Page 1 of 2
Koeling.....
Posted: Sat Jun 24, 2006 6:29 pm
by wilco
Ik ben via via wat in contact gekomen met een serieuze autosport team.
Ik zocht eigenlijk iets anders maar heb toch wat gepraat met hun omdat hun ook toen de ITR net uit was er mee geraced hebben.
Ze hebben als laatste keer ook meegedaan met de Pinkster races.
Waaronder ze zelf alles ontwerpen van onderstel tot totaal alles, ze zijn zelf ook leverancier van wat spullen maar goed , ik het het met hun zoals de gebruikelijke dingen , olie/koeling/spruitstukken/etc...
Toen ik de temperaturen van de ITR op had genoemd , zei hij dat dit toch vrij warm is, waarop ik het zo had over een fanswitch/thermostaat/etc...
Hij antwoorde daarop waar ik die info vandaan haalde want hij heeft geen zin in particuliere praatjes van mensen die denken alles beter te weten omdat ze denken dat dit allemaal helpt.
Hij zei het zo dat als er bijv. iemand komt en die gaat een uur lang dingen verdedigen die niet coorect zijn, hij zegt dat vindt ik zonde van mijn tijd en daarom wil ik geen particulieren mensen in dit bedrijf , ik blijf gewoon een raceteam , maar omdat ik praten heb ik toch en afspraak kunnen regelen voor mijn ITR.
Het is de bedoeling dat de ITR na de bruiloft aangepakt gaat worden.
Hij had het zo over een thermostaat , hij zegt ; oké hij gaat eerder los maar dan op een moment is je koelvloesitof op temperatuur dan doet die thermostaat ook niks meer , hij zegt dit zal weinig tot niks uithalen.
Toen de fanswitch; hij zegt dus jij denkt dat als jij over het circuit boendert dat als de VIN blijft draaien dat echt voor koeling zal zorgen bij hogere snelheden , hij zegt de koeling komt dan echt van de rijwind en ook de fanswitch zal vrijwel nutteloos zijn.
Hij zegt als jij hier bent kijken we alle na en dan gaan we je radiateur aanpakken want je hebt dan eventueel een grotere capaciteit radiateur nodig.
Toen had ik het zo nog over de warmtewisselaar , waarop hij absoluut geen fan van was.Hij zei ook dat je je olie koelt met het hete koelwater , schiet niet op dus.
Toen nog over een externe oliekoeler en waarop ik zei; iets met fluctuatie of zoiets of drukverlies met het VTEC systeem ,waarop hij zei nooit geen last van gehad met die 2 jaar dat hij racede met de ITR.
Maar hoe zit het volgens jullie met deze zaken en kunnen jullie ook wat dingen onderbouwen in plaats van dingen gewoon gelezen te hebben van bepaalde fora's??
Ik ga zowiezo naar hem toe voor bepaalde checks en controles en krijg dan direct een adres van een zaakje wat veel met Honda bezig is qua tuning.Maar hij moest eerst toestemming vragen of hun mocht contacteren.
We zien het wel.
Posted: Sat Jun 24, 2006 7:06 pm
by accordR alias AccordS
omdat hun ook toen de ITR net uit was er mee geraced hebben.
Zijn hun van BK motorsport uit Waalwijk.
Ik kwam toen veel bij vitek reklame die zaten toen in 1 bedrijfshal
Posted: Sat Jun 24, 2006 7:08 pm
by wilco
:wink: geen Waalwijk meer .
Posted: Sat Jun 24, 2006 7:11 pm
by accordR alias AccordS
wilco wrote::wink: geen Waalwijk meer .
wel BK motorsport?
En waar zitten ze nu?
Posted: Sat Jun 24, 2006 7:48 pm
by wilco
Ja BK motorsport , Schaijk
Posted: Sat Jun 24, 2006 9:23 pm
by ITR1689
Ik kan het verhaal moeilijk volgen. Wat wil je eigenlijk precies?
Posted: Sat Jun 24, 2006 10:08 pm
by Maskertje
ITR1689 wrote:Ik kan het verhaal moeilijk volgen. Wat wil je eigenlijk precies?
ik denk dat hij zijn auto wil laten tunen door dat raceteam die een ITR als raceauto had. Maar hij gelooft het (nog) niet helemaal.
Posted: Sat Jun 24, 2006 10:40 pm
by Gaskleppie
Toon van (de) Haterd of zoiets was het toch?
Volgens mij is dat de auto waar Ben janbroers later mee is gaan rijden.
Hij heeft helemaal gelijk! Alles wat hij/je neerzette klopt ook gewoon!
Pas toen ik een grotere radiator plaatste ging de koelvloeistof temp daarwerkelijk naar beneden. De thermostaat heeft dus alleen zin als je OF een splinternieuwe ITR radiator hebt die nog maximaal koelt, OF een grotere/dikkere radiator neemt. De fan switch werkt alleen als je net de pits inrijd. En dan kan hij wel zin hebben. Anders loopt de temp zo hard op als je bijna stil staat.
Helemaal onzin is het niet om die spullen erop te zetten maar heel veel lagere temperaturen zal het op het circuit niet geven.
Posted: Sun Jun 25, 2006 10:11 am
by wilco
Maskertje wrote:ITR1689 wrote:Ik kan het verhaal moeilijk volgen. Wat wil je eigenlijk precies?
ik denk dat hij zijn auto wil laten tunen door dat raceteam die een ITR als raceauto had. Maar hij gelooft het (nog) niet helemaal.
Nou niet echt laten tunen ,maar ik wil dat er een keer met en ander oog naar gekeken word dan de meer commerciele bedrijven die liever dingen verkopen dan echt serieze zaken.
Ik kwam dus via via bij hun binnen vallen en normaal word je afgewezen maar ik mocht dan toch een afspraak maken.
Ook kan ik daar waarschijnlijk mijn verdere mods laten monteren en afstellen, en daar ging het me om.
Ik kan zelf geen nokkenassen monteren en etc.
Je leest zoveel op het internet , de één komt met die visie en de ander met die , en sommige die weten echt wel waar ze over praten maar de ander geeft een schatting, en nu ik de kans heb kan ik ook eens praten met de andere kant.
Misschien leuk en leerzaam.
Maar qua koeling kan ik dus beter een grotere radiateur aanschaffen dan een fanswitch/thermostaat.
Nog een voorkeur van een bepaald merk radiateur en capaciteit?
En hoe zit het met een oliekoeler want hun rijden met de race ITR er wel mee en hadden niks geen last van drukverlies ?En op diverse fora's zie je er ook veel mensen mee rijden.
Posted: Sun Jun 25, 2006 12:13 pm
by ITR1689
De vraag is, ga je echt ooit meer dan 5 rondjes achter elkaar op het circuit rijden?
Als je dat niet van plan bent, dan heb je niks aan een grotere radiateur en een oliekoeler. Dat is mijn advies.
Posted: Sun Jun 25, 2006 12:24 pm
by wilco
Nou ik ben straks 1 week naar Duitsland bij de Nürburgring , waaronder de bedoeling was om daar elke avond in ieder geval te rijden.
Nu ben ik daar dit jaar ook wel maar omdat ik nog het één en ander moet aanpassen ga ik er niet veel rijden.
Volgend jaar doe ik hetzelfde weer mar dan wil ik geen gezeur met de ITR hebebn en de auto moet gewoon goed wezen.
Daarom vraag ik het één en ander om uit te zoeken wat het beste is voor de ITR en mijn bedoelingen.Ik heb geen zin in aankopen waarvan het zonde is .
Posted: Sun Jun 25, 2006 12:31 pm
by Gaskleppie
Weet je wat een beetje een nadeel is als dit soort bedrijven je adviezen gaan geven of werk gaan uitvoeren aan je auto?
Ze kunnen alleen maar vanuit de racerij visie denken en gana dan vaak veel te extreem.
Dus bv: oliekoeler plaatsen en de standaard wisselaar halen ze dan weg. resultaat is dan dat je s'winters altijd met ijskoude olie rondrijd. Schiet niet op......
Een grotere radiator is wel te krijgen. op ebay kan je ze wel vinden. Hier zal het niet meevallen om er 1 te vinden. Misschien heeft JCP nog een srr staan. Zo 1 heb ik ook. 2 keer zo dik als standaard.
Dat van dat oliedruk verlies kan ik ook verklaren. Wij laten altijd de standaard wisselaar zitten en daardoor kan je maar een bepaalde dikte slangen kwijt. Zij halen altijd alles weg en gaan dan met hele dikke slangen naar de koeler zonder thermostaat of iets! In de race helemaal super, op straat is het geen optie.
snappie?
Posted: Sun Jun 25, 2006 12:55 pm
by ITR1689
Idd, wat goed is voor de racerij is niet perse goed of noodzakelijk voor de hobbyist die z'n auto ook op straat gebruikt en af en toe op het circuit rijdt.
Een grotere radiateur is echt nutteloos voor de hobbyist. Ik heb de koelvloeistoftemp. nog nooit boven de normale waarden zien komen op het circuit. Voor mij betekent dit dat de standaard radiateur genoeg reserves heeft. Ik rij niet lang genoeg achter elkaar op het circuit om het te merken. Een dikkere radiateur is zonde van je geld, meen ik.
Een oliekoeler is alleen nodig als je echt lang achter elkaar op het circuit moet rijden. 1 rondje op de Ring is geen probleem zonder oliekoeler, want je gaat niet voluit als amateur. Ik heb er iig geen problemen mee, want voluit gaan op de Ring is levensgevaarlijk.
En mocht je oliedruk te laag zijn door de koeler, dan heb je nog krachtigere oliepompen van Toda bijv.
Een ander voorbeeld is bijv. de remblokken. In de racerij gebruiken ze de Ferodo DS3000 en dat is super om mee te racen, maar die is veel te extreem voor ons. Ik heb de DS3000 weleens gebruikt, op straat bij koude remmen remt ie voor geen meter, heel gevaarlijk. Die dingen werken pas bij 100C en hoger.
Posted: Sun Jun 25, 2006 1:09 pm
by wilco
Ik snap het , en ook van de warmtewisselaar.
Maar om enigzins je olietemperatuur te drukken , kun je je koelwater beter laten afkoelen .
Want je hete keolwater koelt je olie , niet dus.
Als je je koelwater dan beter koelt koel je je olie ook beter.
....even denken of komt het nou rechtstreeks van je 3de cilinder....?
En net wat je zegt hun kunnen waarschijnlijk dan te extreem denken.
Buiten dit om zoek ik ook buiten TCC om een persoon die goed bijv. nokkenassen kan monteren afstellen etc...kijk het hoeft niet dat bedrijf te wezen als ik maar 100% vertrouwen van die persoon krijg die sleutelt.
En voluit op de Ring doe ik ook niet , ben meer en plezier rijder dan een echte tijden rijder.
Posted: Sun Jun 25, 2006 1:15 pm
by Gaskleppie
Koelwater komt idd vanaf de 3e cilinder. Nee, je kan het niet anders doen zonder gaten in je blok te boren.
Bij mij is het uit tredende water oa door de andere thermostaat en radiator nu max 85 graden terwijl hij met normaal spul nog wel eens de 100graden kan passeren! Vraag maar aan Vteccie.
Dus koelt de koeler bij mij meer dan normaal. En nog wordt de olie te heet.....
Posted: Sun Jun 25, 2006 1:17 pm
by ITR1689
Als je echt je koelvloeistoftemp. lager wil hebben, dan doe je dat eerst met een andere thermostaat, niet met een andere radiateur. Pas op het moment dat je merkt dat je standaard radiateur het allemaal niet bij kan houden, monteer je een andere radiateur. De thermostaat bepaalt de temperatuur.
Een lagere koelvloeistoftemp. heeft ook nadelen, want de verbranding en de spelingen zijn optimaal bij 90 graden. Ik zou het liefst koud water door de warmtewisselaar heen jagen (maar niet in de winter) en de koelvloeistoftemp hetzelfde houden.
Een warmtewisselaar werkt enigzins zolang je koelvloeistoftemp. lager is dan je olietemp. In de winter warmt je koelvloeistof de olie op tijdens het opwarmen.
Posted: Sun Jun 25, 2006 1:17 pm
by wilco
Oke begrepen maar zijn er buiten deze bedrijven nog meer mensen die willen/kunnen in de toekomst bijv. dingen aan mijn auto kunen sleutelen?
Posted: Sun Jun 25, 2006 1:21 pm
by ITR1689
wilco wrote:Oke begrepen maar zijn er buiten deze bedrijven nog meer mensen die willen/kunnen in de toekomst bijv. dingen aan mijn auto kunen sleutelen?
Zij kunnen het ook wel:
http://www.psi-motorsport.com/pages/eng/fs-2-honda.html
Maarja, wat zal het kosten. JAS motorsport is ook een goeie Honda tuner.
Posted: Sun Jun 25, 2006 1:36 pm
by Gaskleppie
DBM
Posted: Sun Jun 25, 2006 2:15 pm
by Martin.O
frank