Apexi V-afc vtec controller
Apexi V-afc vtec controller
Hallo,
iemand hier ervaring met een vtec controller? Heb je hier wat aan zonder verdere aanpassingen? En brengt dit geen schade toe aan je blok?
Kosten eventuele inbouw? :lol:
Greetz,
Tom
iemand hier ervaring met een vtec controller? Heb je hier wat aan zonder verdere aanpassingen? En brengt dit geen schade toe aan je blok?
Kosten eventuele inbouw? :lol:
Greetz,
Tom
Apexi V-AFCII is een handig klein apparaatje wat je gewoon op je ecu kunt aansluiten, je kunt er o.a. je fuel maps mee instellen ( voor fine tuning/ of bij gebruik turbo/ andere nokken waarbij het fuel management moet worden aangepast ) je kunt ook je VTEC punt vervroegen en je kunt er allerlei data vanaf lezen...
inbouwkosten? kun je zelf als je beetje handig bent... 15 min werk
inbouwkosten? kun je zelf als je beetje handig bent... 15 min werk
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Uit ervaring kan ik vertellen dat de brandstof aanpassing van de afc op de integra bijna geen effect heeft. Alleen onder de 4000 toeren luisterd de ECU nog naar de afc, maar daarboven kan je instellen wat je wilt, maar de ecu reageerd er nouwelijks op.
De vtec kan je natuurlijk wel eerder in laten komen wat ook zeker aan te raden is. Schadelijk zal het zeker NIET zijn.
Maar dat kan ook met goedkopere regelaars.
De vtec kan je natuurlijk wel eerder in laten komen wat ook zeker aan te raden is. Schadelijk zal het zeker NIET zijn.
Maar dat kan ook met goedkopere regelaars.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
:lol: @ Tom! :wink:
De laatste generatie ECU's (OBD2 = On Board Diagnostics versie 2) hebben sensoren in de uitlaat zitten, voor en na de katalysator, die de kwaliteit en de verschillen tussen de meetpunten doorgeven wat betreft het benzine/lucht mengsel.
Hiermee kan de ECU al rijdende "leren" hoe het mengsel het besate kan worden aangepast om tot een voorgeprogrammeerd resultaat te komen, die de beste combinatie van zuinigheid, vermogen, en millieueisen geeft.
Dit leren is wat men aanduidt met een Closed Loop, de gegevens en dus uitkomsten worden weer verwerkt in de berekening.
In Open Loop worden de meetgegevens niet hergebruikt, en doet de ECU alleen wat er al voorgeprogrammeerd is, en leert niet bij. Dit is het geva als er volgas gegeven wordt, aangezien men duidelijk niet uit is op die eerdergenoemde "beste combinatie" maar eerder alleen op het vermogen. Dit vermogen maximaliseren met een (V)AFC heeft dus alleen zin en effect bij het volgas rijden.
Op zich geen ramp natuurlijk, als je rustig rijdt wil je juist zuinig zijn, dit is het hele idee achter VTEC in de eerste plaats.
Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden, anders zijn de vragen welkom hoor!
De laatste generatie ECU's (OBD2 = On Board Diagnostics versie 2) hebben sensoren in de uitlaat zitten, voor en na de katalysator, die de kwaliteit en de verschillen tussen de meetpunten doorgeven wat betreft het benzine/lucht mengsel.
Hiermee kan de ECU al rijdende "leren" hoe het mengsel het besate kan worden aangepast om tot een voorgeprogrammeerd resultaat te komen, die de beste combinatie van zuinigheid, vermogen, en millieueisen geeft.
Dit leren is wat men aanduidt met een Closed Loop, de gegevens en dus uitkomsten worden weer verwerkt in de berekening.
In Open Loop worden de meetgegevens niet hergebruikt, en doet de ECU alleen wat er al voorgeprogrammeerd is, en leert niet bij. Dit is het geva als er volgas gegeven wordt, aangezien men duidelijk niet uit is op die eerdergenoemde "beste combinatie" maar eerder alleen op het vermogen. Dit vermogen maximaliseren met een (V)AFC heeft dus alleen zin en effect bij het volgas rijden.
Op zich geen ramp natuurlijk, als je rustig rijdt wil je juist zuinig zijn, dit is het hele idee achter VTEC in de eerste plaats.
Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden, anders zijn de vragen welkom hoor!

@Ivo
Heeft een ITR een OBD2 ecu waarbij sensoren zitten voor en na de kat? Ik heb de hele uitlaatlijn vervangen maar die sensoren ben ik niet tegengekomen. Hoe kan dat dan? :?
Heeft een ITR een OBD2 ecu waarbij sensoren zitten voor en na de kat? Ik heb de hele uitlaatlijn vervangen maar die sensoren ben ik niet tegengekomen. Hoe kan dat dan? :?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
de ITr heeft maar 1 lambdasonde. Maar het resultaat blijft hetzelfde.
De ecu leert met die sensor wat het beste en schoonste mengsel is.
Maar dit "closed loop" verhaal gaat niet constand op.
Boven de 700mbar in het inlaatspruitstuk en boven de 30% gaspedaalstand gaat de ecu in "open loop" en gelden de vaste waarden in de fuelmap. De Map sensor (de sensor die de V-afc belazerd) wordt dan bijna niet meer meegenomen in de berekeing van het mengsel. Vandaar dan hij op de OBD2 hoogtoeren en onder zware belasting bijna niet werkt.
snappie het nog?
De ecu leert met die sensor wat het beste en schoonste mengsel is.
Maar dit "closed loop" verhaal gaat niet constand op.
Boven de 700mbar in het inlaatspruitstuk en boven de 30% gaspedaalstand gaat de ecu in "open loop" en gelden de vaste waarden in de fuelmap. De Map sensor (de sensor die de V-afc belazerd) wordt dan bijna niet meer meegenomen in de berekeing van het mengsel. Vandaar dan hij op de OBD2 hoogtoeren en onder zware belasting bijna niet werkt.
snappie het nog?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm