Page 1 of 1
vtec controller???????
Posted: Sat Oct 01, 2005 8:04 pm
by integra
heeft iemand ervaring met met deze vtec controller
ik wil graag alles graag een beetje van het zelfde merk houden,
maar wie heeft er ervaring met jacksonracing.
http://www.jacksonracing.com/Shop/ViewP ... exID=33354
Posted: Sat Oct 01, 2005 8:22 pm
by HONDA
[Off Topic]
Zal ik je naam veranderen naar Integra ipv Intergra?
[/Off Topic]
Posted: Sat Oct 01, 2005 8:43 pm
by integra
ja graag is per ongeluk gekomen iets te snel geweest
met invullen, ik was met iets teveel dingen bezig.
Posted: Sat Oct 01, 2005 8:44 pm
by integra
mooi plaatje trouwens
Posted: Sat Oct 01, 2005 8:59 pm
by integra
of kan ik beter voor de apexi v-afc II gaan,
en wat is daar een goede prijs voor.
Posted: Sat Oct 01, 2005 10:28 pm
by DC2
intergra wrote:of kan ik beter voor de apexi v-afc II gaan,
en wat is daar een goede prijs voor.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=993
Posted: Sat Oct 01, 2005 11:55 pm
by HONDA
integra wrote:ja graag is per ongeluk gekomen iets te snel geweest
met invullen, ik was met iets teveel dingen bezig.
Done!
Posted: Sun Oct 02, 2005 10:12 am
by Gaskleppie
Idd, een apexi kan veel meer en heet een beter werking daardoor.
Deze is wel heeeel minimaal qua mogelijkheden.
Posted: Tue Oct 11, 2005 6:45 pm
by integra
he Gaskleppie ik weet er wel iets van maar ben beslist geen expert
ik wou graag meerdere dingen van jackson er op zetten (en een beetje 1 merk aan houden) Apex is veel afstel werk of niet, en wat zijn hier de mogelijkheden die je met andere merken zoals jackson niet hebt als ik in de toekomst met wat meer high tech parts ga spelen.
Posted: Wed Oct 12, 2005 5:57 am
by Gaskleppie
qua vtec controller ben je met de apexi veel beter af. Je kan er veel meer mee afstellen, meer mogelijkheden.
De rest van de producten van jackson zijn gewoon goed, al is deze vtec controller een bijna waardeloos systeem. Alleen als je een volledig programmeerbaar systeem hebt wat al perfect afgesteld is zou je deze vtec controller kunnen gebruiken.
Zo niet, dan heb je iets beters nodig ala apexI
Posted: Wed Oct 12, 2005 8:51 am
by CyRaX
En ik heb er 1 voor je te koop....een vafc2 nieuw in doos... :wink:
Posted: Wed Oct 12, 2005 9:05 am
by HONDA
Op het CCH forum lopen wat draadjes over Apexi's. De strekking van het verhaal is dat een Apexi helemaal niet goed is. Voorbeelden:
De Honda ECU bepaalt de hoeveelheid te injecteren lucht aan de hand van diverse sensors (oa MAP, ECT, IAT, VSS). Op het moment dat je alleen het MAP signaal gaat manipuleren raakt je management ontregeld. Je kan een auto erg lekker 'afstellen', maar zodra het weer omslaat, dien je toch weer aanpassingen te maken.
Ook bepaalt de Honda ECU aan de hand van het MAP signaal de ontstekingstijdstippen. Vooral bij het armer stellen van het mengsel wordt de ontsteking ongewild enorm vervroegd met een APEXi AFC.
De AFC is eigenlijk gemaakt voor MAF voertuigen (ipv MAP voertuigen), die de daadwerkelijke luchtstroom meten (en niet de luchtstroom berekenen aan de hand van allerlei sensors).
Oeps, helemaal vergeten. Het VTEC punt verleggen met en V-AFC heeft zelfs nog grotere gevolgen, de ECU loopt dan gewoon op de verkeerde brandstofmap, en misschien nog wel gevaarlijker, de verkeerde onstekingsmap (ECU weet niet wanneer het mechanische gedeelte (de motor), VTEC inschakelt doordat er zo'n PSP tussen zit...
Posted: Wed Oct 12, 2005 4:42 pm
by Gaskleppie
Tja. het is deels waar maar als je weet waar je mee bezig bent is er niets aan de hand.
Je moet je aan wat regeltjs houden als je hem afsteld. Vet in de min onder belasting is idd gevaarlijk. Een paar procent verlagen kan zonder problemen en het levert idd wat extra vermogen op omdat je je ontsteking wat vervroegt.
Meestal doe ik het als volgd:
Eerst een brandstofdrukregelaar monteren en daarmee de druk zo afregelen dat je mengsel redelijk goed staat. Liefst meer arme delen onder de ideale mengsel/lambda lijn dan rijke delen.
Dan met de apexi de uitschieters naar boven en beneden bijstellen zodat je mengsel netjes rond 13,5:1 of lambda 0,88 zit. Kijk wel uit dat je daar niet meer dan 5% in de min voor moet gaan. Zonodig de druk weer iets terug regelen en de apexi weer positief bijstellen.
Als je dat goed hebt staan maak je een run met de Vtec op de standaard waarde en 1 run op bv 4500rpm. Je ziet dan vanzelf waar het nut heeft om over te schakelen naar Vtec.
Je Vtec eerder in laten komen heeft totaal GEEN gevaar voor je ontstekings map omdat een Vtec motor IN Vtec veel minder last heeft van pingelen/detoneren omdat door de grotere klep overlap de dynamische compressie lager is.
Stel je brandstof zonodig bij in het deel dat je al in Vtec zit en de ecu nog denkt dat je dat niet zit. De Vafc heeft hier speciale instellingen voor zodat je makkelijk je Vtec kan verschuiven zonder dat je alle waarden weer moet aanpassen.
Wereld apparaat als je weet hoe je er mee om moet gaan.
In de regel moet je er dus voor zorgen dat je meer moet "plussen dan minnen"
Posted: Wed Oct 12, 2005 6:05 pm
by integra
je moet er dus echt verstand van hebben.
en het klinkt erg ingewikkeld maar een apexi is dus eigenlijke
het beste mits hij goed word ingesteld,
WAT JE MOET WETEN OF MOET LATEN DOEN
en dat houd mij een beetje tegen
ik kan veel maar ben niet een van electronica meer mechanica.
maar ik wil graag het beste en anders moet ik me er maar eens goed in verdiepen.
Posted: Sat Oct 22, 2005 11:53 am
by DC2
Waar kan je het beste terecht om op een itr een benzinedrukregelaar en de apexi vafcII zo optimaal mogelijk laten afstellen, het liefst icm een rollerbank?
Posted: Sat Oct 22, 2005 6:16 pm
by IvoG
RICA in Wateringen zou ik persoonlijk aanraden. :agree:
Posted: Sat Oct 29, 2005 10:20 am
by R-SPEED
Idd, afhankelijk van het budget zou ik op zijn minst de Apexi VAFC-II nemen, anders opteren voor een Hondata systeem waar je werkelijk veel aan hebt zonder enige gevolgen voor de auto. Afstellen kan ook bij ons, als je het niet te ver vind natuurlijk!
Posted: Sat Oct 29, 2005 11:53 am
by DC2
Ik heb de apexi vafc-II al in mijn bezit. Nu nog een goede benzinedrukregelaar zoeken (tips welk merk??) en dan de optimale afstelling laten verrichten op een testbank.