Bij deze dus!
Aangezien de ITR op het circuit nogal een heethoofd is ben ik al een beetje aan het experimenteren geweest met het koelen van de olie.
Nou heeft een ITR al een standaard oliekoeler in de vorm van een water/olie koeler achterop het blok. Het koelwater van je motor loopt aan de ene kant door die koeler, en de olie loopt aan de andere kant van de koeler en zodoende koelt het koudere water de hetere olie. In de Winter zorgd deze koeler er ook voor dat het (al snel op temperatuur zijnde) water al vrij snel ook de olie opwarmd zodat de olie sneller zijn werk goed doet. Te koude olie smeert namelijk niet goed
Nou is deze koel techniek vrij effectief maar honda heeft een klein foutje gemaakt in de constructie. Door het water pas bij cilinder 3 uit de motor te halen is het water veel te heet om de olie goed te kunnen koelen. In race condities kan het water daar al 100 graden zijn. 100 graden water koelt 130graden olie niet zo denderend goed.
Bij de S2000 hebben ze dit beter gedaan en daar halen ze het koelwater al bij cilinder 1 weg waardoor (de zelfde als de b18) de koeler veel effectiever kan zijn. Het water zal daar op zijn hoogst 85 tot 90 graden zijn.
Bij de Best Motoring filmpjes was goed te zien dat de olietemp van een S2000 veel beter onder controle bleef bij constand hard trappen op een circuit dan bij veel andere hoogtoerige soortgenoten.
Er zit dus nog veel potentie in de standaard koeler van de ITR.
Normaal wordt in de racerij een externe koeler gebruikt die net als je radiator in de open lucht staat. De normale oliepomp die in je blok zit pompt de olie eerst door de koeler voor het je blok ingaat. Dit gaat via een extra adaptor die tussen je oliefilter en blok geschroefd wordt.
Ik heb ook met zo'n koeler gereden maar het had niet het gewenste effect. Buiten het feit dat ik niet genoeg temperatuur kwijt raakte verloor ik aanzienlijk veel oliedruk door de extra weerstand van de koeler en de slangen naar de koeler. En een lagere druk geeft een lagere hoeveelheid olie die door het blok stroomt en dus krijgt de olie weer meer tijd om te veel op te warmen........
Ben Janbroers die in de DTCC reed heeft ook ernstige koelingsproblemen vandaar dat ik wat anders zoek.
Die heeft een koeler van 40 bij 40cm en nog kreeg hij zijn temp niet onder de 130 graden.
Nou heb ik al wat dingen overwogen en 1 daarvan is om de standaard koeler te blijven gebruiken, maar om het hete water dat uit het blok komt eerst door een kleine radiator te halen om de koeler efficienter te maken. Nou is de kans aanwezig dat door de extra weerstand (door de extra slangen en radiator) de waterstroom door de olie/water koeler ernstig afneemt en dus ook de efficientie van de koeler afneemt. Met als resultaat dat je olie geen reet kouder wordt.
Na lang wikken en wegen laat ik dit plan voorlopig even vallen.
Het plan wat ik nu wil gaan proberen is totaal anders! Ik heb dit bij een belgisch bedrijf gezien en het idee stond me wel aan.
Het principe is dat je olie uit het carter zuigt, door een koeler pompt en dan weer terug in het carter gooit. Je hebt hier wel een losse extra oliepomp voor nodig maar die zijn wel te krijgen. Dit circuit is dus semi druk loos!
Het grote voordeel is dat het orginele systeem gesloten blijft waardoor de druk van de oliepomp niet verstoord wordt en dus altijd goed blijft! Een wijze les van Mr Spoon was dan ook om liever met wat hogere temperaturen te rijden dan de oliedruk te verstoren. Door het VTEC systeem heeft een Honda een hele hoge doorstroming van olie en als je dat verstoord is het risico van schade zeker aanwezig.
Je zou zelfs de extra electrische oliepomp kunnen laten varieren afhankelijk van de olietemp! dus bij een hogere temp pomp je meer olie door de koeler, en bij een lagere temp minder. Maar dat is nog toekomstmuziek. eerst kijken of dit principe werkt.
De pomp en koeler zijn besteld. Nu nog 2 extra aansluitingen op de carterpan lassen (aan beide kanten 1) en ik kan gaan experimenteren. werkt het niet, dan hoef ik alleen de aansluitingen af te doppen en klaar is klara!
Ik zal proberen om alles uit te tekenen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit kan volgen....

Wordt vervolgdt!

Hier een tekening uit het werkplaats handboek. Je kan de zwarte pijl volgen vanuit het carter, door de oliepomp, door het hoofd oliekanaal, door de koeler, door het filter, terug door de centrale buis van de koeler, door het 2e hoofdkanaal, naar de rest van het blok.
Mijn plan is dus om dit allemaal te laten zitten en dan olie uit het carter via een losse koeler terug het carter in te pompen.
simpel!