Page 1 of 1

ATR Spanrol Distributieriem

Posted: Tue May 09, 2006 5:41 pm
by Nightmare
Hallo,

Ik heb sinds kort een Accord Type R, "Jah, die van Markplaats met zij schade", maar er komt tijdens het wegrijden in de eerste versnelling met een beetje slippende koppeling een raar geluid uit de blok. niet op de rechte weg, maar als ik bv voor een drempel ga staan, en dan langzaam weg trek. ik dacht in eerste instantie gelijk aan het drukgroep lager, en heb deze vervangen voor een nieuwe. was ook wel nodig, want deze ging na demontage niet echt soepel meer. maar nu is het geluid nog steeds. het is een "jankend" geluid, dat enkel met slippende koppeling van zich laat horen. ik dacht niet aan de plaat zelf, omdat die tijdens het rijden, zelfs met hoog vermogen goed pakt, en niet jankt. ook als ik in de eerste versnelling de koppeling direct los laat, en weg rij, doet die niets.
nu heb ik het vermoeden dat het de distributie spanrol is, die tijdens wegrijden onder spanning komt te staan. maar kan deze geluid geven bij slijtage ?? de oude eigenaar vertelde, dat de riem 2 jaar geleden is vervangen bijneen Honda dealer, maar weet natuurlijk niet of dit waar is, en of die spanrol ook standaard vervangen wordt.

ow ja, ik zal me vanavond ook hier effe voorstellen, aangezien ik hier nu vaker wil gaan rondneuzen.

gr,
en alvast bedankt voor eventuele reacties.

Posted: Tue May 09, 2006 5:52 pm
by Gaskleppie
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... &&start=40

Lees dit maar eens!

Ik zou maar snel naar de dealer gaan!

Posted: Tue May 09, 2006 6:08 pm
by Nightmare
oké, gelezen en bedankt voor de snelle reactie, maar hier praten ze over een "geratel" tijdens uitrollen bij een bepaald toerental. ik heb last van een gejank tijdens optrekken.

Posted: Tue May 09, 2006 6:31 pm
by bar honda
ik heb ook een atr en heb ook hetzelfde probleem. ik heb mijn atr bij de dealer gekocht en ben daar terug geweest en zij hebben de koppeling vervangen, en geluid weg. maar na een jaar is het weer terug gekomen . ik heb geinformeerd het kan zijn dat de bak olie lekt of de krukaskeering lekt. ik zie ook een kleine olie lekkage tussen de bak en de motor.

Posted: Tue May 09, 2006 9:37 pm
by Nightmare
dus effe voor de duidelijkheid, het geluid klinkt, alsof je een hond op z'n staart trapt !! en ook alleen bij wegrijden vanaf stilstand als je de koppeling iets laat slippen ??

Posted: Wed May 10, 2006 7:54 pm
by bar honda
ja vooral als je op een helling staat en je koppeling net tot aangrijpingspunt laat op komen en dan hoor je dat gejank of gepiep. dealer zegt omdat er op de koppelingsplaat olie zit. harde plekken op de plaat door olie.

Posted: Wed May 10, 2006 8:13 pm
by HondArd
Hee, dat geluid hebben we ook. Kan het kwaad?

Posted: Wed May 10, 2006 9:26 pm
by Nightmare
nou ja !! ik vind het bijna niet meer leuk om een ATR te hebben !! schijnt allerlij standaard kwaaltjes te hebben, die velen onder jullie bekend voorkomen. ben vandaag bij de dealer en een vakgarage langs geweest. bij de dealer zeggen ze dat de veren op de koppelingsplaat die geluiden produceert, en de vakgarage gaat ook voor de koppeling. maar een goede vriend, die altijd aan mijn auto's werkt, verdenkt ook de spanrol van de distributieriem. die draait immers ook al die km mee, en bestaat ook maar uit een kogellager, die verslijten kan. maar het blijft vreemd, dat veel type R rijders dit probleem hebben. hoe lang rijden jullie al ermee rond ?? ik was eerts bang dat de versnellings bak stuk zou zijn.

heeft ook iemand last van erg gehorige kleppen bij een toerental tussen 3000 en 4000 rpm ??

Posted: Wed May 10, 2006 10:17 pm
by Katana
Dat koppeling geluid heb ik ook bij heel rustig wegrijden.

Schijnt geen probleem te zijn zij mijn dealer.

Toen ik die van mij kocht had een *&%%$^&((!BMW garage volsynt olie 5-W30 erin gegooit.
Ik heb mijn kleppen laten stellen en het fabriek advies van 10-W40 half-synt aangehouden. Het werd een stuk rustiger onder de kap. Vergeet niet dat er door Honda geen geluids isolatie is gebruikt dus je hoort alles.

Posted: Wed May 10, 2006 10:25 pm
by Nightmare
Hmmmm ... zal het idd door het ontbreken van de isolatie zijn, dat ik de kleppen erger hoor ?? hebben meerdere last van luidruchtige kleppen dan ?? maar dat van die koppeling vind ik wel erg bizar, dat velen dit hebben. blijven jullie hier dan gewoon mee rond rijden ?? is toch ook niet echt prettig, als iedereen buiten de auto dit hoort. ik zou dan al gelijk de auto afkraken als zijnde slecht onderhouden bak !! ik heb nog nooit een honda gehad, die nare bij geluiden produceerde. vandaar dat ik toch ietwat teleur gesteld ben, in de Accord type R algemeen. ik dacht een onverwoestbare auto te hebben gekocht. maar erger vind ik toch, dat bijna geen garage er koek van heeft gegeten !! zelfs de meeste dealers niet.

Posted: Thu May 11, 2006 11:15 am
by bar honda
Ik heb ook een wat luidruchtige kleppen. maar ik heb de kleppen door de dealer laten stellen, het is wel wat minder maar ik vind het nog steeds veel geluid maken. Dealer zegt hoort bij een Accord.
Ik heb trouwens ook 5w30 olie in zitten maar vanuit fabriek is het 5w40 full synthetisch.
Ik heb mijn koppeling laten vervangen bij de dealer (garantie), maar na een 1/2 jaar begon het gejank weer. Dussss..... heb ik het zo gelaten. Rij al een 1/2 jaar zo rondt.

Posted: Thu May 11, 2006 11:26 am
by IvoG
Wat je hoort zijn waarschijnlijk niet de kleppen, maar de injectoren. die zijn bij de ATR inderdaad iets rumoeriger, o.a. door hun grootte en het ontbreken van de geluidsisolatie.

Dat de ATR vrij onbekend kan zijn bij een dealer kan ik best geloven, er zijn heir maar 50-60 verkocht volgens mij, en er zitten enkele vrij unieke snufjes op. Ook de communicatie Honda UK (waar ze gemaakt zijn) en Honda NL laat veel te wensen over IMO.

Allerlei kwaaltjes? Tja, welke auto heeft die niet? Wat in mijn optiek belangrijk is bij de aanschaf van een auto is om jezelf goed te informeren. De ATR kwaaltjes zijn hier en elders wel door anderen gedocumenteerd, dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Ik zou echter niet verder rijden met een probleem waarvan ik niet weet wat het is, ik zou het uit (laten) zoeken totdat ik erachter ben hoe of wat.

Posted: Thu May 11, 2006 4:31 pm
by Nightmare
ik laat nu iig de distributieriem, balans riem, spanrollen en auto spanner vervangen. geeft dan toch en veiliger gevoel met rijden. vooral als je eens lekker wilt stoeien met de motor. ach, en die teleurstelling gaat wel snel voorbij, als de auto van de spuiterij vandaan komt, en weer als nieuw de zomer in gaat !! 8)

Posted: Sat May 13, 2006 7:07 pm
by CWATR
Uhm, een ATR gebruikt standaard géén volsynthetische olie. De dealer gooit er gewoon de standaard olie in die ook in een Jazz of Civic geknikkerd wordt. Daarom neem ik altijd zelf de volsyntheet mee die er bij de mijne in gaat.

5W30 heb ik overigens ook een jaartje of twee gebruikt zonder klachten.ben toen een keer op 5W40 overgestapt en dat gebruik ik (beter gezegd de auto) nog steeds.

Mijn ATR heeft er 39600km opzitten en heeft een maandje geleden APK en grote beurt gehad. Distributieriem is daarbij vervangen en ik had doorgegeven dat ze de spanner moesten controlleren....kreeg van hun het advies om 'm preventief te vervangen want hij lekte olie. Aldus is geschiedt :o ops: kan-ie d'r weer 6 jaar tegen....

V.w.b. lawaai bij 3000-3200 rpm: dat is het kantelen van de zuigers werdt mij eens ooit door de dealer verteld....schijnt totaal geen kwaad te kunnen. De kleppen zijn ook luidruchtiger dan van andere motoren. Inderdaad ontbreekt de geluidsisolatie dus vandaar.Ik laat eens per drie jaar of zo de kleppen stellen. Overig onderhoud tussentijds zoals olie en luchtfilter e.d. doe ik voortaan zelf :wink:


Groeten.