Checklist Circuit dag

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Kan anders behoorlijk lopen...

maar jij weet het antwoord blijkbaar niet.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Jawel...

Maar ik gaf alleen een goede tip...

Ik hou me niet zo bezig met dit soort discussies...

Ik wel er best van gedachten met je over wisselen Daan (no problem), maar dat doen we dan even face to face dat praat makkelijker...

Dit soort discussie zijn zinvol als je compleet geprepareerde trackcars hebt...
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Mwoah ik vind zoiets altijd zinvol, omdat je er gewoon van leert,
ik tenminste.

Face to face is geen probleem, mochten we elkaar ooit meeten ergens
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Zal toch wel?
Is al weer een tijd geleden 8)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Delta_lima schreef:

Andere betere opties?


Ja...

Eerst leren lopen, voordat je gaat rennen...


Goede opmerking Rob. Mensen als Delta Lima moeten voor een serieuze trackday niet alleen goed geprepareerd voor de dag komen , maar moeten ook afgeremd worden als ze te enthousiast de baan op willen.
Ga eerst maar eens rijden voor je wat aan je enorm veel werk gaat verzetten om je auto te verbeteren.

Dit topic is bedoeld als leidraad om veilig de baan op te gaan. Niet hoe je de beste race auto kan bouwen.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Ik snap dat het de bedoeling is om veilig de baan op te gaan, maar het gaat mij niet zo zeer om het circuit.

Ik vroeg me alleen af hoe het werkt met de balans, aangezien zowat iedereen met cf kappen rondrijdt, en accu's massaal achterin monteerd.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat bespreken we dan niet in een sticky circuitdag advies topic.

Graag een ander topic aanmaken of zoeken. Het is al vaak genoeg aan de orde gekomen.

Ok heren, ik zal het topic aanpassen
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

eventjes hier het stof afblazen.

ik neem voor mijn vraag eventjes als voorbeeld circuit zolder.
na hoeveel rondjes is het slim om eventjes de auto te laten rusten, om eventjes te stoppen en wat te laten afkoelen ?

ik heb in mijn auto nog geen olietemp en druk meter, en ik wil er toch voor zorgen dat ik mijn blokje niet stukrijd
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

frederik wrote:eventjes hier het stof afblazen.

ik neem voor mijn vraag eventjes als voorbeeld circuit zolder.
na hoeveel rondjes is het slim om eventjes de auto te laten rusten, om eventjes te stoppen en wat te laten afkoelen ?

ik heb in mijn auto nog geen olietemp en druk meter, en ik wil er toch voor zorgen dat ik mijn blokje niet stukrijd


Dan moet je toch echt eerst minimaal een olie temp meter hebben om te kunnen bepalen wanneer het genoeg is geweest.
Iedereen rijdt weer anders en misschien is na 15 rondjes bij de ene z'n olie temp al tegen de 140 graden en bij de ander weer niet.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

5-6 Rondjes dan rusten.

Je merkt ook dat de banden te heet worden en glibberig worden
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Katana wrote:5-6 Rondjes dan rusten.

Je merkt ook dat de banden te heet worden en glibberig worden


Ook dit is afhankelijk van de rijstijl van de persoon.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Een slechte coureur kan na 15 rondjes nog niet alles benut hebben en dus ook geen overmatige stress op banden, remmen en olie temp zetten.
Tegen gestelde kan natuurlijk ook waar zijn. Als een olifant in een porselein kast over het circuit vegen waardoor banden, remmen en olie temp juist extra belast worden.

Oil temp metertje is de minimale must voor je aan circuit rijden begint wil je de boel heel houden en netjes behandelen.
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

is een oliedrukmeter ook handig, of heb ik aan een olietemperatuur meter genoeg om mijn blokje in het oog te houden op het circuit ?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Een oliedruk meter is idd een hele goede investering als je circuit wil gaan rijden!
Zeker als je een complete dag op het circuit gaat rijden zal je merken dat je olie verbruik waanzinnig veel hoger zal zijn dan normaal op straat. Als je dat niet weet kan het zomaar zijn dat je door je verlaagde olie niveau geen voldoende druk meer houd in snelle bochten. Die lagere druk waarbij het lampje vaak niet gaat branden is slopend voor je motor! Zware lagerschade is zeker mogelijk als de druk te laag wordt.

Met een druk metertje kan je in de lange doordraaiende bochten zien dat de druk wegvalt doordat de pomp geen voldoende olie meer kan aanzuigen. Als je dat ziet kan je gelijk de pit in duiken om bij te vullen!
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Gaskleppie wrote:Een oliedruk meter is idd een hele goede investering als je circuit wil gaan rijden!
Zeker als je een complete dag op het circuit gaat rijden zal je merken dat je olie verbruik waanzinnig veel hoger zal zijn dan normaal op straat. Als je dat niet weet kan het zomaar zijn dat je door je verlaagde olie niveau geen voldoende druk meer houd in snelle bochten. Die lagere druk waarbij het lampje vaak niet gaat branden is slopend voor je motor! Zware lagerschade is zeker mogelijk als de druk te laag wordt.

Met een druk metertje kan je in de lange doordraaiende bochten zien dat de druk wegvalt doordat de pomp geen voldoende olie meer kan aanzuigen. Als je dat ziet kan je gelijk de pit in duiken om bij te vullen!


Wat is volgens u de minimale olie druk?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Alles lager dan wat hij normaal is boven de 3000rpm. ;)

Je ziet het gelijk als de pomp naar olie staat te happen. Normaal gesproken staat hij boven de 3000rpm op 1 vaste waarde. Zie je het wijzertje naar lagere waarden zakken als je in een lange doordraaiende bocht zit ala bos uit op zandvoort moet je niet twijfelen maar gelijk rechts af de pit in en olie checken cq bijvullen!
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Ok, top

Stationair loopt ze nu 1,4 bar. Is dat normaal?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Liep ze voorheen hoger dan?
1,4bar is wel aan de lage kant maar het type olie en temperatuur is nogal van invloed op de druk. Een dikkere olie zal meer druk geven dan dunnere. Kou geeft ook meer druk dan warm. Vandaar ook mijn advies om te kijken naar wat hij normaal gesproken is boven de 3000rpm, en dan in bochten kijken of hij daar niet onder zakt.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Geen idee hoe het voorheen was. Ik had nog geen meters.

Als ze warm is gaat de olie naar 97 C. Als de olie zo warm is (normale flat cap brigade tempo). Loopt de oliedruk bij stationair terug naar zelfs 0,8.

Net even getest en bij 5000 tpm staat ie op 5,1 bar. Dat word dus de min reading voor een trackday.

Ik sta hier wel van te kijken. De H22A7 is een heethoofd maar dit is toch behoorlijk heet.

Volgens Martijn is zijn K20A oliedruk bij stationair toerental 2 bar+.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

terug naar 0,8???? lijkt me wel erg weinig. Normaal gesproken gaat het lampje aan onder de 1 bar dus heb ik mn twijfels aan de druk meter bij lagere waarden. Die hoge weerde is goed. Niks mis mee.
Je zal wel zien dat onder circuit omstandigheden die druk iets kan zakken doordat de olie dunner wordt onder hetere omstandigheden. Dat is normaal dus als je ineens op de rechte stukken iets van 4,5 bar ziet op je metertje. Als hij dan maar niet zakt onder die 4,5bar in bochten.

Voor degene met een alarm zoals op de defi's van Robin kunnen het alarm dan bv op 3,5 bar zetten. Je moet alleen niet schrikken als je de auto start en dat hij staat te piepen bij stationair... ;)
Post Reply