Page 3 of 4

Posted: Sun Aug 17, 2008 3:13 pm
by Delta_lima
Kan anders behoorlijk lopen...

maar jij weet het antwoord blijkbaar niet.

Posted: Sun Aug 17, 2008 7:59 pm
by VTECRob
Jawel...

Maar ik gaf alleen een goede tip...

Ik hou me niet zo bezig met dit soort discussies...

Ik wel er best van gedachten met je over wisselen Daan (no problem), maar dat doen we dan even face to face dat praat makkelijker...

Dit soort discussie zijn zinvol als je compleet geprepareerde trackcars hebt...

Posted: Sun Aug 17, 2008 9:05 pm
by Delta_lima
Mwoah ik vind zoiets altijd zinvol, omdat je er gewoon van leert,
ik tenminste.

Face to face is geen probleem, mochten we elkaar ooit meeten ergens

Posted: Sun Aug 17, 2008 9:31 pm
by VTECRob
Zal toch wel?
Is al weer een tijd geleden 8)

Posted: Mon Aug 18, 2008 6:00 am
by Gaskleppie
Delta_lima schreef:

Andere betere opties?


Ja...

Eerst leren lopen, voordat je gaat rennen...


Goede opmerking Rob. Mensen als Delta Lima moeten voor een serieuze trackday niet alleen goed geprepareerd voor de dag komen , maar moeten ook afgeremd worden als ze te enthousiast de baan op willen.
Ga eerst maar eens rijden voor je wat aan je enorm veel werk gaat verzetten om je auto te verbeteren.

Dit topic is bedoeld als leidraad om veilig de baan op te gaan. Niet hoe je de beste race auto kan bouwen.

Posted: Mon Aug 18, 2008 8:41 am
by Delta_lima
Ik snap dat het de bedoeling is om veilig de baan op te gaan, maar het gaat mij niet zo zeer om het circuit.

Ik vroeg me alleen af hoe het werkt met de balans, aangezien zowat iedereen met cf kappen rondrijdt, en accu's massaal achterin monteerd.

Posted: Mon Aug 18, 2008 10:09 am
by Gaskleppie
Dat bespreken we dan niet in een sticky circuitdag advies topic.

Graag een ander topic aanmaken of zoeken. Het is al vaak genoeg aan de orde gekomen.

Ok heren, ik zal het topic aanpassen

Posted: Wed Sep 10, 2008 12:12 pm
by frederik
eventjes hier het stof afblazen.

ik neem voor mijn vraag eventjes als voorbeeld circuit zolder.
na hoeveel rondjes is het slim om eventjes de auto te laten rusten, om eventjes te stoppen en wat te laten afkoelen ?

ik heb in mijn auto nog geen olietemp en druk meter, en ik wil er toch voor zorgen dat ik mijn blokje niet stukrijd

Posted: Wed Sep 10, 2008 4:43 pm
by slydawg
frederik wrote:eventjes hier het stof afblazen.

ik neem voor mijn vraag eventjes als voorbeeld circuit zolder.
na hoeveel rondjes is het slim om eventjes de auto te laten rusten, om eventjes te stoppen en wat te laten afkoelen ?

ik heb in mijn auto nog geen olietemp en druk meter, en ik wil er toch voor zorgen dat ik mijn blokje niet stukrijd


Dan moet je toch echt eerst minimaal een olie temp meter hebben om te kunnen bepalen wanneer het genoeg is geweest.
Iedereen rijdt weer anders en misschien is na 15 rondjes bij de ene z'n olie temp al tegen de 140 graden en bij de ander weer niet.

Posted: Wed Sep 10, 2008 5:07 pm
by Katana
5-6 Rondjes dan rusten.

Je merkt ook dat de banden te heet worden en glibberig worden

Posted: Wed Sep 10, 2008 8:24 pm
by slydawg
Katana wrote:5-6 Rondjes dan rusten.

Je merkt ook dat de banden te heet worden en glibberig worden


Ook dit is afhankelijk van de rijstijl van de persoon.

Posted: Wed Sep 10, 2008 10:11 pm
by mr. X
Een slechte coureur kan na 15 rondjes nog niet alles benut hebben en dus ook geen overmatige stress op banden, remmen en olie temp zetten.
Tegen gestelde kan natuurlijk ook waar zijn. Als een olifant in een porselein kast over het circuit vegen waardoor banden, remmen en olie temp juist extra belast worden.

Oil temp metertje is de minimale must voor je aan circuit rijden begint wil je de boel heel houden en netjes behandelen.

Posted: Mon Sep 15, 2008 11:57 am
by frederik
is een oliedrukmeter ook handig, of heb ik aan een olietemperatuur meter genoeg om mijn blokje in het oog te houden op het circuit ?

Posted: Sat Nov 01, 2008 8:30 pm
by Gaskleppie
Een oliedruk meter is idd een hele goede investering als je circuit wil gaan rijden!
Zeker als je een complete dag op het circuit gaat rijden zal je merken dat je olie verbruik waanzinnig veel hoger zal zijn dan normaal op straat. Als je dat niet weet kan het zomaar zijn dat je door je verlaagde olie niveau geen voldoende druk meer houd in snelle bochten. Die lagere druk waarbij het lampje vaak niet gaat branden is slopend voor je motor! Zware lagerschade is zeker mogelijk als de druk te laag wordt.

Met een druk metertje kan je in de lange doordraaiende bochten zien dat de druk wegvalt doordat de pomp geen voldoende olie meer kan aanzuigen. Als je dat ziet kan je gelijk de pit in duiken om bij te vullen!

Posted: Sun Nov 02, 2008 11:06 am
by Katana
Gaskleppie wrote:Een oliedruk meter is idd een hele goede investering als je circuit wil gaan rijden!
Zeker als je een complete dag op het circuit gaat rijden zal je merken dat je olie verbruik waanzinnig veel hoger zal zijn dan normaal op straat. Als je dat niet weet kan het zomaar zijn dat je door je verlaagde olie niveau geen voldoende druk meer houd in snelle bochten. Die lagere druk waarbij het lampje vaak niet gaat branden is slopend voor je motor! Zware lagerschade is zeker mogelijk als de druk te laag wordt.

Met een druk metertje kan je in de lange doordraaiende bochten zien dat de druk wegvalt doordat de pomp geen voldoende olie meer kan aanzuigen. Als je dat ziet kan je gelijk de pit in duiken om bij te vullen!


Wat is volgens u de minimale olie druk?

Posted: Sun Nov 02, 2008 3:05 pm
by Gaskleppie
Alles lager dan wat hij normaal is boven de 3000rpm. ;)

Je ziet het gelijk als de pomp naar olie staat te happen. Normaal gesproken staat hij boven de 3000rpm op 1 vaste waarde. Zie je het wijzertje naar lagere waarden zakken als je in een lange doordraaiende bocht zit ala bos uit op zandvoort moet je niet twijfelen maar gelijk rechts af de pit in en olie checken cq bijvullen!

Posted: Sun Nov 02, 2008 3:18 pm
by Katana
Ok, top

Stationair loopt ze nu 1,4 bar. Is dat normaal?

Posted: Sun Nov 02, 2008 4:01 pm
by Gaskleppie
Liep ze voorheen hoger dan?
1,4bar is wel aan de lage kant maar het type olie en temperatuur is nogal van invloed op de druk. Een dikkere olie zal meer druk geven dan dunnere. Kou geeft ook meer druk dan warm. Vandaar ook mijn advies om te kijken naar wat hij normaal gesproken is boven de 3000rpm, en dan in bochten kijken of hij daar niet onder zakt.

Posted: Sun Nov 02, 2008 10:00 pm
by Katana
Geen idee hoe het voorheen was. Ik had nog geen meters.

Als ze warm is gaat de olie naar 97 C. Als de olie zo warm is (normale flat cap brigade tempo). Loopt de oliedruk bij stationair terug naar zelfs 0,8.

Net even getest en bij 5000 tpm staat ie op 5,1 bar. Dat word dus de min reading voor een trackday.

Ik sta hier wel van te kijken. De H22A7 is een heethoofd maar dit is toch behoorlijk heet.

Volgens Martijn is zijn K20A oliedruk bij stationair toerental 2 bar+.

Posted: Sun Nov 02, 2008 10:23 pm
by Gaskleppie
terug naar 0,8???? lijkt me wel erg weinig. Normaal gesproken gaat het lampje aan onder de 1 bar dus heb ik mn twijfels aan de druk meter bij lagere waarden. Die hoge weerde is goed. Niks mis mee.
Je zal wel zien dat onder circuit omstandigheden die druk iets kan zakken doordat de olie dunner wordt onder hetere omstandigheden. Dat is normaal dus als je ineens op de rechte stukken iets van 4,5 bar ziet op je metertje. Als hij dan maar niet zakt onder die 4,5bar in bochten.

Voor degene met een alarm zoals op de defi's van Robin kunnen het alarm dan bv op 3,5 bar zetten. Je moet alleen niet schrikken als je de auto start en dat hij staat te piepen bij stationair... ;)