Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Post Reply
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

vtec vince wrote:Ahhh, een look à like dus



:wink:

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

Reed gisteren van Dordrecht (snelweg A16) waarna ik overging naar de A15 richting Europoort, daar waar de A16 & A15 samenkomen zijn er 4 banen die overgaan in 3 banen.

Achter me kwam een Civic Hatchback, mooi verlaagd, dikke velgen met banden, sportdemper en triangel braces op de plek van de achterbank. Liep ook lekker in toeren, ik er achteraan, daar gaat de 3-baans snelweg omhoog via de fly-over, de Civic coureur blijft op de meest linkse baan rijden, ik zit er achter en wil hem eigenlijk inhalen, maar hij wil niet opzij en durft ook niet harder door de bocht, ik schuif naar rechts (middelste baan) en vloer het gaspedaal vol en ga hem voorbij, waarna ik daarna opschuif naar de linkerbaan voor hem en uitloop, totdat de bocht weer overgaat in een rechtstuk, vervolgens komt de Civic coureur vrij hard naar mijn bumper rijden (Civic is duidelijk sneller dan ik) , ik zie in de achteruitkijk spiegel dat zijn ogen vuur schieten door zijn zonnebril, hij was duidelijk 'not amused'! :mrgreen:

En ik reed in...............................................................................................................
















































































































de Toyota Yaris Sport van mijn vrouw, heeft maar 105 pk, heb alleen de wegligging aangepast, Koni Adjustables Geel, 4 veerpootbruggen, met 17"velgen met Toyo's. Hilarische 'Kill'. :mrgreen:

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by genesis »

Omdat van mijn Honda het onderblok van Aluminium is en er stalen cilinderbussen in zijn geplaatst, is er altijd een (klein) risico, dat de cilinderbussen gaan zakken (wat lekkage van koelvloeistof naar de smeerolie kant kan geven), ondanks dat er inpregneer 'vet' word gebruikt om de Aluminium porien te dichten. Het grootste risico loop je bij het vragen van hele hoge vermogens (700 pk) en aangezien ik op de helft hiervan zit ben ik er niet zo heel bang voor.

Maar het advies van de motorenbouwer was om desondanks na 1000 km de kop na te gaan trekken, gezien het feit dat ik er nu zo'n 1300 km op heb zitten, hebben we vandaag de kop nagetrokken en inderdaad, bij een aanhaalmoment van 95 Nm gingen alle ARP kopbouten tot tussen de 3 a 5 graden vaster, dus er was toch wat ruimte gekomen, dus dit was een verstandige beslissing die toekomstige problemen kan/zal (hopelijk) voorkomen.

Image

Doordat de distributieriem eraf moest, kon ik meteen de nw Integra Type R motorsteun plaatsen, die heb ik tevens gepolijst omdat het oog ook wat wil nietwaar. Want nu alles mechanical & functional complete is, kan ik weer eens wat aan verfraaing doen. 8)

Image

Ook eindelijk een een cover over de Vtec accumulator geplaats, was het enige 'potje' waar nog nix op zat, de rest Tense, maar is nu niet meer te krijgen voor deze oude Honda. :lol:

Image

Genesis
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-runni

Post by LaurenZ »

Ziet er netjes uit
'98 JDM Integra Type-R
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Vanvond bezig geweest met mijn Apex-i AVC-R boost controller om mijn overboost onder controle te krijgen (piekte nog wel eens naar 1.39 Barg), heb de feedBack snelheid van de 4de & 5de versnelling van de controller van 2 naar 5 gezet, maar helaas gaf dat nog steeds niet geheel het gewenste resultaat, wel beter maar niet goed genoeg. Vervolgens meerdere runs in de 4 de versnelling gemaakt, want dat is de 'learn-mode' van de AVC-R controller, wederom beter maar niet goed genoeg.

Nu viind ik dit niet geheel een 'ramp' want mijn blokkie kan tot 45Psig/3.0 Barg hebben en mijn ontsteking is niet vervroegt, dus als er geen detonatie onstaat geeft het nix, het blok, zuigers en de drijfstangen zijn sterk genoeg en het hogere vermogen is in de 4de & 5de versnelling uitstekend op de weg te zetten.

Later maar eens op een rustig stuk 'Autobahn' de Honda bijna in de begrenser laten lopen (staat op 8800 rpm, maar gaat naar 9000 rpm volgende maand,

Image
Btw de AVC-R geeft 4 km/h minder aan dan de GPS van de TomTom.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Zo'n 9 weken geleden is het misgegaan op de testbank met m'n blokkie in een 2de (afgebroken) run. :?

Auto is op transport gesteld naar TCC en de 27ste juni gaan we het blok openmaken en kijken wat we vinden.

Daarna gaan we met alle partijen die betrokken zijn geweest bij mijn project om de tafel zitten om de 'route-cause-analyses' uit te gaan voeren, daarna zullen de bevindingen met de betrokken partijen doorgesproken worden, dat zijn TCC, Rica, Dymotrack en Gaskleppie.

En kijken waar de bevindingen ons brengen hoe nu verder te gaan.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Dat er een Darton sleeve is gezakt is mijn conclusie ook. Het hoonpatroon dat weg is daar heb ik zo mijn ideeen over, maar daar kan ik pas bevestiging op geven, naar het 'meten = weten' verhaal. (dat zal consequenties hebben wbt de voortgang....)

Ik heb nog een identiek gebouwd blok als reserve op de plank liggen, het enige verschil qua opbouw is dat er CP zuigers in zitten ipv JE zuigers. Er is wel een verschil in leeftijd en gebruiksduur van het reserveblok, dat is mijn oude N.A. blokkie die 170.000 km dienst heeft gedaan voordat er een klepsteel afbrak die dit blok verruiineerde. Nu heeft dit blok als voordeel dat door de lange gebruiksduur alle spanning van het materiaal zijn uitgewerkt en het daardoor onwaarschijnlijker is dat er een sleeve zal zakken. (denk aan de formule 1 blokken die BMW vroeger gebruikte, dat waren ook 'oude' gebruikte blokken waar de materiaalspanning uit vandaan was)

Ik wil dit 2de blok dat is geprepareerd en opgebouwd door Maarten van Dymotrack samen met Richard van TCC en Gaskleppie (moest ik je nog officieel gaan vragen maar goed nu heb je mijn verzoek ook zo gekregen Gaskleppie :wink: ) demonteren en compleet gaan opmeten om te kijken of alle toleranties zijn zoals ze horen: 1) cilinderdiameter irt zuigers en de 'gap' van de zuigerveren.

Uiteraard zullen die vergeleken worden met het huidige blok waar de hoonsporen nagenoeg van verdwenen zijn (binnen 1600 km :shock: ), mochten er verschillen zitten in de toleranties zijn zullen we zien waar die zitten en hoe we die door Dymotrack laten corrigeren.

Blijkt het reserve blok qua toleraties oke te zijn dan gaat die erin op het moment dat het 'kapotte'blok eruit gaat. Mocht blijken dat alleen de zuigerveergap te krap zou zijn, dan kunnen we dat wel met TCC & Gaskleppie zelf fiksen (na overleg met Dymotrack, want die is uiteindelijk veranderwoordelijk voor de bouw in eerste instantie en gekozen toleranties)

Mochten er twijfels zijn mbt tot de eventuele aangtroffen toleranties zijn wil ik die laten corrrigeren/aanpassen en dan duurd het een stuk langer voordat ik weer up-and-running ben.

Dit gehele proces wil ik in samenspraak laten gaan met alle partijen, waarbij ook de expertise van Roel jr van Rica Engineering als input gevraagt zal worden.

Want mijn 'project'is tot stand gekomen door de contacten met TCC / Gaskleppie / Roel jr & Maarten van Dymotrack, maar naar mijn idee is het te individueel geweest, ik wil kijken of ik alle partijen samen kan brengen om tot een eensluidend concept te komen om het nu goed te doen, want dit word voor mij de laatste keer.

Ik verwacht (hoop) dat dit een succes gaat worden, want per slot van rekening zijn het deze 4 partijen die mij hebben geadviseerd dit te doen omdat het een haalbaar concept is waar ze ervaring mee hebben.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Na nader onderzoekt komt TCC tot de volgende conclusie:

-blok is inelkaar gelopen op de testbank

-de geconstateerde schade (detonatie) gebeurt in fracties van een seconde bij belasting op de testbank.

Het was voor de rest een voor mij wat te gedetailleerd technisch verhaal, maar 'soi', het zij zo.

Geconstateerde schade:

-1 zuiger (degene van de cilinder waar de bougies van sneuvelde) heeft ernstige slijtage & schade. En de Darton sleeve is gezakt.

-de 3 overige zuigers hebben dat in mindere mate, maar de zuigerveren zaten wel vast in alle zuigers op enkele punten

-er is een klep gesneuveld en de zitting zal ook wel aan vervanging toe zijn.

Nu had Richard van TCC me al vanaf het begin gewaarschuwd toen ik met deze setup ging rijden dat ik de ECU moest updaten, maar Roel jr van Rica gaf me aan dat aangezien mechanisch gezien er nix veranderd was aan de set-up ik zonder aanpassingen kon rijden en er hooguit nacontrole moest plaatsvinden met eventueel minimale aanpassingen op de mappings. Heeft Richard helaas toch het gelijk aan zijn kant gekregen.


Ik baal enorm van deze constateringen, dus ik heb nav hiervan 2 opties voorgesteld aan TCC over hoe nu verder, beide opties zijn behoorlijk ingrijpend. En de beslissing voor 1 van deze opties is reeds gevallen, maar daar kom ik op een later tijdstip op terug.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

1) De boost is al de tijd 1.15 Barg geweest, heb iom Roel besloten om die naar 1.4 te gaan brengen tijdens het afstellen omdat het blok dat makkleijk kon hebben volgens Roel.

2) Ik heb in mijn reply de weergave van de geconstateerde feiten door TCC geplaatst.

Natuurlijk zijn de bougies tussentijds wel gecontroleerd, de laatste keer bij het natrekken van de kop van de kop door TCC. Ook zijn de bougies al meerder keren vervangen geweest vanwege de korte levensduur.

Maar feit blijft dat de boel weer kapot is gegaan, ookal is de mechanische schade binnen de perken gebleven qua kosten van de 'hardware'.

Het word dusdanig specifiek, dat ik de expertise niet heb om dat tot in detail te kunnen beoordelen. Maar om kort te gaan er zijn 4 'specialistische' partijen betrokken bij mijn project en het resultaat is dat het wederom niet gelukt is.

Ik heb kosten nog moeite gespaard (beste materialen en de expertise van partijen met een 'grote' reputatie) en ben in de 12 jaar zo'n +€70K verder en heb sinds aanvang van het turbo project nog maar weinig plezier eraan gehad. Het turbo aventuur heeft me tot nu to zo'n 25 a 30K gekost en is tot op heden redelijk weggegooid geld geweest. :?

Maar ben wel tot een oplossing gekomen, maar daar kom ik later op terug.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Blok is gecontroleerd en de boring tov van de zuigers waren correct, de zuigerveergap idemdito. Woorden van TCC, Gaskleppie is aangeboden om dit te gaan nameten, hij zou ze ook nog gaan controleren, maar is niet gebeurd en in deze fase ook niet meer actueel. (water onder de brug)

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

" wrote:Kan je nog zien bij de sleeve die gezakt is of daar dan ook het meeste hoonpatroon in weg is gesleten tov de andere sleeves ?


Jazeker, daar is de meeste Hoonpatroon weg en die zuiger heeft echt op z'n donder gehad. Voor de rest, die Darton sleeves zijn zo hard dat er geen waarneembare schade is en met boren Hoonen en een setje nw zuigers alles weer als nw gemaakt zou kunnen worden.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Oke na al dit gel#l was ik er helemaal klaar mee en vond het welletjes, heb mijn auto met extra geprepareerd motorblok en alle (nw) onderdelen aangeboden aan TCC voor € 12.000

Het lijkt veel geld, maar als je alle onderdelen gaat bekijken, motorisch is alles nagenoeg nieuw of heeft nog geen 5000 km gedraaid. De beste materialen zijn gebruikt. En het blok met de kapotte zuigers, kwestie van Hoonen, boren en nw zuigers en het is weer helemaal nieuw. Nw versnellingsbak met LSD (S80), nw B18C6 cilinderkop met Supertech klepveren. Beide blokken met ACL lagerschalen, Darton Sleeves, Eagle drijfstangen, CP gesmeedde zuigers, ARP kop en underblokbouten, ITR Brace. Turbo GT28RS, Tein dempers en veren met de servo motoren voor demper verstelling tijdens het rijden. En nog heel veel topspul in staat van nw.

Maarrr................. TCC wilde het niet van me kopen................ niet omdat het geen interessante deal voor hun zou zijn.............. maar omdat ze vonden dat het zonde voor me zou zijn om nu de handdoek in de ring te gooien. Robbert-Jan & Richard zeiden beiden dat ik net zo'n liefhebber werd gevonden als zij zelf, Robbert-Jan neemt per slot van rekening geen afscheid van zijn Honda Civic Coupe, die word echt weer opgebouwd. Net zoals Richard die weer met veel plezier in zijn Integra Type R rijd.

Dus hebben zij me kunnen overtuigen tot de volgende beslissing: Lees hieronder:


-------------------------------------------------------------------------------------


Ik ben met TCC het volgende overeen gekomen:


Het door Dymotrack gebouwde 2de blok met Darton Sleeves (nw blok nooit gelopen: opgebouwd met ACL krukaslagerschalen, geblueprint, Eagle drijfstangen, CP zuigers, ARP kop en underbrace studs en de ITR brace word door TCC eerst nagelopen en gecontroleerd op juistheid van toleranties.


TCC zal de schade aan mijn cilinderkop repareren, door 1 nw uitlaatklep en klepzitting te monteren, alle andere kleppen worden nagelopen.


TCC zal alles in eigen beheer geheel samenbouwen


TCC zal het inrijden van het nieuwe blok doen


Na de inrij periode zal TCC de afstelling van de Honda doen

Na al deze stappen zal ik de Honda pas ontvangen voor gebruik. Waarom besloten tot deze weg? Simpel alles onder '1 dak' waar alle expertise aanwezig is en waar TCC dus precies weet wat er aan mijn auto is gedaan en daar ook 100% achter staan (want met meerdere partijen is toch geen goed werkbaar concept), want mijn wens voor dit concept: B16A2 blok met +/- 360 pk is een volledig haalbaar concept volgens TCC wat ze door deze afspraak ook ondersteunen.

TCC garandeert mij namelijk een goed en gewenst eindresultaat en mocht er desondanks toch problemen met de auto ontstaan zal TCC zorg dragen dat die opgelost worden.
Dus een betere garantie om tot een goed eindresultaat te komen is er niet en ik zie het resultaat onder deze garanties met vertrouwen tegemoet.



Genesis
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by Jo& »

Ikheb geen verstand van het technishche verhaal van sleeves en zittingen, turbodruk en blabla. Maar dat je het onder een dak laat fixen lijkt me erg slim. Ben erg beieuwd naar het succes en wens je ook het allerbeste succes en geluk voor de nieuwe opbouw!
bertje
Posts: 169
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:01 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by bertje »

echt wel weer een domper
kan me goed inbeelden dat je er de brui aan wilt geven
kben ook al op zoek gegaan naar een goede motorbouwer maar ik weet niet direct waar ik moet zijn
geeft tcc garantie op een gebouwt blok?
groeten
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Ja als ze het hele traject kunnen begeleiden. (zoals bij mij)

Genesis
Tha Bla
Posts: 351
Joined: Thu Apr 03, 2008 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by Tha Bla »

Respect dat je er mee door gaat.
Ook mooie service vanuit tcc, en hopelijk gaat alles goed met deze poging.

Groeten maRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by vtec vince »

Klote dat je weer zo'n domper hebt moeten meemaken.
Klasse van TCC dat ze je toch ervan hebben weten te overtuigen om de civic te behouden.
Prima voorstel om alles door hun te laten doen.
Ik hoop echt dat je er nadat TCC er klaar mee is , er een hele tijd met veel plezier van kunt gaan genieten!!!
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Ach............ ik heb Honda nu 12 jaar als hobby.................. en ik heb heel veel gehoord en gezien w.o. ook heelveel BS.

Maar als ik zou vragen: 'Wil de eerste opstaan, die met een 1600 cc motortje en +350 pk al meer dan 3 jaar rondrijd en er minimaal 60.00 km mee heeft rondgereden, dan denk ik dat het heel stil word...................................

Need say more :roll:

Btw respect voor TCC dat ze met mijn project hun nek durven uitsteken! :shock:

Genesis
Vti-R
Posts: 6
Joined: Tue Jul 24, 2012 2:49 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by Vti-R »

Je vraagt idd veel van een 1,6je.. Betrouwbaarder word het er niet op natuurlijk.
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Re: Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Post by genesis »

Vti-R wrote:Je vraagt idd veel van een 1,6je.. Betrouwbaarder word het er niet op natuurlijk.


Daar denkt TCC anders over, ze garanderen namelijk een goed resultaat bij deze specificaties. Mocht er een kink in de kabel komen dan lossen zij dat op. D'as vertrouwen geven in je eigen expertise en het product, dat geeft verantwoording en consequenties, ondanks dat ze bij TCC heel bevlogen zijn met Honda is het ook een commercieel bedrijf met bijbehorende porductdiensten.

Zij zullen hier toch niet instappen als ze er geen vertrouwen in zouden hebben, zij zijn per slot van rekening geen filantropische instelling.

Genesis
Post Reply