Page 2 of 4

Posted: Tue Jul 31, 2007 10:21 pm
by ITR639
Bij te hoge druk staan je banden toch helemaal bol :-?
Tussen 2 en 2,5 bar in warme toestand is goed zoals al gezegd is. Regen of niet...
Enkel dat je banden niet zo hard opwarmen op een nat circuit.

Posted: Tue Jul 31, 2007 10:54 pm
by Marsnel
Ik rijdt met bridgestone re720 195/50-15 (gewone straatband dus)

Ik sprak eens iemand die had circuit training gedaan, en daar werd hem aangeraden 1.0 bar bij de normale bandenspanning op te doen.

Hebben eens tijdens m`n bijbaantje bij een autogarage een autoband laten klappen.. Weet iet precies meer bij hoeveel bar hij ging, maar was iig boven de 10 bar.. Moesten er namelijk een speciale luchtklok voor pakken.

Posted: Tue Jul 31, 2007 11:02 pm
by ITR639
Marsnel wrote:Ik rijdt met bridgestone re720 195/50-15 (gewone straatband dus)

Ik sprak eens iemand die had circuit training gedaan, en daar werd hem aangeraden 1.0 bar bij de normale bandenspanning op te doen.

Hebben eens tijdens m`n bijbaantje bij een autogarage een autoband laten klappen.. Weet iet precies meer bij hoeveel bar hij ging, maar was iig boven de 10 bar.. Moesten er namelijk een speciale luchtklok voor pakken.

Dat zal verkeerd begrepen zijn :-)
Na enkele stevige rondjes stijgt je bandendruk ongeveer 1 bar door de warmte. Dus om te beginnen moet je je druk net verlagen.
Kan ook wel dat een band pas klapt bij 10+ bar. Maar in dit geval was dat onbelast.
Op elke band staat toch een maximaal toegelaten druk? Meestal iets van 50psi of 3,5 bar...

Posted: Tue Jul 31, 2007 11:20 pm
by Booster
denk dat je het idd verkeerd begrepen hebt, dat eerder een bar ervan af moest tellen ipv optellen.

Posted: Wed Aug 01, 2007 6:32 am
by ee8
Marsnel wrote:Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden. Hierdoor ga je niet op de wangen van je banden rijden maar gebruik je heel je loopvlak omdat je band minder vervormd. Daarnaast is insturen scherper, en minder overhellen..

Met regen laat ik ze aflopen naar 2.3/2.4 omdat je anders compleet geen grip hebt.



zo dan.........warm 3.2 neem ik aan?

Posted: Wed Aug 01, 2007 9:06 am
by Katana
Dit is een topic over wat mee te nemen naar een track-day hou deze dus graag schoon.

Banden spanning: 3.3 :shock: test maar eens met verschillende druk.
Wat iedereen doet is 1-2 rondjes de banden warm/heet rijden dan aanpassen naar de juiste druk (altijd moet er lucht uit nooit in) let wel ik heb het hier over straat banden.

Radiateur: afblijven met die temperatuur. 3e graads brandwonden. nIet slim. Pas je systeem ervoor aan (Mugen fan switch, hi-pressure radiator cap, themostat).

Word je water temperatuur nog zo hoog is het wellicht verstandig eens alles na te lopen (capaciteit EG heeft vaak heel klein radiateurtje) Type-R is altijd een stuk groter.

Wat is je water en olie temperatuur op dat moment?

Posted: Wed Aug 01, 2007 8:58 pm
by Marsnel
Ik zet m`n banden altijd warm op druk. Maargoed, ieder z`n eigen ding wat bandendruk betreft.

Olietemperatuur weet ik niet, maar zal vast heel hoog zijn. Wissel wel zeer regelmatig m`n olie (6 a 7000 incl woon/werk)
Wat koelwater betreft; Ik heb afgelopen voorjaar radiateur vervangen, echter voor imitatiemerk en deze was ook iets dikker. Echter hier zit een dop bij die bij 0.9 opengaat (past geen honda dop op). Zodra de motor dus goed warm is gaat de dop open, valt de druk weg, en wordt ie warm.

Op zolder kreeg ik echter nog een tip van gaskleppie, om het plastic plaatje wat naast de radiateur hoort te zitten terug te plaatsen. Deze heb ik vroeger een keer eraf gehaald omdat ik een andere claxon erop wou zetten en ik dacht dat het geen kwaad kon. Maar de lucht gaat nu wsl langs de radiateur ipv er doorheen.

Mijn excuses voor het vervuilen van het topic.

Posted: Wed Aug 01, 2007 9:26 pm
by Katana
Geen probleem Marsnel,

Olie ververs ik voor en direct na een track-day. Al is het 1 of 2 uur rijden.
Op sommige plaatsen word het zo heet in de motor, dat is niet goed voor de olie.
Bij 140 C valt deze olie"uit elkaar" en bied geen bescherming meer.

Als de boel zo heet word als bij jou zou je een paar metertjes moeten overwegen.

Oem Honda onderdelen zijn niet goedkoop maar gaandeweg kom je er achter waarom. Zelfs de ruitenwissers zijn oem het best.

Posted: Tue Aug 12, 2008 8:14 pm
by Delta_lima
Mooi topic!

Ik heb ooit ergens een lijst gezien, met gewichtsbesparing voor op het circuit, kan hem 1 2 3 niet vinden, maar met een beetje logisch nadenken...
stonden destijds ook de gewichten bij van alles...

-Vloermatten eruit
-radio eruit en boxen
-ruitensproeiervloeistof aftappen (max = 5L ofzo :S)
-reservewiel en gereedschap eruit
-troep in je dashbord kastje
-zonnekleppen

Lijst was zeker nog 2-3x zo lang, wie vult hem aan?

Posted: Wed Aug 13, 2008 12:09 am
by mr. X
Met de Integra trok ik alles achter de voorstoelen er gewoon compleet uit.

Gewichtsbesparing is echter niet echt wenselijk bij een goed uitgebalanceerde auto, though.

Posted: Wed Aug 13, 2008 2:41 pm
by Delta_lima
Hmm ander topic al over gevonden op dit forum :)
http://www.importmodifications.com/weig ... tions.html

Posted: Wed Aug 13, 2008 3:35 pm
by slydawg
Delta_lima wrote:Mooi topic!

Ik heb ooit ergens een lijst gezien, met gewichtsbesparing voor op het circuit, kan hem 1 2 3 niet vinden, maar met een beetje logisch nadenken...
stonden destijds ook de gewichten bij van alles...

-Vloermatten eruit
-radio eruit en boxen
-ruitensproeiervloeistof aftappen (max = 5L ofzo :S)
-reservewiel en gereedschap eruit
-troep in je dashbord kastje
-zonnekleppen

Tenzij die auto meedoet aan races waar elke seconde telt vind ik het allemaal over kill voor een simpele circuit dag.
Natuurlijk alle losse troep eruit maar zonnekleppen, ruitensproeiervloeistof..... :roll:

Lijst was zeker nog 2-3x zo lang, wie vult hem aan?

Posted: Wed Aug 13, 2008 4:15 pm
by Delta_lima
ja ?

Posted: Wed Aug 13, 2008 4:47 pm
by slydawg
Delta_lima wrote:ja ?

:o ops:

Dacht dat ik een verhaaltje had neer gezet....
Het ging erom dat ik het een beetje overkill vindt om spullen zo als zonnekleppen, ruiten sproeiervloeistof, radio etc eruit te halen voor een circuit dag, als je meedoet aan een race waar de sec mee tellen ok..
Natuurlijk haal je alle losse troep eruit maar bepaalde dingen zijn echt onzin voor een normale circuit dag waar er geen tijdswaarneming is en er niet wordt geraced, wel hard wordt gereden :wink:

Posted: Wed Aug 13, 2008 6:50 pm
by S.J.
mr. X wrote:Met de Integra trok ik alles achter de voorstoelen er gewoon compleet uit.

Gewichtsbesparing is echter niet echt wenselijk bij een goed uitgebalanceerde auto, though.

Maar dat is te compenseren nietwaar?

Posted: Wed Aug 13, 2008 8:49 pm
by mr. X
S.J. wrote:
"mr. X":2tzl8sh1 wrote:Met de Integra trok ik alles achter de voorstoelen er gewoon compleet uit.

Gewichtsbesparing is echter niet echt wenselijk bij een goed uitgebalanceerde auto, though.

Maar dat is te compenseren nietwaar?[/quote:2tzl8sh1]

Precies, dat hoor je mij ook niet zeggen!
Maar ben eens eerlijk, hoe veel mensen die hun interieur er 'even' uit halen voor een circuit dag, compenseert dat dmv de accu bijvoorbeeld naar achteren te plaatsen of CF motorkap?

Posted: Sat Aug 16, 2008 2:31 pm
by Delta_lima
Over dat laatste heb ik dus een vraag.

Cf motorkap, dan wordt de neus lichter
Accu naar achteren / eventueel vervangen voor een nog lichtere

Daarmee wordt de neus dus nog lichter, en de kont zwaarder,

is dit niet nadelig? moet de kont dan ook niet lichter worden?

Waar en hoe ligt / zit het met de balans :)

Posted: Sat Aug 16, 2008 4:13 pm
by frederik
als je het gewicht achteraan zoals achterbank en reservewiel eruit haalt, dan is de gewichtsverdeling tussen voorraan en achteraan veranderd, en dan kan het nuttig zijn om je accu naar achteren te plaatsen en een cf motorkap te monteren om dit evenwicht te herstellen, maar toch de kg te verliezen van je achterbank en dergelijke :wink:

Posted: Sat Aug 16, 2008 11:55 pm
by Delta_lima
Oke ik snap je punt,

Maar dan nog,

reservewiel eruit (weegt? 8kg ofzo?) Achterkant -8

Accu 18kg, vervangen voor een lichtere versie en naar achter
Zeg een lichte weegt 8kg.

Voorkant -18 achterkant -8 + 8 = 0

Cf motorkap, gewichtsbesparing 15kg
Voorkant 18 + 15 = -33kg

Op een Daily drive, zou dit nog wel goed gaan, maar dan zit je dus met een verstoorde balance?

Als je dan de kofferbakmat, reservewielcover, achterbank, achterleuning, achtergordels zou demonteren, dan kom je wel weer richting een goede balance.

Andere betere opties?

Posted: Sun Aug 17, 2008 12:27 am
by VTECRob
Delta_lima wrote:Andere betere opties?


Ja...

Eerst leren lopen, voordat je gaat rennen...