Page 1 of 1

Koelvloeistof bijvullen?

Posted: Tue May 09, 2006 4:50 pm
by BlackTeg
Mijn koelvloeistofniveau is op het minimum, mag ik dit zomaar bijvullen? Moet ik ergens op letten? Type etc...

Bedankt,

Greetz

Posted: Tue May 09, 2006 5:52 pm
by roblom
Nee kan je zo bijvullen met koelvloeistof.
Misschien een idee om eerst het oude even af te tappen (kraantje aan de radiateur) en hem dan voorzien van helemaal verse vloeistof.

Posted: Tue May 09, 2006 6:11 pm
by mr. X
maar door dat kraantje, loopt dan alles weg? is dat het laagste punt? anders ga ik dat ook maar weer eens binnenkort doen is hij weer lekker schoon :)

Posted: Tue May 09, 2006 6:57 pm
by roblom
Kraantje onderaan je radiateur is het laagste punt ja.
Kijk anders even op mijn website, daar staat een handleiding over hoe de koelvloeistof te vervangen. Is wel van een crx maar het principe is hetzelfde.

Posted: Tue May 09, 2006 7:15 pm
by wilco
Volgens de handleiding moet er bij de ITR speciale Honda vloeistof in ivm het evntueel opvreten van je blok.
Maar dat zal dan ook wel een verkoop trucje wezen , ik heb bij mij er wel Honda vloeistof in gedaan

Posted: Tue May 09, 2006 7:23 pm
by ITR1689
Vroeger was Honda een van de weinigen met ALU motorblokken, dus je mocht geen koelvloeistof erin gooien die ze normaal voor gietijzeren blokken gebruikten.
Maar tegenwoordig bouwt iedereen ALU motorblokken, dus de meeste koelvloeistoffen zijn geschikt voor ALU motorblokken.

Posted: Tue May 09, 2006 11:13 pm
by mr. X
roblom wrote:Kraantje onderaan je radiateur is het laagste punt ja.
Kijk anders even op mijn website, daar staat een handleiding over hoe de koelvloeistof te vervangen. Is wel van een crx maar het principe is hetzelfde.


site heb ik idd al een keer met plezier doorgelezen want sleutel graag aan dingen :wink:
meeste dingen lukken me nog wel maar iig bedankt voor de tip :-)

Posted: Wed May 10, 2006 10:05 am
by HondArd
wilco wrote:Volgens de handleiding moet er bij de ITR speciale Honda vloeistof in ivm het evntueel opvreten van je blok.
Maar dat zal dan ook wel een verkoop trucje wezen , ik heb bij mij er wel Honda vloeistof in gedaan

Ik denk ook aan een verkooppraatje is. Samenstelling van koelvoeistof is in de basis gewoon water (gedeminderaliseerd bij voorkeur) met 40-50% 1,2-EtaanDiOl (iets anders kan ook, zolang het kookpunt maar niet te laag ligt en het vriespunt heel laag is), plus een beetje corrosie-inhibitor. Dat laatste is van belang voor het blok want de ene inhibitor (combinatie) werkt goed op staal, de andere op aluminium. Als je het omdraait kan het misschien schadelijk voor je blok zijn.

Posted: Sat May 13, 2006 7:09 pm
by CWATR
Voor die paar centen gooi ik er wel spul van Honda in.....weet ik zeker dat 't goed is.

Posted: Sun May 14, 2006 9:15 am
by Katana
Als je expantie vat onder minimum staat zou ik eerst op lekken controleren en de radiateurdop eraf draaien.

Voor dat je gaat bijvullen zou je je koelvoeistof kunnen (laten) doormeten.
Als het nieuw is en BLAUW van kleur is het vaak Honda stuf.

Twijfel je dan gewoon (laten) vervangen, zeker met dit warme weer 8) .

Als je het zelf gaat doen vergeet dan niet de ontluchtings bout op het blok los te draaien.

Grz

Posted: Sun May 14, 2006 10:58 am
by wilco
Hmmm ik heb hier Honda vloeistof staan en die is voor de modellen van voor 99- licht blauw en na 99+ en alle modellen donkerblauw.

Posted: Sun May 14, 2006 11:22 am
by Katana
Herstel! :o ops:

Posted: Sun May 14, 2006 12:18 pm
by wilco
:lol: :wink:

Posted: Sun May 14, 2006 12:23 pm
by autodre
Wat ik 'lastig' vind bij mijn CTR, is dat het het niveau zo moeilijk kan aflezen :-( Bij mijn andere auto's kon je gewoon van buitenaf kijken hoe vol(of leeg) het tankje zat.