Checklist Circuit dag

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Checklist Circuit dag

Post by Katana »

Om de circuit dag voor de "nieuwe" circuit Goden onder ons zo goed mogelijk te laten verlopen is het idee geopperd om hier een checklist voor te maken. Onderverdeeld in; "van te voren controleren aan je auto, meenemen, gereedschap, How to, Tip's". Indien gewenst kan deze checklist in de toekomst online gezet worden.

Ik trap af:
-------------------
Van te voren controleren aan je auto:
- Remmen (OEM blokken bij voorkeur vervangen voor beter als bijv.DS2500)
- Vloeistoffen(Motor-, Versnellingsbakolie, koelvloeistof, remolie, koppelingolie)
- Banden
- Een volle tank :D
- Uitlaat max 85 DB(zolder)89DB(Zandvoort )

-------------------
Meenemen:
- Helm
- Handschoenen
- 2 liter motorolie + trechter
- Drinken (water)
- Zonnebril
- Brandblusser
- Bandenspanningsmeter


-------------------
Gereedschap:
- Krik
- Wiel/moment sleutel
- Duck-tape

-------------------
How to:
- Safety first!
- Draag katoen kleding met lange mouwen, lange broek, sportschoenen (heb je een race overal, draag hem dan).
- Geen slippers, open schoenen of nylon kleding dragen.
- De pitstraat of box is geen speeltuin. Zorg dat hier niemand loopt of staat op plaatsen die gevaarlijk zijn (en niet roken!).


Tips:
- Safety first!
- Nacht ervoor en erna blijven slapen
- Neem tussen door rust, drinken en laat je auto en jezelf koelen (rijden)
- Geen losse voorwerpen in de auto

Banden spanning tips:
Als je een beginner bent en je weet niet wat de juiste druk is, probeer dan gewoon in warme toestand de normale banden spanning te halen. Dus als er bv 2,5 bar voor 2,2 bar achter voorgeschreven wordt moet je er voor zorgen dat ze dat NA een paar rondjes knallen ook op die druk staan.
Je moet er dan vooraf van uit gaat dat ze minimaal een halve bar gaan stijgen en dat je ze dus VOOR je de pits UIT rijd (In koude toestand dus) minimaal een halve bar onder die 2,5 en 2,2 bar staan.

Voor je dus de eerste keer de baan oprijd pak je je druk meter en laat je je banden minimaal een halve bar leeg lopen. Als je dan de pit weer inkomt meet je direct je spanning en brengt die desnoods weer terug naar de aanbevolen druk. Je zal zien dat je banden het dan een stuk langer uithouden zonder te gaan smeren en dat je langer stabieler kan knallen zonder dat het gevaarlijk wordt.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Duc tape is ook wel handig en neem maar gelijk 2 liter olie mee..... :-)
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

De Integra is standaard eigenlijk al circuit-klaar... Het enigste wat je wel moet doen, is de oem remblokken vervangen door betere.
De standaard blokken kunnen de warmte niet goed aan.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Kan geen kwaad hier weer even naar te kijken
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Handig topic, komt beter tot zijn recht in het tech gedeelte.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Misschien zorgen voor geen losse voorwerpen in de auto?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Idd, gewoon alle troep eruit.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Inclusief interieur achter! :razz:
En water niet alleen om te drinken Frans :lol:

Je banden controleren (profiel)
Momentsleutel voor het eventueel verwisselen van de velgen, je weet nooit.

Misschien ook wel makkelijk om een lijstje te maken voor alle DB limiets per circuit.

Plus gewoon geen risico nemen en voor 100 euro een olie temp metertje plaatsen, kan je gelijk de blok olie verversen.
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

Wat sommige mensen ook doen is op een lang recht stuk van het gas af, en even rustig rijden je bent meestal toch geen time-attack aan het doen, en de wagen incl. jijzelf krijgen even rust :)

Of vinden jullie dit onzin? ik heb dit i.i.g al eens vaker gezien en gehoord
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Lange rechte stuk is anders wél een uitgelezen kans om eens lekker te blazen na al dat bochtenwerk, maar om de boel een beetje af te laten koelen lijkt het mij geen verkeerd idee.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Nyther wrote:Wat sommige mensen ook doen is op een lang recht stuk van het gas af, en even rustig rijden je bent meestal toch geen time-attack aan het doen, en de wagen incl. jijzelf krijgen even rust :)

Of vinden jullie dit onzin? ik heb dit i.i.g al eens vaker gezien en gehoord


Tip's:
- Safety first!
- Nacht ervoor en erna blijven slapen
- Neem tussen door rust, drinken en laat je auto koelen (rijden)
- Geen losse voorwerpen in de auto
:wink:
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Nyther wrote:Of vinden jullie dit onzin? ik heb dit i.i.g al eens vaker gezien en gehoord


Als ik me gas loslaat op het rechte stuk dan lopen ze van me weg...

Dus dat vind ik niet zo'n heel goed idee... :wink:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Ze lopen niet weg als ze ook van hun gas af gaan, maar ja, krijg dat maar eens in hun hoofd. :lol:
stig
Posts: 17
Joined: Wed Jul 25, 2007 6:37 am

Post by stig »

een bandenspanningsmeter ontbreekt bij mij iig niet. Tijdens het rijden loopt de bandenspanning op waardoor hij meer gaat glijden.
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

Lekker dan, dan mag je met je standaard integra niet zandvoort op!

Uit de type-goedkeuring:
92dBA (Max 94dBA) @ 0.75 x 8000rpm

Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?
Marsnel
Posts: 67
Joined: Sat Jul 21, 2007 6:31 pm

Post by Marsnel »

Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?


Ik denk een coefficient, zodat je niet alleen de pieken van het geluid meet.


Aanvullingen:
Druk van de banden verhogen. (alleen bij droog weer)
Extra koelwater
Poetsdoek (Voor bijvoorbeeld hete radiateur dop los te draaien)
Handschoenen (zweethanden)
Genoeg benzine (je zal niet de eerste zijn.. (dat was ik))
Mobiele telefoon met beltegoed. (autoambulance bellen)

misschien later meer..
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Marsnel wrote:
Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?


Ik denk een coefficient, zodat je niet alleen de pieken van het geluid meet.


Aanvullingen:
Druk van de banden verhogen. (alleen bij droog weer)
Extra koelwater
Poetsdoek (Voor bijvoorbeeld hete radiateur dop los te draaien)
Handschoenen (zweethanden)
Genoeg benzine (je zal niet de eerste zijn.. (dat was ik))
Mobiele telefoon met beltegoed. (autoambulance bellen)

misschien later meer..


Waarom wil je de druk verhogen bij droog weer?

Lijkt me niet verstandig een hete radiator dop open te draaien, tenzij je de boel over je heen wil hebben.

Handschoenen is een goeie, heb er zelf ook last van tijdens een trackday.
ee8
Posts: 626
Joined: Fri May 19, 2006 9:48 pm

Post by ee8 »

bandenspanning verhogen?

eerder verlagen op circuit, banden rij je warm (als je beetje bochtjes pakt) en spanning loopt vanzelf op dan.........
Marsnel
Posts: 67
Joined: Sat Jul 21, 2007 6:31 pm

Post by Marsnel »

Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden. Hierdoor ga je niet op de wangen van je banden rijden maar gebruik je heel je loopvlak omdat je band minder vervormd. Daarnaast is insturen scherper, en minder overhellen..

Met regen laat ik ze aflopen naar 2.3/2.4 omdat je anders compleet geen grip hebt.


(omdat jullie zo verbaasd reageren ben ik benieuwd naar jullie ervaringen?)

Poetsdoek om over de radiateur dop te leggen voor het geval hij pssshhtt over je handen wil doen. M`n eg spuwt tijdens circuit rijden vaak het koelwater naar het expansievaatje, en dit moet wel weer terug voor de volgende heat.
Booster
Posts: 25
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:22 pm

Post by Booster »

Marsnel wrote:Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden.


wat voor banden rij je?

slicks, dan zit je ver van de goeie spanning, grof weg tussen de 2.0 en 2.5 zit je dan goed (houd rekening met een stijging vanm en halve bar +/- tot ze warm zijn)

straat banden, is dat nog wel veilig, zon hoge druk?

en als je teveel op je wangen gaat rijden, dan kun je mischien eens naar je camber kijken.
Post Reply