Page 1 of 2
Nieuw speeltje, een aansluitvraag
Posted: Tue Sep 07, 2004 5:49 pm
by Nyther
Het is een Vtec controller, A/F meter/rpm meter
apparaat werkt al, vtec slaat nu in op 5000 rpm ( wat was nou ook alweer beste setting? )
alleen heb ik'één ding niet kunnen aansluiten en das de torque meter, zie het schema hierboven...
volgens het boekje van apparaat zou motor efficienter meoten lopen en zuiniger zijn als je dat aansluit, al lijkt mij dit onwaarschijnlijk..
wie kan mij helpen hoe ik dat ding moet aansluiten? ik moet een draad verbinden emt de cathode-draad van de verderlerkap volgens mij..
Posted: Wed Sep 08, 2004 5:15 pm
by Nyther
frank??
Posted: Wed Sep 08, 2004 5:40 pm
by Gaskleppie
verwacht je echt dat ik zoiets wil uitleggen?
Een speed sensor geven ze in RPM????
Een torque sensor gaat al helemaal nergens over. Lijkt me gezien de blauwe draad en de verdeler dat dat de toerental sensor moet zijn, maar dat was die speed sensor al.
Lijkt mij dan dat ze daar de map sensor mee bedoelen. Daarmee kan je je computer beinvloeden en je mengsel bijstellen. Maarja, hoeveel? mischien loop je straks veel te arm?
Vraag maar aan showoff, die verkopen die meuk toch? Zoek maar lekker zelf uit!
Posted: Wed Sep 08, 2004 6:45 pm
by Nyther
Gaskleppie wrote:verwacht je echt dat ik zoiets wil uitleggen?
Een speed sensor geven ze in RPM????
Een torque sensor gaat al helemaal nergens over. Lijkt me gezien de blauwe draad en de verdeler dat dat de toerental sensor moet zijn, maar dat was die speed sensor al.
Lijkt mij dan dat ze daar de map sensor mee bedoelen. Daarmee kan je je computer beinvloeden en je mengsel bijstellen. Maarja, hoeveel? mischien loop je straks veel te arm?
Vraag maar aan showoff, die verkopen die meuk toch? Zoek maar lekker zelf uit!
sjees man, verkeerde been uit bed gestapt?... tis maar normale vraag..
Ik heb trouwens de RPM draad gewoon aangesloten op het rpm signaal van ecu waar ook de apexi rsm op zit angesloten... en niks op de speed sensor, ook kan ik met het apparaat NIET iets wijzigen, of apparaat moet het al doen zonder dat ik ervanaf weet...
en waarom is het meuk? de vtec controller functie werkt gewoon goed...
Posted: Wed Sep 08, 2004 7:02 pm
by Nyther
Ik zie al wat je bedoelt met meuk frank, op schema staat dat rpm draad op speed sensor moet worden aangesloten :S die moet dus op de rpm draad van ecu.. wat gek...
ook staat er nergens in dat hele ding op welke draad de vtec controller meot worden aangesloten, dat moet je dus zelf uitvogelen.. gelukkig had ik een apexi handleiding waar dat in stond :roll:
maar ja ding kostte 135€ dus wat wil je :roll:
maar hij werkt i.i.g wel :razz:
Posted: Wed Sep 08, 2004 7:52 pm
by ITR1689
Ik vind het zelf een waardeloos ding, het is in feite een gewone A/F meter en digitale toerenteller.
VTEC moet je niet zomaar verlagen zonder fuel map aan te passen.
Als je met dit ding VTEC verplaatst dan gebruikt de ECU gewoon de NON-VTEC fuel map terwijl de VTEC nokken aan staan. Slaat nergens op.
Posted: Wed Sep 08, 2004 7:55 pm
by Nyther
ITR1689 wrote:Ik vind het zelf een waardeloos ding, het is in feite een gewone A/F meter en digitale toerenteller.
VTEC moet je niet zomaar verlagen zonder fuel map aan te passen.
Als je met dit ding VTEC verplaatst dan gebruikt de ECU gewoon de NON-VTEC fuel map terwijl de VTEC nokken aan staan. Slaat nergens op.
meen je dat? :-? want dan haal ik me de apexi vtec controller :cry:
ik heb nu vtec op 5200rpm staan, en het werkt gewoon goed.. merk niks slechts..
Posted: Wed Sep 08, 2004 8:02 pm
by ITR1689
Zal wel niet schadelijk zijn voor de motor, maar je wint er niks mee.
Je moet echt naar de VTEC map omschakelen in de ECU als je VTEC aanzet met de VTEC controller. Of je past de map zelf een beetje aan met bijv. een V-AFC.
Posted: Wed Sep 08, 2004 8:11 pm
by Nyther
ITR1689 wrote:Zal wel niet schadelijk zijn voor de motor, maar je wint er niks mee.
Je moet echt naar de VTEC map omschakelen in de ECU als je VTEC aanzet met de VTEC controller. Of je past de map zelf een beetje aan met bijv. een V-AFC.
Hmm.. de ecu zend toch het vtec signaal door via de kabelboom naar blok right?
zoals dit ding zit aangesloten, stuurt ecu vtec signaal uit, dit gaat eerst door apparaatje, apparaatje laat vtec lager inslaan en dat signaal gaat verder via kabelboom naar blok ( ik hoop dat ik eht goed uitleg en of het een beetje klopt wat ik zeg... )
volgens mij pakt de ecu na 5800 rpm vanzelf de vtec map, alleen daarvoor niet... maar dan is het maar de vraag op de vtec nokken op de non vtec map van 5200-5800rpm meer vermogen levren als stock?
ik zal eens een sprint run doen van 0-100 met de apexi rsm, dan kan ik precies zien of ik sneller ben of niet...
thx voor de info i.i.g.!!! als ding toch crap blijkt te zijn dan pleur ik hem weg en zet ik de Vafc2 erin...
Posted: Wed Sep 08, 2004 8:18 pm
by ITR1689
De ECU schakelt dus pas bij 5700 rpm naar de VTEC map.
Je hebt weinig aan dat stukje tussen 5200 en 5700. Is veel te kort om er iets van te merken.
Zelfs met een V-AFC kan je weinig winnen, hoor. Die dingen zijn bedoeld voor het tunen van andere nokkenassen.
Ga je je auto vol gooien met die apparaatjes? Heeft weinig nut hoor.
Ik zou liever geld uitgeven aan een mooie coilover (KONI, TEIN etc.) of zo. Of betere remmen en dat soort dingen.
Posted: Wed Sep 08, 2004 8:26 pm
by Nyther
ITR1689 wrote:De ECU schakelt dus pas bij 5700 rpm naar de VTEC map.
Je hebt weinig aan dat stukje tussen 5200 en 5700. Is veel te kort om er iets van te merken.
Zelfs met een V-AFC kan je weinig winnen, hoor. Die dingen zijn bedoeld voor het tunen van andere nokkenassen.
Ga je je auto vol gooien met die apparaatjes? Heeft weinig nut hoor.
Ik zou liever geld uitgeven aan een mooie coilover (KONI, TEIN etc.) of zo. Of betere remmen en dat soort dingen.
Ik heb er amper wat aan uitgegeven, en ik heb al een KWvariant 2
de auto word dit jaar flink verbouwt,nou ja flink.. het geld begint nu pas binnen te komen om dingen voor de wagen te kopen zeg maar.. ik werk nu full time en heb thuis nihil kosten
dit is al een klein gedeelte van de planning:
-Carbon motorkap ( vis racing )
-Ben denken aan rotora big brake kit
-Vafc2
-mischien een bodykit maar das nog niet zeker( omdat ik veel op meetings sta voor showoff imports, en een bodykit is tevens lichter als stock! )
-nieuwe velgen komen eraan, 7kg per stuk 17 inch
-Toda vliegwiel
- en motortuning, maar ben er nog steeds niet uit wat ikermee ga doen..
Posted: Wed Sep 08, 2004 9:06 pm
by ITR1689
Ik zou pas V-AFC kopen als je al weet wat je met de motor gaat doen, anders moet je mischien weer iets anders kopen zoals Hondata/PowerFC etc..
Trouwens, wordt het een full showauto of half straat half circuit auto?
Of half straat half show?
Posted: Wed Sep 08, 2004 10:17 pm
by Gaskleppie
snap je nou wat ik bedoel met "meuk"?
Ik heb al zo veel van dit soort apparaatjes gezien die een handleiding hebben waar je niks aan hebt, de werking klopt van geen kanten en het is nog slecht voor het blok ook! Al is het maar tijdelijk dat hij te arm loopt.
De gene die ze verkoopt heeft snel geld verdient en de techneut mag lekker gaan zitten kloten om uit te vinden hoe je hem aan moet sluiten.
Sorry dat ik zo reageerde, maar ik heb al te veel van dit soort apparaten gezien.
Posted: Thu Sep 09, 2004 5:22 pm
by Nyther
Gaskleppie wrote:snap je nou wat ik bedoel met "meuk"?
Ik heb al zo veel van dit soort apparaatjes gezien die een handleiding hebben waar je niks aan hebt, de werking klopt van geen kanten en het is nog slecht voor het blok ook! Al is het maar tijdelijk dat hij te arm loopt.
De gene die ze verkoopt heeft snel geld verdient en de techneut mag lekker gaan zitten kloten om uit te vinden hoe je hem aan moet sluiten.
Sorry dat ik zo reageerde, maar ik heb al te veel van dit soort apparaten gezien.
geen probleem frank, snap wat je bedoelt... handleiding is gewoon bagger...
Ik kan wel op apparaatje zien of hij te arm loopt, kan instellen dat ie een waarschuwing geeft ( pieptoon + een lichtsignaal uit de shiftlight ) als ik ben aan het rijden dan gefet ie de hele tijd een waarde aan van ongeveer 14,5 ( weet alleen niet welke meeteenheid dit is )... bij welke waardes loopt ie te arm? ik weet niet welke waarde dat namelijk is...
en anders haal ik de vtec functie eruit en dan heb ik een leuke rpm- a/f meter voor derbij

...
Posted: Thu Sep 09, 2004 5:37 pm
by Gaskleppie
14,5 is ongeveer lambda 1. Mooie waarde voor constand rijden, veel te arm bij volgas.
Bij WOT moet hij rond de 13 zitten.
Posted: Thu Sep 09, 2004 5:37 pm
by Nyther
ITR1689 wrote:Ik zou pas V-AFC kopen als je al weet wat je met de motor gaat doen, anders moet je mischien weer iets anders kopen zoals Hondata/PowerFC etc..
Trouwens, wordt het een full showauto of half straat half circuit auto?
Of half straat half show?
Ik wil alles gaan aanpakken...
er komt een leuke ice installatie in kofferbak ( rockford fosgate )
nieuwe lichte velgen, bridgestone potenza's s-03 erop
een big brake kit, interuer word nog aangepakt, 3 meters inr aamstijlhouder + 2 meters in dashboard... eens kijken of ik die nep carbon delen kan vervangen door echt carbon...
sparco pro racer 3 inch 4 punts gordels
carbon motorkap vis racing, bomex bodykit
onder de kap worden de schroeven vervangen door verchroomde schroeven en kleine delen onder kap worden verchroomt
en dan is het nog maar de vraag hoe ik het blok ( laat ) tunen....
er komt zowieso een toda of spoon lichter vliegwiel op.... en ik heb al een kompleet uitlaatsysteem eronder hangen
ik wil dolgraag iets met boost... nu heb ik de mogelijkheid om samen met DJrolo van showoffimports iets te gaan aanschaffen en laten tunen ( scheelt ENORM in kosten!! ) en dan moet de keus gaan vallen op:
- JRSC met Hondata en waterkoeling en afstellen op dyno
-Vortech ( zit ook een soort computer bij ) en afstellen op dyno
-n/a verder tunen met skunk2 cams, apexi vafc2, en een 60PK NXL kit
maar alles zal traag gaan, ik koop beetje bij beetje... tis een jarenplan en geen maandenplan
Maar ik ben nog druk bezig met het leren hoe alles precies inelkaar zit en werkt... ik snap de meeste termen allemaal wel en ook hoe het werkt maar de fijnere technische achtergrond weet ik niet zo veel vanaf helaas..
maar ik probeer omzoveel mogelijk te leren! ik lees ook bijna alles op honda-tech maar soms word de data me al te veel...
sorry dat ik soms hier zo veel vraag en af en toe... maar ik wil graag zelf ook wat meer "verstand" erover hebben.... ( respect to frank! )
greets, Kevin
Posted: Thu Sep 09, 2004 9:31 pm
by ITR1689
Gaskleppie wrote:14,5 is ongeveer lambda 1. Mooie waarde voor constand rijden, veel te arm bij volgas.
Bij WOT moet hij rond de 13 zitten.
Hoe kan je zonder een wideband sensor zo nauwkeurig de A/F meten?
Posted: Thu Sep 09, 2004 9:43 pm
by Gaskleppie
14,5 zit midden in het werk gebied van een narrow band dus dat ik geen probleem.
En omdat een narrowband niet presies genoeg is zet ik neer dat hij in de buurt van de 13:1 moet zitten en niet dat hij er presies moet zitten.
Maar buiten dat is een orgineel Honda lambda sensor 1 van de beste op de markt waar je nog en heel eind mee komt. Meerdere malen heb ik hem vergeleken op de bank met de wide band die dan in de uitlaat zat.
Posted: Thu Sep 09, 2004 9:55 pm
by ITR1689
Zo'n narrowband geeft toch alleen maar 3 standen weer?
rijk, 1, of arm, meer niet toch?
De spanningscurve is heel steil bij lambda 1.
Posted: Fri Sep 10, 2004 5:58 am
by Gaskleppie
ja en?
De ecu regelt daar toch ook op?
Ik werk al jaren met zo'n lambda sonde en mengselmeter en het gaat redelijk goed, maar heeft idd z'n beperkingen.