Meters

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
ITR1689

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:Lijkt me simpel... de één is een naaldje zonder schaalverdeling en de ander is een meter met schaalverdeling. Hoe weet jij wat de standaard naald aangeeft? Ik weet in ieder geval wel dat de standaard naald niet eens beweegt terwijl mijn watertemp 20°C stijgt...

Het blauwe blokje naast de radiateur is de sensor.

Ik zie het al. Je kan deze 2 temperaturen niet met elkaar vergelijken. Bij dat blauwe meet je de echte watertemp pas als de thermostaat open gaat. De temp bij de motor/cyl.kop is stabieler omdat de thermostaat niet opengaat onder de 80 graden. Onder de 80 graden blijft het water binnen in de motor circuleren.
Dus biij 75 graden meet dat blauwe ding 40 graden of zo, maar de stock sensor meet dan 75 graden!!! Vanaf 80 graden beweegt de standaard meter niet veel meer, terwijl dat blauwe blijft klimmen.

Dus je kan pas vergelijken als jouw nieuwe metertje echt 110 graden aangeeft. Dan is de thermostaat zeker helemaal open.

Plaats anders de blauwe sensor zo dicht mogelijk bij de motor, dan zie je al wat er gebeurt.
HONDA

Post by HONDA »

Dat ben ik niet met je eens. Mijn twee meters lopen exact gelijk op tot de normale bedrijfstemperatuur. Vanaf de bedrijfstemperatuur beweegt de standaard meter geen mm meer terwijl de extra meter wel degelijk temperatuurswisselingen waarneemt.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:Dat ben ik niet met je eens. Mijn twee meters lopen exact gelijk op tot de normale bedrijfstemperatuur.

Hoe weet je dan de waarden op de schaal van de standaard meter om te kunnen vergelijken met de blauwe?

Vanaf de bedrijfstemperatuur beweegt de standaard meter geen mm meer terwijl de extra meter wel degelijk temperatuurswisselingen waarneemt.

Dat is normaal als de thermostaat open en dicht gaat. Zodra de thermostaat dicht is, gaat er geen koelvloeistof naar de radiateur en wordt het bij de blauwe sensor kouder.
HONDA

Post by HONDA »

Hoe weet je dan de waarden op de schaal van de standaard meter om te kunnen vergelijken met de blauwe?

Er is geen schaalverdeling zoals je weet maar beide meters lopen elke keer gelijk op en ze stoppen tegelijk. Als de bedrijfstemperatuur voor de aftermarket meter iedere keer 80/90°C is dan ga ik er voor het gemak van uit dat de normale stand van de OEM meter dan ook ongeveer 80/90°C aangeeft.

Dat is normaal als de thermostaat open en dicht gaat. Zodra de thermostaat dicht is, gaat er geen koelvloeistof naar de radiateur en wordt het bij de blauwe sensor kouder.

In dat geval zou de aftermarket meter een daling van de temperatuur moeten laten zien, niet? Dit is echter niet het geval.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:Er is geen schaalverdeling zoals je weet maar beide meters lopen elke keer gelijk op en ze stoppen tegelijk. Als de bedrijfstemperatuur voor de aftermarket meter iedere keer 80/90°C is dan ga ik er voor het gemak van uit dat de normale stand van de OEM meter dan ook ongeveer 80/90°C aangeeft.

Vanaf 90C moeten ze wel gelijk zijn, ja. Daaronder niet. Maar zonder schaalverdeling op de standaard meter, kan je niet zeggen dat de waarden precies gelijk op lopen. Ze kunnen wel met elkaar in de pas lopen, maar het gaat om de waarden.
In dat geval zou de aftermarket meter een daling van de temperatuur moeten laten zien, niet? Dit is echter niet het geval.

Tussen welke 2 waarden geeft de aftermarket dan aan als de motor op temp is?
HONDA

Post by HONDA »

Bedrijfstemperatuur ligt tussen de 80/90°C. Ga je lang hard rijden dan is een waarde van 110°C niet ondenkbaar.

De meter zakt nooit meer onder de 80/90°C als de motor eenmaal op temperatuur is. Volgens jou theorie zou dit wel moeten gebeuren.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Als de thermostaat nooit helemaal dicht gaat, dan geloof ik wel dat ie nooit onder de 80 graden komt. 110 graden op die plek kan ik me ook wat voorstellen, maar er gaat dan op dat moment kouder water de motor in. Nou, Frank, wat is jouw mening?
crx303

Post by crx303 »

Thermostaat staat blijkbaar niet helemaal dicht bij koude motor, hoe kan het koelwater anders opwarmen in die slang waar de sensor zit?
ITR1689

Post by ITR1689 »

crx303 wrote:Thermostaat staat blijkbaar niet helemaal dicht bij koude motor, hoe kan het koelwater anders opwarmen in die slang waar de sensor zit?

Als je lang genoeg wacht, dan wordt het daar ook wel warm met thermostaat dicht, door diffusie (verspreiding van de warmte). De thermostaat zit nl. aan de andere kant van het circuit. Aan deze kant (warme kant) zit er geen klep.
crx303

Post by crx303 »

Aan het eind van het circuit, water stroomt van onder naar boven door de radiateur neem ik aan. Alleen, hoelang is lang genoeg?

Warmteoverdracht van het water vanaf de warme kant, stilstaand water in de radiateur blijft toch redelijk koel zou je zeggen door de rijwind....
ITR1689

Post by ITR1689 »

crx303 wrote:Aan het eind van het circuit, water stroomt van onder naar boven door de radiateur neem ik aan. Alleen, hoelang is lang genoeg?

Warmteoverdracht van het water vanaf de warme kant, stilstaand water in de radiateur blijft toch redelijk koel zou je zeggen door de rijwind....

Water stroomt van boven naar onder in de radiateur. En omgekeerd in de motor. Ik denk ook dat de bovenste slang vrij koud blijft tijdens het rijden en als de thermostaat helemaal dicht is. Maar als je stil staat wordt ie zo warm door het water in de cylinderkop (waar de bovenste slang aan vast zit).
crx303

Post by crx303 »

Dan denk ik juist dat die slang redelijk snel warm wordt door overdracht. Als de sensor aan de blokkant zou zitten heb je een nog betere meting dus.
crx303

Post by crx303 »

crx303 wrote:Dan denk ik juist dat die slang redelijk snel warm wordt door overdracht. Als de sensor aan de blokkant zou zitten heb je een nog betere meting dus.

Net gecheckt en idd bovenste slang wordt ook warm als het metertje begint uit te slaan. Onderste slang bleef nog koud.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

OK, ik was ff niet aanwezig.....

Er zit een klein gaatje in elke thermostaat dus je hebt altijd iets doorstroming door de radiateur.
Sander heeft gelijk qua werking. De orginele Honda meter is gemaakt om aan te geven of het water op bedrijfstemperatuur is (+/- 75graden) en of er iets mis is met de koeling (>105 graden). Dit laat een gat open van zo'n 30 graden waarin hij vind dat alles goed gaat en geen andere waarde aangeeft.
In werkelijkheid varieerd de temperatuur wel degelijk maar het metertje laat dit niet zien om geen ongeruste bestuurders te krijgen.

Zelf heb ik binnenkort als de 2 liter er in hangt ook een watertemp metertje en daar komt de sensor in het thermostaathuis te zitten, vlak naast de sensorvan het metertje op je dash.
Hij zal daar de zelfde waarden laten zien waar Sander het over had.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

http://home.kabelfoon.nl/~frank666/koeler.bmp
(ff openen in nieuw scherm)

Zoiets dacht ik.
Heel simpel en volgens mij goed werkzaam. In de winter en bij gewoon rijden staat het kraantje open en zoekt het water de weg van de minste weerstand. Dus niet door de koeler.

Ga je het circuit op, zet je het kraantje dicht en het water moet eerst door de kleine extra radiateur voor het door de standaard oliekoeler gaat. Veel kouder koelwater gaat dan door de oliekoeler waardoor de olie veel meer gekoeld zal worden.
Bijkomend voordeel is dat het koelwatercircuit minder opgewarmd zal worden door de bloedhete olie.

Normaal komt het koelwater halverwege tussen cilinder 2 en 3 uit het blok en is dus minimaal 90 a 95 graden. Dit gaat door de oliekoeler en komt daar dus nog heter uit. Dat water gaat weer samen met het koude water uit de radiateur richting de zuigkant van de waterpomp. Het water dat je blok nog in moet om je blok te koelen is dus niet de 80 graden wat de thermostaat doorlaat, maar al heter dan dat.

Door alles extra te koelen blijven zowel olie, water en natuurlijk je blok kouder dan zonder de extra radiator.
Ik denk dat ik zelfs ga proberen of ik 2 oliekoelertjes op elkaar kan zetten, die in serie zetten met elkaar om de temp nog beter te beheersen.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:Zelf heb ik binnenkort als de 2 liter er in hangt ook een watertemp metertje en daar komt de sensor in het thermostaathuis te zitten, vlak naast de sensorvan het metertje op je dash.
Hij zal daar de zelfde waarden laten zien waar Sander het over had.

In het thermostaathuis is het toch kouder dan aan de zijkant van de cyl. kop (waar de standaard sensor zit)? Er komt nl. kouder water in het thermostaat huis als ie open is.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:http://home.kabelfoon.nl/~frank666/koeler.bmp
(ff openen in nieuw scherm)

Ik denk dat ik het gewoon zonder kraantje gaat bouwen. Gewoon iets op de radiateur leggen om koellucht te blokkeren voor straat. En op het circuit koele lucht naar de radiateur leiden met een flex. slang.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

In het thermostaathuis is het toch kouder dan aan de zijkant van de cyl. kop (waar de standaard sensor zit)? Er komt nl. kouder water in het thermostaat huis als ie open is.

???

mmm, sorry, je hebt gelijk!
Ik zat ook verkeerd met waar ik mijn sensor ga plaatsen. Hij komt niet in het thermostaathuis maar in dat bochtje waar de bovenste radiator slang op zit. Daar zit een ontluchtschroef die ik eruit haal en daar een iets groter draad in tap.

Wordt tijd dat ik mijn blok in elkaar ga zetten! Dan haal ik niet alles meer door elkaar! ;)
ITR1689

Post by ITR1689 »

Hey Frank, er zit al een radiateurtje en kraantje in de auto. Dat van de verwarming! :idea: :D
Alleen jammer dat het nog een straatauto is, anders.....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Anders had je de verwarmings radiator achter je bumper gezet? ;)
haha,

Vandaag ben ik aan het kijken geweest of het allemaal gaat lukken. Ook ben ik bij een rally rijder cq rally spul leverancier geweest en mijn ideeen daar uit de doeken gedaan.
Het idee vonden ze erg goed.
Een warmtewisselaar zoals die standaard op de b18 zit is erg efficient en dus goed te gebruiken. Doordat er bij flink trappen zo'n 100 graden water doorheen gaat is die efficientie ver te zoeken.
Door er een veel lagere temp door te sturen moet dat beter gaan.
Al denk ik dat een enkele koeler niet genoeg zal zijn omdat hij nou eenmaal niet zo heel groot is.

Nou heb ik die koeler eens heel goed bekeken en uitgezocht hoe de olie nou door de wisselaar stroomd. Nou, dat gaat heel vreemd!
Ik ben er wel uit, maar snappen doe ik het niet helemaal.....
Op de manier hoe Honda de olie door de koeler cq filter pompt komt het er op neer dat niet alle olie door de koeler en filter gaat, maar er een klein deel langs gaat! Ja je leest het goed, langs de koeler en filter!
Dit komt doordat een bepaalde afdichting niet helemaal afsluit, en op die manier dus olie direkt van de ingang naar de uitgang van de koeler cq filter te laten stromen.
Veel is het niet, de ruimte waar het door kan is minimaal, maar toch..... Vreemd is het wel. Ik heb er meerdere naar laten kijken en allemaal snapten we het niet waarom het zo in elkaar zit.
Wel ben ik er achter dat 2 koelers op elkaar kan, maar ik zal wel zelf een grote bevestigings moer moeten maken om de hele zooi goed vast te zetten.

wordt vervolgd.......
Locked