merkt...
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Let er wel op dat normale bakolie op sae basis stoffen bevatten die je syncro's opvreten! Bij normaal straatgebruik heb ik al extreme gevallen gezien dat een bak niet meer te schakelen viel binnen 1 maand na wisselen van de olie!
Je herkent die bakken ook meteen als je ze openhaalt. Normaal zijn ze netjes schoon van binnen, maar als je een bak openhaalt waar geen 10W40 of Honda MTF in gezeten heeft is hij baggerzwart en zijn de syncro's een hele rare kleur.
Als ik je een advies mag geven zou je toch weer over moeten stappen op een normale motorolie. Als je de 10W40 of MTF van Honda te dun vind zou je ook dikkere typen olie kunnen proberen zoals de 15W50 van Motul ofzo.
normale bakolie sloopt een honda bak!! Dat is zeker!
Je herkent die bakken ook meteen als je ze openhaalt. Normaal zijn ze netjes schoon van binnen, maar als je een bak openhaalt waar geen 10W40 of Honda MTF in gezeten heeft is hij baggerzwart en zijn de syncro's een hele rare kleur.
Als ik je een advies mag geven zou je toch weer over moeten stappen op een normale motorolie. Als je de 10W40 of MTF van Honda te dun vind zou je ook dikkere typen olie kunnen proberen zoals de 15W50 van Motul ofzo.
normale bakolie sloopt een honda bak!! Dat is zeker!
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
-
- Posts: 46
- Joined: Sun Feb 27, 2005 9:35 am
- Contact:
Dit weekend wordt het debuut voor de Rally ITR in de Rally van de Suikerstreek in Tienen. Vorige zaterdag is hij al uitvoerig getest op het Rallycross Circuit van Arendonk. Met een olietemperatuur van 140° werden de sessies van 5 ronden beeindigd. Hopelijk loopt zondag de temperatuur, met wat meer rijwind, niet meer zo hoog op.
ops:
Volgende week hou ik jullie op de hoogte hoe het is afgelopen. :wink:

Volgende week hou ik jullie op de hoogte hoe het is afgelopen. :wink: