Underdrive krukas poelie monteren?

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Underdrive krukas poelie monteren?

Post by who_carez »

Hallo!

Mijn ep3 is een dezer dagen toe aan een groot onderhoud en ik wil hem wat extra liefde geven. Dus nu zit ik te denken om zo eentje te laten monteren.

http://all4honda.com/webshop/14-civic-2001-2006/39-motor-tuning/362-overige/tegiwa-lichtgewicht-underdrive-krukas-poelie-civic-integra-01-12-type-r-details.html

Kunnen jullie mij zeggen of dit een "simpel" uit te voeren werkje is? Als ze daarvoor de hele motor er uit moeten halen is dit nu niet echt de moeite om dit te laten doen maar een 3-4 extra werkuurtjes zou ik er wel voor over hebben.

Zelfde vraag heb ik eigenlijk ook over motorsteun inserts. De garagist die mijn rbc enzo monteerd heeft zei dat dit een enorme klus is... Klopt dit? Deze wil ik ook gedaan hebben maar als mij dat een dag extra werk kost lijkt mij dit toch wat overdreven. ( Ik zou enkel de motorsteunen en versnellingsbak steun doen... )

Dus iemand ervaring mee? Is dit de moeite kwa werkuren enzo om te laten doen? Zelf doen is niet direct een optie. Zo handig ben ik niet :(
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by Louray »

Rechterwiel, kapje thv krukas, multiriem demonteren dan de krukasbout loshalen met speciale tool of massive luchttol. Deze erop en gaan!

Om frustratie te voorkomen demonteer het subframe om de inserts te inserten.
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by who_carez »

Klinkt allemaal nog wel te doen :) Dankuwel voor de uitleg.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by Louray »

Astu, maar ik zou nog even onderzoeken of zo'n poelie wel goed is voor de levensduur van de motor.

+ ik heb de voorste motorsteun inserts voor je. 3 maanden oud.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by slydawg »

Inserts is te doen, gewoon subframe stukkie zakken.
Over die poelie zou ik inderdaad even goed kijken naar eventuele gevolgen.
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by who_carez »

Ik dacht dat deze de zelfde diameter hebben als de OEM maar gewoon minder gewicht hebben?
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by Louray »

Afmetingen weet ik niet, denk wel kleiner vanwege de bijgeleverde riem.

Minder gewicht is bijna altijd goed.

Alleen krukaspoelie's hebben een rubberen tussenstuk om de ongelijke krukasfrequentie's te dempen en om de spanning op de krukas te verminderen.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by slydawg »

Staat me niets van bij dat er een rubber tussenstuk is bij de K20.

Heb nog even over nagedacht maar door underdrive poelie gaan je dynamo, airco en waterpomp juist langzamer draaien. Als dit echt een race underdrive poelie is is dit voor een daily niet echt ideaal aangezien je niet constant in de hoge toeren zit.
Als je bv een paar uur in de file zit in de avond kan je accu problemen gaan geven omdat je dynamo niet snel genoeg rond draait.
Door het lager gewicht en de kleinere diameter van de poulie zal je wel een vermogens winst zien maar als je dit op deze manier wilt is een andere vraag.
Kan zijn dat de poelie waar het hier over gaat afgestemd is op straat gebruik, laat je dus even goed informeren over de voor en nadelen.
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Underdrive krukas poelie monteren?

Post by K20R »

yo maat, Pulley zou ik echt dus niet vervangen als je geen motorschade wil, wel kan je een gedempte nemen als je toch graag eentje wilt bijvoorbeeld Fluidampr.
Er zit inderdaad rubber tussen de orginele wat de trillingen dempt, dit zit er niet voor niets.
Lees je even in hierop.

Inserts heb ik de voorste van gedaan was wel ff kutten, ik had de radiator al los toen dus kon er makkelijk bij.
achterste moet ik zelf ook nog doen die is wat lastiger en hiervoor moet je het subframe iets laten zakken, geen rocketscience maar wel ff kut.

tja als je over een brug beschikt en je wil echt alles fresh maken dan kan je eraan denken om je blok even eruit te halen, gaat van onder makkelijk uit als je subframe los is.
Post Reply