Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Post Reply
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Beide blokkies zijn klaar ga ze de eerste week van november ophalen zal later die maand en anders december de Honda weer up-and-running maken en als er droge dag is in die periode inrijden in 15 a 20 km, nacontrole en hup de garage in voor de winterslaap. 8)

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Vandaag mijn geprepareerde motorblokken (1 om mee te rijden en 1 'op de plank') voor mijn Honda opgehaald, alles versterkt en 'geblue-print'.

Voor de Kenners:

- JE & CP zuigers

-Eagle drijfstangen

- ACL krukas lagerschalen

-ITR 'under brace'.

-ARP kop & onderblok 'studs'

-Darton slevees (cilinderbussen)

Specs zijn: geschikt tot 700 Pk en 45 Psig (+/- 3.0 Barg)

Is gebouwd voor 2 jaar of 20.000 km, dan gaat het blok eruit en het 'reserve blok' erin. Het gebruikte blok zal dan worden geboord, gehooned en overmaatje zuigers om vervolgens als ´back-up' te dienen tot de volgende revisie.

hopelijk gaan we volgend jaar meer rijden dan sleutelen, moet kunnen met 'slechts' 350 pk, dat is 50% van de specs waarop ik deze blokken heb laten bouwen.

Image

Genesis
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ziek!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo gereed up-and-running!)

Post by genesis »

Vandaag begonnen met het opbouwen van de Honda motor. Onderblok samengebouwd, cilinderkop geplaats, koppeling en versnellingsbak en diverse bold-on's . Morgen hopen we 'mechanical complete' te zijn. En donderdag als het weer het toelaat (lees droog) met gepast geweld 10 a 15 km het blok inrijden.

Image

Image

Image

Image

Genesis
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo gereed up-and-running!)

Post by Vtequila »

Nice man, had ik maar zo'n ruimte met benodigdheden :D succes ermee !
- Rise 'n Shine! -
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo gereed up-and-running!)

Post by genesis »

Vtequila wrote:Nice man, had ik maar zo'n ruimte met benodigdheden :D succes ermee !


TCC :wink:

Genesis
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo gereed up-and-running!)

Post by Rikky »

Erg vet!! :shock:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo gereed up-and-running!)

Post by genesis »

Vanavond om 22:30 was de Honda mechanical complete en hebben we de motor proefgedraaid, nog enkele 'bugs' opgelost, alleen de automatisch instelbare dempers gaven een foutmelding omdat er geen feedback signal werd teruggegeven, dat lossen we morgen op. Tevens gaan we morgen het blok inrijden waarna we na 15 km de minerale inrij olie gaan vervangen voor full synthetic Motul olie. Later zal de Honda op de testbank bij Rica engineering geplaatst worden voor verdere optimalisatie van de software.

Verdere specs zal ik morgen wel plaatsen, ben een beetje naar de kl##te na weinig slaap en een lange dag..... :zzz:

Image

Image

Image

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo gereed up-and-running!)

Post by genesis »

Vandaag als eerste stationair draaiend de motor gecheckt op eventuele vreemde geluiden, de olie. water en individuele cilinder temperaturen gecontroleerd op bedrijfstemperatuur, alle waren oke. Uitlaatgassen temperatuur netjes rond de 350 Celcius. De thermostaat werkte en de radiatorfan kwam ook netjes bij. geen lekkage kunnen detecteren.

Vervolgens met wisselende belasting tot max 6500 rpm opschakelend met een boost van max 0.8 - 0.9 Barg de motor 25 km ingereden. daarna weer controle op eerst genoemde punten, alle waren in orde. De minerale inrij olie afgetapt en vervangen voor Motul fully synthetic 15W - 50.

Image]

Vervolgens via de snelweg de Honda naar de garage gereden, waarbij ik 1 keer in z'n 3de versnelling volgas, full boost (1.15 Barg) heb gereden met een vriend in mijn de Skoda erachter, dit ter controle op de uitstoot van de uitlaat, gaf een donker wolkje uit de uitlaat, was geen olie maar benzine, want bij volle belasting is de A/R (Air Fuel ratio) geen 1 op 14.7 zoals standaard maar 1 op 12, waarbij niet alle brandstof ontsteekt in dit geval en zo de uitlaat verlaat als donkere rook. (is ook te ruiken, olie heeft een duidelijk andere geur.



Honda weer terug 'op stal' en 'onder zeil' na 4 maanden.
Image



Het probleem de automatische demper instelling is bekend en voor 90% verholpen, was kwestie van slechte overgangscontacten, verhelp ik de volgende keer permanent.

Nu nog met Gaskleppie ism Rica Engineering de software optimaliseren en dan is de Honda, klaar voor gebruik en steeds hogere belasting, totdat ik het volle potentieel kan gaan benutten. Nu maar wachten op beter weer. 8)

Genesis
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo gereed up-and-running!)

Post by LCR »

Mooie bijpassende deken :mrgreen:
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by Jo& »

Tjonge dat zal af gaan!
Echt een weltruste deken :p
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

Gisteren toch nog maar ff de garage ingekropen, want ik wilde toch nog ff de puntjes op de 'i' zetten, door de weigerende Tein EFDC feedback signaal van links achter in orde te krijgen, blijft bij mijn set een zwak punt, bij lang niet gebruiken (+/- 8 maanden) van de Honda is dat wat gevoelig. :-?


Image


Maar goed het functioneerd weer 100% en heb in de 3 geheugen standen de voorkeurs instellingen geprogrammeerd, nu maar wachten op beter weer zodat ik de 1000 inrij km's kan afmaken voordat we naar de testbank gaan voor optimalisatie. 8)

Genesis
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by Rikky »

Nice, altijd ontzettend interessant om dit te lezen!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

Gisteren was het in de middag mooi & droog weer, dus een uitstekend moment om weer inrij km's te maken (had er reeds een 750 gedaan), kwam ik op een gegeven moment een nw model Ibiza Cupra tegen, ook deze jongen had er duidelijk zin in vandaag om hem uit te laten, om te zien een dik ding, in witte uitvoering, dikke ovale pijp hele brede sloffen, geen herrie, eigenlijk gewoon ingetogen.

Image

Image

Dus ik erachteraan, maar je kan dan toch wel merken dat de hedendaagse auto's met hun moderne electronica om wielspin te voorkomen van een FWD erg goed aan het worden is, tov van mijn Honda met op dit punt nul electronische hulp, maar goed als ik weer goed grip had kon ik toch weer aardig meekomen.

Op een gegeven monent stonden we op de 2 baansweg samen vooraan bij het rode stoplicht te wachten, en hebben nog ff wat info uitgewisseld, deze jongen had al door dat mijn Honda ook een vlotte was, hij gaf aan 350 pk te hebben, wat wel strookte met mijn indruk gezien de acceleratie van zijn Seat Cupra.

Als het stoplicht op groen zou gaan zouden het weer eens proberen, dus licht op groen, ik kom goed weg, met niet al teveel wielspin, hij pakt een kleine neuslengte op de eerste meters, na het overschakelen van mijn 2 naar de 3de versnelling kan ik (bijna) het gaspedaal vol vloeren, want dan heb ik nog maar weinig wielspin namelijk, het was ernaast, erop en erover.

Het strookt ook wel met mijn gevoel dat dit blokkie meer vermogen leverd als mijn vorige blok (die had 337 pk). Zal binnenkort de Honda op de Dyno plaatsen, dan zal ik zien wat het precies is en wat het word als de software de puntjes op de 'i 'krijgt. :wink:

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

De Honda is nu wel ingereden nu en ik heb nog een aardige 'encounter' gehad met een Porsche 911 Carrera 4S cabriolet, ik reed al een tijdje achter hem aan in de hoop dat hij wel te verleiden was voor een 'verzetje' we reden op een gegeven moment een lege tunnel in, 2 banen breed en geen auto's voor ons, ik ging naast hem rijden en zocht oogcontact (we reden op dat moment +/- 70 km/u), maar opzij kijkend naar mijn Honda was voor hem voldoende om niet te reageren........ :D

Image

Image

Dus ik heb vervolgens terug geschakeld en trok vol weg (wat is de acoustiek van een tunnel toch mooi btw! :angel :) , vervolgens weer afgezakt tot 70 km/u, ik ging vervolgens naar links om een voorganger te passeren en zag dat de Porsche nu wel bij de les was en er zin in had, ik schoof op naar de rechter baan om hem te laten passeren, waarbij de porsche net zoals ik terug schakelde en vol op het gas ging ik volgde met lichte vertraging om wat ruimte te geven van een meter of 20, waarbij ik vervolgens op hem in begon te lopen waarbij ik het gas iets moest lichten. De 2-baansweg voor ons was leeg tot de naderende verkeerslichten alwaar hij naar rechts moest en ik rechtdoor, we hebben elkaar met een grote grijns gegroet en vervolgens ieder ons weg.

Tja, 'Boys will be Boys' nietwaar! ;D

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

Zit net mijn GoPro film te bekijken, de encounter met de Porsche staat erop, d'as geinig, altijd leuk om te zien.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

Had vandaag toch weer 2 aardige 'encounters' te weten een hele Dikke X5, ik zat op de middenste baan en de X5 kwam vrij hard opstomen op de de linkerbaan, terigschakelend en vol gas gevend vond ik niet dat ik genoeg afstand had genomen om er links voor te schuiven.

Dusse.... op een andere manier er voor gebleven...... :mrgreen: De rechterbaan genomen van de 2 stroken snelweg afslagen de X5 kwam weer heel hard opstomen, maar nu wel tijdig op het gas gegaan en er makkelijk voorgeschoven, maar ik vond de X5 best wel snel :lol: , vervolgens een 180 gradenbocht naar rechts en van hem hard weggegelopen (logisch de X5 heeft een heel hoog zwartepunt :wink: ), bij het stoplicht aangekomen, waarbij ik voorsorteerde voor echts en de X5 voor links, zag ik dat dit een 5.0 was dus de 8 cilinder met 407 pk en 600 Nm (zal weg geen X5 M zijn geweest want die heeft 555 pk en 680 Nm)

Hoop deze laatst genoemde ook eens tegen te komen. 8)

Vervolgens de snelweg weer opgedraaid in tegenstelde richting en voor me reed een Honda CBR 600 weet-ik-veel, hij had er zin in en ik ook, de dubbele baan richting de snelweg was vrij dus de CBR600 en ik vanaf zo'n 80 vol op het gas, de eerste 50 meter waren voor hem , daarna ging het gelijk en vanaf... :wink: moest hij al snel naar rechts..... :mrgreen:

Blijft een leuk spelletje, word denk ik nooit volwassen............. :roll:

Genesis
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by vtec vince »

Nice :mrgreen:
Volgens mij heb ik je auto gister bij TCC gezien.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

vtec vince wrote:Nice :mrgreen:
Volgens mij heb ik je auto gister bij TCC gezien.


Dan heeft iemand mijn auto meegenomen zonder dat ik dat wist! :wink: (en dat denk ik niet :mrgreen: )

genesis
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by vtec vince »

Ahhh, een look à like dus
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Post Reply