Page 1 of 3

Europese Integra typeR EXPO!!

Posted: Mon Aug 16, 2004 8:47 pm
by Gaskleppie
Swen heeft grote plannen om een europese ITR EXPO te organiseren!
Ik doe mee!

http://www.honda-tech.com/zerothread?id=956664

Lees dit en meld je aan. Het is duur maar ook heel gaaf om te doen! Het grote voordeel is natuurlijk dat er alleen Integra's mee doen waardoor iedereen heel zuinig met z'n auto rondrijd. Kans op schade's hierdoor is dan minimaal.

In de states is de EXPO een van de grootste evenementen op Integra gebied.

Wie gaat er ook mee?

Posted: Wed Aug 18, 2004 5:45 pm
by Gaskleppie
niemand??? 25 keer gelezen en niemand heeft zin om mee te gaan?

Posted: Wed Aug 18, 2004 9:40 pm
by ITR1689
Ik sta al ingeschreven, maar ik denk niet dat veel mensen hier hun auto op het circuit gaan loslaten.
Wel jammer vind ik, want een Type R is gemaakt voor het circuit, niet echt om op straat te cruisen/racen of stoplicht sprintjes te trekken....

Posted: Wed Aug 18, 2004 9:49 pm
by IvoG
Ik wil eerst zien wat voor regels ze gaan hanteren. Er moet orde en een strakke organisatie zijn, anders wordt het al gauw een zooitje.

Posted: Wed Aug 18, 2004 9:51 pm
by Gaskleppie
Maar er zijn wel veel mensen die meer willen leren. Zelf vind ik dit DE kans om meer te leren juist over de Integra!

Normaal als je een "meerij" dagje hebt op zandvoort is de kans dat je kan meerijden met een Integra uitermate klein.
Nu kan je EN meerijden met anderen, EN daarna zelf proberen of je er wat van geleerd hebt door het zelf in de praktijk te doen.
Het hoeft natuurlijk niet gelijk op het scherpst van de snede, maar je leert de auto wel kennen op een manier die op straat nooit mogenlijk is.

het kost wat, maar het is een onbetaalbare ervaring!

Posted: Wed Aug 18, 2004 9:55 pm
by ITR1689
Ik raad wel mensen aan die nooit op het circuit hebben gereden, om eerst een korte cursus te doen bij Bleekemolen of bij Maaskant of iets dergelijks in Belgie. Kost echt niet veel als je een 1 dags cursus neemt (rond de 300 euro).

Je hoeft niet de volle racelicentie cursus te doen. Dat kost wel rond de 1300 euro.

Posted: Wed Aug 18, 2004 10:18 pm
by Gaskleppie
scheelt je idd wel een hoop leertijd op een dagje dat je lekker wilt rijden.
Plus dat je dan wat meer ervaring hebt met een eventuele slip te vermijden of op te vangen.

Uit eigen ervaring weet ik dat de Integra met standaard onderstel heel lief is op het circuit. Hij kwispelt af en toe wat met z'n staart, maar niets wat met het grootste gemak weer op te vangen is.
Een Integra is NIET gemeen wat bv een CRX wel kan zijn. Die vreet je op als je iets niet goed doet.

Vele zijn mischien bang dat ze crashen maar als je je netjes gedraagd zal de Integra geen rare fratsen uithalen.

Zo maakte ik het op Zandvoort met nog net te koude achterbanden iets te bond door te hard in te sturen in het Schijvlak. Hij reageerde daarop door knap dwars te gaan. Maar zelfs toen bleef de auto heel rustig en bleef heel goed beheersbaar. Met wat tegenstuur en vrolijk op het gas blijven staan kwam hij rustig weer terug en ik kon verder alsof er niks aan de hand was.
Geen rare slingers, geen benauwde momenten, maar een grijns op m'n bek die er nog steeds niet van af is.

Mischien is dat voor sommige een geruststelling..........?

Dit is echt DE kans op te leren sturen met de Integra met alleen maar andere Integra's om je heen.

Posted: Wed Aug 18, 2004 10:43 pm
by ITR1689
Voor mensen die bang zijn: Nurburgring GP circuit heeft heeele brede grindbakken en heeele wijde uitloopstroken. Dat allemaal voor Formule 1.
Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat je de vangrail raakt, want met de snelheid van de ITR sta je zo stil in de grindbak of uitloopstrook.

De Nordschleife (zit ertegenaan) is totaal het tegenovergestelde!

Posted: Thu Aug 19, 2004 1:44 pm
by Guest
ITR1689 wrote:Voor mensen die bang zijn: Nurburgring GP circuit heeft heeele brede grindbakken en heeele wijde uitloopstroken. Dat allemaal voor Formule 1.
Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat je de vangrail raakt, want met de snelheid van de ITR sta je zo stil in de grindbak of uitloopstrook.

De Nordschleife (zit ertegenaan) is totaal het tegenovergestelde!

idd. de nordschleife is gevaarlijk voor foutjes,het kleinste foutje kan serieuse gevolgen hebben,de vangrails staan heel dicht te loeren,maar toch,het is zalig om een itr over dat stuk heilige grond te jagen :wink:

Posted: Thu Aug 19, 2004 8:48 pm
by Gaskleppie
http://www.integratype-r.de/html/itrexpo.html
Dit is de lijst tot nu toe.
Verdere info is hier ook te vinden.

En deze site gaat over het orgineel, de Amerikaanse Expo: http://www.itrexpo.com/

Posted: Sun Aug 22, 2004 7:09 pm
by Gaskleppie
Ik heb sven gevraagd of er nog rij-regels komen.
Ik neem aan dat er snel antwoord komt.


Ik snap alleen niet dat er wel een speciaal topic wordt aangemaakt door iemand die de Amerikaanse EXPO zo gaaf vond, iedereen vind het prachtig en mooi, foto's erbij, wouw wat leuk!
Nu komt er eindelijk een Europese expo, en bijna niemand reageerd......

Wat is daar de reden van? bang dat je crashed? bang dat een ander tegen je aan rijdt? bang dat er wat kapot gaat? Of gewoon geen interesse?

Posted: Sun Aug 22, 2004 8:02 pm
by HONDA
Ik heb wel interesse Frank. Dat had ik ook al gemeld in het topic op HT. Ik heb me echter nog niet definitief aangemeld bij Sven.

Posted: Sun Aug 22, 2004 8:09 pm
by Gaskleppie
Ok, lijkt me leuk dat er meer bij zijn.

Ik heb net antwoord gekregen van Sven.
Zoals het er nu uitziet komen er geen speciale regels tijdens het rijden. Sven gaat ervan uit dat iedereen met een soortgelijke motor rijd en daardoor de snelheids verschillen niet groot zullen zijn.
Verder gelden de zelfde regels die je op alle circuits tegenkomt.
In grote lijnen kan je ze met het karten vergelijken. Je krijgt een blauwe vlag als je iemand langs moet laten. Er zijn dus zat marchals langs de baan die de boel in de gaten houden.
Sven zelf heeft al meerdere dagen als deze meegemaakt en heeft nog nooit ongelukken zien gebeuren.
Iedereen wil toch weer terug rijden waar hij mee gekomen is.

Mischien dat er nog een regeltje komt dat er alleen links ingehaald mag worden. Lijkt mij een goed idee.

Als er nog info is zet ik het wel neer.

Posted: Tue Aug 24, 2004 11:42 am
by CyRaX
gaskleppie wrote:Ik heb sven gevraagd of er nog rij-regels komen.
Ik neem aan dat er snel antwoord komt.


Ik snap alleen niet dat er wel een speciaal topic wordt aangemaakt door iemand die de Amerikaanse EXPO zo gaaf vond, iedereen vind het prachtig en mooi, foto's erbij, wouw wat leuk!
Nu komt er eindelijk een Europese expo, en bijna niemand reageerd......

Wat is daar de reden van? bang dat je crashed? bang dat een ander tegen je aan rijdt? bang dat er wat kapot gaat? Of gewoon geen interesse?



Het lijkt mij persoonlijk ook leuk, MAAR ik zal zelf niet zomaar het circuit opduiken om wat rondjes te gummen met de ITR.
Ja, dit komt waarschijnlijk voort uit het gevoel dat ik te zuinig wil zijn/ben op de wagen. Uiteraard race ik wel eens op de openbare weg, maar om 1 of andere reden is dat voor mijn gevoel veiliger. Misschien komt dat door het feit dat ik op de openbare weg tot een bepaalde grens ga, en dat die grens op het circuit waarschijnlijk veel verder ligt......vandaar de "angst" om het circuit op te gaan.
Ik heb er dan ook respect voor dat sommige hier het wel aandurven, en het neemt ook niet weg (mocht ik meegaan) dat ik graag eens een rondje met jou meerij..... :wink: misschien veranderd dat mij gedachte. :D

Posted: Tue Aug 24, 2004 2:25 pm
by ITR1689
Ik vind juist een circuit veiliger! Geen lantaarnpalen, hoge stoepranden, tegenliggers, bomen, grachten, koeien, schapen, herten, Sjonnie's etc.

Of je over de grens gaat op het circuit ligt helemaal aan jezelf. Je hoeft niet perse te racen op een circuit, want iedereen rijdt zijn eigen rondjes....

Posted: Tue Aug 24, 2004 2:41 pm
by IvoG
CyRaX wrote:
gaskleppie wrote:Nu komt er eindelijk een Europese expo, en bijna niemand reageerd......

Wat is daar de reden van? bang dat je crashed? bang dat een ander tegen je aan rijdt? bang dat er wat kapot gaat? Of gewoon geen interesse?


Het lijkt mij persoonlijk ook leuk, MAAR ik zal zelf niet zomaar het circuit opduiken om wat rondjes te gummen met de ITR.
Ja, dit komt waarschijnlijk voort uit het gevoel dat ik te zuinig wil zijn/ben op de wagen. Uiteraard race ik wel eens op de openbare weg, maar om 1 of andere reden is dat voor mijn gevoel veiliger. Misschien komt dat door het feit dat ik op de openbare weg tot een bepaalde grens ga, en dat die grens op het circuit waarschijnlijk veel verder ligt......vandaar de "angst" om het circuit op te gaan.
Ik heb er dan ook respect voor dat sommige hier het wel aandurven, en het neemt ook niet weg (mocht ik meegaan) dat ik graag eens een rondje met jou meerij..... :wink: misschien veranderd dat mij gedachte. :D

Enkelen van ons zijn laatst het circuit opgegaan, ik zelfs 3 dagen in 1 week, en wat is er in totaal allemaal gesneuveld?

3 sets banden (totaal, niet per persoon!)
10 tanks benzine
vele blikjes cola
honderden insekten

Over de drie dagen gezien waren er geen schades gereden (door niemand daar aanwezig), de grootste problemen waren de hitte en een kappotte startermotor hier, een overleden koppeling daar.

Ik ben met hetzelfde setje banden op vrijdag thuisgekomen uit Spa als ik de maandag daarvoor naar Zandvoort was getoefd. Ik heb 1 dag Zandvoort en 2 dagen Spa gedaan op die banden, en er is genoeg profiel op om nog eens 2 trackdays te doen en weer thuis te komen.
Ben ik dan zuinig op mijn auto of niet? Ik doe op het circuit niks anders motorisch dan ik normaal op straat zou doen, behalve dat ik heel lang het uiterste van hem vraag. Ik heb een gestaagde progressie gezien in mijn rondes en de algehele ervaring steeg over de hele week gezien naar een toppunt op vrijdagmiddag.

Ik heb ontzettend genoten en geleerd van mijn eigen auto en mijn eigen stuurmanskunst, op mijn eigen tempo en zonder kleerscheuren.

Cyrax, je moet beslist een keer gaan kijken hoe het er aan toe gaat op zo'n trackday. Als er 1 ding is wat dan duidelijk wordt, is dat de openbare weg gewoonweg een enge plek is! :shock:

Posted: Wed Aug 25, 2004 6:11 pm
by Gaskleppie
En daar doen we het toch allemaal voor?
Een hoop lol maken en er nog wat van leren ook!

Als je het net als Ivo aanpakt hoeft er niks te gebeuren. Tuurlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje maar op de openbare weg kan dat ook zo gebeuren. Daar ben je wel verzekerd, maar als je alleen WA bent verzekerd hoef je ook niet langs je verzekering te gaan als je zelf een bocht uitgevlogen bent en zelf een hoop schade hebt.
Op een circuit (zeker de Nurburgring GP strecke) is de vangrail ver weg en je tempo is vaak toch niet hoog genoeg om helemaal door een grindbak heen te denderen tot aan de vangrail.

In z'n soort dus nog veiliger dan op straat. Je zal idd wel harder gaan dan op straat, maar als je dat netjes opbouwd en de lijnen van een ander als voorbeeld neemt zal je zien dat je er echt heel veel van leert zodat je hem later op straat beter in de hand kan houden.

Kom in ieder geval eens kijken en rij eens mee. Je zal versteld staan hoeveel er met de Intagra kan voor hij dingen doet die je niet helemaal bedoeld hebt. Zelfs dan is hij nog makkelijk te corrigeren.

Enne, Sander, ik zie dat je ook op de lijst staat? toppie!

Posted: Wed Aug 25, 2004 6:56 pm
by HONDA
De wil is er wel Frank, nu de ervaring nog... :-)

Posted: Wed Aug 25, 2004 11:33 pm
by Gaskleppie
rij eerst lekker met ons/mij mee, dan leg ik de basis regeltjes voor circuit rijden uit, dan stappen we over in jou auto en ga ik er naast zitten. Dan kunnen we het rustig opbouwen.
Komt helemaal goed :)

Posted: Thu Aug 26, 2004 8:21 am
by IvoG
VTECCIE wrote:De wil is er wel Frank, nu de ervaring nog... :-)
Die doe je op die dag op, je zal zien dat je laatste sessie de beste sessie zal zijn! 8)
De eerste stap is al gezet, het opgeven voor zo'n dag!

Maar toppie dat je meegaat, hebben we 1 over de sloot zullen meer gaan volgen! :wink: