CTR vs ITR

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Locked
HONDA

CTR vs ITR

Post by HONDA »

Ik las een leuke discussie op een ander forum. Deze ITR rijder had voor de gein een testrit in een CTR gemaakt, lees het resultaat:

I drove a CTR at my local Honda Dealer, and was very dissapointed. dont worry, i wasnt thinking of buying one, just wanted to see what they were like. a quick summary, didnt like the driving position, seats werent supportive enough, steering wheel was too big, gear ratio's felt too short, and always had to change. VTEC range was very small, and was hitting limiter as i thought it would rev more, VTEC cross over very vague, and it didnt feel to pull very hard at all.

didnt feel at all as quick as my teggy, and didnt handle as well either. I think if some civic type r drivers were to get into a teg, they would be Razz

anyone else got any views on the new civic type r?

Iemand anders maakte er dit van:

I agree with the first post. I tested one last weekend. P A N T S.
IMHO it's a Type R for shopping / commuting and young lads with spare cash that haven't had much driving experience (so they can have fun, feel fast and probably won't die). It felt like driving with thick gloves on. Insulated, warm and devoid of any real sensation.....

Zijn er mensen hier die in beide wagens gereden hebben? Zoja, wat was het resultaat?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik heb 2 dagen met de CTR gereden. Ben er grotendeels mee eens.
Ik vind alleen de stuur niet groot, die is juist kleiner dan de ITR stuur. Door de electrische stuurbekrachtiging is er wat minder feedback. Komt ook deels door de McPherson wielophanging voor.
Schakelen gaat goed, maar iets minder precies en minder feedback dan de ITR bak. De CTR gebruikt kabels.
CTR is comfortabeler. Zat ook heel vaak in de toeren begrenzer. Die grijpt te vroeg in. En er is te weinig tractie bij het gasgeven in de bocht, vanwege het ontbreken van een LSD.
HONDA

Post by HONDA »

Misschien dat een CTR een wagen is met een iets meer commerciële inslag waardoor het 'R' gehalte wat lager ligt.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Zo extreem als de Integra zullen we niet veel meer meemaken ben ik bang....
Guest

Post by Guest »

Hmmmmm, ok.
Er zitten heeel wat verschillen tussen deze 2 auto's. Een paar van ze zijn genoemd waaronder het ontbreken van LSD.
Als er wordt vermeld dat de vtec bij 5800rpm ingaat en dat de begrenzer bij 8250rpm in gaat moet je niet klagen dat ie te snel de begrenzer in gaat.
Het is ook bekend dat de overbrengingen kort zijn, dus je gaat vaak schakelen. Ik denk dat je aan de versnellingsbak en het schakelen moet wennen, dat lukt echt niet in een testrit of een paar dagen. Ik had er in het begin ook wat moeite mee. Het is ook duidelijk dat de ctr hoger is dan de itr dus kan je ook niet verwachten laag of lager te ziten.
Als ik bij mij de vtec in ga is dat overduidelijk hoor en voelbaar.
Het zijn dus eigenlijk 2 totaal verschillende auto's, het kan dus best wel zo zijn dat het 'R'gehalte van de ctr wat lager ligt.
Ik heb ook wel eens in een ITR gereden en vind het ook een superauto, alleen niet lang genoeg om een om er een goed onderbouwde mening over te geven. 1 ding weet ik wel, LSD is a must!!!!
Ik vind de stoelen eerlijk gezegd ook niet alles, in de CTR, en de feedback van het stuur kan soms idd wat vaag aanvoelen.
Ach ja, ik ben er al aan gewend. Het blijven beide super gave autos.

Quote:
I agree with the first post. I tested one last weekend. P A N T S.
IMHO it's a Type R for shopping / commuting and young lads with spare cash that haven't had much driving experience (so they can have fun, feel fast and probably won't die). It felt like driving with thick gloves on. Insulated, warm and devoid of any real sensation.....

Bovenstaande is wel wat aan de overdreven kant maar ja, ieder z'n ding.
IvoG

Post by IvoG »

Zo'n test is m.i. pas echt objectief te noemen als de tester geen eigenaar is (geweest) van een van beide auto's, of juist van allebei.

En dan nog, het is maar een mening, smaken verschillen. :wink:
HONDA

Post by HONDA »

De eigenschappen van een wagen hebben niets met smaak te maken. Het waarde oordeel wat je er aan hangt wel.
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Doch deed de cvic typeR in Japan [215pk standaard daar] niet veel onder voor de integra DC5 bij BMI, De itr was welliswaar wat sneller op het circuit, maar viel best mee.

Nou weet ik niet wat de verschillen zijn tussen de ctr hier en de ctr daar, op het pk verschil na dan.
Guest

Post by Guest »

LSD is een van de grootste verschillen, verder nog wat kleine dingen en natuurlijk de kleur he....
ITR1689

Post by ITR1689 »

Mau il-Vec wrote:Doch deed de cvic typeR in Japan [215pk standaard daar] niet veel onder voor de integra DC5 bij BMI, De itr was welliswaar wat sneller op het circuit, maar viel best mee.

Nou weet ik niet wat de verschillen zijn tussen de ctr hier en de ctr daar, op het pk verschil na dan.

Volgens mij heeft de JDM EP CTR ook een stuggere vering, ongeveer dezelfde als de DC5-R. De Japanse EP CTR en de DC5-R zijn technisch (onderstel + motor) bijna gelijk.
Voor de JDM EP3 CTR: voor: 2,8 - 4,6 kg/mm
achter: 3,8 - 7,5 kg/mm
Erick

Post by Erick »

ITR1689 wrote:
Mau il-Vec wrote:Doch deed de cvic typeR in Japan [215pk standaard daar] niet veel onder voor de integra DC5 bij BMI, De itr was welliswaar wat sneller op het circuit, maar viel best mee.

Volgens mij heeft de JDM EP CTR ook een stuggere vering, ongeveer dezelfde als de DC5-R. De Japanse EP CTR en de DC5-R zijn technisch (onderstel + motor) bijna gelijk.
Voor de JDM EP3 CTR: voor: 2,8 - 4,6 kg/mm
achter: 3,8 - 7,5 kg/mm

En die heeft WEL LSD erop en hier niet, dat scheeld ook natuurlijk.
BugsM

Post by BugsM »

Hoorde laatst dat de duitse CTR, LSD en airco standaard had. Klopt dat :?:

Als dat klopt, zal mijn volgende auto waarschijnlijk dan een duitse CTR worden...
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Ik weet wel dat die gast van BMI naar europa kwam om de ctr te testen en daar zei dat hij hoopte dat er wat dingen verbeterd zouden worden als de wagen bij hun uitkwam.

Das blijkbaar gebeurd.
Ook zei hij dat de wagen was afgestemd voor de duitse autobaan, dus met name de versnellingsbak was meer afgestemd op hogere snelheden.

Naar mijn weten is de versie in Duitsland niet anders dan in NL.
Guest

Post by Guest »

Alleen de jdm ctr komt standaard met lsd en airco en hid's.
Misschien dat het een dealer optie is, dat kan ook nog.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Toch heb ik genoeg reden om te zeggen dat volgens mij in elke nederlandse CTR een sper zit!
En volgens mij weet de importeur het niet eens....

Rij een paar meter met zo'n civic en gooi hem door een paar bochtjes en je zal zien dat je het binnenste wiel nooit aan het spinnen krijgt, in plaats daarvan kan je hem zelfs in overstuur trekken als je maar genoeg trapt.
Dit zijn eigenschappen van een lsd!

Plus de circuit eigenschappen die hij heeft ivm andere hot hatches. De meeste glijden met een rokend binnenste voorwiel de bocht uit, de civic zet met minder vermogen de snelste rondetijden neer.
Sorry, maar een voorwielaandrijver kan dat niet zonder hulpmiddelen!
Dimer

Post by Dimer »

het is idd waar dat bij mij altijd het buitenste wiel begint te spinnen en ik heb 'm al 3 keer overstuurt gekregen
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Wel of geen sper blijft dus de vraag :-?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Mau il-Vec wrote:Wel of geen sper blijft dus de vraag :-?

Er is een makkelijke manier om het te testen. Voorkant van de auto omhoog krikken en aan 1 wiel draaien. Wat het verschil moet zijn tussen LSD en geen LSD weet ik niet precies. Maar je kan het vergelijken met een ITR door die ook omhoog te krikken.... :idea:
rallyintegraR

Post by rallyintegraR »

Een platensper kan je zo testen met één wiel op te tillen, maar bij een LSD (tandwielsper) moeten beide wielen (een beetje) grip hebben. Je kan een LSD makkelijk testen met rondjes draaien op een rond punt, geef een beetje gas. Gaat hij direct in onderstuur dan heeft hij geen LSD maar blijft hij mooi in z'n spoor dan heeft hij wel LSD. Bij mij viel dat direct op toen ik in m'n Civic VTi een Integra bak monteerde met LSD. Op een rond punt gaf dat een enorm verschil. :wink:
Locked