Meters

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Ik denk dat het zo gedaan is om de oliedruk niet teveel te laten zakken na de koeler/filter. Net zoiets als de bypassklep in de oliefilter. Als de filter verstopt is, gaat grotendeels via de bypassklep. Gelukkig maar, anders is er geen oliedruk meer na de filter.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

zoiets dacht ik ook al.
Door de filter gaat zo goed als alles, maar door de koeler gaat maar de helft! Des te meer reden om 2 koelers neer te zetten!
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Maar als niet alles door de koeler stroomt, dan stroomt toch ook niet alles naar de filter? Dus niet alles wordt gefilterd? Of zit het anders?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nee, de oliestroom loopt echt heel bizar! Je moet het zien om het te geloven. En uitleggen lukt zo niet.

Ik zal het proberen:
1- de olie loopt via de buitenkant van de dubbele aansluiting op het blok de koeler binnen.
2- de olie loopt via 1 kanaal langs het koel element naar het filter.
3- via de buitenkant van het filter loopt de olie het filter in.
4- via het midden van het filter komt de olie uit de filter.
5- de olie gaat via de buis (in het midden van de koeler) richting het blok maar stuit op een vernauwing in de buis.
6- een deel van de olie gaat door gaatjes in de buis door het koel element van de koeler.
7- na het koel element kan de olie via andere gaten in de buis weer de buis instromen (na de vernauwing) het gat wat in de vernauwing zit is 6mm! Er gaat dus heel wat olie door de buis direkt naar het blok en alleen de olie die niet door het gat gaat gaat door de koeler.

snappie?
;)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

http://home.kabelfoon.nl/~frank666/oliekoeler.bmp
Zoiets dus... Ik hoop dat je het snapt..
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Ja, ik snap het een beetje. Dus de olie wordt niet aan de buitenkant van de koeler gekoeld, maar pas na het filteren in het midden van de koeler. Een gedeelte dan.

Ik dacht vroeger dat de olie aan de buitenkant (voordat het de filter ingaat) wordt gekoeld omdat daar de contactoppervlaktes lekker groot zijn.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Waar is dit veertje eigenlijk voor? Die zit niet in de B18C5, maar wel in de B18C6 volgens mijn werkplaatshandboek.

Image
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat veertje ben ik nog in geen 1 nederlandse ITR tegen gekomen. Hij zit wel in een b16a1.
Hij drukt een dopje in het restrictor gaatje. Dus als er weinig oliedruk is dwingt hij de olie meer door de koeler, is er veel oliedruk gaat hij open en kan de olie ook langs de koeler. Beetje vreemde construktie.
Je zou kunnen denken dat dat is om bij stationair en bij koude motor met weinig toeren de olie sneller opgewarmd wordt door de koelvloeistof.
Maar bij hogere toeren wanneer je meer koeling nodig hebt gaat het juist langs het koelelement. vreemd...
crx303
Posts: 221
Joined: Sun Jan 16, 2005 11:59 am
Contact:

Post by crx303 »

Gaskleppie wrote:http://home.kabelfoon.nl/~frank666/oliekoeler.bmp
Zoiets dus... Ik hoop dat je het snapt..


En waar zit die bypass/niet sluitende afdichting precies die de olie langs filter en koeler laat gaan?

Als je temperaturen omlaag moeten, kun je dan niet "gewoon" een dikkere ventilator op je radiateur zetten (eventueel in combinatie met een efficientere radiateur) en een oliekoeler (met bypass)?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Beetje moelijk uit te leggen...
Er is een kleine kier langs de bout waarbij de olie niet via de filter zou kunnen gaan maar die is echt minimaal.
99% zal door de filter gaan, 1% niet. Het is te verwaarlozen. Plus dat de kier zo klein is dat dunne olie er wel door zou kunnen maar vuil niet.
Het percentage wat niet door de koeler gaat is veeeel groter. Een groot deel kan door het gat in de verbindingsbuis van filter naar blok. Het andere deel zal door het koelelement gaan.
Je zou kunnen zeggen dat de koeler zowiezo kouder is dan de olie en dat dus ook de olie die niet door het koelelement gaat wel gedeeltelijk wat afgekoeld wordt, als is het de vraag hoeveel effect dat heeft.
Ook op de heenweg door het kanaal van de koeler richting filter zal je toch een koelende werking hebben omdat de koeler zelf kouder is dan de olie.

Ik ga een buis fabriceren om 2 koelers te plaatsen boven op elkaar. Ik kan dan later eventueel kiezen om de 2e koeler te voeden met een apart watercircuit dat via een kleine radiator gekoeld wordt. Wel heb ik dan een aparte waterpomp nodig.

De reden waarom ik dit zo ga doen ipv een losse koeler? Ik raak teveel druk kwijt en te weinig temperatuur met de externe olie/lucht koeler die ik er nu op heb.
Andere manieren om je olietemp naar beneden te krijgen is je uitlaatspruitstuk in te wikkelen met hitte band. Dat heb ik er ook al op en dat hielp ook superveel!
Normaal op een rondje nurburgring stond de olie halverwege m'n eerste rondje al boven de 130graden. Met hitte band werd dat 10 graden lager!
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Ik ben al tevreden als ik 1 rondje Ring kan halen zonder oververhitting en zonder rustig aan te doen. Dus olie temp lager dan 140 graden. Dat moet kunnen met 1 koeler en met kouder water erdoorheen.
Locked