Turbo
Turbo
Ben op ful speed even op stand van ATEC TUNING geweest, en ze hadden daar turbo kits voor de ITR, even wat info gevraagt daar en volgens hun was het safe om een itr te boosten emt een maximale overdruk van 0,4 bar boost...
nu kwam een turbo kitje incl intercooler rond de 1800-2400€ en inbouw iets van 600€.. turbo kits waren van o.a Mosselman/Greddy/HKS/Turbonetics
Nu vind ik dit een vrij aardige prijs voor een kompelte turbo kit + professioneel geinstalleert.
Maar ik wil ZEKER weten dat het SAFE en BETROUWBAAR is...
véél pk's ermee krijgen hoeft van mij niet zo als het mar safe en reliable is...
Turbo kit van atectuning houd het volgende in:
Garret Turbo
Front mounted Intercooler
Dumpvalve
Internal wastegate
uitlaatspruitstuk
O2 sensorbehuizing
downpipe
inlaat
luchtfilter
brandstofregeleenheid
RVS waterleidingen
RVS olietoevoerleidingen
Olie retourleiding
Aluminium gepolijste buizen
Silecone koppelingen
Silecone vacuumslang
slangenklemmen
pakkingen
en klein materiaal.
Nu wilde ik weten of iemand ervaring had met atec tuning en of het daadwerkelijk wel veilig kan om met een itr turbo rond te rijden... heb namelijk geen zin in een kapotte b18...
nu kwam een turbo kitje incl intercooler rond de 1800-2400€ en inbouw iets van 600€.. turbo kits waren van o.a Mosselman/Greddy/HKS/Turbonetics
Nu vind ik dit een vrij aardige prijs voor een kompelte turbo kit + professioneel geinstalleert.
Maar ik wil ZEKER weten dat het SAFE en BETROUWBAAR is...
véél pk's ermee krijgen hoeft van mij niet zo als het mar safe en reliable is...
Turbo kit van atectuning houd het volgende in:
Garret Turbo
Front mounted Intercooler
Dumpvalve
Internal wastegate
uitlaatspruitstuk
O2 sensorbehuizing
downpipe
inlaat
luchtfilter
brandstofregeleenheid
RVS waterleidingen
RVS olietoevoerleidingen
Olie retourleiding
Aluminium gepolijste buizen
Silecone koppelingen
Silecone vacuumslang
slangenklemmen
pakkingen
en klein materiaal.
Nu wilde ik weten of iemand ervaring had met atec tuning en of het daadwerkelijk wel veilig kan om met een itr turbo rond te rijden... heb namelijk geen zin in een kapotte b18...
:idea:gaskleppie wrote:Als ik jou zo hoor praten over een turbo moet je dat zeker niet doen. Op een ITR geeft dat heel snel erg veel problemen mits je het hele blok aanpast. De B18 is een op en top NA motor en daar is niet even makkelijk een turbo op te zetten. Zeker niet als je er niet zo veel verstand van hebt.
Het komt er bij de B18 op neer dat als je alle interne en externe wrijvingen en gewichten naar beneden haalt komt het motortje helemaal los en gaat hij vanuit zichzelf al knetterhard.
Ga hem volhangen met gewicht en hij loopt niet meer!
Mocht je het echt menen dan kun je eens een praatje maken met Jim. Hij is één van de weinigen (zoniet de enige) in NL die een ITR met een turbo gehad heeft.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
hmm tsja volgens atec en hona tech moet dat allemaal kunnen, jim raadde dat af, maar volgens jim leverde een invidia uitlaat 0,0 pk winst en was het troep, terwijl dat retegoede uitlaten zijn, jim zei dat puur omdat hij invidia niet mee rkan levren, jim raadde mij ook een turbo af maar volgens mij wkam dat doordat hij flinke problemen heeft gehad met JCP met die ITR turbo destijds, jim zegt weer dat het niet kan, atec tuning weer wel, die weer niet, honda tech zegt weer van wel, die weer van niet blablablabla....
ik neem ook aan dat atec tuning wel verstand heeft van turbo's en dat ze niet zomaar ergens een turbo op hangen als ze niet weten dat het niet kan ofzo...
het gaat trouwens om maar 0,4 bar boost, geen extreme waardes dus.
kheb altijd al turbo willen rijden en ben NIET van plan om een andere auto aan te schaffen, i love the itr!
op HT rijd ook iedereen met turbo's rond op its, zowel ops tock als op built blokken...
maar ja ik wacht het eens af... ik wil gewoon graag meer vermogen, wil ik nu een vr6 wegrijden moet iik al snel reageren en flink doortrekken in alle versnelligen.
ik zal eens aan fredje nos vragen hoe hij dat met zijn turbo itr allemaal heeft gedaan.
ik neem ook aan dat atec tuning wel verstand heeft van turbo's en dat ze niet zomaar ergens een turbo op hangen als ze niet weten dat het niet kan ofzo...
het gaat trouwens om maar 0,4 bar boost, geen extreme waardes dus.
kheb altijd al turbo willen rijden en ben NIET van plan om een andere auto aan te schaffen, i love the itr!
op HT rijd ook iedereen met turbo's rond op its, zowel ops tock als op built blokken...
maar ja ik wacht het eens af... ik wil gewoon graag meer vermogen, wil ik nu een vr6 wegrijden moet iik al snel reageren en flink doortrekken in alle versnelligen.
ik zal eens aan fredje nos vragen hoe hij dat met zijn turbo itr allemaal heeft gedaan.
- Gaskleppie
Die ging met een standaard blok ook op z'n gat en dat koste hem ook een blok, net als zovele hier in nederland.
Het kan wel, maar hier in nederland zijn er maar heel weinig die het heelhuids overleeft hebben.
Zelfs Jim (turbo man nr1) heeft de moed opgegeven. Dat zegt al een heleboel!
Het KAN goed gaan en ik zie zelf ook geen reden waarom niet. (je zou Atec z'n eerste ITR turbo worden als je het gaat doen, laat dat even duidelijk zijn) Maar hier in Nederland is het meer dan eens gebleken dat het heel makkelijk fout kan gaan. En als het fout gaat met een turbo kost je dat gelijk een blok!
En je moet je natuurlijk wel in kunnen houden qua druk opvoeren als je toch eens om je oren gereden wordt met maar 0,4 bar boost.......
kan je dat???
Het kan wel, maar hier in nederland zijn er maar heel weinig die het heelhuids overleeft hebben.
Zelfs Jim (turbo man nr1) heeft de moed opgegeven. Dat zegt al een heleboel!
Het KAN goed gaan en ik zie zelf ook geen reden waarom niet. (je zou Atec z'n eerste ITR turbo worden als je het gaat doen, laat dat even duidelijk zijn) Maar hier in Nederland is het meer dan eens gebleken dat het heel makkelijk fout kan gaan. En als het fout gaat met een turbo kost je dat gelijk een blok!
En je moet je natuurlijk wel in kunnen houden qua druk opvoeren als je toch eens om je oren gereden wordt met maar 0,4 bar boost.......
kan je dat???
blok safe houden is No1!
ik was ook al aan het denken om mischiend e compressie te verlagen van blok om de veiligheid op te krikken... ik kan eventueel later nog altijd het blok gaan builden voor extra betrouwbaarheid...
ik wil gewoon voorlopig safe dan kunnen rijden met lage boost
maar als het echt niet kan dan zet ik het maar uit me kop en dan blijf ik N/A tunen...
ik was ook al aan het denken om mischiend e compressie te verlagen van blok om de veiligheid op te krikken... ik kan eventueel later nog altijd het blok gaan builden voor extra betrouwbaarheid...
ik wil gewoon voorlopig safe dan kunnen rijden met lage boost
maar als het echt niet kan dan zet ik het maar uit me kop en dan blijf ik N/A tunen...
- Gaskleppie
Dit heb ik aan Nyther ge-pm,t
Maar laat dit ook een les zijn voor de rest!
-----------------------------------------------------------------------------
luister, Atec kan zeggen wat ze willen, ze baseren alles op ervaring met andere motoren van andere merken.
Een turbo op een turboloze motor bouwen is 1, een turbo op een honda bouwen is 2. Maar een turbo op een ITR is vragen om moeilijkheden.
waarom?
De zuigers zijn hoger van compressie dan wat voor andere motor dan ook,
De drijfstangen zijn lichter en dunner dan elke andere B serie motor dan ook,
Door de grotere inlaatkanalan werkt een turbo op een ITR efficienter dan ooit en zijn de winsten hoger dan normaal. Daardoor komt er dus meer kracht op alle interne onderdelen te staan dan bij een ander merk blok. En dat kan het blok nou net niet hebben.
Plus, wat doen ze met de brandstof? ja "upgraden", wat houd dat in? Alleen hogere druk? daar red je het niet mee bij de ITR. De duty cicle van de injectoren is al maximaal en de druk is al bijna 4 bar. Met nog meer verhogen heb je kans op ellende in de brandstof toevoer, en dat geeft weer een arm mengsel en wegsmeltende zuigers......
Wat doen ze met de ontsteking? door de hogere compressieverhouding is de kans op detonatie heel groot en dus weer gevaar voor smeltende of vastlopende zuigers.
Waar doel ik op? Dat het wel goed KAN gaan, maar dat de kans op foutgaan erg hoog is, ook bij 0,4 bar.
De keus is aan jou!
Ik l-u-l NIET uit m'n nek hiermee, ik heb er zat kapot zien gaan bij stock boost! (6psi / 0,4bar)

Maar laat dit ook een les zijn voor de rest!
luister, Atec kan zeggen wat ze willen, ze baseren alles op ervaring met andere motoren van andere merken.
Een turbo op een turboloze motor bouwen is 1, een turbo op een honda bouwen is 2. Maar een turbo op een ITR is vragen om moeilijkheden.
waarom?
De zuigers zijn hoger van compressie dan wat voor andere motor dan ook,
De drijfstangen zijn lichter en dunner dan elke andere B serie motor dan ook,
Door de grotere inlaatkanalan werkt een turbo op een ITR efficienter dan ooit en zijn de winsten hoger dan normaal. Daardoor komt er dus meer kracht op alle interne onderdelen te staan dan bij een ander merk blok. En dat kan het blok nou net niet hebben.
Plus, wat doen ze met de brandstof? ja "upgraden", wat houd dat in? Alleen hogere druk? daar red je het niet mee bij de ITR. De duty cicle van de injectoren is al maximaal en de druk is al bijna 4 bar. Met nog meer verhogen heb je kans op ellende in de brandstof toevoer, en dat geeft weer een arm mengsel en wegsmeltende zuigers......
Wat doen ze met de ontsteking? door de hogere compressieverhouding is de kans op detonatie heel groot en dus weer gevaar voor smeltende of vastlopende zuigers.
Waar doel ik op? Dat het wel goed KAN gaan, maar dat de kans op foutgaan erg hoog is, ook bij 0,4 bar.
De keus is aan jou!
Ik l-u-l NIET uit m'n nek hiermee, ik heb er zat kapot zien gaan bij stock boost! (6psi / 0,4bar)

Nyther wrote:kheb altijd al turbo willen rijden en ben NIET van plan om een andere auto aan te schaffen, i love the itr!
Deze 2 uitspraken staan haaks op elkaar Nyther. :idea:
Denk je eens in waarom je van de ITR houdt. Volgens mij gooi je juist datgene waar je van houdt weg als je een turbo kit monteert.
De ITR is een lichtvoeter, geen Myke Tyson. Een turbo kit geeft wel meer vermogen maar voegt ook gewicht toe aan de voorkant van de auto, waardoor de balans ook verstoord wordt.
Als je per sé meer vermogen wil hebben, waarom geen lachgas? :idea:
Efficiënt en on-demand beschikbaar, zonder alle nadelen van een turbo.
lachgas komt er in al turbo/of charger uitgesloten word...
p.s. zoveel word het gewicht van een turbo ook niet verstoord aan voorkant, je swapt dan gewoon de accu naar koffer en gewicht is weer zelfde :P
kword gewoon bloedgeil van die turbo-itr's in die amerikaanse HT filmpies..
------------------------------------------------------------------------------------
mischien dat FREDJE-NOS nog een bijdrage kan leveren aan dit topic en zijn ervaringen kan delen over zijn turbo-ITR
----------------------------------------------------------------------------------
p.s. zoveel word het gewicht van een turbo ook niet verstoord aan voorkant, je swapt dan gewoon de accu naar koffer en gewicht is weer zelfde :P
kword gewoon bloedgeil van die turbo-itr's in die amerikaanse HT filmpies..
------------------------------------------------------------------------------------
mischien dat FREDJE-NOS nog een bijdrage kan leveren aan dit topic en zijn ervaringen kan delen over zijn turbo-ITR
----------------------------------------------------------------------------------
- Gaskleppie
Je leert het ook nooit he?
Ook fredje is in de fout gegaan. Heeft ook een kapot blok gehad. En ja, het had ook een aanwijsbare reden. (a/f ratio) Maar het blijft een feit dat ook dat blok kapot gedraaid is. Nu rijd hij met een volledig vestevigd blok en gaat het wel goed. Maar dan is wel het hele idee van de ITR om zeep geholpen.
Wat jij wilt! Heb je de centen? heb je de balls? Ga je gang, maar val mij er niet meer mee lastig!
Ook fredje is in de fout gegaan. Heeft ook een kapot blok gehad. En ja, het had ook een aanwijsbare reden. (a/f ratio) Maar het blijft een feit dat ook dat blok kapot gedraaid is. Nu rijd hij met een volledig vestevigd blok en gaat het wel goed. Maar dan is wel het hele idee van de ITR om zeep geholpen.
Wat jij wilt! Heb je de centen? heb je de balls? Ga je gang, maar val mij er niet meer mee lastig!
Je spreek je zelf tegen eerst zeg je dat je niet veel vermogen wil hebben en later zeg je dat je wel veel vermogen wil hebben, volgens mij kun je beter toch een andere auto kopen daar waar wel een turbo op zit, dan weet je bijna zeker dat het betrouwbaar is, er kan altijd wat fout gaan met een turbo ook met auto's die standaard met een turbo rijden. Als je een turbo monteert dan moet je bijna met 0,2 bar gaan rijden om het torretje niet op te blazen. Neem nou Egan het broertje van Delvin die rijd met een EK4 VTI met turbo op 0,5 bar boost en heeft al 2 motoren naar de GVD gereden, ff sporten met een astra en hij scheurt een zuiger en een zuigerveer, leuk he turbo op een N/A motor.
De keuze is aan jou.
Eric.
De keuze is aan jou.
Eric.
- Gaskleppie
Ik dacht Jackson Supercharger, TCC en ITR... dat is een combinatie die niet elke dag voorkomt. Zoveel JSC ITR's zijn er ook weer niet.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie