roblom (decrxgarage) (Update pagina 4)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Cool Robert 8)

Ben benieuwd naar de sound, gruwelijk mooi cat-back. Maar daar waren we het al over eens :D
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

JALOERSCH!!!!!
chris
Posts: 664
Joined: Tue Mar 29, 2005 10:44 pm

Post by chris »

wowzers! ik zat laatst te kijken naar die imitatie demper daarvan...maar als ik dit zo zie is t toch wel errrrrrug mooi! :shock:

helaas heb ik alleen knaken voor de imitatie variant...

afgezien van t feit dat deze waarschijnlijk te groot is voor een crx type 1 :lol:
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ik heb eigenlijk persoonlijk het idee, nadat ik de twinloop demper eens beter heb bekeken, dat hij maar in een beperkt toerengebied echt gaat werken. Heeft namelijk te maken met golflengte die weer afhankelijk is van de buislengte. Hoe langer de buis, hoe lager de toon. En als de twinloop niet variëert met het klimmen in toeren (oftewel: de buis moet korter worden) zal de demping erg variëren. Of de buis is zodanig dat hij enkel in de hogere toeren zijn extra dempende werking heeft, maar dan zal hij onderin nauwelijks iets doen.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Das niet helemaal waar. De frequentie van de 'dempende' sinus is bij een constant toerental gelijk aan die van de 'gedempte' sinus. Het is immers hetzelde geluid/drukgolf alleen is de 'dempende' iets verlaat door de 'loop'.
Het enige verschil ontstaat wanneer er erg snel verandering van toeren optreed. Aangezien de frequentie verandering niet erg groot is en de loop relatief kort is de kans klein dat hij niet voor een dempende werking zorgt. Daarnaast is de loop extra, aangezien een gewone free flow demper (zonder loop) het geluid ook gedempt wordt door een gewone absorbtie demper.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Dan moet ik dat toch eens een keer met eigen oren horen, of een dwarsdoorsnede van de demper zien om te zien hoe de werking precies is. Nu snap ik het principe nog niet echt van hoe je, natuurkundig gezien, met een vaste buislengte variabele toonhoogtes (als gevolg van variabele toerentallen) als anti-geluid kan laten dienen om zo over het hele toerenbereik een demping te geven.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Ow wacht, zaag m'n demper wel ff in tweeen :lol:
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

AccordTypeaRd wrote:Dan moet ik dat toch eens een keer met eigen oren horen, of een dwarsdoorsnede van de demper zien om te zien hoe de werking precies is.

Binnen in de demper kunnen de geluidsgolven van voor de lus en die van na de lus, mekaar "zien". De golven na de lus komen dus vertraagd de demper in...
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

In de nieuwe Mugen catalogus staat een kleine schematische weegave van de werking van de twinloop.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Hij zit eronder.

ITR op de brug.
Image

Einddemper past perfect. Het was wat passen en meten om hem over de achterwiel ophanging/stabiliasatorstang te krijgen maar het is gelukt.
Image

Perfecte pasform
Image

Ook de bochten kloppen exact.
Image

De omnipower testpipe. Gaat nog vervangen worden voor eentje met dezelfde diameter als het begin van de Mugen catback. Dit omdat de doorlaat nu van klein naar groot naar klein gaat.
Image

Het is ook duidelijk dat aan het OEM spruitsuk ook het nodige verbeterd kan worden.
Image

Image

Steekt even ver uit als de OEM demper.
Image
Enige minpuntje is dat hij niet exact in het midden hangt van de uitsparing in de bumper, maar dit kan niet anders (heb het geprobeert) en weet eigenlijk ook niet of de originele helemaal exact in het midden hing. En je moet helemaal op de grond gaan liggen om het te kunnen zien.
Image


Het geluid is mega. Niet te luid maar toch een mooi geluid.
Bij stationair toerental is hij gewoon stil, denk inderdaad stiller dan OEM (wat mij verteld was). Bij versneld stationair (koude motor) is het een zeer lage brom die als een druk op je trommelvlies aanvoelt, alle hoge tonen zijn er dus 'uitgefiltert'.
Bij een constante snelheid tussen de 3000 en de 4000 rpm is hij ook stiller dan OEM. Echter zodra je het gas intrapt klinkt er een duidelijke grom die naarmate het toerental stijgt verandert in een hogere tonige 'gejank' wat de Honda motoren zo herkenbaar maakt.
Met het optrekken en op toeren boven de 4k a 5k rpm is hij luider dan standaard. Verder is de eerder genoemde lagere toon bij het flink optrekken meer aanwezig dan met de OEM demper, maar voor mij niet storend.

Kwa perfomance is duidelijk te merken dat hij op lage toeren een flink stuk koppel erbij heeft. Dit is echt duidelijk te merken van stationar toerental tot zeker 6k rpm. Daarboven is het moeilijk te zeggen omdat hij dus iets meer herrie maakt dan met de OEM catback+kat en dan lijkt het psychologisch altijd al sneller te gaan, een dyno uitdraai moet dit dus nog even verder uitwijzen.

Het verhoogde koppel laat zich vooral blijken als je flink optrekt. Voorheen moest ik echt tot net voor de begrenzer doortrekken om na het doorschakelen niet in een 'dipje' te komen. Nu kan ik zelfs zo veel eerder doorschakelen dat ik nog voor het VTEC punt terugval na het doorschakelen terwijl hij dan gewoon weer in een vloeiende klim door de volgende versnelling trekt. Bij een stevig 'sprintje' vanaf stilstand tot 180 km/h is het nu een constante versnelling

Verder is natuurlijk naast de Catback ook de kat zelf vervangen voor een testpipe, dus de winsten zijn niet allemaal aan de catback zelf toe te kennen. Moet dus gauw nog eens op de dyno, en dan misschien eens kijken wat deze testpipe doet en eentje die dezelfde diameter heeft (verschil meten).

Al met al ben ik zeer tevreden over de catback, over de testpipe dus niet helemaal maar dat gaat dus nog veranderen voor een custom testpipe.

Alleen jammer dat ik tijdens het oprijden van de brug mij bumperlip beschadigde... :cry:
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

Ziet er erg goed uit! 8)
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

NICE !!!!
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

:thumbs:
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Jeej wat mooi! Wat een pasvorm!

Volgens mij hangt geen een catback in het midden. Mijn invidia hing ook naar rechts (vanaf achter gezien)
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

8) Cool, Robert prachtig setje.

Die "druk op je oren" zou met de juiste testpipe minder moeten zijn.
vtecmoon
Posts: 1188
Joined: Thu Mar 09, 2006 10:53 pm

Post by vtecmoon »

da's echt een hele mooie catback! Ben je de eerste hier met deze catback op de ITR?
De fujitsubo RM01A klinkt ook zoals jij hebt beschreven...wanneer je een dyno uitdraai gaat doen, ga ik graag mee!!!
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Damn, super strak!
Nana korobi ya oki
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

vtecmoon wrote:da's echt een hele mooie catback! Ben je de eerste hier met deze catback op de ITR?
De fujitsubo RM01A klinkt ook zoals jij hebt beschreven...wanneer je een dyno uitdraai gaat doen, ga ik graag mee!!!

Ben nog niemand tegen gekomen in NL met deze catback dus het zou kunnen.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ziet er goed uit 8)
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Alvast een update van de Mugen Header ongemonteerd.

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply