Page 1 of 2
Posted: Mon Aug 15, 2005 12:29 pm
by mr. X
trouwens nog een vraag. ik had laatst 5w40 gehaald. nou komt een vriend naar mij toe jaa da is niet goed je moet minimaal 10w40 hebben en het liefst nog 15w40... klopt dat? moet namelijk niet lang meer wachten met bijvullen want hij is redelijk laag het pijl...
Posted: Mon Aug 15, 2005 2:08 pm
by IvoG
mr. X wrote:trouwens nog een vraag. ik had laatst 5w40 gehaald. nou komt een vriend naar mij toe jaa da is niet goed je moet minimaal 10w40 hebben en het liefst nog 15w40... klopt dat? moet namelijk niet lang meer wachten met bijvullen want hij is redelijk laag het pijl...
Je moet hetzelfde in doen als er al in zit :idea:
Dus als je nu product ABC van merk XYZ in 5w40 viscositeit in de motor hebt ziten, moet je dat er nu ook weer in doen.
5w40 is in de winter beter, in de zomer ben je met 10w of 15w beter af denk ik.
Overigens zou ik geen pijl gebruiken om het oliepeil te bepalen maar gewoon een peilstok! :wink: :lol:
Posted: Mon Aug 15, 2005 3:58 pm
by Ashwin
halloo mr x, ik zou gewoon 5w40 in gooien want dat heeft altijd gehad als het goed is en gelijk de olie filter ook vervangen .groeten uit den haag .
Posted: Mon Aug 15, 2005 6:36 pm
by ITR1689
Ik gebruik al jaren 0W-40..... en ook 10W-60....
Posted: Tue Aug 16, 2005 9:29 am
by Ashwin
heb je al knipperlichten gevonden ken.
Posted: Tue Aug 16, 2005 6:14 pm
by ITR1689
Ashwin wrote:heb je al knipperlichten gevonden ken.
Je kan beter IM/PM gebruiken, Ashwin.....
Posted: Tue Aug 16, 2005 8:56 pm
by Mau il-Vec
als je al 5W-40 erin hebt dat ook bijvullen, het beste is ook hetzelfde merk.
En dat het volsynthetische olie is.
Posted: Sun Aug 21, 2005 9:33 pm
by mr. X
dankje ashwin, alweer tijd geleden auto wordt goed onderhouden hoor :wink: heeft al meerdere poetsbeurten achter de rug :-) en laat hem nog steeds altijd warmdraaien duss..
het oliefilter... kan ik dat zelf doen zonder brug of niet? anders misschien vragen of ze dat as dinsdag gelijk kunnen doen (laat dan namelijk mtf2 olie in de versnellingsbak doen :-) ) tip over het merk oliefilter? had namelijk ergens een lang stuk gelezen over filters (weet niet meer of het hier via het forum was) maar daar legde ze alles in uit en sneden ze die dingen open om te kijken naar de binnenkant. en dan kon je ook een oversized filter pakken, toch? die waren wel enigsinds beter maar ik weet niet meer welke merken nou goed waren...
Posted: Tue Aug 23, 2005 5:32 pm
by roblom
Er is een verschil in bijvullen en verversen.
Bijvullen kan je idd het beste dezelfde olie gebruiken (viscositeit en merk).
Verversen maakt het niet veel uit, in dusverre dat het wel een goede olie moet zijn. 10W40 is vrij standaard en kan altijd gebruikt worden. 5W40 is iets dunner en 15W40 dus iets dikker. Dikkere olie zou ik zeker niet toepassen en bij dunnere olie is het nadeel dat het olie verbruik toe KAN nemen, voordeel is dan weer wel dat doordat hij dunner is ook beter en sneller in ´de kleine hoekjes´ komt.
Posted: Tue Aug 23, 2005 7:51 pm
by CIVICsport
Dit gaat er blijkbaar in de nieuwe K20Z3 (SAE 5W-30 Gen. 8 USDM CIVIC SI) weet niet wat er nu in de K20A van de CTR gaat trouwens.

Posted: Tue Aug 23, 2005 9:07 pm
by mr. X
nou ik heb iig een afspraak gemaakt met de dealer weer voor volgende week dinsdag. vandaag nieuwe versnellingsbak olie (mtf2) en duidelijk verschil merkbaar met schakelen, stuk soepeler. hij had alleen geen tijd meer om ook nog olie te verversen dus dat wordt as dinsdag samen met olie filter gedaan...
Posted: Wed Aug 24, 2005 6:36 pm
by roblom
Database van Kroon
Hier kan je het opzoeken welke olie erin moet. Als je de specs weet kan je natuurlijk ook een ander merk met dezelfde specs kopen als je dat wil.
Posted: Wed Aug 24, 2005 7:23 pm
by mr. X
mocht het nou net blijken dat de integra's na '89 er niet op staan... maar iig bedankt :wink: komt vast nog wel eens van pas
Posted: Thu Aug 25, 2005 5:31 pm
by DC2
Ik ben deze week overgestapt van 5w40 naar 10w30 olie van het merk Lucas. Het verschil was meteen merkbaar. De auto rijdt soepeler en trekt beter door. Dit is wel pas mijn ervaring van de afgelopen 2 dagen. Nu maar kijken of het zo blijft.
Posted: Fri Aug 26, 2005 12:10 am
by mr. X
hmm... als je dat zou willen laten weten hoe het blijft voor as dinsdag dan stap ik misschien ook wel over naar 10w30 :wink:
Posted: Fri Aug 26, 2005 7:48 am
by HONDA
5 dagen rijden lijkt me niet echt voldoende om een goed oordeel te kunnen vellen over een nieuwe olie.
Posted: Mon Aug 29, 2005 6:47 pm
by roblom
VTECCIE wrote:5 dagen rijden lijkt me niet echt voldoende om een goed oordeel te kunnen vellen over een nieuwe olie.
Niet echt nee.
Waarom niet gewoon de voorgeschreven olie gebruiken, die is zeker goed. Ik snap nooit zo goed waarom mensen altijd een andere olie willen hebben, anders is niet altijd beter. En waarom onnodige risico's nemen.
Posted: Mon Aug 29, 2005 8:16 pm
by HONDA
In principe heb je wel gelijk maar aan de andere kant... waarom geen gebruik maken van technologie die ongetwijfeld verbeterd is tov het jaar van uitkomen.
De olie van 1998 is niet meer hetzelfde als van 2005. Orgineel is ook niet altijd beter...

Posted: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
by DC2
Ik heb altijd 5w40 gebruikt. Nooit problemen gehad. Ik dacht idd om iets nieuws te proberen.
Posted: Tue Aug 30, 2005 3:10 pm
by WinFreak
Enige wat jij nu merkt is dat ie lekkerder loopt met nieuwe olie... hetzelfde had je waarschijnlijk ook gemerkt als je er hetzelfde merk en type in gemikt had...