Heel-Toe
Heel-Toe
Wie doet het?
Paar weken geleden ben ik het gaan oefenen, het gaat nu al best lekker, alleen bij lage snelheden wil het nog niet zo lekker gaan. Het gaspendaal bij de CTR ligt erg laag, dus je moet nog best behoorlijk remmen wil je 'm raken.
Paar weken geleden ben ik het gaan oefenen, het gaat nu al best lekker, alleen bij lage snelheden wil het nog niet zo lekker gaan. Het gaspendaal bij de CTR ligt erg laag, dus je moet nog best behoorlijk remmen wil je 'm raken.
Re: Heel-Toe
Ik doe het bijna altijd bij terugschakelen en ook Heel-Toe gecombineerd met Double-clutchen.
Remmen met je tenen en met je hiel tussengas geven. Erg handig als je op weg bent naar de supermarkt. :lol:
Je ziet dit vaak op de Best Motoring DVD's omdat de camera daar ook op de voeten staat gericht.
Je ziet dit vaak op de Best Motoring DVD's omdat de camera daar ook op de voeten staat gericht.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Re: Heel-Toe
Dimer wrote: Het gaspendaal bij de CTR ligt erg laag, dus je moet nog best behoorlijk remmen wil je 'm raken.
Dan stel je het rempedaal toch enkele mm lager? Heb ik ook gedaan.
Mocht het onbekend zijn:
Bron:The Driver's Edge 1997
HEEL-AND-TOE DOWNSHIFTS
This combines double-clutching and braking into one event. Place your foot on the brake as far to the right as you comfortably can. While braking, roll your ankle so you can catch the left edge of the gas pedal with the right edge of your foot. If the pedals are too wide, try placing the ball of your foot on the brake, and the heel on the gas (This is where the term heel-and-toe originally came from). Now try gently slowing down and downshifting. With practice, you can brake hard and downshift in one smooth motion. This will prevent the wheels from locking when the clutch is let out in the lower gear, and you will be ready for a burst of acceleration coming out of your favorite corner!
Bron:The Driver's Edge 1997
Double-clutching
Double-clutching is the proper way to downshift at speed without placing excessive wear on the transmission's synchronizers. This allows you to select a much lower gear without the tell-tale lurch you normally get when the clutch is let out after downshifting.
When downshifting my BMW M5 from 4th gear to 2nd at 50 mph, I need to raise the engine speed from 2200 rpm to 5000. To prevent excessive synchroniser wear, the clutch is depressed and the shifter is moved to neutral. The clutch is then released, and the gas is depressed to bring the engine speed up to where it needs to be for the lower gear. The clutch is then depressed again and the shift lever moved into the lower gear. When the clutch is released the second time, the engine is already turning the proper speed . While this sounds complicated, it's easier done than said, and only takes about a second.
To better understand how the process works, a little background on transmission fundamentals will help.
A typical transmisson has two shafts, one connected to the engine through the clutch, and one connected to the rear wheels. There are usually four to six sets of gears on these shafts and they are selected with the gearshift lever inside the car. When changing gears, the clutch is depressed to disconnect the engine from the transmission so there isn't any stress on the moving parts. Since the output shaft is permanently connected to the rear wheels, the only way to match the speed of the two shafts is to use the throttle to adjust engine speed.
Once the engine is turning the right rpm, both shafts will be turning the same speed, and the gear lever will fall into gear WITHOUT using the clutch! (Although most of the time you are shifting too fast to be that accurate)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Dat het zin heeft merk je idd wel op het circuit. Als jullie mijn oval rondje nog ergens hebben moet je maar eens goed lusteren. Bij het 2e rondje rem ik af voor de bocht en vlak voor het insturen hoor je een gilletje van de banden afkomen. Dit zijn de voorbanden die blokeren toen ik de koppeling op liet komen terwijl ik nog hard remde. Je ziet dat de remmende werking van de motor dan zelfs de wielen kan laten blokeren. Niet echt aan te raden in het heetst van de strijd.
Normaal geef ik ook heel and toe, maar toen lukte dat niet ivm nieuwe schoentjes waarmee het niet lukte.
Als je dus dmv een dotje tussengas geeft terwijl je de koppeling op laat komen blijft de auto stabiel en kan je harder insturen.
Normaal geef ik ook heel and toe, maar toen lukte dat niet ivm nieuwe schoentjes waarmee het niet lukte.
Als je dus dmv een dotje tussengas geeft terwijl je de koppeling op laat komen blijft de auto stabiel en kan je harder insturen.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
http://homepage.mac.com/gkawano/heel%20and%20toe.mov
kijk hier maar eens goed naar.
Eerst geeft hij tussengas met heel and toe,
daarna dubble clutched hij ook nog even.
leuk gezicht!
kijk hier maar eens goed naar.
Eerst geeft hij tussengas met heel and toe,
daarna dubble clutched hij ook nog even.
leuk gezicht!