Checklist Circuit dag

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Bij te hoge druk staan je banden toch helemaal bol :-?
Tussen 2 en 2,5 bar in warme toestand is goed zoals al gezegd is. Regen of niet...
Enkel dat je banden niet zo hard opwarmen op een nat circuit.
Marsnel
Posts: 67
Joined: Sat Jul 21, 2007 6:31 pm

Post by Marsnel »

Ik rijdt met bridgestone re720 195/50-15 (gewone straatband dus)

Ik sprak eens iemand die had circuit training gedaan, en daar werd hem aangeraden 1.0 bar bij de normale bandenspanning op te doen.

Hebben eens tijdens m`n bijbaantje bij een autogarage een autoband laten klappen.. Weet iet precies meer bij hoeveel bar hij ging, maar was iig boven de 10 bar.. Moesten er namelijk een speciale luchtklok voor pakken.
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Marsnel wrote:Ik rijdt met bridgestone re720 195/50-15 (gewone straatband dus)

Ik sprak eens iemand die had circuit training gedaan, en daar werd hem aangeraden 1.0 bar bij de normale bandenspanning op te doen.

Hebben eens tijdens m`n bijbaantje bij een autogarage een autoband laten klappen.. Weet iet precies meer bij hoeveel bar hij ging, maar was iig boven de 10 bar.. Moesten er namelijk een speciale luchtklok voor pakken.

Dat zal verkeerd begrepen zijn :-)
Na enkele stevige rondjes stijgt je bandendruk ongeveer 1 bar door de warmte. Dus om te beginnen moet je je druk net verlagen.
Kan ook wel dat een band pas klapt bij 10+ bar. Maar in dit geval was dat onbelast.
Op elke band staat toch een maximaal toegelaten druk? Meestal iets van 50psi of 3,5 bar...
Booster
Posts: 25
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:22 pm

Post by Booster »

denk dat je het idd verkeerd begrepen hebt, dat eerder een bar ervan af moest tellen ipv optellen.
ee8
Posts: 626
Joined: Fri May 19, 2006 9:48 pm

Post by ee8 »

Marsnel wrote:Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden. Hierdoor ga je niet op de wangen van je banden rijden maar gebruik je heel je loopvlak omdat je band minder vervormd. Daarnaast is insturen scherper, en minder overhellen..

Met regen laat ik ze aflopen naar 2.3/2.4 omdat je anders compleet geen grip hebt.



zo dan.........warm 3.2 neem ik aan?
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Dit is een topic over wat mee te nemen naar een track-day hou deze dus graag schoon.

Banden spanning: 3.3 :shock: test maar eens met verschillende druk.
Wat iedereen doet is 1-2 rondjes de banden warm/heet rijden dan aanpassen naar de juiste druk (altijd moet er lucht uit nooit in) let wel ik heb het hier over straat banden.

Radiateur: afblijven met die temperatuur. 3e graads brandwonden. nIet slim. Pas je systeem ervoor aan (Mugen fan switch, hi-pressure radiator cap, themostat).

Word je water temperatuur nog zo hoog is het wellicht verstandig eens alles na te lopen (capaciteit EG heeft vaak heel klein radiateurtje) Type-R is altijd een stuk groter.

Wat is je water en olie temperatuur op dat moment?
Marsnel
Posts: 67
Joined: Sat Jul 21, 2007 6:31 pm

Post by Marsnel »

Ik zet m`n banden altijd warm op druk. Maargoed, ieder z`n eigen ding wat bandendruk betreft.

Olietemperatuur weet ik niet, maar zal vast heel hoog zijn. Wissel wel zeer regelmatig m`n olie (6 a 7000 incl woon/werk)
Wat koelwater betreft; Ik heb afgelopen voorjaar radiateur vervangen, echter voor imitatiemerk en deze was ook iets dikker. Echter hier zit een dop bij die bij 0.9 opengaat (past geen honda dop op). Zodra de motor dus goed warm is gaat de dop open, valt de druk weg, en wordt ie warm.

Op zolder kreeg ik echter nog een tip van gaskleppie, om het plastic plaatje wat naast de radiateur hoort te zitten terug te plaatsen. Deze heb ik vroeger een keer eraf gehaald omdat ik een andere claxon erop wou zetten en ik dacht dat het geen kwaad kon. Maar de lucht gaat nu wsl langs de radiateur ipv er doorheen.

Mijn excuses voor het vervuilen van het topic.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Geen probleem Marsnel,

Olie ververs ik voor en direct na een track-day. Al is het 1 of 2 uur rijden.
Op sommige plaatsen word het zo heet in de motor, dat is niet goed voor de olie.
Bij 140 C valt deze olie"uit elkaar" en bied geen bescherming meer.

Als de boel zo heet word als bij jou zou je een paar metertjes moeten overwegen.

Oem Honda onderdelen zijn niet goedkoop maar gaandeweg kom je er achter waarom. Zelfs de ruitenwissers zijn oem het best.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Mooi topic!

Ik heb ooit ergens een lijst gezien, met gewichtsbesparing voor op het circuit, kan hem 1 2 3 niet vinden, maar met een beetje logisch nadenken...
stonden destijds ook de gewichten bij van alles...

-Vloermatten eruit
-radio eruit en boxen
-ruitensproeiervloeistof aftappen (max = 5L ofzo :S)
-reservewiel en gereedschap eruit
-troep in je dashbord kastje
-zonnekleppen

Lijst was zeker nog 2-3x zo lang, wie vult hem aan?
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Met de Integra trok ik alles achter de voorstoelen er gewoon compleet uit.

Gewichtsbesparing is echter niet echt wenselijk bij een goed uitgebalanceerde auto, though.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Hmm ander topic al over gevonden op dit forum :)
http://www.importmodifications.com/weig ... tions.html
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Delta_lima wrote:Mooi topic!

Ik heb ooit ergens een lijst gezien, met gewichtsbesparing voor op het circuit, kan hem 1 2 3 niet vinden, maar met een beetje logisch nadenken...
stonden destijds ook de gewichten bij van alles...

-Vloermatten eruit
-radio eruit en boxen
-ruitensproeiervloeistof aftappen (max = 5L ofzo :S)
-reservewiel en gereedschap eruit
-troep in je dashbord kastje
-zonnekleppen

Tenzij die auto meedoet aan races waar elke seconde telt vind ik het allemaal over kill voor een simpele circuit dag.
Natuurlijk alle losse troep eruit maar zonnekleppen, ruitensproeiervloeistof..... :roll:

Lijst was zeker nog 2-3x zo lang, wie vult hem aan?
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

ja ?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Delta_lima wrote:ja ?

:o ops:

Dacht dat ik een verhaaltje had neer gezet....
Het ging erom dat ik het een beetje overkill vindt om spullen zo als zonnekleppen, ruiten sproeiervloeistof, radio etc eruit te halen voor een circuit dag, als je meedoet aan een race waar de sec mee tellen ok..
Natuurlijk haal je alle losse troep eruit maar bepaalde dingen zijn echt onzin voor een normale circuit dag waar er geen tijdswaarneming is en er niet wordt geraced, wel hard wordt gereden :wink:
S.J.
Posts: 1410
Joined: Sat Jan 13, 2007 1:29 am

Post by S.J. »

mr. X wrote:Met de Integra trok ik alles achter de voorstoelen er gewoon compleet uit.

Gewichtsbesparing is echter niet echt wenselijk bij een goed uitgebalanceerde auto, though.

Maar dat is te compenseren nietwaar?
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

S.J. wrote:
"mr. X":2tzl8sh1 wrote:Met de Integra trok ik alles achter de voorstoelen er gewoon compleet uit.

Gewichtsbesparing is echter niet echt wenselijk bij een goed uitgebalanceerde auto, though.

Maar dat is te compenseren nietwaar?[/quote:2tzl8sh1]

Precies, dat hoor je mij ook niet zeggen!
Maar ben eens eerlijk, hoe veel mensen die hun interieur er 'even' uit halen voor een circuit dag, compenseert dat dmv de accu bijvoorbeeld naar achteren te plaatsen of CF motorkap?
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Over dat laatste heb ik dus een vraag.

Cf motorkap, dan wordt de neus lichter
Accu naar achteren / eventueel vervangen voor een nog lichtere

Daarmee wordt de neus dus nog lichter, en de kont zwaarder,

is dit niet nadelig? moet de kont dan ook niet lichter worden?

Waar en hoe ligt / zit het met de balans :)
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

als je het gewicht achteraan zoals achterbank en reservewiel eruit haalt, dan is de gewichtsverdeling tussen voorraan en achteraan veranderd, en dan kan het nuttig zijn om je accu naar achteren te plaatsen en een cf motorkap te monteren om dit evenwicht te herstellen, maar toch de kg te verliezen van je achterbank en dergelijke :wink:
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Oke ik snap je punt,

Maar dan nog,

reservewiel eruit (weegt? 8kg ofzo?) Achterkant -8

Accu 18kg, vervangen voor een lichtere versie en naar achter
Zeg een lichte weegt 8kg.

Voorkant -18 achterkant -8 + 8 = 0

Cf motorkap, gewichtsbesparing 15kg
Voorkant 18 + 15 = -33kg

Op een Daily drive, zou dit nog wel goed gaan, maar dan zit je dus met een verstoorde balance?

Als je dan de kofferbakmat, reservewielcover, achterbank, achterleuning, achtergordels zou demonteren, dan kom je wel weer richting een goede balance.

Andere betere opties?
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Delta_lima wrote:Andere betere opties?


Ja...

Eerst leren lopen, voordat je gaat rennen...
Post Reply