Page 1 of 2

Olie temp. meter, welke?

Posted: Sat May 13, 2006 8:25 pm
by autodre
Raden jullie nog een specifieke olie temp. meter aan? Zo ja, welke?

En de ideale temp is dacht ik rond de 85-90 graden toch?

Andre

Posted: Sat May 13, 2006 11:00 pm
by IvoG
IK heb zelf deze (klik op plaatje):

Image

Posted: Sun May 14, 2006 8:00 am
by Gaskleppie
Neem gewoon een A merk.
Veel van die bling bling metertjes zie ik vaak de meest belachelijke dingen aangeven.

Die van ivo is heel netjes. Druk en temp in 1 metertje

Posted: Sun May 14, 2006 8:23 am
by ITR1689

Posted: Sun May 14, 2006 10:38 am
by autodre
Ik hoef inderdaad geen bling bling :) En die druk, ja ik ben een leek, wat kan ik daar precies mee?

Posted: Mon May 15, 2006 12:22 pm
by IvoG
De oliedrukmeter van Honda (oliekan op het dashboard) geeft alleen aan dat er geen druk meer is, oftewel als je olie helemaal op is. Dit is veels te laat meestal, je wil al eerder weten dat je bijv. een lek hebt of te weinig olie(druk). Vandaar dat ie in bijv. Engeland vaak de idiot light genoemd wordt. :lol:

Met een oliedrukmeter zal je de druk al eerder zien dalen, en kan je de motor op tijd uitzetten en olie bijvullen c.q. reparaties uit laten voeren.

Het model dat ik heb werkt met een alarm voor zowel lage druk als hoge temp, en zowel op de meter zelf als extern aanstuurbaar (zoemer of zo), elk met een eigen drempelwaarde. Tevens kan je de laagste druk en hoogste temperatuur opvragen en desgewenst resetten.

Posted: Mon May 15, 2006 12:28 pm
by baRt
ik zit zelf te kijken naar een gauge pod in de huidige bezel (frog eyes :) ) en omdat je dan twee gaten hebt: oliedruk en olietemp erin...

voorlopig ga ik toch nog niks doen, waardoor de watertemp nauwkeuriger bijgehouden moet gaan worden, maar oliedruk en olietemp vind ik geen verkeerd iets...

Als ik die VDO dingen bekijk: tot hoeveel Bar moet ik hebben? wat voor druk hebben we het over? heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken...

Posted: Mon May 15, 2006 12:29 pm
by autodre
IvoG wrote:De oliedrukmeter van Honda (oliekan op het dashboard) geeft alleen aan dat er geen druk meer is, oftewel als je olie helemaal op is. Dit is veels te laat meestal, je wil al eerder weten dat je bijv. een lek hebt of te weinig olie(druk). Vandaar dat ie in bijv. Engeland vaak de idiot light genoemd wordt. :lol:

Met een oliedrukmeter zal je de druk al eerder zien dalen, en kan je de motor op tijd uitzetten en olie bijvullen c.q. reparaties uit laten voeren.

Het model dat ik heb werkt met een alarm voor zowel lage druk als hoge temp, en zowel op de meter zelf als extern aanstuurbaar (zoemer of zo), elk met een eigen drempelwaarde. Tevens kan je de laagste druk en hoogste temperatuur opvragen en desgewenst resetten.


Nuttig dankjewel. Moet ik wel weten wat een goede druk is natuurlijk. Maar je hebt gelijk, dat lampje is veel te laat...

Maar eens kijken waar ik deze meter moi zou kunnen inbouwen...

Posted: Mon May 15, 2006 4:21 pm
by wilco
Ik meende dat de meeste lampje op 0,2 á 0,3 bar aan gaan , en dan draait je motor op de laatste druppel.

Posted: Tue May 16, 2006 6:17 am
by Gaskleppie
idd! Dan ben je echt veeeel te ver gegaan!
Gisteren op het circuit alles goed in de gaten gehouden en in de lange bochten viel soms de drukmeter al terug zodat de VTEC uitviel (!) maar echt nog geen lampje branden. Snel de pits in, halve liter erbij en knallen!

Posted: Tue May 16, 2006 7:52 am
by baRt
maar geef aub eens antwoord op mijn vraag... ik heb namelijk ECHT geen idee wat de 'maximale' druk is...

Posted: Tue May 16, 2006 9:03 am
by VTECRob
b16a1 wrote:maar geef aub eens antwoord op mijn vraag... ik heb namelijk ECHT geen idee wat de 'maximale' druk is...


Image

Maximale Olie Temperatuur: 108 graden Celcius
Maximale Water Temperatuur: 99 graden Celcius
Maximale Olie Druk: 6.0 kPa

Gewoon straatgebruik (met af en toe wat gooi en smijtwerk).
Water Temp en Olie Druk zijn eigenlijk bij mij nog nooit hoger geweest.

Maximale Benzinedruk (niet op foto) is afhankelijk van de standaard druk.
Frank heeft laatst bij Rica de druk naar beneden gezet bij mij.

Standaard benzinedruk voor de ITR scheen 3.2 kPa te zijn.
Max-Min verschil is ongeveer 0.8 kPA.

Heb je daar wat aan?

Posted: Tue May 16, 2006 9:25 am
by autodre
Okee, en wat is de minimale, en gemiddelde druk :) ?

Posted: Tue May 16, 2006 9:35 am
by VTECRob
Dat is bij mij afhankelijk van warme/koude motor.

Geloof dat ie bij koude motor blijft hangen bij ongeveer 4.0 kPa.
Als mijn motor warm is, dan komt ie rond de 2.0 kPa uit als ik mijn koppeling intrap.

Ik krijg een alarmsignaal als die daar vlak onder komt.
(Bijv. als ik achterruit rij op mijn koppeling en hij dreigt uit te vallen, dan krijg ik al een alarmsignaal)

Posted: Tue May 16, 2006 9:41 am
by autodre
Dankje, en de ideale olie temp? +90 graden toch?

Posted: Tue May 16, 2006 9:46 am
by VTECRob
autodre wrote:Dankje, en de ideale olie temp? +90 graden toch?


Alsje...

Die is afhankelijk van het weer...
Met dit weer, kom ik tussen de 80 en 90 graden uit wanneer mijn motor warm is.
(Watertemp boven de 83 graden en oliedruk van 2.0 tot 6.0)

Posted: Tue May 16, 2006 6:06 pm
by ITR1689
Nominale olie en water temp: 90 graden.

Oliedruk: stationair, minimaal 70 kPA. 3000rpm, minimaal 340 kPA.

Benzinedruk: tov. buitenlucht: 320 - 370 kPA. Vacuumslang niet aangesloten op inlaat.
tov. inlaatspruitstuk: 260 - 310 kPA, vacuumslang aangesloten op inlaatspruitstuk.

Dit komt allemaal uit het werkplaatshandboek AKA Type R Bible.

Posted: Tue May 16, 2006 6:09 pm
by wilco
Frank gebruikt een B18 zoveel olie op het circuit?

Posted: Tue May 16, 2006 6:38 pm
by Martin.O
ja

Posted: Tue May 16, 2006 7:24 pm
by wilco
Wat is een redelijk verbruik , zowel voor als straat of circuitgebruik?