Kan iemand hier desolderen?

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
IvoG

Kan iemand hier desolderen?

Post by IvoG »

Ik heb een PC moederbord waar nieuwe condensatoren op moeten. Ik heb de condensatoren in kwestie, maar geen desoldeerstation en ook niet de skills. :roll:

Wie o wie kan mij helpen of heeft een adresje waar ze mij kunnen helpen hiermee?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Moederborden zijn best lastig, omdat het doorgemetaliseerd is. Ik kan het wel proberen voor je. Ik gebruik alleen soldeerlitze. Hoe heb je de condensatoren opgeblazen?

Een moederbord is best goedkoop tegenwoordig. :D
IvoG

Post by IvoG »

Ik heb de condensatoren niet opgeblazen, ze zijn gaan lekken.
Lang verhaal (fabricagefout door foute fabrieksspionage), ik zal het morgen opzoeken en hier posten.
OK opgezocht: http://www.badcaps.com/causes/

Ik moet echt iemand hebben met een desoldeerstation, zo'n zuigdingetje helpt niet bij een moederbord denk ik.
Nyther

Post by Nyther »

hmm ja ik heb alleen een weller soldeerstation thuis staan maar niks voor te desolderen.... is dat wel nodig, fftjes die contactpunten aanraken en je trekt de condensatoren zo los, nieuwe erin en vastsolderen emt de tin die al op moederbord zit... moet lukken als er niet te veel zooi omheen zit, maar dat is onwaarschijnlijk want de condennsator zal wel groot zijn, dus dan heb je wel een cm ruimte
ITR1689

Post by ITR1689 »

Wow, dat heb ik nog nooit gezien. Garantie is voorbij zeker.
Zo'n zuigdingetje werkt niet, nee. Maar met zo'n gevlochten koperen draadje + soldeerbout moet het wel lukken. Alleen niet in de buurt van IC's doen, want het wordt te heet.
IvoG

Post by IvoG »

Natuurlijk is de garantie voorbij, dat is de wet van Murphy. :roll:

Het heeft heel veel bedrijven getroffen, tot aan de groten toe (Dell, Compaq, IBM) omdat die allemaal naar de goedkopere leverancier gingen.

Het betreft een dual P3 moederbord, en die zijn niet meer te verkrijgen. Als ik dit moederbord niet kan repareren ben ik mijn investering van 2600+ gulden in 4 jaar terug kwijt. :cry:
Voodoo

Post by Voodoo »

Hallo Ivo, ik heb even nagevraagd aan mijn neef die werkzaam is in de IT-wereld en hij zegt het volgende:

De kosten voor het desolderen en opnieuw erop solderen weegt meestal niet op tegen de kosten om het moederbord in zijn geheel te vervangen. Als het een relatief oud moederbord is adviseer ik hem de komende zaterdag op de PCDumpdag of op de HCC dagen eens rond te scharrelen. Het desolderen kan schade aan het moederbord brengen wat niet meer herstelbaar is. Dan zijn we natuurlijk nog verder van huis.

Succes,

Voodoo
IvoG

Post by IvoG »

Bedankt Voodoo!

Zoals ik al eerder aangaf, zijn er geen dual P3 moederborden meer te koop, behalve 2e hands. Dit heb ik al een keer gedaan maar die 2e heeft hetzelfde euvel ontwikkeld.

Als ik een single cpu moederbord neem, ben ik een processor kwijt, of ik moet 2 systeemen gaan maken, wat ook meer kost voor ouwe technologie.

Ik heb dus nu 2 moederborden van hetzelfde type om het mee te proberen, lukt het de-/resolderen echt niet dan kan ik alsnog een andere weg bewandelen.
Jelte,89

Post by Jelte,89 »

@Ivo G
Ik ken dit niet eens !
Maar je had het ergens over 2600 gulden ofzo!
En waar zit al dat geld in? en wat heb je als resultaat ervoor?
IvoG

Post by IvoG »

2 Pentium 3 processoren op 1000Hz kostten mij toen 1000 gulden elk, moederbord 600 gulden.

Wat had ik toen? Een kick-ass snel systeem, waar ik nu nog steeds (als ie het deed dan) menige P4 uit het veld zou slaan! :twisted:

Nu moet ik het doen met een dual Xeon systeem die alle andere P4's uit het veld slaat! :twisted: :twisted: :lol:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik heb al sinds jaar en dag AMD. Die slaan al jaren elke pentium uit het veld!!
Nyther

Post by Nyther »

Gaskleppie wrote:Ik heb al sinds jaar en dag AMD. Die slaan al jaren elke pentium uit het veld!!

me to, kdraaide altijd een 1200athlon @ 1600Mhz

maar toen ben ik overgestapt naar P4 2,8Ghz met ultra snel moederbord, en sorry dat ik het vermeld, geen AMD meer voor mij!

maar goed, een nieuw mobo is niet eens zo duur meer tegenwoordig....

dan maar en tank benzine minder

bron:

http://www.paradigit.nl/php/parts.php?group=170
IvoG

Post by IvoG »

Moederbord, processor, nieuw geheugen = €€€ :!:

En dan mag ik mijn investering van destijds dus weggooien! :(
Locked