Page 1 of 2

Motor tuning

Posted: Mon May 24, 2004 8:59 pm
by Erick
Mag ik jullie ff wat vragen motortuning??

Ik wil weer een stapje verder met het tunen van mijn B18c6 maar wat zouden jullie mij aanraden. Nou heb ik al wat spullen erop zitten maar ik wil ff wat meer vermogen.

Dit zit er al op:

Spoon bougie kabels
Spoon luchtfilter
Denzo bougies
Hyper ground kabels.


Ik zat zelf te denken aan een spruitstuk, katvervanger en wat met de brandstof maar wat kunnen jullie mij nog meer of wat anders aanraden.


Eric.

Posted: Mon May 24, 2004 9:08 pm
by HONDA
Nou dat lijkt me voor de hand liggen. Zowel Frank, Maurice als ik hebben rond de 25 pk extra gekregen door de uitlaatlijn (spruit/tussenpijp/einddemper/kat) te vervangen.

Makkelijke keus dus...

Posted: Mon May 24, 2004 9:24 pm
by Mau il-Vec
precies, daarna zou je aan een andere computer kunnen gaan denken

Posted: Tue May 25, 2004 2:50 pm
by Erick
Okee ik denk dat ik ff een belletje naar Brielle moet geven.

Posted: Wed May 26, 2004 11:40 am
by ITR1689
Inlaat, spruitstuk en uitlaat lijkt mij het meest logische. Eigenlijk is dit de eerste stap ...... Ik geloof niet zo in die bougiekabels en iridium bougies voor een stock motor.

Ken

Posted: Wed May 26, 2004 5:43 pm
by Mau il-Vec
Ken gelooft meer in lichtgewicht,en ik kan mededelen dat dit helpt, en veel :!: :wink:

Posted: Thu May 27, 2004 3:21 pm
by Erick
ITR1689 wrote:Inlaat, spruitstuk en uitlaat lijkt mij het meest logische. Eigenlijk is dit de eerste stap ...... Ik geloof niet zo in die bougiekabels en iridium bougies voor een stock motor.

Ken


Ga dan maar eens goed met Jim praten en wees dan eens niet zo eigenwijs en luister eens naar een ander.

Geloof me het werkt echt en je voelt verschil dus dan ben ik wel benieuwd wat er voor verschil is straks als ik de dyno op ga.

Posted: Thu May 27, 2004 3:58 pm
by HONDA
Het verschil met bougiekabels/bougies/koppakking is qua vermogen niet zo groot. Ik heb 1 pk minder dan Jim en ik heb al het bovenstaande niet vervangen.

Posted: Thu May 27, 2004 5:04 pm
by Gaskleppie
Met Jim praten? Ja tuurlijk, dan heb jij ook ineens 230Nm uit een stock blok.

Begin maar met de uitlaat. Het is idd wel bewezen dat dat het meeste helpt.

Posted: Fri May 28, 2004 7:37 pm
by ITR1689
DC2-SPOON wrote:Ga dan maar eens goed met Jim praten en wees dan eens niet zo eigenwijs en luister eens naar een ander.

Geloof me het werkt echt en je voelt verschil dus dan ben ik wel benieuwd wat er voor verschil is straks als ik de dyno op ga.


Ik ben ook benieuwd naar jouw Dyno resultaten. Maar doe het aub goed en nauwkeurig door met je eigen ITR een voor en na meting direkt achter elkaar te doen.

Dus eerst stock bougies/kabels erin - 2 a 3 runs -> bereken de variatie.
Dan direkt Spoon kabels en Denso bougies erin - weer 2 a 3 runs. -> bereken de variatie.
Anders kan je onmogelijk je resultaten goed vergelijken.

Vermogenwinst van Spoonkabels en Denso bougies moet groter zijn dan de variatie, anders zit het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid en kan je geen conclusie trekken!!!

Posted: Sat May 29, 2004 12:05 am
by IvoG
ITR1689 wrote:Ik ben ook benieuwd naar jouw Dyno resultaten. Maar doe het aub goed en nauwkeurig door met je eigen ITR een voor en na meting direkt achter elkaar te doen.

Dus eerst stock bougies/kabels erin - 2 a 3 runs -> bereken de variatie.
Dan direkt Spoon kabels en Denso bougies erin - weer 2 a 3 runs. -> bereken de variatie.
Anders kan je onmogelijk je resultaten goed vergelijken.

Vermogenwinst van Spoonkabels en Denso bougies moet groter zijn dan de variatie, anders zit het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid en kan je geen conclusie trekken!!!
Dit is helemaal correct! 8)

Trouwens, dacht je dat Honda troep gebruikt heeft voor hun Type R motorelektra (bekabeling & bougies) ? Misschien dat die Spoonkabels een verbetering laten zien ten opzichte van de standaard kabels op een Civic uit 1991, maar op je ITR???

Posted: Sat May 29, 2004 12:13 am
by ITR1689
Nou, ik vind die Spoon kabels wel interessant, omdat ze elektrisch afgeschermd zijn. Zogenaamd om storingen af te schermen. If vraag me af of dat wel echt nodig is, want er zit wel 20kV op zo'n kabel.
Meestal hebben alleen low-voltage/high-frequency kabels afscherming nodig.

Posted: Sat May 29, 2004 7:23 am
by Gaskleppie
sorry?
juist WEL moeten die afgeschermd worden!
Die spanningspiek meet je in elk stukje draad in heel de auto. Ik wil die wel erg graag onderdrukken. Het zijn power spikes waar je beroerd van wordt. Elke meting is steeds even beinvloed door deze spike.
Waarom werkt een groundwire kit? Omdat hij al een deel van deze storings pieken op een andere manier wegwerkt dan via de sensoren en ecu.
Ik heb ze ook besteld en die afscherming is de enige reden dat ik de spoon kabels wil. Als je het voor de binnendraad doet kan je net zo goed een ander merk kiezen. ze werken allemaal net zo goed.

Posted: Sat May 29, 2004 8:53 am
by ITR1689
Wat ik bedoel is: Hij schermt zichzelf af om niet anderen te storen ipv. om niet gestoord te worden. Dat is het verschil.

Een 20kV signaal hoeft zelf niet afgeschermd te worden om niet gestoord te worden door anderen.
Je kan het op 2 manieren doen: je schermt de gevoelige draden af of je schermt de veroorzaker van storingen af.

Je ziet wel dat Honda er aan gedacht heeft, want alle wisselspanning/low-voltage signaal draden naar de ECU zoals de TDC,CKP,CYP draden zijn afgeschermd.

Ik geloof ook niet zo in groundwire kits met die overkill aan aardlussen. Als het werkt dan waren je aardleidingen niet zo goed meer. Ik heb de standaard aardleidingen (3 stuks) opgewaardeerd door de draden te solderen aan de bevestigingsogen en dat werkt al heel goed.

Posted: Sat May 29, 2004 7:21 pm
by Gaskleppie
Als je de regeltjes weet van ESD en shielding weet je dat je met sterpunten moet werken om goede afscherming te garanderen.
Bij de bougiekabels is het dus de kunst om idd de stoorpulzen netjes af te voeren richting accu en niet via alle andere sensoren richting ecu.

De dynamo is ook zo'n grote stoorzender. Daar gaat bij mij dus ook een dikke aardraad heen!

Het geeft geen Pk's maar wel driveability!

Posted: Sat May 29, 2004 10:00 pm
by ITR1689
Shielding en grounding zijn 2 aparte zaken. Afscherming krijg je niet door aarding en omgekeerd.

Spoon bougiekabels hebben een afscherming, maar de afscherming zelf fungeert niet als een aardleiding.

Door extra aardleidingen te plaatsen haal je geen storingen weg. Soms zelfs integendeel -> aardlussen. Aardleidingen zorgen voor een goede retourweg van elektriciteit, bijv. van de bougies terug naar accu of dynamo.

Met een groundwire kit lijken de aardleidingen niet echt op een sterverbinding. Tel maar het aantal aardlussen in de motorruimte met een groundwire kit dan weet je wat ik bedoel.

Als je het interessant vindt, ik heb een syllabus (diktaat) met alles hierover van TU Delft. Ik heb daar nl. Elektro gestudeerd. :)

Posted: Mon May 31, 2004 9:32 am
by Erick
Heren het is gebeurt, ik heb een spruitstuk en een katvervanger besteld bij Hyper, tussenbuis wacht ik nog ff mee tot ik mijn nieuwe einddemper ga bestellen.

Posted: Mon May 31, 2004 9:57 am
by Gaskleppie
Mijn zelfgemaakte groundwire kit is wel een sterpunt. Dit in tegenstelling met de gebruikelijke verkrijgbare wire kits. Daar heb jij weer gelijk in.
Daarom heb ik hem ook zelf gemaakt, en niet gekocht!

Posted: Mon May 31, 2004 11:26 am
by ITR1689
Frank, je moet het chassis om de motor heen ook als een aardleiding beschouwen. Dan zie je een ster binnen een lus met heleboel kleine aardlussen. :D

Posted: Mon May 31, 2004 4:18 pm
by Nyther
Ik heb 3 massa aansluitingen, eentje van accu rechtstreeks naar chassis ernaast
+ eentje direct naar gasklep
en heb het blok/kleppendeksel naar chassis vervangen

alles 25mm2 en vergulde contactpunten tegen corrosie

Image

Image