Reservewiel vraag
Reservewiel vraag
Ik ben sinds kort van 15" naar 17" gegaan maar hoe zit het nu met het standaard reservewiel? Kun je die gewoon plaatsen (alleen achter uiteraard) of is de diameter te klein om normaal te kunnen rijden?
Hoe hebben anderen dit opgelost?
Hoe hebben anderen dit opgelost?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
hallo,
hier zit ik denk ik straks ook mee als ik mijn 17" heb.
maar nu zach ik dat ze bij bridgestone een nieuwe type band hebben.
met versterkte wangen om de auto te dragen.
zelfs bij een lekke band.
dit leek mij wel handig.
kan het reserve wiel d'r mooi uit 8)
en stevige wangen lijkt mij ook wel een plus punt voor het bochten werk :idea:
hier zit ik denk ik straks ook mee als ik mijn 17" heb.
maar nu zach ik dat ze bij bridgestone een nieuwe type band hebben.
met versterkte wangen om de auto te dragen.
zelfs bij een lekke band.
dit leek mij wel handig.
kan het reserve wiel d'r mooi uit 8)
en stevige wangen lijkt mij ook wel een plus punt voor het bochten werk :idea:
Re: Reservewiel vraag
VTECCIE wrote:Ik ben sinds kort van 15" naar 17" gegaan maar hoe zit het nu met het standaard reservewiel? Kun je die gewoon plaatsen (alleen achter uiteraard) of is de diameter te klein om normaal te kunnen rijden?
Hoe hebben anderen dit opgelost?
Huh? Het gaat om de bandomtrek, niet wieldiameter. Is je band+velg diameter hetzelfde als 195/55R15?
Je hebt gelijk, ik heb niet goed nagedacht. Ik heb nu 205/40/17 ipv 195/55/15.
Ik had alleen het gevoel dat het reservewiel een stuk kleiner was dan het orgineel.
Ik had alleen het gevoel dat het reservewiel een stuk kleiner was dan het orgineel.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Re: Reservewiel vraag
ITR1689 wrote:VTECCIE wrote:Ik ben sinds kort van 15" naar 17" gegaan maar hoe zit het nu met het standaard reservewiel? Kun je die gewoon plaatsen (alleen achter uiteraard) of is de diameter te klein om normaal te kunnen rijden?
Hoe hebben anderen dit opgelost?
Huh? Het gaat om de bandomtrek, niet wieldiameter. Is je band+velg diameter hetzelfde als 195/55R15?
ja ik bedoel ook de totale bandomtrek, toen ik mijn thusikomer naast de 17 inch zette was het ongeveer even groot..
enige probleem wat ik had toen ik eens een platte band had was dat de krik niet meer onder de wagen kon :S dus moesten we met 2 man de wagen optrekken zover dat mogelijk was :P
VTECCIE wrote:Je hebt gelijk, ik heb niet goed nagedacht. Ik heb nu 205/40/17 ipv 195/55/15.
Ik had alleen het gevoel dat het reservewiel een stuk kleiner was dan het orgineel.
Dan is het een soort van thuiskomer eigenlijk. Kun je mee "thuiskomen" maar dan moet je geen gekke dingen doen eigenlijk. Overigens, de afrolomtrek van 205/40/17 (185cm) is vergelijkbaar aan die van 195/55/15 (185,2cm).
Met een ECHTE thuiskomer mag je maar 80km/h. En ik kan je garranderen: dat rijdt niet lekker, dus je gaat echt niet voor je lol harder. Auto hangt dan heel erg naar één kant want de afrolomtrek is een stuk minder als van de originele band/velg combinatie. Breedte is ook een stuk minder en je moet de druk van de band op ongeveer 4,2 bar houden. Toch lastig als je die nooit controleert en je 'em ooit eens nodig hebt.
AccordTypeaRd wrote:Met een ECHTE thuiskomer mag je maar 80km/h. En ik kan je garranderen: dat rijdt niet lekker, dus je gaat echt niet voor je lol harder. Auto hangt dan heel erg naar één kant want de afrolomtrek is een stuk minder als van de originele band/velg combinatie.
Dat zou dus eigenlijk gelijk moeten zijn....
IvoG wrote:Bij de ATR heb je als bijkomend probleem dat als een band voor lek is, je eerst de thuiskomer achter moet zetten, en de vrijgekomen achterband voor moet zetten.
De thuiskomer past namelijk niet om de grote schijven voor! :idea:
Dat moet sowieso anders gaat de LSD naar de klote.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689 wrote:AccordTypeaRd wrote:Met een ECHTE thuiskomer mag je maar 80km/h. En ik kan je garranderen: dat rijdt niet lekker, dus je gaat echt niet voor je lol harder. Auto hangt dan heel erg naar één kant want de afrolomtrek is een stuk minder als van de originele band/velg combinatie.
Dat zou dus eigenlijk gelijk moeten zijn....
Heb er helaas geen foto's van maar in het geval van de CRX is er wel een verschil(letje) in afrol omtrek. In mijn ATR ligt ook een thuiskomer, zal die eens naast mijn originele wiel(len) zetten.
Heb gisteren de thuiskomer naast de originele band gezet, maar het verschil leek zo minimaal dat het bijna niet te zien is, laat staan te fotograferen. Maar toen ik op zoek ging naar de bandenmaat kwam ik 135/80/15 als bandenmaat tegen, terwijl een ATR standaard 215/45/17 heeft. Als je gaat omrekenen dan is de thuiskomer 59,1cm hoog, terwijl de standaard ATR band 61,85cm is. De afrolomtrek is dan ook anders, 185,67 tegen 194,31cm
Maar met 135/80/16 (ik weet niet of die band gemaakt wordt, maar het zou best kunnen) is de bandhoogte 61,6cm, en de afrolomtrek 193,52cm. Komt toch meer in de buurt van de 215/45/17 maten. En 2,75cm mag dan wel binnen de marge vallen, het komt dan wel over als een plaatselijke verlaging van de ophanging van 2,75cm/2 = 13,75mm. En dat merk je wel tijdens het rijden.