Olie en temperatuur van afbraak (afgsplitst)

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Guest

Olie en temperatuur van afbraak (afgsplitst)

Post by Guest »

Mau il-Vec wrote:Ik heb ook gewoon een ring voor het oliefilter, werkt bij mij prima en als ik 6 rondjes op het circuit aan het trappen ben geeft ie gewoon netjes 130graden aan :wink:

Damn, 130graden!
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Gaat best vlot als je aan het trappen bent, maar dan moet je ook wel kappen :-)
ITR1689

Post by ITR1689 »

130 graden is best veel hoor, voor een semi-synthetische olie... :D
Een vol-synthetische olie kan meer aan zonder af te breken.
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Zoek jij nou maar eerst eens uit of je gelijk hebt met die olie :mrgreen:

Enigste wat toen aan het 'afbreken' was waren m'n remschijven :lol: ik heb ze nog nooit zo zien roken toen ik de pits in kwam, ik was achter een impreza aan het jagen, dus ja :wink:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Mau il-Vec wrote:Zoek jij nou maar eerst eens uit of je gelijk hebt met die olie :mrgreen:

Luilak...

http://ca.autos.yahoo.com/maintain/lubr ... swer5.html

"Superior temperature resistance. Synthetics can safely handle higher operating temperatures without oxidizing (burning) or breaking down. The upper limit for most mineral based oils is about 250 to 300 degrees F. Synthetics can take up to 450 degrees F. or higher. This makes synthetics well-suited for turbo applications as well as high rpm and high output engine applications."

250 F = 121 C
300 F = 149 C
450 F = 232 C
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

OK, WE GAAN HIER DUS VERDER....
ff copy en pasta dan maar:

Verschil tussen carter en ring meting is moeilijk te zeggen. Alleen een keer met beide meters rijden zal uitsluitsel geven.
Maar als hij bij jou 130 graden op het circuit aangaf geeft dat wel een beetje aan dat de standaard koeler verre van genoeg koeling geeft voor circuit werk!

Ik zat nog te twijfelen om het hele goede idee van Ken te gaan uitvoeren door veel kouder koelwater door de koeler heen te sturen om zo de olietemp lager te krijgen, maar ik ben bang dat dat niet genoeg zal zijn.
het idee was om het koelwater wat normaal direkt vanuit het blok de oliekoeler ingaat eerst door een externe radiateur te leiden om zo de normale oliekoeler beter te laten werken.
In race toestand gaat er zo'n dikke 90graden water door de oliekoeler. Dat zal de olie natuurlijk niet zo mega veel afkoelen. Als je er 20 graden water door laat lopen koelt dat natuurlijk veel meer!
Maarja, hoe krijg je binnen no-time 90 graden water naar 20graden?
Of een externe waterpomp en een gescheiden systeem. Maar dan ben je het voordeel weer kwijt in de winter om je olie lekker snel op te laten warmen door je koelwater wat natuurlijk veel sneller op temp is dan je olie. Scheelt mega veel in de opwarmprocedure.

2 koelers op elkaar met een gescheiden systeem, losse electrische waterpomp, en kleine extra radiator voor de zomer, en de standaard configuratie voor de winter lijkt me een aardige optie.

mmm, ik weet nog wel wat....... ff uitzoeken!
IvoG

Post by IvoG »

Dit ging hier alleen over de olie en afbraaktemperatuur, dus jouw commentaar is daar wel gepast.
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Mocht mijn olie niet vol-synthetisch zijn, blijf toch mooi tussen de 250/300F :lol:

Maar ik ga idd wel olie erin mikken waarvan ik 100% zeker ben dat het ook 100% vol-syntheet is :wink:
ITR1689

Post by ITR1689 »

De laatste BMI Enduro Challenge is heel interessant. Daar bleef de olie temp en water temp van de S2000 en DC5R net binnen de max. waarden (140C en 110C resp.) tijdens de hele race zonder gas te minderen.

Ik wil een systeem waarbij ik zelf kan schakelen tussen 90 graden koelvloeistof door de oliekoeler heen (voor het opwarmen van de olie) en 40-50 graden koelvloeistof voor het circuit. Het hoeft nieteens van binnenuit bedienbaar te zijn.
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

De meeste slijtage van een motor gebeurd bij het starten. :-?
Je zou de olie voordat je start al op moeten kunnen warmen, bestaan dat soort systemen eigenlijk?
IvoG

Post by IvoG »

Standverwarming. Je kan al heel veel bereiken met een verwarmingsstrip voor spiegels of autostoelen :idea:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Mau il-Vec wrote:De meeste slijtage van een motor gebeurd bij het starten. :-?

Als je niet met de auto gaat racen, dan klopt het wel.
ITR1689

Post by ITR1689 »

IvoG wrote:Standverwarming. Je kan al heel veel bereiken met een verwarmingsstrip voor spiegels of autostoelen :idea:

Ik denk dat dat vrij veel energie kost -> extra brandstof.
Voodoo

Post by Voodoo »

Ik zou zeggen, zet je airco of heater aan. Het zou iets moeten helpen tegen het oplopende temperatuur van je olie tijdens het racen.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Voodoo wrote:Ik zou zeggen, zet je airco of heater aan. Het zou iets moeten helpen tegen het oplopende temperatuur van je olie tijdens het racen.

Ik zou de airco niet aandoen. Dat maakt het alleen maar warmer. Heater aandoen helpt om de koelvloeistof te koelen, maar voor de olie doet ie weinig.
crx303

Post by crx303 »

ITR1689 wrote:
IvoG wrote:Standverwarming. Je kan al heel veel bereiken met een verwarmingsstrip voor spiegels of autostoelen :idea:

Dan zou je dus een electrisch verwarmingselement in je carter moeten maken die de olie voorverwamt, voordat je de motor start :)
ITR1689

Post by ITR1689 »

crx303 wrote:
ITR1689 wrote:

Dan zou je dus een electrisch verwarmingselement in je carter moeten maken die de olie voorverwamt, voordat je de motor start :)

Ja, en hopelijk is er dan nog genoeg energie over in je accu om de motor te starten.....En je moet eigenlijk de hele motor opwarmen, want zodra je de motor start, is de olie al weer afgekoeld door de koude motor.
crx303

Post by crx303 »

Gewoon Slick 50 erin en je bent overal vanaf :D
IvoG

Post by IvoG »

ITR1689 wrote:

Wens: je wil knallen met je ITR
Probleem: olie is koud bij opstarten
Oplossing: warm de olie op met een extra verwarmingselement
Probleem: kost brandstof en stroom
Oplossing 1: sluit aan op externe batterij of 220V thuis
Oplossing 2: ga niet knallen met je ITR (wat overigens toch ook al brandstof kost! ) :wink: :lol:

Mau il-Vec vroeg of zo'n systeem bestond, en het antwoord is ja. Natuurlijk kost het wat, maar dat geldt voor een uurtje knallen ook!

Spiegel en stoelverwarming in een auto zijn ook niet erg kostbaar toch?
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Hmmmm, is toch wel lastig om effe een stroomkabel van 3 hoog naar beneden te gooien , richting m'n auto :-), externe batterij, is ook zo'n gedoe.
Locked