vermogens-diagnose F.C.G. engineering

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Tom

vermogens-diagnose F.C.G. engineering

Post by Tom »

Vandaag bij de honda-meeting in gorredijk geweest. Er waren niet veel auto's maarja dat mag de pret niet drukken :D Er was de mogelijkheid om op de rollerbank je vermogen te laten meten. Dit heb ik natuurlijk gedaan samen met nog ee ITR :wink: Na de meting bleek dat ik bij 6000 RPM een te arm mengsel had :evil: Dit moet ik dus verhelpen door er een benzine drukregelaar tussen te zetten. Gelijk maar een afspraak gemaakt dus!

De uitdraai kan ik nog niet online zetten, omdat mijn scanner stuk is, maar probeer dit z.s.m te verhelpen. foto's van de rollerbank te vinden op http://www.freewebs.com/itomr/

Hier de uitslag:

Norm-vermogen P-norm: 157,5 KW (214,2PS) volgens din70020
Motorvermogen P-mot : 153,5 KW (208,7PS)
Verm. a.d wielen P-wiel : 115,5 KW (157,0PS_
Vermogensverlies : 38,0 KW (51,6 PS)
Maximaal vermogen bij 188 km/h resp. 8420 min-1

Koppel M: 183Nm
maximaal koppel bij 169 km/h resp. 7570 min-1

Maximale snelheid : 191 km/h
maximaal toerental: 8560 min-1

Max CO : 6,73% vol
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Netjes, dit komt toch aardig overeen met de bank van Rica.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

idd nette waarden!
Wat heb je allemaal gedaan aan je ITR?
HONDA

Post by HONDA »

het zit er weer op.. we hebben 2 mooie Integra Type R's mogen ontvangen.. ze hebben ook nog een run gemaakt..

de eerste.. eigenaar uit Leeuwarden draaide 214 pk (uitlaatspruitstuk, luchtfilter, katvervanger) en de tweede uit omgeving Meppel draaide 224 pk (o.a. Jackson supercharger)

uitgebreider verslag zal nog wel volgen denk ik

224 pk met supercharger... :shock:
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
IvoG

Post by IvoG »

Mau il-Vec wrote:Netjes, dit komt toch aardig overeen met de bank van Rica.
Hoezo, heeft Tom daar ook op de bank gestaan dan? :?
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Hoezo, heeft Tom daar ook op de bank gestaan dan?

Ik doelde meer op de andere discussietopic of de bank van Rica goede waardes doorgeeft.

Als die itr daar 214pk heeft en wij bij Rica rond de 220pk, dan is alles wat geloofwaardiger, aangezien de aanpassingen van de itr van Tom ongv. gelijk zijn als aan die van ons [open systeem] :wink:
Tom

Post by Tom »

gaskleppie wrote:idd nette waarden!
Wat heb je allemaal gedaan aan je ITR?

K&N open luchtfilter

4-1 spruit Peak Performance

Catvervanger van het zelfde merk

Einddemper Remus

De eind/middendemper worden binnenkort vervangen door een custom-made systeem (EPS) :D
ITR1689

Post by ITR1689 »

Mau il-Vec wrote:

Ik doelde meer op de andere discussietopic of de bank van Rica goede waardes doorgeeft.

Als die itr daar 214pk heeft en wij bij Rica rond de 220pk, dan is alles wat geloofwaardiger, aangezien de aanpassingen van de itr van Tom ongv. gelijk zijn als aan die van ons [open systeem] :wink:

Hij bedoelt dat je die twee waardes niet met elkaar kan vergelijken. Helemaal niet als het 2 verschillende auto's en 2 verschillende dyno's zijn. Als de foutmarge 10% is, dan kan je moeilijk conclusie trekken.
Tom

Post by Tom »

Volgens mij werkt die bank van Rica anders dan die van F.C.G. :?
Tenminste hij heeft het verschil uitgelegd tussen een dyno en zijn bank, alleen ik kan het niet allemaal precies uitleggen, dat wordt mij net iets te technisch :o ops:

kijk maar op de onderstaande link

http://www.freddycane.com/
IvoG

Post by IvoG »

ITR1689 wrote:
Mau il-Vec wrote:

Hij bedoelt dat je die twee waardes niet met elkaar kan vergelijken. Helemaal niet als het 2 verschillende auto's en 2 verschillende dyno's zijn. Als de foutmarge 10% is, dan kan je moeilijk conclusie trekken.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde 8)

Neem 2 stock ITR's, koop hetzelfde spul voor en monteer dat, en je zal verschillen zien. Meet ook nog eens op 2 verschillende banken en dan ben je echt alle vergelijk kwijt :idea:

Het verhaal van FCG waar Tom een link naartoe geplaatst heeft legt ook meteen uit waarom we laatst zo'n lange discussie hadden over de meetmethode van een rollenbank :idea:

Er zijn namelijk 2 manieren om te meten, Frank wist van de ene, en ik had het over de andere.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

hoho, ga eens goed kijken op die site.

Het verschil tussen een meting op een dynojet-vermogensbank en onze MaHa is dat het krukasvermogen bij ons niet wordt berekend, maar juist gemeten. De reden hiervan is dat het vermogensverlies tussen de wielen en de krukas bij elke auto verschillend is en dus moet worden gemeten.

het staat hier dus letterlijk: onze MaHa is dat het krukasvermogen bij ons niet wordt berekend, maar juist gemeten. Juist, gemeten!!
even verder naar boven noemen ze het koppel. Maar daar moet je je niet door laten verleiden. Het is een kracht, dus noemen ze het koppel. maar het is wel een kracht die steeds groter wordt naarmate er meer toeren gemaakt worden. Vergelijk maar een vermogenslijn met een koppellijn. De vermogenslijn stijgt naarmate de toeren stijgen. als je nou de kracht van de motor wilt weten onafhangkelijk van het toerental reken je dat uit en dat is dan dus het koppel. Die lijn blijft namelijk (redelijk) vlak.

Snappen jullie het nou een beetje?
ITR1689

Post by ITR1689 »

gaskleppie wrote:hoho, ga eens goed kijken op die site.

Het verschil tussen een meting op een dynojet-vermogensbank en onze MaHa is dat het krukasvermogen bij ons niet wordt berekend, maar juist gemeten. De reden hiervan is dat het vermogensverlies tussen de wielen en de krukas bij elke auto verschillend is en dus moet worden gemeten.

het staat hier dus letterlijk: onze MaHa is dat het krukasvermogen bij ons niet wordt berekend, maar juist gemeten. Juist, gemeten!!
even verder naar boven noemen ze het koppel. Maar daar moet je je niet door laten verleiden. Het is een kracht, dus noemen ze het koppel. maar het is wel een kracht die steeds groter wordt naarmate er meer toeren gemaakt worden. Vergelijk maar een vermogenslijn met een koppellijn. De vermogenslijn stijgt naarmate de toeren stijgen. als je nou de kracht van de motor wilt weten onafhangkelijk van het toerental reken je dat uit en dat is dan dus het koppel. Die lijn blijft namelijk (redelijk) vlak.

Snappen jullie het nou een beetje?

Sorry Frank, jouw uitleg klinkt mij niet zo overtuigend. Ik wil weten wat de anderen van jouw uitleg vinden.

En dit kan ik echt niet zomaar negeren:

"De meetapparatuur registreert de kracht (koppel) waarmee de versnelling wordt behaald. Zodra de kracht die de motor levert af begint te nemen wordt de meting gestopt en wordt de koppeling van de auto ingetrapt en het gas losgelaten. Het vermogen aan de wielen is nu bepaald."

Trouwens, die bank van RICA is toch ook een MAHA?
IvoG

Post by IvoG »

Paardekracht is een eenheid van het vermogen, maar is helemaal geen "echte" kracht volgens de definities in de natuurkunde Frank! :idea:

De stijgende lijnen die jij ziet ontstaan uit het feit dat koppel en vermogen aan elkaar gerelateerd zijn, met het toerental als 1 van de variabelen. Maar om alleen door het wel of niet stijgen van de lijn aan te nemen dat de ene of de andere gemeten wordt, is te kort door de bocht. De een is namelijk de afgeleide van de andere. Je moet echt weten wat voor soort bank en wat voor sensoren de bank gebruikt om een correcte uitspraak te kunnen doen.

Trouwens, ze zeggen dus dat het vermogen aan de krukas gemeten wordt i.p.v. berekend. Dit kan strikt genomen alleen als je een hub-dyno hebt, die dus aan de wielhubs bevestigt wordt. Wat ze hier echter bedoelen is dat ze door tijdens de uitrol het verlies door de aandrijflijn te meten ze precies kunnen vaststellen wat het vermogen aan de krukas is geweest bij elk toerental. Dit is dus gemeten, terwijl men vooral in US gewoon een formule gebruiken met een gemiddelde uit de duim gezogen waarde die niet voor elke auto gelijk kan zijn maar toch als zodanig gezien wordt. Vandaar dat FCG zegt "we meten krukas vermogen", omdat ze die formules niet gebruiken.

Ik blijf ervan overtuigd dat sommige banken de krachten en dus koppel meten, en andere het geleverde werk en dus vermogen meten. Met beiden kom je tot een resultaat.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

idd, de bank van rica is een MAHA bank. Hij is zelfs visueel hetzelfde als die op de foto's

De stijgende lijnen die jij ziet ontstaan uit het feit dat koppel en vermogen aan elkaar gerelateerd zijn, met het toerental als 1 van de variabelen. Maar om alleen door het wel of niet stijgen van de lijn aan te nemen dat de ene of de andere gemeten wordt, is te kort door de bocht.

Tuurlijk zijn ze aan elkaar gerelateerd. Maar de lijn die je ziet ontstaan begint nagenoeg bij 0 en eindigd in de rechterbovenhoek. Heel simpel, dit is geen koppellijn, die stort voorbij de 8000rpm in, degene die onstaat totaal niet!
Jullie denken allemaal een stap te ver. wat voor krachtopbouw ontstaat er nou op de rollen, denk daar maar eens een tijdje over na.

Jullie zijn er zeker ook van overtuigt dat je moet schakelen bij max koppel?
Ik weet het, heel wat anders, maar het kan wel de manier van denken verduidelijken.
Mischien dat we er dan wel uit komen.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Maar, wat heeft het wel of niet zichtbaar zijn van lijnen op het scherm van de rollenbankcomputer te maken met de methode van meting??
Om echt te weten hoe een rollenbank werkt, moet je het ontwerp goed kennen. Alleen kijken naar welke lijn ontstaat op het scherm is echt niet genoeg.
Tom

Post by Tom »

Uitdraai rollenbank toegevoegd :D

http://www.freewebs.com/itomr/
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Ik snap best dat er verschil zit in meten van waardes bij verschillende banken, maar ik vind dat dit elkaar niet zo veel moet ontlopen.
Bij Rica in Wateringen had ik 219.5pk.
Bij Bastinck in R'dam had ik 200pk

Met dezelfde mods :!:

Als Tom dan 214pk haalt met ook een open systeem en de bank daar klopt, dan zit mijn 219pk van Rica daar meer in de buurt dan Bastinck.

Zo simpel trek ik dan mijn conclusie :wink:
IvoG

Post by IvoG »

ITR1689 wrote:Maar, wat heeft het wel of niet zichtbaar zijn van lijnen op het scherm van de rollenbankcomputer te maken met de methode van meting??
Om echt te weten hoe een rollenbank werkt, moet je het ontwerp goed kennen. Alleen kijken naar welke lijn ontstaat op het scherm is echt niet genoeg.
Inderdaad, want waarschijnlijk laat de software je tijdens het meten al zien wat voor vermogen hij aan het uitrekenen is aan de hand van het koppel dat hij aan het meten is :idea:
Of misschien ook niet.

Mau il-Vec wrote:Ik snap best dat er verschil zit in meten van waardes bij verschillende banken, maar ik vind dat dit elkaar niet zo veel moet ontlopen.
Bij Rica in Wateringen had ik 219.5pk.
Bij Bastinck in R'dam had ik 200pk

Met dezelfde mods :!:

Als Tom dan 214pk haalt met ook een open systeem en de bank daar klopt, dan zit mijn 219pk van Rica daar meer in de buurt dan Bastinck.

Zo simpel trek ik dan mijn conclusie :wink:
Appels met peren is dit Maurice! :idea: Dit is dan wel erg simpel maar daardoor nog niet waar.
Mau il-Vec

Post by Mau il-Vec »

Appels met peren is dit Maurice!

Dat kan dan wel zo wezen, maar je betaald geen bak geld voor een rollenbank, om daarna zelf uit te mogen gaan zoeken wat je nu werkelijk hebt.
IvoG

Post by IvoG »

Mau il-Vec wrote:
Appels met peren is dit Maurice!

Dat kan dan wel zo wezen, maar je betaald geen bak geld voor een rollenbank, om daarna zelf uit te mogen gaan zoeken wat je nu werkelijk hebt.
Nee, ik betaal een rollenbank om mij bij benadering te vertellen wat mijn motor levert, en wat ik kan doen om het zo optimaal mogelijk af te regelen. Wat ik exact heb of kan is besides the point.

Wees gewoon blij met je meting en laat het daarbij, vergelijking op absolute cijfers met een andere auto of bank heeft echt geen zin.

Om je sig maar eens te parafraseren, Power is in the eye of the beholder! :wink:
Locked