Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Post Reply
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Vandaag was mijn schoonzoon voor het eerst in mijn Honda meerijden (kende alleen de 200 pk set-up), kwam er in mijn woonplaats een dikke Impreza WRX voorbij vetto roffel , 2 keer zo'n dikke luchthapper op de motorkap en een dikke pijp.

Ik zeg tegen mijn schoonzoon, eens ff kijken of die wil 'buitenspelen', dus omgedraaid en achterna gereden, al een keer in z'n k#nt 'geprikt', waarbij hij ons wel zag, maar hij waarschijnlijk zoiets had, 'weer zo'n petjes Honda met 0 pk en sukkels erin'. :mrgreen:

Dat van dat 'petje' oke dat klopt wel, maar voor de rest kon hij nog wel eens een verrassing krijgen. :wink: Hij ging naar de rechterbaan en gaf gematigd gas, ik er links voorbij in de 2 ff stevig gas en eraf, dus BOV blaast af en ik ga ook naar rechts waarbij hij mij weer links inhaald omdat ik (te) langzaam rijd.

De Impreza komt op de linkerbaan voor het stoplicht vooraan te staan, en ik ga achter hem staan (rechterbaan vooraan stond al een auto). Ik ga er nu vanuit dat hij er wel voorgaat en ik tot de 100 achter zal moeten blijven, want het blijft een AWD tegen FWD.

Inderdaad :mrgreen: licht op groen en hij vol weg, ik kom zowaar heel redelijk van mijn plek en rond de 70 gaat hij opzij, en ik heb vol grip en knal hem voorbij (nouja 'knal' loop errug vlot weg :wink: ), toch blijft het wel een beetje stoeien met zoveel vermogen op de voorwielen bij vol knallen, maar goed.

Ik vind het welletjes en bij het volgende stoplicht maak ik aangestalten om om te keren, waarbij hij naast me komt staan en me een duim geeft, we zwaaien en een ieder vervolgt zijn weg. 8)

Mijn ervaring is eigenlijk dat de meeste (98%) van de autoliefhebbers sportieve gasten zijn. (alhoewel er zijn nogal wat 'zure'Porsche rijders, maar die moeten niet zeuren, koop dan een GT of een turbo, dan blijf je neganoeg iedereen de baas en alle posches die daar onder zitten, zijn in mijn ogen de 'net niet Porsches', wegens gebruik aan budget :twisted: )

Genesis
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Haha heel erg leuk.

Zoals je zegt zijn de meeste wel sportief. Ik herken ook altijd mijn meerdere als ik in de DC2 rij. Mocht er iemand mij voorbij rijden of in bochten pakken krijgt hij gewoon een duimpje want daar heb ik respect voor. Het is ook leuk om te zien dat ze niet allemaal als watjes rijden.

Ik vind het altijd leuk om je verhalen te lezen :D
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Gisteren en lome warme dag, waren maar weinig jongens die buiten speelden. (heb gisteren ruim 1 op 10 gereden als het geen 12 was, tov van 1 op 7,5 a 8 met het gas erop :mrgreen: )

Kom wel veel BMW X6'en tegen, gaan er meestal wel voor, ook gisteren, wel knap hoe BMW ruim 2 ton zo vlot kan laten rijden, maar deze zijn geen match voor me, alhoewel ik de 500 pk uitvoering nog moet tegenkomen. :wink:

Wel een jongen met een VW Scirocco TSI-R 265 pk, gechipped leverd dit ding 310 pk btw (mooi ding, correct verlaagd met mooie velgen), die wilde wel, lekker knallen in de doordraaiende bocht als je de Heinoord tunnel uitkomt vanaf Beyerland richting Europoort (A15), de jongen had er dik lol in, krijg een dikke duim van hem. 8)

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Was vandaag naar de wasbox om voor de 'tigste' keer alle stuifmeel van mijn pas in de was gezette auto af te spuiten, toen ik bij het stofzuigen een nette Porsche 928 S (310 pk / 400 Nm) zag staan, ik net klaar met afspuiten, hij net klaar met stofzuigen, dus ik denk: 'joepie misschien wil hij wel met me buiten spelen?!' :D dus achter hem aangereden, wacht achter hem bij het stoplicht wat op rood staan om linksaf de 2-baans provinciale weg (2 banen heen en terug) op te gaan rijden.

Hij vlot weg naar de rechter baan, ik gas gevend op de linkerbaan en op het rechte stuk vol op het gas (traction control uit), de gehele weg van 2 km naar het volgende stoplicht was leeg, dus ook hij vol op het gas. Ik bleef een neuslengte voor.

Bij het stoplicht aangekomen ging zijn raam omlaag, kreeg een duim en hij zei nog een keer proberen vanaf 0, ik zeg oke doen we.

Licht op groen en ik kom iets beter weg, blijf hem voor tot de ............ de Porsche V8 loopt beter in de hogere toeren en pakt een halve meter en daar blijf het bij tot eind 4de versnelling.

Gaan beiden rustig op de rem en en laten hem uitbollen, hij vond het blijkbaar erg leuk, zei dat hij het totaal niet verwachte, maar dat hem de dikke remmen wel waren opgevallen. (denk dat er door de jaren heen van deze Porsche heel wat 'paardjes op stal zijn blijven staan'.)

En ik was aan het rijden met de .........................................................................................................................................Skoda, haha :mrgreen:

Of is dit 'vloeken in de kerk', zeg het maar dan zal ik deze 'blasfemie' post wel verwijderen. :roll:

Genesis
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

Fabia RS????????


Leuk he buitenspelen?
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Roy wrote:Fabia RS????????


Leuk he buitenspelen?


Skoda Octavia 1.8T (150 pk / 235 Nm standaard), na aanpassingen 245 pk / 360 Nm. 'Energy suspension' rubbers waar mogelijk. Voor & achter, onder & boven veerpootbruggen. Koni Adjustable dempers met bijbehorende veren (30 mm zakken). 18" A8 velgen met Dunlop Sportmax TT 205 / 40 /18

En niet te vergeten een Brembo Big Brake kit voor. :wink:

Deze auto heeft ook nadelen, geen sper diff, mis een 6de versnelling, heb er zat vermogen voor om een hogere top te rijden. Op het grens gebied gaat de Skoda van onderstuur in ene keer over in overstuur, zeer listig dus, ik bliijf dan ook ver weg van deze grens. :wink: Wel weer erg goed, na bijna 240.000 km olieverbruik niet meetbaar en nooit een hoger verbruik (in Nederland) dan 1 ltr op de 10 km en ik gebruik het vermogen altijd als ik rij! (Autobahn op cruisecontrol constand 230 ongeveer 1 ltr op de 8 km, dus ook netjes! 8) )

Genesis
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

(Genesis: (Autobahn op cruisecontrol constand 230 ongeveer 1 ltr op de 8 km, dus ook netjes! )



:clap Just cruising :clap
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Toen gingen we naar Berlijn, fantastische Autobahn met toendertijd nagenoeg geen verkeer en deze auto geeft dan echt geen krimp. (zoon naast me, vrouw en moeder op de achterbank :wink: ).

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

De auto van Junior (na kleine aanpassing(en)), zoek de verschillen. ;)

Image

Image

Genesis
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Dempers!
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

mr. X wrote:Dempers!


Ook, maar verder aftersales gril en Brembo big brake kit. :wink:

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

5 weken geleden verbruikte de motor wel erg veel koelvloeistof en de koeling was ook dusdanig, dat ondanks een koudere Spoon thermostaat en fan-switch de koeling duidelijk inder de maat was. Was het ook ff zat, dus hem daarna laten staan. Skoda is ook vlot en mijn motor nog steeds heel erg snel.

Maar vandaag had ik een afspraak bij TCC, dus met de Skoda de Honda daarnaartoe gesleept. (kon wel rijden maar had daar geen zin, omdat er nogal wat koelwater zich vermengt had met de Motul olie).

Binnen 50 min was de kop eraf en zagen we wel erg veel in de 3de cilinder vanaf links staan, dus schoongemaakt en dat maakte het duidelijk, kijk maar naar de foto's

Image

Image

Dus dat is einde wedstrijd voor de standaardbussen, ondanks versterking van een Blockguard. Gewoon niet geschikt voor een geboost B16A2 blok. Heb achteraf gezien toch te veel beknibbeld op een goede oplossing. (valse zuinigheid dus :? ). Dus nu gaan er Darth sleeves in, had nog ff contact gehad met Roel jr van Rica Tuning in Wateringen, want hij heeft ook veel ervaring met gebooste Honda blokken. Die kokn me vertellen dat hij nog nooit een gescheurde cilinderbus van het merk Darth had gezien. Zeker gezien het feit dat ik met hetzelfde vermogen zal blijven rijden (340 Pk bij 1.15 Barg boost) verwacht ik dan inderdaad geen problemen meer. Tevens zullen mijn koelproblemen zijn opgelost en de problemen met carterdruk had ik al onder controle, dus nu lijkt er toch zicht te zijn op een definitieve en rijdbare oplossing, we zullen zien. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Hieronder enkele foto's van de kop, waarop goed is te zien hoe schoon de kleppen zijn van de gescheurde cilinder.

Image

Image

Image

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Was vandaag nog speciale onderdelen (Eagle Rods, CP pistons, ITR brace, ARP studs upper & lower) brengen naar de motorenbouwer van mijn 2 Honda blokken. Zag ik dat Maarten toch al mijn 2 blokken gedeeltelijk klaar had, namelijk de 'Darton' sleeves (cilinderbussen, geschikt voor 45 Psi boost / 700 pk) zaten al op zijn plek! Word ik vrolijk van. :-)

Image

Image

Genesis
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Bruut!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Moeten we nog maar afwachten, dit is mijn laatste stap op Honda gebied, ik heb deze 2 blokken laten prepareren met de verwachting van 2 jaar rijden per blok (rij +/- 10.000 km/p.jr).

Deze Darton sleeves zouden geschikt moeten zijn voor max 700 pk en 45 Psi (3.0 Barg), ik ga rijden met 'slechts' 350 pk en max boost van 1.15 Barg (18 Psi), dus marge zou ik zat moeten hebben.

Als ik elke 2 jaar dan mijn blok moet verwisselen voor opnieuw boren, hoonen en overmaat zuigers dan ben ik happy als het naar mijn wens functioneerd. (houd dan wel absoluut in dat er geen metalen delen in brokken uit mogen komen!)

Indien dit niet lukt dan word de conclusie dat ik Honda ga verlaten omdat het niet betrouwbaar te krijgen is met veel vermogen. (> 300 pk).

Hoop uiteraard dat het een succes word, want ik zou niet weten welk ander merk ik zou moeten gaan rijden (wat binnen mijn budget past) wat me zoveel plezier in sportief autorijden geeft.

Genesis
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Rijd je nu zoveel goedkoper dan een evo b.v.?
Die lijken me ook veel rijplezier te geven...
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Een EVO past past niet bij me, vind ik een immens saaie auto omdat het allemaal zo makkelijk en gecontroleerd gaat. En die hou je niet 'geheim' mijn Honda is daarentegen een 'Sleeper' pur sang en daar hou ik nogal van. :wink:

Genesis
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Sleeper ftw
DH
Posts: 655
Joined: Wed Sep 30, 2009 10:48 pm
Contact:

Post by DH »

genesis wrote:Een EVO past past niet bij me, vind ik een immens saaie auto omdat het allemaal zo makkelijk en gecontroleerd gaat. En die hou je niet 'geheim' mijn Honda is daarentegen een 'Sleeper' pur sang en daar hou ik nogal van. :wink:

Genesis


Weleens een Evo geprobeert dan? Saai? :razz: :wink:
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

DH wrote:Weleens een Evo geprobeert dan? Saai? :razz: :wink:


Jawel, daarom juist, pracht techniek niet mijn ding.

Genesis
Post Reply