BOETE :( wegens Uitlaat

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Dimer

BOETE :( wegens Uitlaat

Post by Dimer »

Vandaag werd ik aangehouden door onze beste vriend, meneer agent...
Hij zei dat ik opviel omdat ik zoveel geluid maakte toen ik (iets te hard) optrok.
Ze reden in een groene Seat Leon, dus ze vielen niet echt op. Omdat ze niet wisten hoe hard ik had gereden gingen ze maar andere redenen zoeken om me op de bon te slingeren. Ze belde de ongevalsdienst op om te kijken of m'n uitlaat wel legaal was...
Toen die kwamen kreeg ik een briefje dat ik zsm een afspraak moest maken (binnen 4 weken) om m'n uitlaat te laten keuren. (kost 50,-)
Zegt 1 van die ongeval agenten tegen die Seat agent:
"Als ik jou was zou ik 'm ook maar een procesverbaal aan z'n broek hangen voor een foute uitlaat." :evil:

Krijg ik ook nog 'm 95,- erboven op! Ze hebben daar ter plekke niks kunnen meten oid. Dus hoe kan hij mij nou een boete geven voor verkeerde uitlaat (te veel geluid) als hij niks heeft gemeten en niet eens weet wat voor uitlaat het is???

Kan ik hier tegen in beroep gaan?

Ook was ik m'n kentekenbewijs vergeten (heel stom I know :( :x )

Dus in totaal ben ik weer 175,- kwijt.... :(
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Moeilijk geval...
Er zijn heel wat meningen over uitlaatgeluid. De APK kijkt alleen op lekage meer niet.

Maargoed, wat zegt het wetboek?

ziehier!

1. Personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.

3. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

4. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

5. Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

6. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

a. niet meer dan 4,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;

b. niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986;

c. niet meer dan 1,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;

d. niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.

7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.

8. De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:

a. na 31 december 1993, of

b. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd, plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.

9. Bij personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxyde van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende luchtbrandstofverhouding. Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

10. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven gehalte koolwaterstoffen bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Het toegestane gehalte kan verschillend zijn afhankelijk van de datum van ingebruikneming van het voertuig en van de daarop toegepaste uitlaatgasnabehandelingstechniek.

11. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met compressieontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.

12. Bij personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 30 september 1986 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.

13. Het in het achtste lid bedoelde symbool moet op het voertuig aanwezig zijn en moet goed leesbaar zijn.

met andere woorden: Je bent de lul..........
Dimer

Post by Dimer »

maar ik neem aan dat die agent dat niet zo maar kan horen en dan een boete geven... moet toch eerst gemeten/gekeurd worden?
HONDA

Post by HONDA »

Niet helemaal want de toegestane geluidswaarde hangt af van de typegoedkeuring. Hoeveel is dan de waarde van een CTR? Dat konden ze Dimer vast niet vertellen...

En hoe heeft hij de geluidswaarde vastgesteld? Bionische oren?? De meting die nodig is voor het aantal decibels heeft nogal wat haken en ogen. Er moet een bepaalde afstand van de uitlaat worden genomen en ook de hoek van de meting is van belang. Op asfalt mag er niet eens gemeten worden omdat dit de meting beinvloed.

Tevens is een hard uitlaatgeluid niet per definitie ook gelijk een hoge decibel waarde. Een uitlaat kan een zeer zwaar geluid hebben maar dat geeft geen hoge decibel waarde.

Waar je wel zowiezo op hangt is dat de uitlaat vervangen eigenlijk niet mag. Simpel gezegd mag je helemaal niets aan de wagen veranderen. De wagen krijgt een typegoedkeuring en alles wat er daarna veranderd wordt is eigenlijk niet toegestaan.

Nu is Nederland vrij tolerant vergeleken met bijvoorbeeld Belgie of Duitsland maar als ze je willen naaien dan is die mogelijkheid er wel.

Wat was er niet legaal aan je uitlaat volgens deze NSB'ers? Het geluid of simpelweg dat je een andere uitlaat had?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Dimer

Post by Dimer »

ik zal 'm wel ff citeren:

"wat een tyfusherrie maakt dat ding!"
HONDA

Post by HONDA »

Das een mooie statement maar het is niet rechtsgeldig. Wat staat er op de boete vermeld?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Dimer

Post by Dimer »

dit staat op de boete:

Ik, ambtenaar, constateer dat op genoemde datum, tijdstip en plaats: door betrokkene/verdachte met het omschreven voertuig de volgende overtreding werd vericht:

uitlaat/geluidsniveau
Voodoo

Post by Voodoo »

Hey Dimer, echt sneu voor je! Die varkens waren waarschijnlijk jaloers op je omdat je in een mooie auto rijd. :-)

Zowieso, zou ik een bezwaarschrift indienen. Hou rekening met de verlooptijd, want anders moet je echt betalen. Als ik die situatie zo lees, kan je niet onderuit komen van die keuring. Maar als het blijkt dat het onterecht is, dan zou je alles kunnen verhalen op het centraal incasso bureau.

Succes ermee!
HONDA

Post by HONDA »

Dan zou ik dit aanvechten. De agent heeft de waarde nooit vast kunnen stellen tenzij hij geijkte oren heeft. Sterker nog, de toegestane geluidswaarde is van elke wagen anders (typegoedkeuring) en ik denk niet dat deze agent de waarde van een Civic in zijn hoofd had.

Ik heb deze uitlaatonzin een keer nagezocht omdat er toen meerdere mensen op deze manier genaaid werden en ik wilde voorbereid zijn. Mijn buurman is toevallig RDW keurmeester en hij weet dus wel wat van de regels.

Door mijn buurman weet ik dat de regels voor een dergelijke decibelmeting best lastig zijn. Er moet met zeer veel factoren rekening gehouden worden om een eerlijke meting te krijgen (afstand, hoek, ondergrond, achtergrondgeluid, etc). Deze agent kan dus nooit gokken wat mag en niet qua geluid.
HONDA

Post by HONDA »

Waar moet de wagen overigens gekeurd worden? Politiebureau of RDW? Normaal gesproken moet je voor zoiets naar de RDW.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

mmm, de agent kan op dit moment idd geen bekeuring geven. Als je door de (verplichte?) keuring heen bent zouden ze pas wat kunnen doen.
Maar met welke uitlaat ga jij naar de keuring? hebben ze foto's gemaakt? weinig bewijs dus als jij met de standaard uitlaat naar de keuring gaat lijkt mij!

Volgens mij mag je wel van alles aanpassen, het moet alleen aan eisen voldoen. Zie ook: http://www.tdekkers.nl/wvw-2.htm
En er wordt nergens gezeurt over merk plaatjes cq eu-nummers

wie kan deze sites lezen? ik ben duidelijk GEEN jurist!
HONDA

Post by HONDA »

De meting geschiedt aan het onbelaste voertuig , op een voldoende stille open plaats ( omgevingsgeluid en windgeluid ten minste 10 dB ( A ) lager dan het te meten geluid ) .
Deze plaats kan bijvoorbeeld bestaan uit een open ruimte met een straal van 50 meter , waarvan het middengedeelte met een straal van ten minste 20 meter praktisch waterpas is , met een bodem van beton , asfalt of een soortgelijk materiaal ; de bodem mag niet bedekt zijn met losse sneeuw , hoog gewas , mulle grond of as .
De bekleding van de rijbaan moet zodanig zijn , dat de banden geen overmatig geluid produceren . Deze voorwaarde geldt alleen voor geluidsmetingen aan rijdende voertuigen .
De metingen moeten geschieden bij helder weer en zwakke wind . Behalve de persoon die de apparatuur afleest , mogen zich geen personen in de nabijheid van het voertuig of de microfoon bevinden , aangezien de aanwezigheid van toeschouwers nabij het voertuig of de microfoon de aanwijzing van het meetapparaat aanzienlijk kan beïnvloeden . Maxima in de aanwijzing die geen klaarblijkelijk verband houden met kenmerken van het algemene geluidsniveau worden bij de aflezing buiten beschouwing gelaten .

.....

I.4.2 . Geluidsmeting aan stilstaande voertuigen
I.4.2.1 . Plaats van de sonometer
Het meetpunt is het in figuur 2 aangegeven punt X , dat zich op 7 meter van het dichtstbijzijnde voertuigvlak bevindt .
De microfoon wordt 1,2 meter boven de grond geplaatst .
I.4.2.2 . Aantal metingen
Er worden ten minste twee metingen verricht .
I.4.2.3 . Testvoorwaarden betreffende het voertuig
Van een voertuig zonder snelheidsregulateur wordt de motor op een toerental gebracht gelijk aan 3/4 van dat waarbij de motor volgens fabrieksopgave zijn maximumvermogen ontwikkelt . Het aantal omwentelingen per minuut moet worden gemeten met behulp van een onafhankelijk instrument , bijvoorbeeld een rollentestbank en een tachometer . Is de motor voorzien van een snelheidsregulateur die verhindert dat de motor het aantal toeren dat overeenstemt met zijn maximumvermogen , overschrijdt , dan laat men hem draaien op de maximumsnelheid die met de regulateur mogelijk is .
De motor moet op de normale bedrijfstemperatuur worden gebracht alvorens tot de metingen wordt overgegaan .
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Van een voertuig zonder snelheidsregulateur wordt de motor op een toerental gebracht gelijk aan 3/4 van dat waarbij de motor volgens fabrieksopgave zijn maximumvermogen ontwikkelt .

ja lekker! gaan ze ff op 6500rpm staan trappen! Dan gaat iedereen eroverheen!!
HONDA

Post by HONDA »

In de permanente eisen (APK) staat het volgende vermeld over uitlaten.

Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het
uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor
het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).
Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister
en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de
periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Bij APK wordt niet op geluid en op het aanwezig zijn van E keur gelet.

Niet iets wat oom agent kan gokken dus...
HONDA

Post by HONDA »

Klik HIER voor de Europese regelgeving over de meting van het uitlaatgeluid.

@Dimer
Ik zou de RDW eens bellen wat nu daadwerkelijk de toegestane waarde is voor een Civic. Dit moet in de typegoedkeuring van de Civic staan.

Mijn RDW buurman vertelde mij dat ze zelf niet eens kijken naar de toegestane waarde maar dat ze gewoon 100 decibel als waarde aanhouden.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

maare, ik zie niks staan over EU merk tekens op je uitlaat. Das volgens mij gel*l in de ruimte dus?
ITR1689

Post by ITR1689 »

Als je door de keuring heen komt, dan zou je je boete terug moeten krijgen via een bezwaarschrift, want dan heb je bewijs dat ie goedgekeurd is.

Maar ja, wordt ie wel goedgekeurd? Wat als je nu de standaard uitlaat terug zet (of de silencer) en dan naar de keuring gaat?
Dimer

Post by Dimer »

de auto wordt gekeurd bij TUV NORD Nederland B.V. maar het mag ook bij de RDW. (ik hoop niet dat ik naar TUV moet, dat is hier 120km vandaan)

bij die keuring weten ze niet met wat voor uitlaat ik rond reed in Amstelveen, dus ik kan zo m'n std uitlaat eronder zetten.

Maar volgens de Buddy Club site is mijn uitlaat met extra silencer goedgekeurd volgens Amerikaanse wetgeving (in alle staten)

*Inner silencer- when installed correctly, meets sound level standard as of September 2003.

Lijkt me dat het hier in Nederland ook wel goed moet zijn.

Van dat EU keurmerk weet ik niks, dat moet ik nog even checken.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik zou zeggen, doe de silencer erop en ga naar de keuring. Hij moet wel wat luider zijn dan normaal, want anders geloven ze je niet dat je toen met die uitlaat rondreed.

En als ie goedgekeurd is, bezwaarschrift indienen en in je brief zeggen dat ie net voldoet aan de eisen, en dat de politieagent het persoonlijk te luid vond.
Dimer

Post by Dimer »

ik gooi sowieso die silencer erin! Anders kom ik er echt niet doorheen.
Locked