Page 1 of 4

Checklist Circuit dag

Posted: Sat Jul 08, 2006 9:53 am
by Katana
Om de circuit dag voor de "nieuwe" circuit Goden onder ons zo goed mogelijk te laten verlopen is het idee geopperd om hier een checklist voor te maken. Onderverdeeld in; "van te voren controleren aan je auto, meenemen, gereedschap, How to, Tip's". Indien gewenst kan deze checklist in de toekomst online gezet worden.

Ik trap af:
-------------------
Van te voren controleren aan je auto:
- Remmen (OEM blokken bij voorkeur vervangen voor beter als bijv.DS2500)
- Vloeistoffen(Motor-, Versnellingsbakolie, koelvloeistof, remolie, koppelingolie)
- Banden
- Een volle tank :D
- Uitlaat max 85 DB(zolder)89DB(Zandvoort )

-------------------
Meenemen:
- Helm
- Handschoenen
- 2 liter motorolie + trechter
- Drinken (water)
- Zonnebril
- Brandblusser
- Bandenspanningsmeter


-------------------
Gereedschap:
- Krik
- Wiel/moment sleutel
- Duck-tape

-------------------
How to:
- Safety first!
- Draag katoen kleding met lange mouwen, lange broek, sportschoenen (heb je een race overal, draag hem dan).
- Geen slippers, open schoenen of nylon kleding dragen.
- De pitstraat of box is geen speeltuin. Zorg dat hier niemand loopt of staat op plaatsen die gevaarlijk zijn (en niet roken!).


Tips:
- Safety first!
- Nacht ervoor en erna blijven slapen
- Neem tussen door rust, drinken en laat je auto en jezelf koelen (rijden)
- Geen losse voorwerpen in de auto

Banden spanning tips:
Als je een beginner bent en je weet niet wat de juiste druk is, probeer dan gewoon in warme toestand de normale banden spanning te halen. Dus als er bv 2,5 bar voor 2,2 bar achter voorgeschreven wordt moet je er voor zorgen dat ze dat NA een paar rondjes knallen ook op die druk staan.
Je moet er dan vooraf van uit gaat dat ze minimaal een halve bar gaan stijgen en dat je ze dus VOOR je de pits UIT rijd (In koude toestand dus) minimaal een halve bar onder die 2,5 en 2,2 bar staan.

Voor je dus de eerste keer de baan oprijd pak je je druk meter en laat je je banden minimaal een halve bar leeg lopen. Als je dan de pit weer inkomt meet je direct je spanning en brengt die desnoods weer terug naar de aanbevolen druk. Je zal zien dat je banden het dan een stuk langer uithouden zonder te gaan smeren en dat je langer stabieler kan knallen zonder dat het gevaarlijk wordt.

Posted: Sat Jul 08, 2006 10:09 am
by ITR1689
Duc tape is ook wel handig en neem maar gelijk 2 liter olie mee..... :-)

Posted: Sun Jul 09, 2006 11:21 am
by VTECRob
De Integra is standaard eigenlijk al circuit-klaar... Het enigste wat je wel moet doen, is de oem remblokken vervangen door betere.
De standaard blokken kunnen de warmte niet goed aan.

Posted: Fri Apr 20, 2007 4:10 pm
by Katana
Kan geen kwaad hier weer even naar te kijken

Posted: Fri Apr 20, 2007 5:57 pm
by HONDA
Handig topic, komt beter tot zijn recht in het tech gedeelte.

Posted: Fri Apr 20, 2007 6:18 pm
by roblom
Misschien zorgen voor geen losse voorwerpen in de auto?

Posted: Fri Apr 20, 2007 6:30 pm
by slydawg
Idd, gewoon alle troep eruit.

Posted: Fri Apr 20, 2007 8:39 pm
by mr. X
Inclusief interieur achter! :razz:
En water niet alleen om te drinken Frans :lol:

Je banden controleren (profiel)
Momentsleutel voor het eventueel verwisselen van de velgen, je weet nooit.

Misschien ook wel makkelijk om een lijstje te maken voor alle DB limiets per circuit.

Plus gewoon geen risico nemen en voor 100 euro een olie temp metertje plaatsen, kan je gelijk de blok olie verversen.

Posted: Sat Jun 23, 2007 1:06 am
by Nyther
Wat sommige mensen ook doen is op een lang recht stuk van het gas af, en even rustig rijden je bent meestal toch geen time-attack aan het doen, en de wagen incl. jijzelf krijgen even rust :)

Of vinden jullie dit onzin? ik heb dit i.i.g al eens vaker gezien en gehoord

Posted: Sat Jun 23, 2007 10:51 am
by HondArd
Lange rechte stuk is anders wél een uitgelezen kans om eens lekker te blazen na al dat bochtenwerk, maar om de boel een beetje af te laten koelen lijkt het mij geen verkeerd idee.

Posted: Mon Jun 25, 2007 11:09 pm
by Katana
Nyther wrote:Wat sommige mensen ook doen is op een lang recht stuk van het gas af, en even rustig rijden je bent meestal toch geen time-attack aan het doen, en de wagen incl. jijzelf krijgen even rust :)

Of vinden jullie dit onzin? ik heb dit i.i.g al eens vaker gezien en gehoord


Tip's:
- Safety first!
- Nacht ervoor en erna blijven slapen
- Neem tussen door rust, drinken en laat je auto koelen (rijden)
- Geen losse voorwerpen in de auto
:wink:

Posted: Tue Jun 26, 2007 8:06 am
by VTECRob
Nyther wrote:Of vinden jullie dit onzin? ik heb dit i.i.g al eens vaker gezien en gehoord


Als ik me gas loslaat op het rechte stuk dan lopen ze van me weg...

Dus dat vind ik niet zo'n heel goed idee... :wink:

Posted: Tue Jun 26, 2007 1:49 pm
by IvoG
Ze lopen niet weg als ze ook van hun gas af gaan, maar ja, krijg dat maar eens in hun hoofd. :lol:

Posted: Mon Jul 30, 2007 9:07 pm
by stig
een bandenspanningsmeter ontbreekt bij mij iig niet. Tijdens het rijden loopt de bandenspanning op waardoor hij meer gaat glijden.

Posted: Tue Jul 31, 2007 3:02 pm
by AllGo
Lekker dan, dan mag je met je standaard integra niet zandvoort op!

Uit de type-goedkeuring:
92dBA (Max 94dBA) @ 0.75 x 8000rpm

Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?

Posted: Tue Jul 31, 2007 7:41 pm
by Marsnel
Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?


Ik denk een coefficient, zodat je niet alleen de pieken van het geluid meet.


Aanvullingen:
Druk van de banden verhogen. (alleen bij droog weer)
Extra koelwater
Poetsdoek (Voor bijvoorbeeld hete radiateur dop los te draaien)
Handschoenen (zweethanden)
Genoeg benzine (je zal niet de eerste zijn.. (dat was ik))
Mobiele telefoon met beltegoed. (autoambulance bellen)

misschien later meer..

Posted: Tue Jul 31, 2007 8:38 pm
by slydawg
Marsnel wrote:
Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?


Ik denk een coefficient, zodat je niet alleen de pieken van het geluid meet.


Aanvullingen:
Druk van de banden verhogen. (alleen bij droog weer)
Extra koelwater
Poetsdoek (Voor bijvoorbeeld hete radiateur dop los te draaien)
Handschoenen (zweethanden)
Genoeg benzine (je zal niet de eerste zijn.. (dat was ik))
Mobiele telefoon met beltegoed. (autoambulance bellen)

misschien later meer..


Waarom wil je de druk verhogen bij droog weer?

Lijkt me niet verstandig een hete radiator dop open te draaien, tenzij je de boel over je heen wil hebben.

Handschoenen is een goeie, heb er zelf ook last van tijdens een trackday.

Posted: Tue Jul 31, 2007 8:44 pm
by ee8
bandenspanning verhogen?

eerder verlagen op circuit, banden rij je warm (als je beetje bochtjes pakt) en spanning loopt vanzelf op dan.........

Posted: Tue Jul 31, 2007 9:45 pm
by Marsnel
Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden. Hierdoor ga je niet op de wangen van je banden rijden maar gebruik je heel je loopvlak omdat je band minder vervormd. Daarnaast is insturen scherper, en minder overhellen..

Met regen laat ik ze aflopen naar 2.3/2.4 omdat je anders compleet geen grip hebt.


(omdat jullie zo verbaasd reageren ben ik benieuwd naar jullie ervaringen?)

Poetsdoek om over de radiateur dop te leggen voor het geval hij pssshhtt over je handen wil doen. M`n eg spuwt tijdens circuit rijden vaak het koelwater naar het expansievaatje, en dit moet wel weer terug voor de volgende heat.

Posted: Tue Jul 31, 2007 9:58 pm
by Booster
Marsnel wrote:Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden.


wat voor banden rij je?

slicks, dan zit je ver van de goeie spanning, grof weg tussen de 2.0 en 2.5 zit je dan goed (houd rekening met een stijging vanm en halve bar +/- tot ze warm zijn)

straat banden, is dat nog wel veilig, zon hoge druk?

en als je teveel op je wangen gaat rijden, dan kun je mischien eens naar je camber kijken.