Page 1 of 1
Vebrande Bougies ATR
Posted: Mon Apr 04, 2005 6:14 pm
by HondArd
Net een paar weken lekker aan het rijden met mijn ATR, is mijn vriendin vandaag in Veghel aan het rondkarren, gaat ineens het motordiagnose lampje branden (oranje lampje met iets van een "helicoptertje" erop, althans, volgens mijn vriendin), plus dat de motor ineens begon te stotteren. Bij de Kwik Fitt (was ze vlakbij) konden ze haar niet helpen, dus is ze gelijk doorgestuurd naar de plaatselijke Honda dealer. Die hadden het over twee verbrandde bougies (was het ineens een ATR 1.1i Type-R!), en dan konden de twee andere bougies het binnen de kortste keren ook begeven. Gelukkig was ze er op tijd bij want anders had ze de motor in de soep gedraaid. Nu hadden ze het er over dat die bougies "maar" 100k meegaan, dus die waren toen ik hem kocht al vervangen. Volgens die man in België was dat ook het geval. Maar wat schetste de verbazing van die mannen in Veghel! De kap die over de bougies heenloopt was een beetje geribbeld, en dat was volgens hun een indicatie dat de bougie doorgebrand was. Nu zat deze ribbeling er al op toen ik de auto kocht, dus ik neem aan dat een eventuele vorige eigenaar al een keer eerder oververhitte bougie(s) heeft gehad. Om een lang verhaal kort te maken: Kunnen bougies zomaar doorbranden? en wat zorgt er dan voor dat deze door kunnen branden? Wie kan mij hiermee uit de brand(!) helpen?
Posted: Mon Apr 04, 2005 6:27 pm
by ITR1689
Bougies kunnen doorbranden als het de verkeerde zijn. Of niet goed vastgedraaid of te arm mengsel door vervuilde injectoren etc. etc.
Het kan wel, maar dat wil niet zeggen dat de Honda dealer eerlijk was. Mischien zaten de bougiekabels gewoon los. Welke dealer was het en heb je naar de oude bougies gevraagd? Die moet je wel ff meenemen.
En welke bougies staan op de rekening? NGK PZFR6F-11? Zijn wel dure bougies, zo'n 16 euro per stuk.
Posted: Mon Apr 04, 2005 6:35 pm
by accordR alias AccordS
volgens mij zitten er bij mij NGK bougies in.
p.s. mijn motorlampje was vorige week ook gaan branden , het was de EGR klep die vervuild was. als deze kapot gaat kost € 270,00. dus ik hoop dat het lampje nu uit blijft.
Posted: Mon Apr 04, 2005 6:39 pm
by ITR1689
Heeft de H22 EGR (uitlaatgasrecirculatie)? De meeste moderne honda motoren hebben dat niet.
Posted: Mon Apr 04, 2005 8:18 pm
by HondArd
Van den Akker in Veghel belt me morgen op om mee te delen wat er allemaal loos is. Dat van die speciale bougies en dat die best aan de prijs zijn (Van Den Akker heeft het over 32 euro per stuk. Is het dan een afzetter?) dat wist ik al wel, en ik wil zeker die bougies hebben die zijn doorgebrand. De bougies die in de ATR zitten staan in het instructieboekje niets voor niets apart vermeld, maar dat boekje ligt dus in de ATR en die staat dus in Veghel (bij die grijze, maar dat is een leuke samenloop van omstandigheden).
Bougies niet goed vastgedraaid? ik hoop dat ze me dat morgen kunnen vermelden. Volgens die man in België (Garage van Lierde) waren die dus onlangs vervangen, maar hij (of eigenlijk zijn zoon) heeft hem maar erg kort gehad, want in het onderhoudsboekje staat maar 1 stempel in van Van Lierde, en de rest (de negen stempels daarvoor) allemaal van dezelfde garage waarvan ik zo snel niet op de naam kan komen.
Bougiekabels los? geen idee, er loopt zo'n kapje omheen en die was al geribbeld toen ik hem kocht. Ziet er wel geinig uit, trouwens.
Te arm mengsel? Goh, ik vond het al zo verdacht dat ik rond de 1:11 uitkwam, of is dat een normaal verbruik als je het rustig aandoet en zo af en toe de VTEC er in laat knallen. Daarbij: er komt kort na een koude start wel een typische verbrande benzinelucht uit dus ik denk dat dat wel goed zit met dat mengsel. Koud loopt de motor wel meteen mooi.
EGR klep vervuild? Kunnen daar bougies van doorbranden?
Injectoren vervuild? dan betekent dat toch dat het benzinefilter vervuild/versleten is of kan het een andere oorzaak hebben (hij heeft bijna 2 maanden bij mij op de oprit gestaan voordat ik het geld had voor de BPM en hem op kenteken kon laten zetten).
Posted: Mon Apr 04, 2005 8:43 pm
by ITR1689
Maak maar foto's van de verbrandde bougies als je ze hebt. Kijk ook goed welk type het is, en welk type op de rekening staat.
32 euro is afzetterij. Bij Brezan kosten ze de helft. De ITR (NGK platina) en de CTR (NGK Iridium) bougies kosten bij Brezan zo rond de 16 euro per stuk. De ATR bougies zijn maar ietjes anders.
Posted: Mon Apr 04, 2005 8:55 pm
by Mau il-Vec
voor de NGK platina betaalde ik iets van 24 euro bij de dealer.
Posted: Mon Apr 04, 2005 9:05 pm
by ITR1689
Mau il-Vec wrote:voor de NGK platina betaalde ik iets van 24 euro bij de dealer.
Ik gebruik nu de NGK Iridium bougies die standaard in de CTR/K20A zitten. 16 euro per stuk bij Brezan.
Posted: Tue Apr 05, 2005 7:58 pm
by HondArd
Nu schijnen het ineens niet meer verbrande bougies te zijn, maar niet helemaal goed sluitende kleppen waardoor de motor ineens op 2 pitten liep. vd Akker had het er over dat de kleppen misschien zodanig vervuild waren dat de zuigers niet goed meer afsloten. Waardoor de kleppen vervuilden kan verschillende oorzaken hebben, lang stilgestaan, maar ook dat ik ben wezen tanken bij een "witte pomp". Nu is er een brandstofsysteemreiniger aan de brandstof toegevoegd, en gelijk afgetankt met (betrouwbare) benzine, en de motor liep een stuk beter, althans, volgens de monteur daar.
Maar wat blijkt nu: er waren verkeerde bougies gemonteerd. Dit had volgens vd Akker een zodanig probleem kunnen zijn dat als deze doorbranden de hele motor naar de knoppen kan gaan. Kan dit inderdaad? Dan heb ik (tot nu toe) dus geluk gehad en dan heeft van Lierde dus een probleem.
Posted: Tue Apr 05, 2005 8:22 pm
by ITR1689
AccordTypeaRd wrote:Nu schijnen het ineens niet meer verbrande bougies te zijn, maar niet helemaal goed sluitende kleppen waardoor de motor ineens op 2 pitten liep. vd Akker had het er over dat de kleppen misschien zodanig vervuild waren dat de zuigers niet goed meer afsloten. Waardoor de kleppen vervuilden kan verschillende oorzaken hebben, lang stilgestaan, maar ook dat ik ben wezen tanken bij een "witte pomp". Nu is er een brandstofsysteemreiniger aan de brandstof toegevoegd, en gelijk afgetankt met (betrouwbare) benzine, en de motor liep een stuk beter, althans, volgens de monteur daar.
Alsof dat reinigingsspul meteen werkt. Als de kleppen niet goed afsluiten dan zie je het meteen met een compressietest.
Maar wat blijkt nu: er waren verkeerde bougies gemonteerd. Dit had volgens vd Akker een zodanig probleem kunnen zijn dat als deze doorbranden de hele motor naar de knoppen kan gaan. Kan dit inderdaad? Dan heb ik (tot nu toe) dus geluk gehad en dan heeft van Lierde dus een probleem.
Dat kan. Haal gewoon de bougies eruit en kijk welk type ze zijn....
Posted: Fri Apr 08, 2005 7:50 pm
by HondArd
ITR1689 wrote:AccordTypeaRd wrote:Nu schijnen het ineens niet meer verbrande bougies te zijn, maar niet helemaal goed sluitende kleppen waardoor de motor ineens op 2 pitten liep. vd Akker had het er over dat de kleppen misschien zodanig vervuild waren dat de zuigers niet goed meer afsloten. Waardoor de kleppen vervuilden kan verschillende oorzaken hebben, lang stilgestaan, maar ook dat ik ben wezen tanken bij een "witte pomp". Nu is er een brandstofsysteemreiniger aan de brandstof toegevoegd, en gelijk afgetankt met (betrouwbare) benzine, en de motor liep een stuk beter, althans, volgens de monteur daar.
Alsof dat reinigingsspul meteen werkt. Als de kleppen niet goed afsluiten dan zie je het meteen met een compressietest.
De compressie bleek inderdaad niet goed te zijn, maar die is nu goed omdat de kleppen zijn gesteld.
ITR1689 wrote:AccordTypeaRd wrote:Maar wat blijkt nu: er waren verkeerde bougies gemonteerd. Dit had volgens vd Akker een zodanig probleem kunnen zijn dat als deze doorbranden de hele motor naar de knoppen kan gaan. Kan dit inderdaad? Dan heb ik (tot nu toe) dus geluk gehad en dan heeft van Lierde dus een probleem.
Dat kan. Haal gewoon de bougies eruit en kijk welk type ze zijn....
Inderdaad verkeerde bougies, namelijk NGK PFR7G-11, en die zijn van een ITR, een ATR heeft van dit merk PZFR6F-11. Nu zit ik ineens met 4 bougies van het verkeerde type, maar die eigenlijk nog maar net nieuw zijn (2000-3000 kilometer oud). Dus als iemand nog 4 (zo goed als) nieuwe bougies voor een ITR nodig heeft: aanstaande zondag neem ik ze mee naar de jaarvergadering, en tegen elk aannemelijk bod doe ik ze weg.
Nu ben ik op de site van NGK een beetje aan het snuffelen geweest, en het enige verschil die ik zag tussen die twee was de hoogte van de witte isolatiekern. Bij de PFR7G-11 is die 52,5mm (zelf opgemeten, JIS maat geloof ik want die is 53mm). De PZFR6F-11 heeft een ISO maat van 50,5mm en steekt zodoende iets minder boven het motorblok uit. Kan dit hoogteverschil eventueel een probleem opleveren met de vonkoverdracht in de zuiger (lijkt mij zeeeeer onwaarschijnlijk), en de warmteoverdracht van de bougie naar het motorblok?
Posted: Fri Apr 08, 2005 9:24 pm
by ITR1689
AccordTypeaRd wrote:De compressie bleek inderdaad niet goed te zijn, maar die is nu goed omdat de kleppen zijn gesteld.
Als de kleppen echt vuil waren, dan moet je ze straks mischien opnieuw stellen als ze weer schoon zijn....
AccordTypeaRd wrote:Nu ben ik op de site van NGK een beetje aan het snuffelen geweest, en het enige verschil die ik zag tussen die twee was de hoogte van de witte isolatiekern. Bij de PFR7G-11 is die 52,5mm (zelf opgemeten, JIS maat geloof ik want die is 53mm). De PZFR6F-11 heeft een ISO maat van 50,5mm en steekt zodoende iets minder boven het motorblok uit. Kan dit hoogteverschil eventueel een probleem opleveren met de vonkoverdracht in de zuiger (lijkt mij zeeeeer onwaarschijnlijk), en de warmteoverdracht van de bougie naar het motorblok?
Jazeker, de warmtegraad van een bougie bepaalt de hoeveelheid warmte dan afgevoerd wordt naar de cyl. kop. De PFR7G is een "koudere" bougie dan de PZFR6F. Kouder betekent dat ie meer warmte afvoert naar de kop. Een te koude bougie vervuilt de verbrandingskamer omdat de ontbranding niet volledig is. Hoe zagen de oude bougies eruit? Zwart? lichtbruin? Wit?
Posted: Fri Apr 08, 2005 11:54 pm
by HondArd
ITR1689 wrote:Hoe zagen de oude bougies eruit? Zwart? lichtbruin? Wit?
Nog grotendeels wit, maar daar waar de witte isolatiekern het metaal ingaat is een bruin randje (eerder streepjes naar boven gericht) zichtbaar