Apexi V-afc vtec controller

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Tom
Posts: 343
Joined: Sat Jan 24, 2004 9:28 pm

Apexi V-afc vtec controller

Post by Tom »

Hallo,

iemand hier ervaring met een vtec controller? Heb je hier wat aan zonder verdere aanpassingen? En brengt dit geen schade toe aan je blok?
Kosten eventuele inbouw? :lol:

Greetz,

Tom
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

Apexi V-AFCII is een handig klein apparaatje wat je gewoon op je ecu kunt aansluiten, je kunt er o.a. je fuel maps mee instellen ( voor fine tuning/ of bij gebruik turbo/ andere nokken waarbij het fuel management moet worden aangepast ) je kunt ook je VTEC punt vervroegen en je kunt er allerlei data vanaf lezen...

inbouwkosten? kun je zelf als je beetje handig bent... 15 min werk
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

De VTEC controller aansluiten is misschien zelf te doen, maar hem goed afstellen is iets anders. Dit is eigenlijk alleen op de rollenbank goed te doen, waarbij niet alleen naar vermogen maar ook naar het mengsel gekeken wordt. Als het namelijk te arm is, kan dat wel gevolgen hebben voor de motor.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Uit ervaring kan ik vertellen dat de brandstof aanpassing van de afc op de integra bijna geen effect heeft. Alleen onder de 4000 toeren luisterd de ECU nog naar de afc, maar daarboven kan je instellen wat je wilt, maar de ecu reageerd er nouwelijks op.

De vtec kan je natuurlijk wel eerder in laten komen wat ook zeker aan te raden is. Schadelijk zal het zeker NIET zijn.
Maar dat kan ook met goedkopere regelaars.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

De VAFC heeft bij de meeste OBD2 ECU's geen effect behalve bij volgas, aangezien de ECU eromheen leert.

Alleen bij volgas werkt de ECU in open loop mode, hetgeen betekent dat de meetgegevens niet gebruikt worden om aanpassingen door te voeren, hetgeen in closed loop (niet volgas) wel gebeurt.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

idd, ik wilde niet te technisch worden, maar dat is idd de reden.
De obd0 en obd1 ecu's regelde nog redelijk, maar obd2 kijkt nergens meer naar.
Tom
Posts: 343
Joined: Sat Jan 24, 2004 9:28 pm

Post by Tom »

Thanx, ben weer heel wat wijzer!! Behalve de laatste 2 antwoorden :?:
dat wordt me inderdaad te technisch :o ops:

Greetz,

TOM
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

:lol: @ Tom! :wink:

De laatste generatie ECU's (OBD2 = On Board Diagnostics versie 2) hebben sensoren in de uitlaat zitten, voor en na de katalysator, die de kwaliteit en de verschillen tussen de meetpunten doorgeven wat betreft het benzine/lucht mengsel.

Hiermee kan de ECU al rijdende "leren" hoe het mengsel het besate kan worden aangepast om tot een voorgeprogrammeerd resultaat te komen, die de beste combinatie van zuinigheid, vermogen, en millieueisen geeft.

Dit leren is wat men aanduidt met een Closed Loop, de gegevens en dus uitkomsten worden weer verwerkt in de berekening.

In Open Loop worden de meetgegevens niet hergebruikt, en doet de ECU alleen wat er al voorgeprogrammeerd is, en leert niet bij. Dit is het geva als er volgas gegeven wordt, aangezien men duidelijk niet uit is op die eerdergenoemde "beste combinatie" maar eerder alleen op het vermogen. Dit vermogen maximaliseren met een (V)AFC heeft dus alleen zin en effect bij het volgas rijden.

Op zich geen ramp natuurlijk, als je rustig rijdt wil je juist zuinig zijn, dit is het hele idee achter VTEC in de eerste plaats.

Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden, anders zijn de vragen welkom hoor! :)
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

@Ivo

Heeft een ITR een OBD2 ecu waarbij sensoren zitten voor en na de kat? Ik heb de hele uitlaatlijn vervangen maar die sensoren ben ik niet tegengekomen. Hoe kan dat dan? :?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

de ITr heeft maar 1 lambdasonde. Maar het resultaat blijft hetzelfde.
De ecu leert met die sensor wat het beste en schoonste mengsel is.
Maar dit "closed loop" verhaal gaat niet constand op.
Boven de 700mbar in het inlaatspruitstuk en boven de 30% gaspedaalstand gaat de ecu in "open loop" en gelden de vaste waarden in de fuelmap. De Map sensor (de sensor die de V-afc belazerd) wordt dan bijna niet meer meegenomen in de berekeing van het mengsel. Vandaar dan hij op de OBD2 hoogtoeren en onder zware belasting bijna niet werkt.

snappie het nog?
Tom
Posts: 343
Joined: Sat Jan 24, 2004 9:28 pm

Post by Tom »

Hoe komen jullie aan al die info :?: :shock:

Greetz,

TOM
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

12 jaar Honda-fiel zijn en een tick voor techniek hebben.

dan komt de rest vanzelf
Locked