Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Post Reply
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Benjdmin wrote:Awesome, OEM rebuilt or brand new?

How much do these go for at Honda?


€1850

Genesis
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Thanks!

Good to know...
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Vandaag met Hardcorehonda in Belgie de S80 ITR bak opgehaald, was een leuk ritje ernaartoe. we hebben nog wat kunnen spelen op de heenweg met een Audi A6 3.0 TDI, met een ouwe 'knakker' erin met een blonde dame ernaast, had veel haast en kwam met rappe schreden naar ons toe, dus wij naar de rechterbaan en ondertussen 'the pedal to the metal' getrapt en maar weer opgeschoven naar de linkerbaan, want hij was niet snel genoeg om de .................................. Skaudi :mrgreen: voorbij te rijden, je had zijn gezicht moeten zien, voor de gewone zaken AMRO card Mastercard maar het uitzicht in de achteruitkijk spiegel 'onbetaalbaar' Woehahaha :twisted: En de hoogblonde had er ook wel lol, hij duidelijk niet gheghe. Op de terugweg ook nog een Nederlandse Volvo Type R tegen gekomen en mee opgereden, moest ook lossen, was een leuke kerel met zijn zoontje van een jaar of 10 ernaast die oo van 'trappen' hield, wij allemaal lachen en daarna de Volvo laten 'lopen' want wij zaten lekker slap te 'ouwehoeren'.

O'ja waar ging het ook al weer om, de S80 bak dus van de Belgische jongen, inderdaad splinternieuw en nooit geplaatst, was aangeschaft 3de kwartaal 2008 originele nota erbij gehad, meer dan netjes.

Nou had deze jongen een Honda, ben erg slecht in type nummers, dus ik leg het zo maar uit, hetzelfde model als mijn coupe uit 94' maar dan als hatchback, die was nog als project in aanbouw, maar alles was werkelijk nieuw en dan bedoel ik ook echt nieuw, alles opnieuw gespoten, alle onderdelen splinternieuw, rubbers, expansietanks, ect ect, boutjes, echt alles, tevens had deze jongen een speciaal geprepareerd 1.8 ITR blok met een Morossa dry sump system erop, deze jongen doet alle in de overtreffende trap, denk niet dat er in Nederland veel zijn te vinden, als het er al 1 is, die het beter doet als deze jongen, goed bezig! 8)

Hieronder wat eigen foto's gemaakt in de huiskamer, bak is zo schoon kon gewoon op het tapijt! 8)

Image

Image

Image

Image

Uploaded with ImageShack.us


Genesis
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

:thumbs:
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Benjdmin wrote::thumbs:


x2
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

YES!!!!!!!!!!!!!! Vandaag te horen gekregen dat mijn reserve blok in aantocht is, januari ophalen dus! 8)

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Vandaag samen met Hardcorehonda een testopstelling in-elkaar-gemeubeld voor de catchtank waarin de vlotter en benzinepomp zit gemonteerd om proef te draaien.

Dus de print met relais en naloopvertraging ingesteld op 8 secs nadat de vlotter laag niveau aangeeft. Pomp droog getest, klink dan erg 'hoerig' drooglopen word door de pomp niet gewaardeerd.

Daarna de pomp met koude smeerolie (7 Celcius) laten draaien, pomp mopperde wat en had een flowrate van 18 ltr/uur by +/- 8,3 ampere (relaisboard is 16 Amps max), dus dat is toereikend. Maar de flowrate is magertjes

Vervolgens de olie verwarmd tot 65 C nu verdubbelde de flow al ruim, de temperatuur onder bedrijfsomstandigheden zal nog hoger zijn dus ik hoop dat de capaciteit tov de terug te pompen olie voldoende zal zijn, anders zal ik naar een pomp met een grotere capaciteit moeten gaan (Walbro?), of 2 pompen paralel plaatsen.

Lijkt een aardige oplossing voor de blow-by, we zullen zien.

Image

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Tevens hebben we gekeken of de Odessy High Performance 'inieminie' accu in het reservewiel zou passen, de vlinderbout verwijderd en de 'opstaande kap/ring' omgedraaid zodat die in de naaf van de velg valt en de accu had meer ruimte over dan die nodig had.

Dus de reserveband gaan we vastzetten met een rvs inbusbout, die tevens de mdf plaat die we gaan makan als fundatieplaat om de accu op te montereen, op zijn plek zal houden, dus voorlopig past alles nog op zijn originelen manier! 8)

Thanx voor Hardcore zijn hulp. :D

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Omdat mijn apk verliep afgelopen week, heb ik de Honda rijklaar gemaakt, zonder de sumptank met vlotterschakelaar en pomp. Dus mijn redenatie was, als ik rustig rij zonder boost, loopt mijn catchtank niet vol en kan ik gewoon naar de apk rijden.

Vrijdag was mijn nw apk een feit en door weer eens met de Honda gereden hebben na 6 maanden :roll: , tevens nog wat kleine dingetjes aangepakt, zoals stereo up-and-running (bij gas geven giert het lekker door de tweeter :? , nou ja hoog naar minimaal gezet en bas maximaal en die dikke sub van mij filters het gieren dan wel weg :mrgreen: ) En mijn Tein EFDC (of hoe het bedieningskastje van met demping ook mag heten), deed het ook niet, maar ook weer operationeel gekregen. Dus om kort te gaan eigenlijk deed alles het!

Nu was ik zaterdag nogal vroeg wakker na 3 uur geslapen te hebben 6:00 (leve de continudienst), dus ben de Skoda gaan wassen en vervolgens de Honda die al 6 maanden onder de 'hoes' had gestaan. Het weer zag er schitterend uit, blauwe lucht en zon, dus gisteren op pad geweest met de Honda, rustig aan met boosten gegaan en in de gaten gehouden of de olie weer niet aan alle kanten uit de nieuwe en vergrote catchtank spoot, of in ieder geval zou vollopen, want er is genoeg volume om ruim 50% van mijn carterinhoud in kwijt te kunnen. Maar nix was minder waar, ook het grote uitlaatfilter had geen oliedruppels aan zich, ook geen oliefilm op de motorkap of de ingaande olieledingen waar druppels op zaten.

Image


Dus gisteren op de weg gewoon full boost gegaan voor langere periode, met regelmatige intervals, en alles goed goed! Dus voor gewoon (sportief) weggebruik is zo'n grote catchtank toereikend! 8)

Voor het circuit zou ik het niet aandurven zonder pompsysteem, maar het ziet er veelbelevond uit! :wink:

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Maar ik zijn nog wel steeds onzekerheden die gecontroleerd moeten worden. b.v. cilinder 3 heeft een duidelijk lagere compressie dan de andere cilinders. Dus eind deze maand gaat de cilinderkop eraf om te kijken wat de staat is van cilinder 3 en natuurlijk de andere cilinders.

Hoop geen gescheurde cilinderwand 3 tegen te komen of detonatie schade, want dat betekend dat deze boost (1.15 Barg) niet veilig haalbaar is. Mocht er geen waarneembare detonatieschade zijn dan word ik al een stuk vrolijker. Ook hoop ik geen cilindersporen te zien van 'ingegraven' zuigerveersporen c.q. sporen van 'piston-slapping'.

Als alles redelijk tot goed is, gaat er na het plaatsen van een nw koppaking alles weer dicht (hoop dan tevens het verlies van koelvloeistof kwijt te zijn) en plaatsen we tevens de nw S80 versnellingsbak. Indien wel sprake van schade komt de Honda stil te staan en gaat het onderblok eruit voor reperatie, mocht het heel erge schade zijn dan moet ik mij nog herbezinnen, maar daar ga ik niet direct van uit.

Bij de conclusie van beheersbare slijtage/schade, ga ik later dit jaar een compleet opgebouwd onderblok geschikt voor circuit boost uit Amerika bestellen, dan heb ik zogezegd een 'reservewiel' in de kofferbak. Dus oude blokkie eruit, nw erin en het ouwe blokkie laten reviseren voor de volgende uitwisseling. (heb ik nu namelijk ook voor de Skoda met een reserveblok)

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

'Road Kills'.

Yamaha FZR 750 van 80 - 170. (was een echte 'kill' want het koelwater systeem begon spontaan te spuiten, moest overigens van het gas af anders zat ik in z'n 'reet'. :wink: )
BMW 335I 120 - 200
Subaru Impreza (taaide al heel snel af op de snelweg)
BMW 4.8i
BMW 535D
Audi A5 3.0T
Opel coupe 2.0T
VW VI 2.0T
Mitsubishi 2.0T type? (whatever) 330 pk (praatje gemaakt), 0 - 70 te veel wielspin daarna vlot inlopen

Genesis
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Whahaha lol! Vooral dat lijstje bij houden! haha dat is erg ruig!!
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Dat zijn zeer nette skills :lol:
'98 JDM Integra Type-R
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Vooral om een 335i de baas te zijn moet het wel aardig vlot lopen! Die dingen zijn knap snel, vooral rechtdoor en op hogere snelheden.
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Dat moet met een beetje Turbo honda wel te doen zijn, dacht ik zo.
'98 JDM Integra Type-R
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

mr. X wrote:Vooral om een 335i de baas te zijn moet het wel aardig vlot lopen! Die dingen zijn knap snel, vooral rechtdoor en op hogere snelheden.


Zware auto (1515 kg), tegen mijn Honda (1100 kg), de BMW is wel sneller tot de 70 (ik heb teveel spin), maar daarna ben ik een stuk sneller tot de 200 a 220. Daarna vind ik ik het meestal welletjes geweest.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Gisteren mijn broer op visite gehad (meer dan 10 jaar elkaar niet gezien), die had willen motortrijden (is een echt 'motormuis' namelijk), waarop ik zei, nee we gaan met de Honda en dan rijden we wel tegen motorfietsen. :mrgreen:

Hij heeft nog nooit mee gereden in mijn Honda, ik heb het hem wel verteld en ook dat er echt auto's zijn die veel harder lopen als motorfietsen en zelfs op acceleratie een motor kunnen matchen (0 - 200 in een krappe 8 secs, denk aan de Skyline GT-R van TCC).

Hij rijd zelf een BMW Z3 met een 2.8 V6, stuurd best leuk en trekt vooral boven de 4000 rpm hard door tot de begrenser. (nouja voor BMW begrippen dan :lol: )

Eerst zijn we de Honda gaan warmrijden op de A15, om vervolgens naar Barendrecht te rijden richting de Ikea, want daar hebben ze 2 hele mooie rotondes waar je met LSD en vermogen heel mooi de Honda rond kan laten gaan. Zowel de LSD zijn werk te laten doen door hard naar binnen te trekken in de bocht, alswel bij het liften van het gas de kont gecontroleerd te laten glijden.

Daarna terug de snelweg op de Heinenoord tunnel richting Beyerland, want dan heb je weer 2 mooie 180 graden bochten die 2 baans zijn. eerste 180 graden bocht was wat druk, dus kon ik die niet helemaal nemen zoals ik had gewild. Vervolgens bij de stoplichten rechts de fly-over over de snelweg en bij het volgende stoplicht rechts naar de volgende 180 gradeb bocht die naar de snelweg terug te Heinenoord tunnel richting Rotterdam - Zuidplein gaat. Deze baan de 180 graden bocht in hadden we helemaal voor ons zelf, nu kon het gas er wel stevig op, dus op de grens van grip van de banden en corrigerend met het stuur en gaspedaal deze bocht genomen. Ging erg lekker, m'n broer was wel 'ietsiepietsie'wit om de neus. :mrgreen: (mompelde iets van, hmm zo hard lukt dat nooit met mijn motor! ghegheghe)

Hij zei: tjezus dit heb ik nog nooit mee gemaakt in een auto!

Vlak voordat we de Heinenoordtunnel inreden kwam er een motorfiets op hoge snelheid aanrijden, dus de Honda naar de middenbaan gedirigeerd en de motor laten passeren, het was een BWM (geen boxer en 1000 cc? dacht ik). Dus wij er achteraan, was wel wat druk op de 4 banen richting Rotterdam-Zuidplein. Dus wij er op gepaste afstand erachteraan. Motor nam de afslag A15 richting Hoogvliet-Europoort,

De motorrijder had ondertussen al heel goed door dat hij een 'lastige horzel' op zijn staart had. :mrgreen: Toen we terhoogte van de viaduct Charlois waren, komt er altijd meer ruimte op de weg, dus ik zag de motorrijder al terug schakelen en plat liggen, ik zat al in zijn 3de versnelling, er kwam ruimte, de motor vol op gas en ik met minimale vertraging ook, de motor won een meter of 20, en vervolgens ging het als een een elastiek.

Dus ik zeg tegen mijn broer en wat denk je daarvan, hij reageerde iets in de trend van WTF! :shock: (whuahahaha).

Ja je kan meer dan 1000 woorden spreken om mensen die dit niet kennen uit te leggen, maar 5 min meerijden zegt meer dan die 1000 woorden.

Genesis

Btw wat erg grappig is, toen ik vroeger nog atmosferisch reed met zo'n 200 pk was het ook een vlot karretje, maar waren de reacties van de mede weggebruikers lang niet altijd onverdeeld enthiousiast. Maar nu ik met turbo rij krijg ik werkelijk van iedereen positieve reacties, van jong tot oud, heel veel duimen en aanmoedigingen om gas te geven en te kijken.

En stil staan bij het stoplicht word onderhand wel een langdurige aangelegenheid, omdat er veel mensen zijn die het raam naar beneden doen en met me willen praten :wink:
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Rustig stukje 3-baansweg vanavond, de snelheid is 2 km lager dan de gps van de Tomtom, net resultaat bij nog niet eens halfgas. 8)

Image

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Vandaag weer lol gehad, ik ging richting de Benelux tunnel (linkerbuis), van de Europoort naar Vlaardingen/Schiedam. Ik kwam van Rotterdam-zuid richting Benelux en zag dat op de baan vanaf Eurpoort een Porsche 911 Carrera 4S reed. Reed een man in met een leeftijd waarvan je ervaring mag verwachten :wink: met een jongetje van een jaar of 12. (zoontje schat ik in). En ik had gehoopt dat die wel zin had in een verzetje.

Dus tijdens het invoegen van z'n 5 terug naar z'n 3 en ff vol accelerend en vervolgens weer terug op de meest rechtste baan en met het (weinige) verkeer 100 meerijdend. Toen kwam de Porsche me al rap voorrijden op de linkerbaan, ben meteen naar links gegaan en aangeklampt, linkertunnelbuis was leeg, dus beiden vol op het gas, ging als aan een 'touwtje', hij liep niet uit en ik niet noemenswaardig in.

Toen we de tunnel uitreden nog ff doorgeaccelereerd tot Uhm, soms ik het handig om nix te zeggen :mrgreen: . Hij ging naar recht en ik blijf links rijden en ging hem voorbij, beiden hadden gas terug genomen, hem een duim gegeven voor zijn sportieve gedraag. 8)

Opgezocht wat het vermogen van deze Porsche was en die kwam uit op 385 pk en 420 nm. Dus deze 'remise' was een ruime voldoende voor de Honda.

Btw ik rij met de nw S80 bak en heb de kop en cilionder inspectie donderdag achter de rug. Foto's zal ik nog gaan plaatsen, van cilinders en zuigers en cilinderkop.

Had overigens 0 en generlei detonatie sporen, dus dat houd voor mij in dat deze configuratie geschikt is voor dit vermogen. Heb besloten eind dit jaar een reserveblok aan te schaffen, zodra dit blokkie op z'n 'retour' is, word die gewisseld voor het reserve blok en word het 'oude' blok gereviseerd en weer op de plank gelegd totdat het geplaatste blok in aanmerking komt voor revisie.

Samen met hardcoreHonda gaan we bekijken wat we als plug-and-play uit Amerika kunnen laten overkomen, dus compleet gebouwd onderblok, geschikt voor de boost waar ik mee rij. Ook TCC wil me een aanbod doen, dus dat zal qua prijs en kwaliteit competatief moeten zijn met Amerika. Voordeel voor TCC is dat ik nog een compleet B16A2 onderblok heb liggen dat daar voor kan worden gebruikt. Ik ga dat blok niet opsturen naar Amerika als ik daar mijn blokkie wil kopen, dus dat houd in extra kosten voor het onderblok daar dus. We zullen zien, ik denk dat het zou moeten kunnen lukken rond de 3 a 4000 euri.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

De inspectie van mijn zuigers, clilinders en cilinderkop heeft plaatst gevonden en viel me niet tegen. Ik ben geen detonatie schade tegen gekomen op de zuigers. En dat houd voor mij in dat dit concept met dit vermogen een haalbare kaart is met dit vermogen. En dit vermogen is voor mij ook ruim voldoende, ik ga in de toekomst niet op zoek naar meer.

Ik heb wel lichte slijtsporen op de voor en achterkant van de cilinderwand, volgens Gaskleppie betekend dat dat het blok wel eens te warm is geworden. Dat klopt, tijdens het inrijden van de eerste km's hebben we met te weinig koelvloeistof gereden, dus waarschijnlijk is dat toen gebeurd. Met name cilinder 3 heeft dat iets meer dan de andere cilinders, dat zou de lagere compressie tov de andere cilinders verklaren.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ik ben van zins om eind dit jaar een 'reserve blok' aan te schaffen, die zal worden geplaatst als het huidige blok aan revisie toe is. Dan zal die inderdaad ook gereviseerd worden, zodat die weer als reserve op de plank komt te liggen.

De keus voor een kant en klaar blok uit Amerika en een aanbod van TCC moet ik nog tegen elkaar afwegen. Ik heb nog een 'oud' B16A2 blok liggen en als ik die gebruik voor het te bouwen blok door TCC met Darth sleeves, Eagle drijfstangen, speciale krukaslagers en zuigers, waarbij de krukas ect geblueprint word kost me dat 4200 euro.

Ik weet (nog) niet of dit een goede prijs is voor een 'bullet proof' blok is maar dat ga ik nog verder uitdiepen.

Genesis
Post Reply